دوره‌های صوتی آموزشی مدیریت و توسعه فردی متمم (کلیک کنید)

سگ MBA خوانده…

در مرور خبرهای روزانه ی نیویورک دیلی، مطلبی را دیدم و پس از تحلیل کاملتر آن توسط بی بی سی،  گفتم برای شما هم تعریف کنم.

AUOL

خبر چندان پیچیده نیست. دانشگاه آمریکایی لندن، یک دانشگاه مجازی است. فردی سگش را در این دانشگاه نام نویسی میکند. رزومه می فرستد و از فعالیتهای سگش میگوید. مینویسد که سگ من مشاور مدیریت است و ۳۶ سال سن دارد که ۱۵ سال آن را صرف ارائه مشاوره کرده است!

فرم درخواست پر میکند و ۷۲۷۸ پوند شهریه پرداخت میکند و ظرف ۴ روز، مدرک MBA برای این سگ فرستاده میشود.دانشگاه آمریکایی لندن ۱۱۰ هزار فارغ التحصیل دارد که برخی از آنها مانند این سگ در لندن زندگی میکنند و برخی دیگر در ایران و خاورمیانه به فعالیت های مدیریتی مشغولند (تا لیست فارغ التحصیلان را از روی سایت برنداشته اند بروید و سری بزنید!).

البته لازم به توضیح است که اکنون معلوم شده این دانشگاه آمریکایی نیست و در سنت کیس (همان کشور رویایی که ما ایرانی ها دوست داریم با پاسپورتش مقیم دنیای مدرن شویم!) ثبت شده و مشابه این مرکز ۳۵۰ مرکز دیگر در انگلیس فعالیت میکنند.

اما سه نکته که برای من مهم است:

۱) تصویر زیر نحوه توزیع فارغ التحصیلان را نشان میدهد. بیشترین آمار مربوط به خاور میانه است.

AUOL ALumni

 

۲) جز اشاره ای مبهم در روزنامه همشهری بدون هرگونه ذکر نام و مرجع، این خبر در ایران بسیار کم منتشر شده و رسانه ها بسیار مبهم مطرح کرده اند که البته دلیلش را میتوان حدس زد.

۳) اینکه آیا دانشگاه آمریکایی لندن مقصر است یا آن سگ یا سازمانهایی که نه به انسانها و مهارتهای آنها، بلکه به اوراق بهادار(!) حقوق می دهند…

به زودی در این خصوص بیشتر خواهم نوشت…

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) دوره های توسعه فردی ۶۰ نکته در مذاکره (صوتی) برندسازی شخصی (صوتی) تفکر سیستمی (صوتی) آشنایی با پیتر دراکر (صوتی) مدیریت توجه (صوتی) حرفه‌ای‌گری در کار (صوتی) کتاب های مدیریت راهنمای کتابخوانی (صوتی) آداب معاشرت (صوتی) کتاب های روانشناسی کتاب های مدیریت  


81 نظر بر روی پست “سگ MBA خوانده…

  • aseman گفت:

    شاید خیلی بی ربط باشه.دلم گرفته.منم امسال ارشد مکانیک قبول شدم ولی پولیه از این بین الملل ها.دارم میرم چون فکر میکنم …شاید دارم اشتباه می کنم اما گزینه ی دیگری را ندارم
    راستی بنظرم زیباترین حقیقت زندگیم پسرمه و من اگر همه ی زندگیم را سیاه سفید ببینم ولی بچه ام را زرشکی میبینم.امیدوارم رها زندگیت را سرخ کنه

  • روزبه گفت:

    محمد رضا جان، لیست فارغ التحصیل هارو از رو سایت برداشتن… آدرسی داری که بشه دیدش:)؟!

  • سارا نعمتی گفت:

    سلام داداش محمد رضا.خواستم ازتون تشکر کنم و بگم خدا خیرت بده ، رادیو مذاکره هاتو نو دانلود کردم وگوش کردم. به خیلی از سوالام به طور مثال اون بحثی که درباره ی متعادل بودن با اقای فاطمی داشتین.این یکی از سوالاتی بوده که همیشه ذهنم رو به خودش مشغول که خدارو شکر به لطف شما حل شد. وکلی امید گرفتم و جرقه هایی هم تو ذهنم زده شد واینکه خلاصه یه دنیا ازت ممنونم.

  • فائزه گفت:

    شاید تو لیست افرادی باشن که واقعا لایقن. شاید بیشتر از من زحمت کشیده باشن و مطالعه کرده باشن. درست نیست حالا که اعتبار دانشگاه به خاطر حماقت مسئولینش زیر سوال رفته، همه فارغ التحصیلان دانشگاه احمق فرض بشن.

    • حماقت مسئولین مهم نیست. اما اگر ۴ روز پس از ارسال پول برای شما مدرک ارسال شه خودتون عکس العملتون چیه؟

      من باشم ایمیل میزنم به دانشگاه یا پولم رو پس می گیرم یا اینکه میگم اسمم رو حذف کنن.

      • فائزه گفت:

        من از دید شخص ثالث نوشتم استاد. حس بدی گرفتم وقتی تعدادی از کامنتهارو خوندم. خیلی فرق میکنه بین کسی که لیست فارغ التحصیلان دانشگاه رو به قصد کنجکاوی و بیطرفانه نگاه میکنه با کسی که توی لیست فقط به دنبال اسم آشنا میگرده فقط برای اینکه چند ساعت شاد بشه و بخنده. من از این حرکت خیلی ناراحت میشم.
        اما اصل مطلب در مورد خودم : 😉
        راستش بستگی به وضعیت روحیم تو اون شرایط داره. اما مطمئنم حتما خون انسانی در این بین ریخته میشود!!! حالا یا با خودکشی یا با قتل رئیس دانشگاه. الان نمیتونم تصمیم بگیرم. تا چی پیش بیاد! 😉 🙂

        • فائزه گفت:

          راستی شایدم خوشحال بشم و برم مدرکمو قاب کنم. بعدش برم سراغ مدرک بعدی. شاید!!!
          واقعا نمیدونم…

        • فائزه جان. میدونی کسی که با ادعای داشتن مدرک خاصی شروع به کسب درآمد بکنه و اتکا به اون مدرک به درآمد مادی براش منجر بشه رو میشود به جرم تحصیل مال از راه نامشروع متهم کرد؟

          به عبارتی بحث تمسخر نیست. ما در مورد کسانی که مدرک میخرند و از مدرک پول در می آورند، با یک تعداد دزد طرف هستیم.

          من انسانهای بسیار باسوادی رو میشناسم که مدرکشون دیپلمه. خیلی هم حرفهای خوب میزنند. ادعایی هم ندارند و از هر جمله حرفشون میشه خیلی چیزها یاد گرفت. من میگم باید تحسین «دانشمندان» رو یاد بگیریم و تمسخر «متکیان به مدرک» رو.

  • میلاد گفت:

    محمد رضا جان دلم می خواد نظر تو رو در مورد موسسات کنکور! و معلم هایی که ازین آب گل آلود کنکور ماهی و کره و میلیارد تومان پول میگیرن بنویسی(توی متنی که نوشتم نظر خودم رو هم تزریق کردم !) و هم چنین نظرت رو در مورد سیستم آموزشی کشور ما و فواید و مضراتش رو بدونم.نظرت درین باره ی برای من خیلی جالبه.

  • farshad گفت:

    چه جالب دکتر ص. هم از اینجا فارغ التحصیل شدن!!!!!!!!!!!!!!

  • داود گفت:

    محد رضا این دانشگاه غیر حضوری هست ؟

  • setayesh گفت:

    سلام استاد.مدرک گرایی و روشهای مدرک گیری امروزه تقریبا به مشکلی تبدیل شده که همه میخوان یه جوری باهاش کنار بیان تا از چرخه عقب نمونن.هرچند خیلی سخته مشاهده افرادی که اگه بخوای از رشته شون تو چند جمله توضیح بخوای عاجز میمونن ولی فقط و فقط بواسطه داشتن پول و یا چیزهای که لازمه پیشرفت در ایرانه مثل… بهترین پستها رو تو دانشگاهها و بسیاری از مراکز تحقیقاتی از ان خودشون کردن و اصلا هم وجدان درد نمیگیرندوقتی بیسواد وارد دانشگاه میشن و بیسوادتر ادامه میدهند و اینکه یک سری دانشجوی تنبل افسرده بی انگیزه و بی تخصص عین خودشان تحویل حامعه میدهند یک نوع احساس زرنگی میکنند و نمیدانند که هزینه های که دانشجوها برای تحصیل میپردازند کمترینش ۴یا۶یا ۱۰ سال یا بیشتر از عمر انهادر بهترین دوران زندگی که قابل برگشت نیست
    به نظر من یک راه برای مبارزه با این مشکل وجود داره هر کسی در هر رشته ای که دوس داره سعی کنه توانمند باشه خودمون رو گول نزنیم سراغ متخصص تو هر رشته ای خواهند رفت دونستن اینکه محمد رضای شعبانعلی دکتره مهندسه استاده وقتی من مشکلی در رابطه با رشته تخصصی شون دارم شاید مهم نباشه مهم اینه چی بلده و جه کمکی از دستش بر میاد
    راستی استاد.بهترین توصیف رو برای چنین مدرکهای شما نوشتین:
    برخی از آنها مانند این سگ در لندن زندگی میکنند و برخی دیگر در ایران و خاورمیانه به فعالیت های مدیریتی مشغولند.
    عنوان پیشنهادی برای این پست:
    شاید گوسفندان فارغ التحصیل نیز در راهند

  • سارا جم گفت:

    سلام
    یک ربع ساعت هست که هنگ کردم و به تصویر سگ دارای مدرک نگاه میکنم …

  • میلاد گفت:

    محمد رضا جان !عنوان خیلی تندیست!بعدا برایت دردسر درست نکند ؟!

  • سمانه عبدلی گفت:

    خییییییلی خوشحالم محمدرضا
    اتفاق های خوبی داره برام میفته که نتیجه حضور تو و آشنایی با تو در این مدت بوده .
    ایمیل نفرستادم که بین ایمیل ها گم بشه .اس ام اس به ۰۹۱۲۱۲۵۴۲۱۷ هم نفرستادم .چون به احتمال زیاد فرصت نمیکنی بخونی.اما اینجازود به زود سرمیزنی.امیدوارم خوشحالی من یه کوچولو خوشحالت کنه .سال گذشته همین موقع ها یه قولی بهت دادم ،یادته؟
    خوشحالم که هستی.خیلی خیلی خیلی خوشحالم که هستی
    هراندازه هم که درتوان داشته باشم ،سعی میکنم تو رو به دیگران معرفی کنم ،کسانی که نیاز به یک انگیزه برای موندن و ایستادن و ادامه دادن دارن .
    قطعا محمدرضا های دیگه ای هم تو این دنیا وشاید نزدیکی های ما هستن وما ازشون خبر نداریم .اما ازاینکه یه محمدرضا هست که من میشناسمش همین هم خوبه 🙂
    برات دنیا دنیا سلامتی آرزو میکنم
    دختر چای فروش خیال تو 🙂 این بار هم برایت چای زعفران آورده ام .پس بخند 🙂

    • سمانه عبدلی گفت:

      ببخشید که هر از گاهی عین یه پارازیت از وسط سایت عبور میکنم 🙁
      کامنت بالا رو اگه نمیگذاشتم .احتمال بسیار زیاد دیوانه ام میخواندن درمنزل!
      گفتم اگه قراره باعث شادی و سرور بشم , افراد بیشتری در این دایره قرار بگیرن و به دیوانگی های من بخندن .
      کجا بهتر از این قبیله؟!
      حتی اگه فقط خودت بخونی و تایید نشه .بلاخره رئیس یه قبیله خونده دیگه .اونوقت تاثیر چای زعفران بر سایت نمایان میشه 🙂

  • حمیده گفت:

    سلام
    چه مشکل عظیمی هم شده این مدرک
    اتفاقا من امروز نمایشگاه کار بودم،تمام فرم های استخدام گزینه معدل و نوع دانشگاه رو میخواستند
    سیستم های نزم افزاری و شرکت های حفاری همه دنبال نخبگان و افتخارات اونا تو المپیادابودن
    شاید یه علتش اینه یه دانشجوی نخبه با تعرفی که سیستم دانشگاهی ما ازش داره
    راست و مستقیم کارشو انجام میده و توقع زیادی نداره و هیجان به سیستم وارد نمیکنه

  • مرتضی گفت:

    سلام؛
    چه جالب.
    هنوز با هندسام در ارتباطی؟ یه MBA برای اون هم بگیر.
    راستی من در مورد خود دانشگاه چیزی متوجه نشدم، انگلیسی هم بلد نیستم که بی.بی.سی رو بخونم.
    American University of london یعنی چی؟ به فارسی معنیش چی میشه؟ میشه پردیس بین الملل کیش؟ 😀

  • دانشجوی MBA!!!!!!!!! گفت:

    استاد عزیزم
    منتظریم که بیشتر برای ما توضیح دهید….

  • Narges گفت:

    پست قابل تامليه و در تاييد موارد گفته شده درباره فرق بين يادگيري و مدرك گرايي. با اين حال جالبه كه بسياري از شركت هاي آمريكايي شرط استخدام برخي از مديران را داشتن مدرك معتبر ٦ سيگما ميدونن و حتي بحث هاي زيادي هم بين دارندگان گواهينامه با افراد با تجربه وجود داره كه ميگويند تفاوتشان مثل دندان پزشك تجربي و دندان پزشكيه كه در دانشگاه درس خوانده باشه و در اين صورت به چه كسي بيشتر ميشه اعتماد كرد.

  • عظیمه گفت:

    وقتی اسامی فارغ التحصیلان رو نگاه کردم؛ گفتم چرا..؟!!
    جمله ای که در معرفی این دانشگاه به کار رفته خیلی سخت تره “آموزش از راه دور با طراحی سخت ترین استانداردها…”

    وقتی بین این اسامی، “ایرانیانی با مدرک دکتری” دیده میشه دیگه هیچ حرفی برای گفتن نداشتم…
    حتی دیگه نمیتونم فکر کنم. بغضی در گلوم و سکوت.

  • مینو گفت:

    چه سطح علمی بالایی داره این دانشگاه : ))

  • احمد گفت:

    سلام استاد شعبانعلی
    درست نمی تونم بفهمم که ته ته حرف شما چیه ؟ شاید باید منتظر توضیحات بیشتری که قول دادی بمانم . وقتی در پاسخ چرا دکتری نمی خوانید ، مطلب نوشیتد ؛ کاملا مجاب شدم و حس کردم خودم هم همینطور فکر می کنم . اما اینجا یک مشکلی وجود داره . یه وقت هدف وسیله رو توجیه نکرده باشه ؟ اینکه در قبال پول خیلی چیزها می دن و برای پول خیلی از ارزش ها وارونه می شن حرفی نیست . این قدرت پوله . اندیشمند قرن نوزدهمی در یادداشت های سیاسی و اقتصادی اش از قدرت پول خیلی خوب میگه .
    ما در کشورهای پیرامونی مثل خاور میانه شاهد عقب ماندگی ساختاری از یکسو و ورود آثار مدرنیته از سوی دیگه هستیم . درست مثل یک کارگاه کوچکی هستیم که بدون تغییر در ساختار سازمانی مجهز به تکنولوژی مدرن شده باشه .
    به یک نکته هم توجه داشته باشید که امروز عدم روی آوری جوانان اروپایی و آمریکایی به تحصیلات دانشگاهی ؛ از مشکلات پیش روی آن هاست .
    و بالاخره اینکه شخصا اعتقاد دارم بهترین راه آموختن هر فنی و دانشی ؛ شکل آکادمیک اونه . بدون آنکه منکر استثنائات باشم.
    سپاسگزار شما استاد گرانقدر

  • شیوا گفت:

    سلام آقای شعبانعلی
    در این لیست اسم کسی دیده میشه که برای خودش اسم و برندی هست و این مدرک میتونه نشاندهنده این باشه که مدرک در کشور ما نقش مهمی را بازی میکنه ولی حق بعضیا که توان گرفتن اینگونه مدارک را ندارند ضایع میشه.

  • ناشناس گفت:

    دکترعزیز منم ام بی ای خوندم

  • هاشم گفت:

    تحصیلات
    دکترای مدیریت بازرگانی، DBA دانشگاه American University of London – لندن
    فوق لیسانس mba – دانشگاه American University of London – لندن
    لیسانس مترجمی زبان انگلیسی – دانشگاه آزاد – تهران – مرکز رزومه ى يك فرد

  • ali گفت:

    حالا اینکه خوبه٬یک سایتی دیدم که می توانستی با ۲۰۰دلار دکترا سفارش بدی!
    از ایران ۳ نفر مدرک گرفتند دیدم الان

  • سارا م گفت:

    ایییی واییییی یه نگاه به لیست فارغ التحصیلا انداختم یکی خیلی آشنا بود 🙁 تازه یکی از دوره هاشم رفته بودم خیلییی خندیدم به خودم :))))))
    استاد راستی اون سوال منم که راجع به MBA بود هنوز منتظر جواب شماست D:

  • محمد گفت:

    اسم آشنا کسی پیداش کرده تو این لیست ؟:))

  • سجاد گفت:

    کلا ایران مدرک گرا شده واسه همینم یه مشت دانشجوی ” فارغ التحصیل ” سر در گم داریم که نه اطلاعات کاملی از رشتشون دارن نه اطلاعات کافی برای ورود به بازار کار
    وقتی میشه راحت مدرک گرفت بدون اینکه کسی باشه که بخواد ببینه واقعا اونی که مدرک فوق لیسانس یا هرچی گرفته واقعا تبحری در رشته تحصیلیش داره نتیجش میشه همین ، یه مشت مدیر یا کارمند بی سواد که بزرگترین افتخارشون مدرک دانشگاهیشونه

  • علی گفت:

    استاد محمد رضای عزیز
    درد دل خیلی ها رو با مدرک گفتی
    ولی خدایی الان این هست و افراد رو با عنوان هاشون بهتر میشناسن راه حل چیه؟ تمرکز بر مشکل به قول خودت مشکلی رو برطرف نمیکنه راه حل اینکه مردم و حتی خود من به عنوان ها کمتر از سواد بها بدیم چیه؟

  • ناشناس گفت:

    پس حاج محمود حق داشت می گفت این مدارک کاغذ پاره هستند؟!!!

  • فرنوش گفت:

    به نظر من این نوشته شما ناشی از اینه که شما یه جورایی حس می کنید رقبایی برای اینده خواهید داشت …………

    • دوست من.

      من اگر فکر رقیب میکردم دانشم رو رایگان به دیگران نمیدادم.

      ضمنا یک نکته آموزشی برای شما: انسانها دغدغه ها و ترسهای خودشان را در آیینه ی دیگران می بینند.
      اساسا از قضاوت شما راجع به من، در مورد من اطلاعات زیادی به دست نمی آد. اما شما رو خوب میشه شناخت.
      پیشنهاد میکنم رقابتی فکر نکنید. انسان باشید و به بهتر شدن دیگران کمک کنید.
      دنیای آزاد نشون داده که رقابت باعث رشد و پیشرفت همه میشه

      • ناشناس گفت:

        پیشنهاد من به شما زیاد کتاب کارنگی رو نخونید اصولا رو بینش آدما زیاد تاثیر می زاره

      • آناهیتا گفت:

        این همون مبحث سایه هاست؟ همیشه و هر قضاوتی که راجع به دیگران میکنیم سایه خودمونه یا فقط زمانی سایه ماست که این قضاوت تند (در قیاس با برداشت بقیه آدمها از همون موضوع) باشه؟

      • اشكان گفت:

        سلام
        راستي گفتي دنياي آزاد و رقابت ، نميدونم چرا يهو ذهنم رفت سمت اقتصاد؟
        تا حالا مستقيما نظري ازت در مورد مكاتب اقتصادي نشنيدم.
        با نئوليبرالها و نظرات فريدمن در مورد اقتصاد بازار آزاد موافقي؟

        • من فریدمن رو خیلییییی دوست دارم.

          و البته – کمی نامربوط – آدام اسمیت رو می پرستم.

          نه فقط به خاطر نگاه عمیق و خوبش به اقتصاد و ثروت ملل. بلکه به خاطر برخی حرفهایی که زده و زندگی من رو برای همیشه عوض کرده.

          یک بار در موردش می نویسم.

      • بهرام سعدیان گفت:

        جناب شعبانعلی سلام
        من دورا دور شما را میشناسم ، یعنی فقط با مطالب و نوشته هایتان در دنیای مجازی آشنا شده ام ، از اینکه دانش خود را به رایگان در اختیار مشتاقان قرار میدهید بسیار خوشحال و ممنونم .
        مطمئنا آنقدر پخته هستید که از نوشته های دوستان آزرده خاطر نشوید و به راه خود که میدانم جز عشق به آموزش منشا دیگری ندارد ادامه دهید.
        اگر در این راه بتوانم با اندک داشته هایم کمکی بکنم ، بسیار خوشحال خواهم شد

    • محمد گفت:

      من حس میکنم فرنوش دوست داره با شما رقابت کنه این خیلی خوبه . اما اینکه خودش را با صاحبین اینچنینین مدرک (حتی این سگ نازنین مدرک دار )در یک صف می بینیه خوب نیست .
      این بینش فرنوش به نظرم به مرور و با بیشتر یاد گرفتن و خواندن درست می شود

    • کورش گفت:

      محمدرضا چقدر دوست داشتنی هستی تو… باور کن

  • mojibe گفت:

    جالبه که حتی مجموع فارغ التحصیلان اروپایی و آمریکایی هم از تعداد فارغ التحصیلان خاورمیانه کمتره! جالبتر اینکه به محمدرضا می گفتن چرا علاقه به “یادگیری” نداری 🙂
    اینکه خود فرد فکر میکنه با گرفتن یک مدرک متخصص هس مسخره تر از اینه که برای استخدام هم مدرک رو گاهی مهمتر از تخصص میدونن…! متاسفانه اینجور هویت داشتن جای خودش رو به خوبی(!) توی کشور ما پیدا کرده.

  • محمود گفت:

    سلام محمد رضا جان
    مدرك يه كاغذ يا يه نوشته هست كه ميتونه معتبر يا نامعتبر باشه.
    به نظر من براي فهميدن تخصص هر كسي بايد با اون شخص مصاحبه يا مذاكره اتفاق بيفته.
    اين را هم ميدانيم در برخي حوزه هاي تخصصي تجربه و دانش حاصل دانشگاه نيست و نميتوان مدركي براي اون قائل شد.
    لذا مذاكره بهترين گزينه هست

    • من هم همین رو میگم محمود جان.
      میگم مدرک یعنی اوراق بهادار! همین.

      ولی یادت نره که ما در چه جامعه ای زندگی میکنیم.
      اینجا اون کاغذه مهم میشه و اساسا اون کاغذ معادل سواد توست.

      زمانی که نوشتم چرا دکترا نمیگیرم (با همه ی صدها هزار نفری که اون رو خوندم) بسیاری از کامنت ها میگفتند چرا علاقه به یادگیری نداری!!!
      انگار این برگه ی مسخره میتونه الزاما معنی یادگیری بده.

      تا زمانی که مردم از شنیدن عنوان دکتر و مهندس لذت می برند و تا زمانی که در کشور ما برای خریدن مدرک پول پرداخت میشه معنیش اینه که مدرک هنوز برای ما کاغذ نیست. برای ما هویته.

      • محمود گفت:

        ميدوني محمد رضا جان من فكر ميكنم يه تركيبي از هر دو لازمه مثلاً در حوزه مهندسي مكانيك كه مشترك هستيم به نظرم يه مدرك مهندسي از يه دانشگاه معتبر خيلي به دانش و تفكر مهندسي ميتونه كمك كنه اما فوق ليسانس و دكترا ديگه به خود ادم بستگي داره، در حوزه مديريت سهم تجربه و دانش خارج دانشگاه خيلي بيشتره
        بيشتر منظورم اينه كه ليسانس مهندسي از يه دانشگاه معتبر ميتونه يه سكوي پرتاب به حوزه دانش و تجربه باشه اما ارتفاع و برد اين پرتاب چگونه و به چه مقدار ايجاد بشه به خود ادم بستگي داره
        تعاريف ادم ها از پيشرفت و روشهاي دستيابي به اون هم يكسان نيست

        • سارا.. گفت:

          استاد …کلاس … درس … فضایی علمی و رقابتی که در اون قرار میگیریم همه از محرک ها و سکو های پرشی هستند که یک محیط آکادمیک برای ادم ایجاد میکنه بلطبع اگه بخواهیم به درجه دکترا تو همین ایران و از یه دانشگاه معتبر نایل بشیم باید از یک سری ممیزی ها بگذریم و این یعنی داشتن یک سری حداقل ها …. اینا همه فواید و علل گرایش ادم ها به مدرک هست به هر حال تو همین محیط ها ما به این درجه از دانش رسیدیم … اما این به معنی تایید مدرک گرایی نیست … به نظر من روش کوتاهتر و راحتر دیگه ای هنوز مسئولین پیدا نکردن که جایگزین کنند و به همین دلیل هنوز هم از همین روش استفاده میشه

        • حسین گفت:

          کاملا با محمود موافقم. متشکرم از اینکه مدل ذهنی زیباتری ارائه کردی. [محمدرضایادبگیر 🙂 دی ]

      • حمید گفت:

        محمدرضاخان، اون مطلبتون در مورد اینکه چرا دکترا نمیخونید، به من خیلی کمک کرد.
        ممنون!

  • دیدگاهتان را بنویسید (مختص دوستان متممی با بیش از ۱۵۰ امتیاز)


    لینک دریافت کد فعال

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    yeni bahis siteleri 2022 bahis siteleri betebet
    What Does Booter & Stresser Mean What is an IP booter and stresser