دوره‌های صوتی آموزشی مدیریت و توسعه فردی متمم (کلیک کنید)

ادامه تحصیل و استراتژی تصمیم گیری درباره کارشناسی ارشد

 ادامه تحصیل با کدام سبک میتواند موفق تر باشد؟ اینکه در رشته خودمان ادامه تحصیل بدهیم یا در رشته متفاوت؟».

تا آنجا که طی سالهای اخیر در جامعه  دانشگاهی و نیز در بازار کار ایران تجربه کرده ام، پاسخ به این سوال تا حد زیادی بستگی به استراتژی شغلی شما دارد.

در صورتی که علاقمند به تحقیق، عضویت در هیأت علمی دانشگاه ها و تدریس باشید، به نظر میرسد بهترین راه این است که در یک زمینه واحد ادامه تحصیل دهید. ب

ه عنوان مثال اگر در رشته مهندسی الکترونیک وارد دانشگاه شده اید همین رشته را به شکل تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز ادامه دهید.

اما در صورتی که تمایل دارید بعد از ادامه تحصیل وارد بازار کار در حوزه های مختلف (مثلاً بازرگانی یا صنعتی یا خدماتی) شوید، تا آنجا که من مشاهده کرده ام، ادامه تحصیل در رشته های متفاوت میتواند یک مزیت نسبی محسوب شود (من کارشناسی را مهندسی مکانیک خوانده ام و ارشد را مدیریت و اگر بخواهم روزی دکترا بخوانم احتمالاً روانشناسی خواهم خواند).

البته لازم به ذکر است که من اساساً بازار کار را بازار بخش خصوصی میبینم و بازار کار دولتی مد نظر من نیست…

من چند دلیل مشخص برای تغییر رشته تخصصی به ذهنم میرسد که اینجا مطرح می کنم و خوشحال میشوم دوستان اگر نظراتی در رد یا تأیید دارند در قسمت کامنت ها بنویسند:

  در بازار کار، بسیاری از مدیران کسانی که به صورت تخصصی در یک رشته کارشناسی ارشد یا دکترا خوانده اند را Overqualified می دانند. به عبارتی معتقدند توانمندی آنها بیشتر از نیاز سازمان است و به خاطر این تحصیل بیشتر، باید «حقوق» و «امتیازهای بیشتر» را برای ایشان در نظر بگیرند که طبیعتاً مدیران به این کار تمایلی ندارند.

  در زمان به کار گیری نیروهایی که در چند زمینه تخصص دارند، چانه زنی و مذاکره بر سر حقوق بسیار ساده تر است. کسی که بخواهد من را برای یک کارخانه استخدام کند، در واقع دو نفر را استخدام کرده: یک مهندس با دانش فنی و یک مدیر با دانش مدیریتی. پس در مذاکره استخدام، دست پرتری دارم.

  داشتن علم در چند حوزه میتواند هم افزایی نیز داشته باشد و تا حدی به پرورش تفکر سیستمی ما کمک کند.

کسی که مثلاً پزشکی خوانده و روانشناسی نیز خوانده است، ممکن است ایده ها و نظرات ارزشمندی داشته باشد که یک متخصص پزشکی یا یک متخصص روانشناسی، به سادگی به آنها دست پیدا نکنند.

  به نظر می آید که روند تولید علم نیز تا حدی به سمت فضاهای «میان رشته ای» حرکت کرده است و کسانی که چند رشته مختلف را مطالعه کرده اند در فضای امروز شانس بیشتری دارند. رشته هایی مثل Neuroeconomics یا Neuromarketing یا Agent-based Market Analysis یا Fractal Indicator of financial market یا Psychonegotiation نمونه هایی از این ترکیب ها هستند…

———————————————————————

پی نوشت: نکاتی که در پاسخ به نامه ها یا پرسشهای خوانندگان مطرح میشوند، صرفاً نظر شخصی اینجانب بوده و هیچگونه ارزش علمی، فلسفی، تجربی، کاربردی، اقتصادی و … ندارد! بنابراین لطفاً صرفاً به عنوان نظر یک فرد عادی جامعه (سبک اظهار نظرهای داخل تاکسی و اتوبوس) و نه به عنوان نظر کارشناسی در نظر بگیرید.

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) دوره های توسعه فردی ۶۰ نکته در مذاکره (صوتی) برندسازی شخصی (صوتی) تفکر سیستمی (صوتی) آشنایی با پیتر دراکر (صوتی) مدیریت توجه (صوتی) حرفه‌ای‌گری در کار (صوتی) کتاب های مدیریت راهنمای کتابخوانی (صوتی) آداب معاشرت (صوتی) کتاب های روانشناسی کتاب های مدیریت  


351 نظر بر روی پست “ادامه تحصیل و استراتژی تصمیم گیری درباره کارشناسی ارشد

  • شیرین گفت:

    اون آقا سینا که ادعا میکنن با دکتری مترجمی بیکارن …
    ببخشین آقا توو شهر مشهد به این بزرگی با این همه دانشگاه تمام اساتید مترجمی مافوق لیسانس و البته هیئت علمی هستن حالا چطوره که با دکتری شما بیکارین
    جالبه حرفتون اصلا منطقی نیست. اصلا باور نمیکنم. چون توو همین مشهد بزرگ دکتری مترجمی به اندازه انگشت های دست هم نیستن اون وقت شما بیکاری. آخی طفلک

  • zahra گفت:

    سلام وقت بخیر کارشناسی مدیریت صنعتی از پیامنور دارم و برای ارشد تاحالا تو فکر مدیریت بازرگانی بودم الان خیلی دلم میخواد برم تغذیه و بعد هم دکترای تغذیه ولی نمیدونم میش یانه؟کدوم رشته بازرگانی یا تغذیه؟اصلا راه داره این کارو بکنم؟لطفا راهنماییم کنید خیلی زود

  • سارا گفت:

    سلام
    من کارشناسی رشته شیمی دارویی دارم
    نمیدونم ارشد چ رشته ای شرکت کنم
    راستش دنبال ی رشته ای هستم ک منبع در امدی خوبی داشته باشه
    خوشحال میشم کمکم کنید

  • بهار گفت:

    سلام . من الان ترم ۵ بهداشت محیط هستم میخام واسه ارشد درس بخونم نمیدونم همین رشته خودمو بخونم یا ارشد رشته دیگ مث اپیدمولوژی یا تغذیه من تغذیه خیلی دوس دارم ولی میگن ارشدش سخته به نظرتون من میتونم تو این رشته موفق بشم آینده شغلی برام داره ؟میتونم عضو هیئت علمی شم ؟؟کمکم کنین .

  • yoones rezaei گفت:

    سلام
    من لیسانس فیزیک دارم یه سالیه دنبال کار میگردم اما تا حالا به نتیجه نرسیدم.
    علاقه ای به شغل ازاد و ثروت اندوزی ندارم و دوست دارم با تحصیلات ام کار کنم. علاقه زیادی به ادامه تحصیل دارم .و با وعض اصفناک فیزیک میخوام تغییر رشته بدم به مواد میخواستم نظر دوستان رو بدونم.
    به قول یکی از دوستان در همینجا شکم خالی و ساعت رولکس
    میخوام رشته ای بخونم که به صنعت ربط داشته باشه اخه عاشق صنعتم و بازارکار رشته برام خیلی مهمه
    لطفا راهنمایی کنید

  • Alireza گفت:

    با سلام و عرض خسته نباشید
    دوست عزیز ممنون از مطالب بالا که گذاشتید ولی من هنوز قانع نشدم واقعیتش اینه که من امسال فارغ التحصیل مهندسی عمران شدم و فکر این هستم ارشد MBA بگیرم ولی نمیدونم بعد از تمام شدنش چه موقعیت شغلی یا پستی مرتبط با رشته لیسانسم خواهم داشت؟؟؟
    آیا ترکیب لیسانس عمران با MBA معادل رشته ارشد مدیریت پروژه و ساخت برابر میشه منطورم از لحاظ شغلی هست؟؟؟
    خیلی ممنون میشم به من پاسخ بدید. با تشکر

  • مرضیه گفت:

    سلام میشه لطفا راهنمایم کنید من دانشجویی کارشناسی بهداشت مخیط دانشگاه دولتی هستم نمیدونم واسه ارشد چی کار کنم برم تغذیه یا رشته خودم اگه تغذیه بخونم چون لیسانسم غیر مرتبط است هیعت علمی نمیشم؟!

  • عارف درزاده گفت:

    سلام من سال دوم راهنمایی ترک تحصیل کردم در سال ۸۹به نظر شما باید ادامه تحصیل بدم

  • Pardis گفت:

    سلام
    من کارشناسی فیزیک رو از دانشگاه دولتی گرفتم،الان میخوام واس ارشد شرکت کنم،اما رشته ای ب جز فیزیک
    ب نظر شما چه رشته هايي رو میتونم شرکت کنم، ک هم پرکاربرد باشه،هم آسونتر از فیزیک باشه
    متشکرم

  • احسان گفت:

    سلام
    من لیسانس و ارشد رو از دانشگاه های دولتی ( علوم پزشکی نهران و دانشگاه تهران) گرفتم و الان از وضعیت بازار کار به هیچ عنوان راضی نیستم
    قصد دارم کار آزاد رو شروع کنم ؛ به نظرم درآمدی که توی کار آزاد هست به مراتب بیشتر از هر رشته و مقطع و دانشگاهیه
    و پیشنهادم اینه که دنبال ادامه تحصیل نباشید ….
    منم افتاده بودم توی روزمره ای که ازش پشیمونم …
    راستی کار آزادی هم که میخام شروع کنم و برای خودم کار کنم و کارگر و کارفرمای خودم باشم ؛ شغل قالی شویی ه
    برام نظرات دوست و آشنا و … مهم نیست .. چون میدونم از مسیری که من رفتم و سختی هایی که من کشیدم هیچکدوم اطلاعی ندارن … چه برسه به حالا که بخوان اظعار نظری داشته باشن …
    و اینکه پول پول میاره ….

  • سینا گفت:

    سلام من سینا هستم از سنندج دکترا مترجم زبان انگلیسی دارم ولی بیکارم

    • s گفت:

      میشه توضیح بدید چرا؟ همه تو این رشته حداقل تو زبانکده تدریس دارن

    • سعیده گفت:

      باورش سخته. حداقل می تونید کلاس خصوصی بزاری یا در دانشگاه های غیر انتفاعی و اموزشگاه ها تدریس کنید . تعجب می کنم من که رشته ام این نیست گهگهای برای دیگران ترجمه می کنم. مترجم خوب کمه.

  • الهه گفت:

    سلام.ایا امکان مشاوره و صحبت تلفنی با شما هست؟
    من لیسانس مترجمی زبان از دانشگاه پیام نور دارم.با اینکه علاقه زیتادی به رشتم دارم ولی با توجه به اینکه زبان انگلیسی رشته ای هست که هر چقدر هم که انگلیسی رو بلد باشی باز هم کم هست و با این دو سال درس خوندن نمیتونی کامل کامل به انگلسیی مسلط بشی ترجیح میدم رشته دیگه ای رو برای ارشد بخونم. من سال ۸۷ لیسانسمو گرفتم پارسال هم با رتبه۸۵دانشگاه ازاد واحد علوم تحقیقا ت شیراز ارشد مترجمی قبول شدم اما نرفتم.و تا الان مشغول کار در نمایندگی بیمه بودم. ولی هیچ علاقه ای به شغلم ندارم و دوس دارم برم دنبال علاقه واقعیم که درس خوندن هست.
    راستش من عاشق شعر و ادبیات بودم و موقع انتخاب رشته دبیرستان انسانی رو انتخاب کردم ولی ناظم و مدیرمون نذاشتن و گفتن نهههه حیفه تو درست خوبه تنبلا می رن انسانی….!!! در حالیکه اصلا این رو قبول ندارم.در هر حال من رفتم تجربی.دیپلم تجربی.لیسانس مترجمی.سابقه هفت ساله نمایندگی بیمه !!! همش نامربوط… والان به فکرم رسیده که ادبیات بخونم .خیلی احساس پوچی میکنم .دوس دارم تحصیلاتمو ادامه بدم .عاشق درس خوندن هستم.
    الان میخوام بدونم اگه من ارشد رو ادبیات فارسی بخونم ایا دیگه فایده ای هم برام داره؟؟ با توجه به سنم که ۲۹ سال هست؟ به نظرشما چه رشته ای بخونم با توجه به سابقه ای که براتون گفتم.ببخشید اینقد طولانی شد!!

  • رویا گفت:

    سلام خسته نباشید من از رشته مدیریت صنعتی دانشگاه غیر انتفاعی دراومدم ایا این رشته تو جامعه موقعیت شغلی داره یا ن ؟؟؟؟ممنون میشم اگه جوابمو بدید

  • ستاره گفت:

    سلام من امسال کنکور ریاضی دادم و رتبه ۱۶۰۰تو سهمیه ایثارگران شد
    الویت اولم انتخاب رشته م رو زدن برق و بعد هم عمران شهر خودم زابل سیستان
    بنظر شما
    من میتونم برق بیارم
    و ایا بازار کار برق واسه دخترا خوبه
    کجا میتونن مشغول بکار بشن

    خیلی میترسم زندگیم خراب بشه کمکم کنید

    • fahim گفت:

      سلام من برق گرایش الکترونیک خوندم.با معدل ۱۸٫۷۰ فارق التحصیل شدم از دانشگاه بیرجند اما اصلا کار نیس در واقع دختر نمیخان برا رشته برق.امیدوار باش یه رشته که براش کار باشه واسه خانما قبول بشی

      • سعید گفت:

        باتوجه به شرایط موجود کارشناس فروش درحوزه مربوطه می تونه شغل مناسبی برای خانم ها باشه که همراه باحقوق ثابت و پورسانت هست. متوسط یک ونیم میندازه

    • کاوه گفت:

      بنده حدود ۶ ساله که در نیروگاه و شرکت های توزیع و تولید کار میکنم . به نظر من شانس بکار گیری خانم ها در صنعت برق خیلی پایین است . مگر اینکه به عنوان کارمند در حوزه های ستادی مشغول شوید که آن هم بسیار مشکل است .
      اگر بتونید عمران بخونید و بعد عضو نظام مهندسی شوید و در مسیر نظارت بر ساخت قدم بردارید تقریبا میشه گفت یه درآمد نسبتا خوبی خواهید داشت که زیاد به جنسیت هم ربطی نداره . و پارتی هم (زیاد ) نمیخواد و بیشترش به تلاش خودتون بستگی داره .

    • فرانک گفت:

      بازار کارش افتضاح هست مگه تا دکترا ادامه بدی بلکه تو فیلد اموزشی بتونی ب یه جایی برسی وگرن تو صنعت به هیچ وجه.

      • امین گفت:

        سلام
        شاید این نوشته استاد از همین دغدغه ها و رفع این سردرگمی ها باشه.
        پس شاید باید بیشتر در انتخاب رشته و تاثیر اون در شغل (با توجه به استرانژی شغلی) بایستی توجه کنیم و بیشتر فکککککککککر کنیم؟!!!

    • بهروز گفت:

      من سال ۹۲ مخابرات از دانشگاه دولتی اراک با معدل۱۵٫۶
      برا برق کار نیست اونم برا خانم
      مگه اینکه علاقه مند باشی و بخوای استاد و اینا بشی

      پشیمونم ک چرا نرفتم تجربی

  • سارا گفت:

    واقعا جای بسی تعجب و تاسف داره
    نمیدونم چی به سر مملکت ما اومده که با وجود اینهمه تحصیل کرده اینهمه آدم سردرگم و نا موفق داریم هرکسی رو میبینی لیسانس و ارشد و چه بسا به مرحله مصاحبه دکترا هم رسیده اما ول معطله تقریبا!!!!
    کار از کجا خرابه که آنقدر ارزش مدرک ها پایین اومده و فارق التحصیل مث برگ از درخت میریزه و هیچکس متخصص نیست!!! تروخدا درگیر رسومات و فضای فرهنگی اشتباه ایران نشید. قرار نیست هر کسی حتما و لزوما به دانشگاه بره و اکثر مواقع آرزوهای خودش رو فراموش کنه که چه بسا در فضا های فنی و هنری و ورزشی باشه…
    خیلی جالبه ما مهمون اینقدر هزینه مالی و زمانی و فکری میکنیم بعدش که سرمون به سنگ خورد تازه مدرک مون رو نیازاریم طاقچه میریم دنبال علاقه واقعیمون!!!! تروخدا بس کنید.

  • fateme گفت:

    سلام من رشته تجربی خوندم تو دبیرستان رتبه کنکورم ۱۲هزار منطقه۳شد میخوام برم مدیریت صنعتی بخونم ب نظرتون لیسانسش کار داره؟ یا نه
    میخوام مدیریت صنعتی دانشگاه تهران بخونم

  • فرشته گفت:

    سلام من دختری هستم ۱۹ ساله که حدود۲سال است ترک تحصیل کرذه ام والان بشیمون هستم اما خانودم مخالف هستن بادرس خوندنم میگن دیرشده مادرتهران ساکن هستیم لطفاراهنماییم کنیدممنون

    • احمد گفت:

      سلام
      من الان کارشناسیمو تو دانشگاه دولتی تموم کردم و کار مطابق رشتم هم برام جور شده و با اینکه من پسر هستم و سربازی سد راهم بود و همینطور در دوران هنرستان ۲ سال عقب افتادم بازهم ادامه دادم و الان واقعا راضی هستم . و شما اگه در حال حاضر هدف خاصی نداری قطعا بهترین کار ادامه تحصیله و ۲ سال تاخیر یه چیز عادی هست . هر چند مشکلاتت بیشتر شده نسبت به ۲ سال پیش

    • رضا گفت:

      با سلام
      از ديد من هيچ وقت براي درس خواندن دير نيست من بعد از خدمت سربازي دنبال درس رفتم و الان خوشبختانه ليسانس حسابداري دارم و دنبال فوق هستم ولي دنبال رشته خوب هستم.

    • سعید گفت:

      سلام دلیل اینکه مخالف هستند رو باید ازشون بپرسی و واسشون رفع کنی.

  • نینا برون گفت:

    سلام . این پست های انتخاب رشته و شغل وتوصیه هارا دوباره خواندم این دفعه با نظرات . امدم کامنت بنویسم دیدم جا نمیشود 🙂
    شد ششصد کلمه ! اینجا نوشتم http://ninaya.blogfa.com/post/32
    دوست داشتید , بخوانید .

  • سعید گفت:

    فکر می کنم در آینده بسیار نزدیک این دانشجو خواهد بود که متناسب با نیاز خودش رشته تحصیلی ایجاد خواهد کرد و دانشگاه دروس و مواد آموزشی متناسب با رشته مورد نظر دانشجو را ارائه خواهد کرد. بنابراین این که شما فارغ التحصیل چه رشته ای هستید مهم نخواهد بود بلکه چه موضوعاتی را گذرانده اید اهمیت خواهد داشت. حتی طول دوره تحصیلی هم اهمیت خود را از دست خواهد داد و بسته به رشته ای که دانشجو ایجاد می کند کوتاه مدت یا طولانی مدت خواهد بود. همچنین موضوعات درسی بیشتر جنبه کاربردی به خود خواهد گرفت و مبانی نظری فقط در حد نیاز و ضرورت مورد توجه قرار خواهد گرفت. به عنوان مثال یک شهروند تهرانی قصد دارد یک رستوران سنتی با غذاهای گیلانی دایر کند. برخی از موضوعاتی که لازم است در زمینه آنها دانش و مهارت کسب کنند به قرار زیر است:
    فرهنگ و آداب و رسوم گیلان
    شناخت طبع غذاها
    روانشناسی رنگ ها
    زبان گیلکی
    حسابداری رستوران
    هنر و صنایع دستی گیلان
    دستور آشپزی گیلانی
    مدیریت رستوران
    ارتباطات
    و ….
    این شخص جهت کسب دانش و مهارت مورد نیاز در موضوعات فوق در دانشگاه یا موسسه آموزشی ثبت نام می کند و پس از گذراندن دروس فوق مدرک مدیریت رستوران غذاهای گیلانی اخذ می کند.
    بنابراین، کافی است شما زمینه شغلی مورد نظر خود را انتخاب کنید و هر آنچه که نیاز آن شغل می باشد را بدون هیچ گونه محدودیت یاد بگیرید. پس می توانید در یک دوره تحصیلی علاوه بر مکانیک، مدیریت و روانشناسی و کمی هم ادبیات بخوانید و مدرک خاص خودتان را اخذ کنید (نظیر مدرک کارشناسی در رشته مدیریت تیم طراحی موتور خودروهای الکتریکی)

  • باران گفت:

    سلام،امسال سومین باری بود که کنکور دادم و متاسفانه با توجه به علاقه ای که به رشته ی پزشکی داشتم رتبه اشو نیوردم و شاید تغذیه ی بین الملل اصفهان قبول شم وبا توجه به اینکه حدودا۳۰ میلیون هزینه اش میشه و اگه بخوام دکترا بگیرم حدودا۱۰ سال دیگه وارد بازار کار میشم واون موقع احتمالا اشباع میشه میخواستم نظرتون رو بپرسم که اگه برم رشته ی علوم تغذیه وبا اینکه اطرافیانم همه پزشک هستن پشیمون میشم؟یا دوباره با اینکه سن ورود به دانشگاهم بالا میره کنکور بدم که پزشکی قبول شم؟مرسی

  • mahshad گفت:

    با سلام
    من کارشناس ارشد مکانیک هستم،کارشناسی دوره شبانه، ارشد دوره روزانه.
    ایا امکان دارد در کنکور تجربی شرکت کنم و رشته ای را در مقطع روزانه انتخاب کنم؟ مرسی

    • کاظم گفت:

      میخوای زندگیتو توی کنکور هدر بدی؟؟ رشتتون واقعا عالیه. من تعجب میکنم از این صحبت شما.
      باز هم میگم دوستانی ک حداقل ارشد دارند حق التدری میتونن باشن
      یه خورده سطح توقعات رو بیاریم پایین تا نتیجه بگیریم. هیچ کس بعد از خوندن درس نیومده با ماهی ۵ ۶ میلیون درامد کار کنه

  • عاطفه گفت:

    سلام خوبيد؟ ببخشيد ميخوام بدونم من رتبم ٦٨٠٠٠ شده ميتونم انتخاب رشته ي مهندسي بكنم؟ قبول ميشم؟ و چه رشته اي

  • ابوالفضل اصلانی گفت:

    سلام، من فوق لیسانس مترجمی زبان انگلیسی دارم ولی فیلد کاریم کاملا با رشتم متفاوته. تو ایران فقط باید واسه علاقه درس خوند نه پول در آووردن

  • mana گفت:

    سلام اقای شعبانعلی راستش من احتیاج به یه مشاوره با شما دارم اگه امکانش باشه……ممنون

  • mana گفت:

    جواب نمیدین؟؟ من خیلی امید داشتم به جوابی پیشنهادی ازتون……

    • کاظم گفت:

      سلام. من ارشد الکترونیک هستم. من نظرم بر عکس شماست.اتفاقا شما رشته خوبی هستید و میتونید موفق باشین
      به شرط اینکه ناله نکنین. من همیشه به یه چیز اعتقاد دارم. ادم نباید از تاریکی بناله بلکه باید بلند شه و ی کبریت روشن کنه. رشته مواد اونم با فوق حداقلش حق التدریس.ک اونم ماهی یکی و نیم حقوقتون میشه. در اینجا دو حالت وجود داره. یا اینکه شما توقعتون بیشتر از ایناس ک خوب امکانش نیس. یا اینکه فقط تو شهر خودتون دارید فکر میکنید . هیچ وقت در نظر نمیگیرید که کره ی خاکی خ بزرگ هس و نیاز به رشته شما هم زیاد هست. فقط یه همت میخواد ک پیش باشین

  • mana گفت:

    سلام اقای مهندس من واقعا به کمکتون احتیاج داردم نمی دونم چطور باهاتون ارتباط داشته باشم.تو شهر خودمون هم مشاوری که بشه به دانش و حرفش اعتماد داشت نمی شناسم.اقای مهندس من دارم فرو می پاشم راستش لیسانس مهندسی مواد و یک فوق لیسانیس ناموفق تو همین رشته دارم میگیرم….بازار کارش که افتضاحه…دوست داشتم ادامه تحصیل بدم ولی با این سابقه تحصیلی نمی تونم هرچند دانشگاه خوبی درس خوندم ….این روزا همش دارم به این فکر می کنم که زندگیمو باختم….انتخاب رشته درستی نکردم ….این رشته به درد این مملکت نمیخوره حتی به سرم زده دوباره درس بخونم…ولی چه رشته ای؟ اقای مهندس به نظرتون من الان چکار باید بکنم؟

  • محمدرضا گفت:

    به هر کی که مگم میگه علوم انسانی بهترین رشته برای منه اما خواستم نظر شما هم رو بد‌ونم نظرتون چیه؟؟؟؟؟؟

  • محمدرضا گفت:

    دانش اموز دبیرستان سال اول محمدرضا استان اذربایجان غربی

    • مهدی(یکم مشاور هم هستم)! گفت:

      دوست عزیز این طور نمیشه تصمیم گرفت باید بیشتر دربارت دونست علایقت چیه؟ پدرت چی کارست؟ فرستای آیندت چه طورند؟
      ولی این رو بدون تو هر زمینه ای بخای ادامه بدی باید ریاضیتو خوب کنی حتی علوم انسانی! مطمئن باش به ریاضی ذبیرستان همیشه احتیاج داری چه برای کنکور چه بعد از کنکور! پس از ریاضی فرار نکن و سعی کن مشکلت رو برطرف کنی!صرفا چون ریاضیت ضعیفه دلیل نمیشه که بری انسانی یا رشته ی دیگه! بحث یک روز و دو روز نیست! این انتخاب تا آخر عمر باهاته. بیشتر فکر کن و بیشتر تلاش کن حتی اگه لازمه پول خرج کن و برو کلاس ریاضی. پیش یه مشاور تحصیلی خوب تو شهرتون هم برو.

  • محمدرضا گفت:

    سلام
    ببخشیدمن یک سوال داشتم من ریاضیم ضعیفه اماحفظیاتم خیلی قویه بهترین رشته برای من چیه

  • اسما بهاروند گفت:

    سلام،من کارشناسی برق قدرت دارم ولی باتوجه به اینکه بازار کاراین رشته بیشتربرا آقایونه، والبته رشته ی خیلی سختیه میخواستم نظرتون رو درمورد ادامه تحصیل در رشته های دیگه ای مثل مدیریت،حسابداری ویااقتصادبدونم.

  • دیدگاهتان را بنویسید (مختص دوستان متممی با بیش از ۱۵۰ امتیاز)


    لینک دریافت کد فعال

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    yeni bahis siteleri 2022 bahis siteleri betebet
    What Does Booter & Stresser Mean What is an IP booter and stresser