دوره‌های صوتی آموزشی مدیریت و توسعه فردی متمم (کلیک کنید)

ادامه تحصیل و استراتژی تصمیم گیری درباره کارشناسی ارشد

 ادامه تحصیل با کدام سبک میتواند موفق تر باشد؟ اینکه در رشته خودمان ادامه تحصیل بدهیم یا در رشته متفاوت؟».

تا آنجا که طی سالهای اخیر در جامعه  دانشگاهی و نیز در بازار کار ایران تجربه کرده ام، پاسخ به این سوال تا حد زیادی بستگی به استراتژی شغلی شما دارد.

در صورتی که علاقمند به تحقیق، عضویت در هیأت علمی دانشگاه ها و تدریس باشید، به نظر میرسد بهترین راه این است که در یک زمینه واحد ادامه تحصیل دهید. ب

ه عنوان مثال اگر در رشته مهندسی الکترونیک وارد دانشگاه شده اید همین رشته را به شکل تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز ادامه دهید.

اما در صورتی که تمایل دارید بعد از ادامه تحصیل وارد بازار کار در حوزه های مختلف (مثلاً بازرگانی یا صنعتی یا خدماتی) شوید، تا آنجا که من مشاهده کرده ام، ادامه تحصیل در رشته های متفاوت میتواند یک مزیت نسبی محسوب شود (من کارشناسی را مهندسی مکانیک خوانده ام و ارشد را مدیریت و اگر بخواهم روزی دکترا بخوانم احتمالاً روانشناسی خواهم خواند).

البته لازم به ذکر است که من اساساً بازار کار را بازار بخش خصوصی میبینم و بازار کار دولتی مد نظر من نیست…

من چند دلیل مشخص برای تغییر رشته تخصصی به ذهنم میرسد که اینجا مطرح می کنم و خوشحال میشوم دوستان اگر نظراتی در رد یا تأیید دارند در قسمت کامنت ها بنویسند:

  در بازار کار، بسیاری از مدیران کسانی که به صورت تخصصی در یک رشته کارشناسی ارشد یا دکترا خوانده اند را Overqualified می دانند. به عبارتی معتقدند توانمندی آنها بیشتر از نیاز سازمان است و به خاطر این تحصیل بیشتر، باید «حقوق» و «امتیازهای بیشتر» را برای ایشان در نظر بگیرند که طبیعتاً مدیران به این کار تمایلی ندارند.

  در زمان به کار گیری نیروهایی که در چند زمینه تخصص دارند، چانه زنی و مذاکره بر سر حقوق بسیار ساده تر است. کسی که بخواهد من را برای یک کارخانه استخدام کند، در واقع دو نفر را استخدام کرده: یک مهندس با دانش فنی و یک مدیر با دانش مدیریتی. پس در مذاکره استخدام، دست پرتری دارم.

  داشتن علم در چند حوزه میتواند هم افزایی نیز داشته باشد و تا حدی به پرورش تفکر سیستمی ما کمک کند.

کسی که مثلاً پزشکی خوانده و روانشناسی نیز خوانده است، ممکن است ایده ها و نظرات ارزشمندی داشته باشد که یک متخصص پزشکی یا یک متخصص روانشناسی، به سادگی به آنها دست پیدا نکنند.

  به نظر می آید که روند تولید علم نیز تا حدی به سمت فضاهای «میان رشته ای» حرکت کرده است و کسانی که چند رشته مختلف را مطالعه کرده اند در فضای امروز شانس بیشتری دارند. رشته هایی مثل Neuroeconomics یا Neuromarketing یا Agent-based Market Analysis یا Fractal Indicator of financial market یا Psychonegotiation نمونه هایی از این ترکیب ها هستند…

———————————————————————

پی نوشت: نکاتی که در پاسخ به نامه ها یا پرسشهای خوانندگان مطرح میشوند، صرفاً نظر شخصی اینجانب بوده و هیچگونه ارزش علمی، فلسفی، تجربی، کاربردی، اقتصادی و … ندارد! بنابراین لطفاً صرفاً به عنوان نظر یک فرد عادی جامعه (سبک اظهار نظرهای داخل تاکسی و اتوبوس) و نه به عنوان نظر کارشناسی در نظر بگیرید.

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) دوره های توسعه فردی ۶۰ نکته در مذاکره (صوتی) برندسازی شخصی (صوتی) تفکر سیستمی (صوتی) آشنایی با پیتر دراکر (صوتی) مدیریت توجه (صوتی) حرفه‌ای‌گری در کار (صوتی) کتاب های مدیریت راهنمای کتابخوانی (صوتی) آداب معاشرت (صوتی) کتاب های روانشناسی کتاب های مدیریت  


351 نظر بر روی پست “ادامه تحصیل و استراتژی تصمیم گیری درباره کارشناسی ارشد

  • حسن نیکنام گفت:

    به نظر من مهم نیست چنتا مدرک داشته باشی مهم اینه چی بلدی تو مملکت ما مدرک فقط یکمی کلاس کار رو میبره بالا.اگه چنتا کار باهم بلد باشی موفق تری.
    و پیشنهادم به دوستان عزیز :نرم افزار های تخصصی رو خوب یاد بگیرید. و مطالب پیش پا افتاده رو از کنارش به سادگی رد نشید همونا یه روزی کمکتون میکنه.
    من لیسانس برق قدرت دارم و شاید در آینده مدیریت خوندم.

  • نسیم گفت:

    سلام من در سال ۸۵ فارق التحصیل در رشته مترجمی زبان انگلیسس در مقطع کارشناسی بودم بعد از گذشت چند سال تصمیم به ادامه ی تحصیل گرفتم و واقعا در این زمینه گیج و سردرگم شده ام البته شایان ذکر است اصلا دوست ندارم رشته ی تحصیلی خودم را ادامه دهم امکانش هست شما در این زمینه من را راهنمایی کنید یا منابعی معرفی کنید که در این زمینه چاره ساز باشد … با تشکر

  • Tiffany گفت:

    باسلام دانش آموز سال دوم دبیرستان هستم سه ماه اول سال دررشته ریاضی فیزیک درس خواندم وبعداز ترم اول به علت بی علاقگی نسبت به این رشته به رشته انسانی تغییر دادم اما هم اکنون مایل هستم رشته خودرا به طراحی و دوخت تغییر دهم اما نمیدانم که این کار درستی است یانه لطفا پاسخ دهید با تشکر .

  • امیرحسین گفت:

    سلام من کارشناسی آسانسور دارم میخواستم ببینم میتونم دوباره از اول واسه پزشکی بخونم میشه لازم به ذکر بگم سربازی هم نرفتم

  • حسن گفت:

    سلام من دیپلم برق ساختمان دارم می خواهم رشته الکترونیک بخونم لطفا راهنمایی کنید باتشکر

  • امید شعبانی گفت:

    آخ که چقدر قشنگ نوشتید!
    یه حرف حساب از یه نفر شنیدیم!
    مرسی

  • حمیدرضا امیری گفت:

    با سلام من کارشناسی مدیریت دولتی خوندم آیا میتونم کارشناسی ارشد روانشناسی بخوانم و وضعیت کارش چی میشه

  • رضا گفت:

    سلام محمد رضا جان
    من ابتدا مطلب استفاده حداکثری از منابع ، گوسفند نگری را خواندم و بعد چشمم به این مطلب افتاد
    راستش من روز نوشته هایت را بیشتر دوست دارم تا متمم را خب چون درد و دل می کنی حرف هایی میزنی که به شکل ساختار یافته و اکادمیک نمی شه زد.
    در مورد مطلب ادامه تحصیل و استراتژی تصمیم گیری درباره آن میتوان گفت من که لیسانس مکانیک دارم وقتی که نوانسته ام از حداکثر توانایی هایم و منابع خودم و محیط اطرافم استفاده کنم نه حق دارم و نه لیاقت دارم که به فکر ادامه تحصیل در مورد کارشناسی ارشد بنگرم.
    وقتی با ان همه احساس غرور وارد شرکت خصوصی شدم که در شرایط بد اقتصادی به سر می برد صاحب شرکت که خود مدیر مستقیم من است و توانسته با کانکشنهایی که برقرار کرده سوله ای را راه اندازی کرده و من در ان شرکت بگویم فلان دستگاه cnc پنج محور بیاور من کار کنم خب ان صاحب شرکت اصلا اینکار را انجام نمیدهد و من را با یک تیپ پا میندازد بیرون. من زمانی میتوانم بگویم که من لیسانس دارم که با همان فرز دستی و تراش دستی روس ۷۰ سال پیش که دقت دستگاه به ۰٫۵ خطا می رسد برایش فیکسچری طراحی و بسازم که کمتر از ان خطا ندهد اینجاست که من ارزش افزوده ای برای شرکت هستم و به خاطر این ارزش افزوده به من حقوق می دهد.
    می گویند زمانی شرکت خصوصی به شخص حقوق می دهد که حداقل ۳ تا ۴ برابر برایش درامد زایی داشته باشد.

  • رامین گفت:

    سلام لیسانس مدیریت صنعتی دارم و به دلیل علاقه به مهندسی مکانیک میخوام ارشد مکانیک بخونم اگر قبول شم وضعیت چجوری میشه اصلا امکانش هست؟

    • reza گفت:

      اگه میخوای دانشگاه آزاد یا سایر دانشگاهها! بخونی که مشکلی نداره فقط کافیه یکم سواد خواندن و نوشتن داشته باشی بقیش حله ولی دانشگاه راستکی بخوای بری واقعا کار سختیه .

  • زهرا گفت:

    سلام .مترجمی زبان فرانسه وفوق لیسانس زبان شناسی خوندم لازم به ذکر است که زبان شناسی پایه لیسانس نداشت برای دکتری مخواهم زبان شناسی بخونم ولی حقیقت اینست که خیلی دلسرد شدم با وجود گذشت شش سال از دفاع هنوز دنبتال کارهای فارغالتحصیلی هم نرفتهام بسیار بسیار از فضای تحصیل و کسب وکار ایران دلسرد شده ام ولی زبان شناسی را دوست دارم . لطفا راهنمایی کنید

  • علی گفت:

    سلام من لیسانس نفت بهره برداری دارم ۲۵ ساله و بیکار هستم میخوام ارشد مکانیک طراحی کاربردی بخونم . شما اگر راهنمایی دارید بگین

  • Abassi B گفت:

    با سلام من در رشته ي رياضي تحصيلات لسانس خودم رو به اتمام رسوندم الان هم در كشور خودم در رشته ي رياضي ماستري نميدن ! البته خيلي رشته ي خودم رو دوست دارم و لازم به ذكر هستش كه شاگرد اول كلاسم هم بودم . الان متردد هستم كه ايا در كدام رشته ادامه تحصيل بدم چون رشته ي خودم رو تو كشورم نميتونم مجبورم يا پيداگوژي بخونم و يا هم مديريت آموزشي ميشه نظرتون رو بنويسين لطفا

  • salim گفت:

    سلام من ترم اخر کاردانی التروتکنیک هستم اما به دلیل مشکلات خانوادگی نمیتونم این ترم تموم کنم میشه ۲سال دیگه بیام این ۲۰واحدو تمام کنم؟

  • reza گفت:

    سلام
    من لیسانس مدیریت صنعتی خوندم و کارشناسی ارشد مدیریت نیروی انسانی،سوال من اینه که واسه آزمون دکتری می تونم تو یکی از رشته های فنی مهندسی مثل عمران یا معماری شرکت کنم؟

  • محمد گفت:

    سلام اگر کسی که ليسانس مهندسي عمران داره ميتواند در کنکور پزشکی شرکت کند ميتونيد شرايطشو بگيد ممنون ميشم

    • فریا دهقان گفت:

      سلام.اگه منظورتون صرفا رشته ی پزشکی هست بله میتونید دوباره در کنکور سراسری شرکت کنید منتها شرایط خاصی داره . که من اینجا میزارم :
      ز) نحوه تحصيل مجدد داوطلبان داراي مدرك كارشناسي در مقطع كارشناسي رشته هاي گروه پزشكي و يا در مقطع دكتري عمومي:
      مطابق مصوبه چهل و پنجمين جلسه شورايعالي برنامه ريزي علوم پزشکی مورخ ۷/۱۲/۱۳۸۹ ،دانش آموختگان مقطع کارشناسی در صورت شركت مجدد در آزمون سراسري و قبولي با رعايت شرايط زير مجاز به ادامه تحصيل در مقطع دكتراي عمومي رشته هاي پزشكي، داندانپزشكي
      و داروسازي و يا مقطع كارشناسي رشته هاي گروه پزشكي مي باشند:
      ۱) گذراندن طرح نيروي انساني براي دانش آموختگان مقطع كارشناسي
      مشمول طرح، الزامي است.
      ۲) دارا نبودن هرگونه تعهد خدمت به ارگان يا دستگاه هاي اجرايي و عدم دارا بودن تعهدات سهميه بومي و يا سهميه
      مناطق محروم.
      ۳) چنانچه داوطلب در مقطع كارشناسي از آموزش رايگان برخوردار بوده است،در صورت قبولي در دوره هاي مزبور ملزم به
      پرداخت شهريه مطابق مصوبات هيأت امناي دانشگاه مربوطه مي باشد.
      ۴) تطبيق دروس تخصصي مقطع كارشناسي در دوره دكتراي عمومي،
      امكان پذير نمي باشد.
      ۵) نداشتن ممنوعيت تحصيل از نظر سازمان نظام وظيفه.
      ۶) مطابق مصوبه شصت و چهارمين جلسه شوراي معين شوراي عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ۸/۳/۱۳۹۰ پذيرفته شدگان در دوره هاي دكتراي عمومي رشته هاي پزشكي، دندانپزشكي و داروسازي و یا مقطع كارشناسي در پرديس هاي خودگردان (شعب بين الملل سابق) دانشگاه هاي علوم پزشكي و يا از محل ظرفيت هاي مازاد، حتي در صورتيكه
      در مقطع كارشناسي از آموزش رايگان برخوردار نبود ه اند، ملزم به پرداخت شهريه در مقطع قبولي مي باشند.

      به زبون ساده اگه شما لیسانس دارین از دانشگاه سراسری ، خببب اولا حتی اگه دانشگاه تهران و شهید بهشتی هم قبول شی باید شهریه بدی اون هم طبق نظر رئیس روسا !!!!!، دوما یه تعهد ۸ساله به مملکت دارین که اگه سهمیه مناطق ۲و ۳ یا منطقه محروم هم بودین باید چند سالی از تعهد ۸ ساله تون رو در همون مناطق طی کرده باشین {که اگه تازه فارغ التحصیل شدی و یا تو رشته ی خودت کار نکردی کلا بیخیال شو }
      اما اگه لیسانس دانشگاه ازاد هستین، در صورت قبولی در دانشگاه دولتی نه شهریه میدین و نه تعهد ۸ساله و محروم و..دارین، ریلکس و راحت میتونین شروع کنین وشما فقط باید درس بخونی قبول شی 🙂
      و میتونم بگم خوش بحال دانشگاه ازادی ها.قوانین رو یه جوری نوشتن بچه های دانشگاه دولتی هیشکی هوس نکنه بیاد اون سمتی مخصوصا بچه های علوم پزشکی چون باید طرحشون رو هم بگذرونن!!!
      البته اگه دانشگاه دولتی خوندی میتونی به خریدن تعهدتم فکرکنی :))

  • رسول غروبی گفت:

    من لیسانس صنایع دارم و خواستم مدیریت بازرگانی بخونم اما بعد از قبولی در دانشگاه و حین ورود به بازار کار متوجه شدم که شاید هرگز نتونم در رشته دومم کاری متناصب با روحیاتم پیدا کنم در نتیجه اصلا برای ثبت نام دانشگاه نرفتم- و اما یک پیشنهاد :

    دوستانی که می خواهند تغییر رشته در مقطع ارشد بدهند حتما سعی کنند مدتی در حوزه ی مورد نظر مشغول به کار شوند (مثلا خیلی از دوستان خودم که زبان می خواندند! ولی طراحی سایت و برنامه نویسی شغل اصلیشان بود)

  • مهسا گفت:

    سلام من کارشناسی ادبیات دارم و برای ارشد میخواهم مدیریت مالی کنکور بدم بنظرتون شدنیه؟؟

  • سمانه گفت:

    سلام من سال۹۰دررشته آی تی درمقطغ کارشناسی فارلغتحصیل شدم.درطول تحصیل متوجه شدم ک هیچ علاقه ای ب این رشته ندارم.یعنی اصلانفهمیدم حسابداری بود!مدیریت بود! کامپیوتربود!چون ازهرکدوم ازین رشته ها ی سری واحداروپاس کردم.ولی درکل هرکی میپرسه رشته ت مربوط ب چیه نمیدونم چی بگم.الآنم میخوام ارشدبخونم ولی نمیدونم چی بخونم.فقط دلم نمیخوادمربوط ب کامپیوترباشه.لطفا راهنماییم کنید

  • دیدگاهتان را بنویسید (مختص دوستان متممی با بیش از ۱۵۰ امتیاز)


    لینک دریافت کد فعال

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    yeni bahis siteleri 2022 bahis siteleri betebet
    What Does Booter & Stresser Mean What is an IP booter and stresser