دوره‌های صوتی آموزشی مدیریت و توسعه فردی متمم (کلیک کنید)

ماه تولد، طالع بینی و فال: واقعیت یا توهم؟

سوال: آیا ماه تولد بر روی شخصیت ما تاثیر دارد؟ من به طالع بینی و فال تولد و فال ماه و … اعتقاد ندارم. اما آنقدر نشانه‌های درست دیده‌ام که نمی توانم به سادگی آن را انکار کنم. اعتراف می‌کنم که «سنگ تولد» ماه خودم را همیشه همراه دارم. اما دوست دارم نظر شما را هم بدانم.

طالع بینی و ماه تولد و تاثیر آن بر شخصیت

شاید بسیاری از کسانی که این متن را می خوانند از همان کسانی باشند که هر روز در شبکه‌ های اجتماعی و جمع های دوستانه، از ماه تولد خود و دیگران می‌گویند. روی صفحه ی شخصی خود می‌نویسند: «من یک مردادی هستم پس …». من نمی‌خواهم با یک «مرد متولد اردیبهشت» زندگی کنم. «یک زن متولد مهر به هر حال…».

واقعیت این است که ما انسانها،‌ برچسب گذاشتن و تقسیم بندی را دوست داریم. برخی از ما هم «متخصص تولید سالاد کلمات علمی» هستیم. واژه‌هایی نظیر «اجرام سماوی»، «مکانیک کوانتوم»، «نظریه ریسمانها»، «نجوم»، «بیوریتم» و … را چنان در هم می‌آمیزیم و با «سس خوش طعم» چند خاطره و نقل قول، سفره‌آرایی می‌کنیم که خوراکی جذاب برای مهمانی‌ها و گردهم بودنهایمان، فراهم شود.

از آنجا که «تاثیر ماه تولد بر روی شخصیت» پرسش بسیاری از دوستان است، تصمیم گرفتم برخی از تحقیقات انجام شده در این زمینه را اینجا ارائه کنم.

تحقیقات سال ۲۰۱۳ دانشگاه آکسفورد نشان داد ماه تولد می‌ ‌تواند احتمال ابتلا به بیماری MS را افزایش دهد. البته تحقیقات بیشتر نشان داد میزان ویتامین D (به عنوان فاکتور موثر بر این بیماری) در بدن نوزادان متولد اردبیهشت ماه حدود ۲۰٪ کمتر از نوزادان متولد آبان است و به همین دلیل، احتمال ابتلای نوزاد متولد اردیبهشت به MS بیشتر است. به همین دلیل برنامه‌های تحقیقاتی گسترده در خصوص تامین ویتامین D برای مادرانی که فرزند خود را در فصل بهار به دنیا می‌آورند،‌ در کشور انگلیس در حال انجام است.

گزارش نشریه Science Daily در سال ۲۰۱۰ با انجام آزمایش روی نوزادان موش، نشان می‌دهد که فصل تولد می‌تواند اثرات بلندمدت روی شخصیت داشته باشد. ظاهراً بر اساس این تحقیق، فصل تولد روی ساعت بیولوژیک بدن موجودات تاثیر می‌گذارد. این تاثیرات در حدی است که می توان پیش‌بینی نمود که اگر فصل تولد شما زمستان باشد، با احتمال مبتلا شدن شما به بیماریهای اختلال خلق فصلی، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی کمی بیشتر خواهد بود.

اما شاید بخشی از آزمایش برای شما جالب باشد: برای شبیه‌سازی زمستان و تابستان، از کاهش و افزایش مدت تاریکی و روشنایی استفاده شد! به عبارت دیگر، در آزمایشگاه با افزایش مدت روشنایی (روز بلند) و کاهش مدت تاریکی (شب کوتاه) در دوران نوزادی، می‌توان موش‌هایی پرورش داد که از لحاظ خطر ابتلا به بیماری‌های روانی، «شخصیت یک موش متولد تابستان» را داشته باشند و با عکس این کار، می‌توان موش‌هایی پرورش داد که «شخصیت یک موش متولد زمستان» را داشته باشند. حمایت مالی این تحقیق ارزشمند، توسط انستیتو ملی سلامت آمریکا انجام شده است.

تحقیقات مشابه دیگری نیز انجام شده است. مثلاً مطلبی که در سال ۲۰۱۳ توسط نشریه اکسپرس منتشر شد خاطرنشان میسازد که میزان دوپامین در خون انسان متولد فصل پاییز بیشتر از متولد فصل بهار است. این تحقیق همچنین به علاقه‌ی بیشتر متولدین فصلهای سرد به فعالیت‌های هیجان انگیز اشاره می‌کند.

تحقیقات دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند برای شما جالب باشد. به عنوان مثال مطالعه ۲۲ سال آمار خودکشی در انگلستان که مجموعا شامل بیش از ۲۷ هزار مورد خودکشی است نشان می‌دهد متولدین بهار به طور معنی داری بیشتر از متولدین پاییز و زمستان خودکشی ميکنند. این تفاوت در مردان حدود ۱۴ درصد و در زنان حدود ۳۰ درصد است! محققین این تفاوت را ناشی از تفاوت در رژیم غذایی مادران، تفاوت در میزان شدت نور در ماه‌های اول تولد، دما و ویژگی‌های آب و هوای فصول مختلف مي‌دانند.

برخی تحقیقات انجام شده در ژاپن نیز، به تاثیر «دمای محیط» در روزها و هفته های اول تولد، بر میزان «پشتکار» و «خود انگیزشی» زنان در بزرگسالی، اشاره می‌کنند. شاید برای شما جالب باشد که تحقیقات انجام شده روی ۱۵ میلیون مورد مرگ در آمریکا گزارش می‌دهند که متولدان پاییز به طور متوسط ۱۶۰ روز بیشتر از متولدان بهار عمر می‌کنند!

خلاصه‌ی ماجرا این است که: شما نمی‌توانید تحقیقات علمی معتبری پیدا کنید که بگویند «متولدان فلان ماه» دارای این نوع ویژگی خاص هستند. این نوع تقسیم بندیها یک توهم محض است. اما یک واقعیت وجود دارد. فصل تولد (آن هم نه به طور کاملاً دقیق) می‌تواند احتمال برخی بیماریها یا ویژگیهای ذهنی و روحی و جسمی در شما را کمتر یا بیشتر کند. آن هم نه به دلیل موقعیت اجرام سماوی و توهماتی که فالگیرها به خورد ما می‌دهند. بلکه به دلیل تفاوت در شدت نور، رطوبت هوا، دمای متوسط، رژیم غذایی و سایر فاکتورهای محیطی. فاکتورهایی که برای بسیاری از ما متفاوت است و همین تفاوت‌هاست که تفاوتهای شخصیتی ما را در سالهای نخست زندگی می‌سازد.

اجازه بدهید پیام پایانی متن را از نشریه‌ی تایم انتخاب کنم. این نشریه ضمن معرفی یکی از بزرگترین پروژه های انستیتو ملی سلامت آمریکا می نویسد:

تحقیقات انجام شده در ده سال اخیر نشان می‌دهد اتصالات نورولوژیک مغز ما، عملکرد بخش‌های مختلف بدن مانند قلب و کلیه و پانکراس، میزان قوت و ضعف سیستم ایمنی بدن، منبع و ریشه برخی سرطان ها، آلرژی، آسم و کاهش عملکرد و توانایی شناختی مغز، تا حد زیادی تابع ۹ ماهی هستند که ما در رحم مادر خود هستیم. موسیقی که مادر گوش می‌دهد، هوایی که تنفس می‌کند، غذا و نوشیدنیهایی که می‌خورد، مواد شیمیایی که در اطراف او وجود دارد و حتی احساساتی که مادر در طول دوره بارداری خود تحمل می‌کند، همه و همه، «کارت پستال» هایی هستند که ما از دنیای بیرون،‌ برای نوزادی که در رحم مادر زندگی می‌کند می فرستیم. پیام هایی که به شکل گوشت و خون، وارد دنیای ما می شود و زندگی را آنچنان که ما برای آنها آماده کرده ایم، ادامه می‌دهند.

موسیقی که مادر میشنود، قرار نیست کودک را به یک «موسیقیدان» تبدیل کند. پیامهای قبل از تولد، بسیار عمیق تر و جدی تر تفسیر میشوند. همین پیامها هستند که نوزاد تا حد زیادی توسط آنها می‌آموزد که به یک «دنیای رقابتی» پا خواهد گذاشت یا «دنیایی مبتنی بر تعامل». «امنیت» را تجربه خواهد کرد یا «تهدید» را. طولانی زندگی خواهد کرد یا کوتاه. زندگی را با لذت تجربه خواهد کرد یا ترس…

اگر هم میخواهید به تاثیر ماه تولد اعتقاد داشته باشید، به یاد داشته باشید که سرنوشت شما را «تولد در یک ماه مشخص» تعیین نمی‌کند. بلکه شما میراث خوار «نه ماه مشخص» خواهید بود. مدتی که مادرتان، شما را همراه خود از جایی به جای دیگر می‌برده تا برای ورود به این دنیای شگفت انگیز و پیچیده آماده شوید… 

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) دوره های توسعه فردی ۶۰ نکته در مذاکره (صوتی) برندسازی شخصی (صوتی) تفکر سیستمی (صوتی) آشنایی با پیتر دراکر (صوتی) مدیریت توجه (صوتی) حرفه‌ای‌گری در کار (صوتی) کتاب های مدیریت راهنمای کتابخوانی (صوتی) آداب معاشرت (صوتی) کتاب های روانشناسی کتاب های مدیریت  


87 نظر بر روی پست “ماه تولد، طالع بینی و فال: واقعیت یا توهم؟

  • mehrad گفت:

    این چیزهایی که شما می گیرد نور و رطوبت و فلان هم خصوصیات فصوله دیگه. پس شما هم دارید همونها رو میگید و در واقع تاییدشون کردید.
    من شخصی رو می شناختم که مطالعات زیادی در این باره داشت و متاسفانه من دلایل منطقی ای که اون شخص برام واضح و روش گفت به خاطر ندارم که الان ذکر کنم. اما چون کاملا واقع بینانه و صحیح بود برای منی که آدم سر سختی بودم و تا اونموقع مثلا اعتقاد نداشتم قانع کننده بود.
    من خیلی چیزها از اون شخص یاد گرفتم و باورم اینه که خصوصیاتی که برای آدمهای متولدین سال های مختلف گفتن تا حدودی درسته! صد در صد نیست فقط درکلیات شباهت هایی وجود داره.
    طالع بینی چینی به عنوان یک طالع بینی معتبر شناخته میشه ( ما مراقبه ها و ورزشهای تمرکزی و رزمی درست و حسابی ای از چین داریم) و طالع بینی چینی چیزیه که در مورد متولدین سال ها صحبت میکنه نه ماهها!
    یعنی در مورد ماه ها ممکنه کلا چرند باشه
    ولی در مورد سال عموما هر کسی می تونه وقتی خصوصیات سال تولدش رو می خونه تا حدودی اونها را به خودش شبیه بدونه.
    در مورد تاثیرش هم اگه واقعا تاثیری داشته باشه یا نداشته باشه به هر حال آدم تو اون سال به دنیا اومده و دیگه کاری نمیشه کرد که!
    اینکه شما می گید تاثیر رو در بدن مادرتون می گیرید درسته ولی اینکه همه ی افراد مثل هم نیستن (حتی اگه تو یه سال به دنیا اومده باشن) یکیش می تونه همین دوران بارداری مادرشون باشه دیگه. بحثی توش نیس!
    من کلا یادداشت شما رو (برای اولین بار) قبول ندارم.
    شما سعی کردید وانمود کنین این یه خرافه س در حالیکه نیس.
    آیه قرآن هم نیس که صد در صد باشه.
    کاش می تونستم اون دوست قدیمی رو پیدا کنم تا با دلایل بهتری می توستم بگم.
    به هر حال یادداشت مفیدی نبود به نظر من. جسارتا .

  • ندا گفت:

    عالی بود استاد سپاس 🙂 بسیار مفید 🙂 منو از یه دغدغه‎ی ذهنی نجات‎دادین. دغدغه‌ای که نه به خاطر خرافات بلکه تجربه ایجادشده‎بود.
    پیروز باشین مث همیشه.

  • مونا.م گفت:

    من در باره این موضوع تا بحال به طور علمی به دنبال پاسخ نبودم .برداشت من هم از چیزهایی است که جسته و گریخته خوندم و شنیدم و آدمهایی که دیدم.به نظر میرسه ما در هستی از همه چیز تاثیر میگیریم و ما با تمام هستی در ارتباطیم و این تاثیر فقط در لحظه تولد نیست و حتی ۹ ماه هم نمیتونه اونقدر موثر باشه که سرنوشت ما را عوض کنه.اینها به اضافه گنجینه ژنتیکی ماو …اون دنیایی است که ما از وقتی که در حد یک سلول هستیم به اون وارد میشیم و از همه اینا و محیط بعد از تولد، ویژگیهای خانوادگی و تربیتی و ..خلاصه ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند و ما هم از همه ی اونا متاثریم.
    “و همین تفاوت‌هاست که تفاوتهای شخصیتی ما را در سالهای نخست زندگی می‌سازد.”
    اما از اون لحظه که به محدودیت هامون پی ببریم و قابلیت هامون رو کشف کنیم تازه اون مهمترین اتفاق در سرنوشتمون میافته و اینکه همه این توان رو داریم تا در این معادله به عنوان یک عامل بسیار مهم وارد بشیم و در خودمون و در جهان تغییر مثبت ایجاد کنیم.به عبارتی خود بودن ما یعنی وجودی تاثیر گذاربودن .اینکه من این هستم چون فلان روز بدنیا اومدم، خانوادم فلان کس بوده و ….رفع مسولیت شخصی و دنبال توجیه گشتن یرای ضعف هامونه.انسانهای تاثیر گذار در تاریخ نشون دادند که این معادلات قابل تغییره.

    ناگفته نمونه که تحقیقاتی که نوشتی نشون میده که من باید مراقب MS، خودکشی و مرگ زود هنگام باشم چون متولد ماه اردیبهشتم 🙁

    • مونای عزیز. خوشبختانه بر خلاف بحث‌های قهوه‌خانه‌ای و تاکسی و اتوبوس که وقتی حرف می‌زنند راجع به ۱۰۰٪ تفاوت حرف می‌زنند واقعیت اینه که تفاوت ما در حد چند درصده.

      ۱۶۰ روز در ۷۰ سال خیلی زیاد نیست. وقتی که هر فرد در طول زندگیش ۱۱۰۰ روز در توالت زندگی می‌کنه!

      • مونا.م گفت:

        فکر کنم من نماد 🙁 رو که گذاشتم این معنی رو منتقل کرده که از ۱۶۰ روز کمتر زنده بودن نگران شدم.نمادی که منظورم بوده 😉 بود.با تمام احترام و اعتقادی که به کوشش های علمی دارم گاهی با تحقیق کمی نمی تونم کنار بیام و انگار گاهی بازی با اعداده و اگه فقط آزمون آماری رو تغییر بدی شاید نتیجه تحقیق چیز دیگری از آب دربیاد و همیشه قسمتی ملاک قرا میگیره و به کل تعمیم داده میشه.چه میشه کرد که ناچاربه استفاده از این روش برای اکثر تحقیقات هستیم. اینجا دیگه جاشه که بذارم:(
        نگران کمیت زندگی نیستم دغدغه ی من همیشه چگونه بودنم و کیفیت زندگیمه.دوست دارم تا وقتی که هستم به رشد خودم و اطرافیانم کمک کنم و ….. هر زمان که اینطوری نتونستم باشم فرشته مرگ هم بیاد آغوش من براش بازه.

  • احمدشهاب ارکان گفت:

    با سلام و احترام
    بنده در این زمینه مطالعات گسترده از اساطیر باستان تا اسناد نجومی در اشعار بزرگان ادب داشتم که اگر مایل بودید در فرصتی مغتنم، با هم در ارتباط باشیم تا در این زمینه مصاحبت داشته باشیم
    بسیاری از موارد متافیزیک، توجیهی علمی در حال حاضر ندارند. بطور کاملا مختصر عرض کنم که لحظه ی تشکیل نطفه و تولد در شخصیت پایه ی افراد موثره ولی پوشش ضعف ها و ارتقاء قوت های اخلاقی رفتاری، بحث تکامل تلاش انسان را می طلبه و یقینا اختیار انسان تکذیب نمی شود.
    بحث مفصل تر را اگر مایل بودید در خدمتتون خواهم بود.
    موید و سرافراز باشید

  • ستاره11 گفت:

    خرافه علمی است که چگونگی آن هنوز مشخص نشده است.
    بسیاری از اعتقاداتی که در گذشته در دسته ی خرافات بودند امروز دلیل علمی پیدا کرده اند!

    • خرافه «همواره» علمی است که چگونگی آن هنوز مشخص نشده است؟
      یا
      خرافه «ممکن است» علمی باشد که چگونگی آن هنوز مشخص نشده است؟

      اگر فکر می‌کنید گزینه‌ی اول درست است که هیچ! به این نوع نگرش خرافه‌پرستی می‌گویند.

      اگر فکر می‌کنید گزینه ي‌ دوم درست است، از آنجا که نمی‌دانیم کدام خرافه گمراه می‌کند و کدام خرافه هدایت، بهتر است خرافه را فراموش کنیم…

      • ستاره11 گفت:

        فکر می کنم گزینه ی دوم درست است. اما لزومی ندارد هر چیزی را رد یا تایید کنم. بهتر است به جای فراموش کردن گوشه ی چشمی هم به آن داشته باشم .چه بسا حقیقتی داخل آن باشد. البته نه به این معنی که زندگی ام را بر اساس آن برنامه ریزی کنم که قطعا عاقلانه نیست:)
        میگویند بور دانشمند فیزیک و شیمی نعل اسبی بر در خانه ی خود نصب کرده بود.دوست فیزیکدان اش به او میگوید: مگر تو هم به این خرافات اعتقاد داری؟ تو که مرد علمی؟ چطور یک نعل اسب میتواند شانس برای تو بیاورد؟(این جملات نقل قول دقیق نیستند فقط مضمون اش همین بود)
        بور در جواب میگوید: نه معلوم است که به این خرافات اعتقاد ندارم ولی مسئله این است که اعتقاد داشته باشی یا نداشته باشی او کار خودش را میکند 😉

  • روزبه گفت:

    سلام محمد رضای عزیز استاد مجازی من
    من و یکی از دوستای نزدیکم در یک روز به دنیا اومدیم. جالبه خیلی نقاط مشترک داریم. مثلا هر دو از آمپول میترسیم. یا هر دو تقریبا هر روز به سایت شعبانعلی دات کام یه سرکی میکشیم. اینها نشونه های کمی نیست. دانشمندا باید بررس کنن.

  • طاهره جلیلی گفت:

    وای! من یه همکار دارم که همین دیروز نزدیک ۴۵ دقیقه وقت یه سری از ما ها رو گرفت و راجع به این صحبت کرد که سال تولدش گاوه و خانمش اسبه و اینکه چقدر این چیزا روی زندگیشون موثره و زندگیشونو بهتر کرده و اینکه چه موقع از سال خوش شانسه و چه موقع بد شانس… نمیدونم شوخی میکرد، نمیدونم جدی بود… هر چی که بود منو بیشتر ناامید کرد که ما همینیم و راه به جایی نخواهیم برد تا وقتی که با دنبال ثابت کردن اثر ستارگان روی گندهایی که میزنیم باشیم!

  • hedieh گفت:

    به نظرم این جور تفکرات بعضی وقتا باعث قدرت ادمم میشه من هر وقت خسته میشم میگم ی فروردینی هیچ وقت کم نمیاره تو بعضی موارد مشابهم خوب بوده برام ,,,بنظرم اشکالی نداره اگه ی تفکر غلط باعث ارامش ادم بشه

    • هدیه جان.
      یک مشکل وجود داره به نظر من.
      هیچ عقیده‌ای نیست که «همیشه» نادرست و غیرمفید باشه. به هر حال میگن ساعت خوابیده هم دو بار در روز ساعت رو درست نشون می‌ده!
      اما به چنین ساعتی نمی‌گن «مفید».
      مهم اینه که استفاده از این نگرش چقدر سود و چقدر هزینه تحمیل می‌کنه.
      وقتی تو می‌گی یک فروردینی هرگز خسته نمی‌شه و کم نمیاره. یعنی ممکنه اگر یکی از همکارات کم آورد این رو به فروردینی نبودن و مثلاً متولد ماه … بودن نسبت بدی.
      و این یعنی اینکه به عنوان یک مدیر یا همکار، هرگز روی ریشه‌ی واقعی فرسایش و بی‌انگیزگی همکارت متمرکز نمی‌شی…

    • فرهاد گفت:

      با سلام
      هدیه خانم اگه شما فکر کنید که هیچ وقت کم نمیارید، اونوقت ممکنه یه جاهایی که باید بیخیال جنگیدن بشید و از یه تلاش بیهوده دست بردارید بازم به جنگیدن ادامه بدید و انرژی و زمانتون رو حروم کنید یا بر سر یک تصمیم یا انتخاب اشتباه پافشاری کنید. حواستون به این طرف قضیه هم باشه. شاد و پیروز باشید.

  • مریم ز گفت:

    در مورد ماه تولد و تاثیر اجرام سماوی نه، اما در مورد فالگیری یه مطلبی به ذهنم رسید. با اجازتون با چاشنی چند تا سس خوش طعم علمی 🙂 اینجا نقل می کنم.
    پارسال دکتر شیری توی کلاسشون مطلبی در مورد فالگیری بهمون گفته بودن.
    گفتن: بنای عالم به اینه که شما ندونید قراره چه اتفاقی بیفته؛ تصمیم بگیرید، توکل کنید و اقدام کنید.
    گفتن وقتی شما آینده رو بدونید بازی عوض می شه و…..
    کوانتوم مکانیک یه اصلی داره که به طور خلاصه و ساده مفهومش اینه که اندازه گیری یک سیستم ماهیت اون رو عوض می کنه.( به هر شناختی که از ماهیت یک سیستم به دست بیاد میگن اندازه گیری. لزوما مفهوم اندازه گیری متر کردن نیست.)
    این موضوع مورد پذیرش هر دو تا مکتب فلسفی کوانتوم مکانیک هست،خب البته نحوه ی توجیه هر کدوم متفاوته.اما اصل قضیه یه چیزه.
    اون هم این که وقتی اندازه گیری کردیم،بازی عوض میشه.چون ما برای اندازه گیری باید یه انرژی به سیستم بدیم؛ و این انرژی ماهیت یا رفتار سیستم رو تغییر میده.
    ما قراره که ندونیم؛ قراره که توکل کنیم. قراره که همه چیز رو بسپریم به خودش، خداوند حواسش به همه ی عالم و به ما هست…

    • مریم گفت:

      شاید به این خاطره که دنیا داره به جای غم انگیزی تبدیل میشه. پر از ماشین و غول آهنی. به این خاطر که بد جوری افتادیم به جونش و داریم میشناسیمش. وقتی به آثار پیشرفت علم تو دنیا فکر میکنم واقعا غمگین میشم.

  • مرتضی© گفت:

    محمدرضا جان یعنی تو به اینا اعتقاد نداری؟
    پس اگر به این اعتقاد نداشته باشی، معلومه که وقتی آب جوش میخوای بریزی تو سینک ظرفشویی، بسم الله نمیگی که جن ها بیان بچه هاشون رو از سینک ظرفشویی ببرن که آب جوش نریزه روشون.
    خدا میدونه تاحالا چندتا بچه جن رو توی سینک ظرفشویی کشتی.

  • فائزه گفت:

    دبیرستان که بودم، یکی از بچه هامون از این کتابای طالع بینی داشت، همیشه میاورد سر کلاس دور هم میخوندیم و میخندیدیم. هیچ وقت جدی طالع بینی ماه تولدمو نخونده بودم تا سال ۸۹ که دوستم روز تولدم کتابچه ماه تولدمو بهم هدیه داد. اولین بار اونجا بود که با فائزه آشنا شدم و دیدم به به! چه شخصیتی! : )))
    (جدای شوخی و جدای از این تحقیقات، من خصلتهای مشابه با ماه تولدم زیاد دارم. فکر میکنم به جز فصل، ماه تولد و حتی روز و ساعت تولد هم میتونه تو ویژگی های فرد تاثیرگذار باشه به خاطر موقعیت های متفاوت اجرام آسمانی در هر لحظه از سال. من فکر میکنم اینها رو کره زمین و آدمهاش بی تاثیر نیستن.)

    • اگه در حد «فکر می‌کنم» باشه قابل درکه. اما احتمالاً می‌دونی که برای اینکه «جدی‌تر فکر کنی» باید روی ۲۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ نفر مطالعه کنی (تحقیقاتی که من گزارش کردم) تا بشه به صورت جدی‌تر بهش «فکر کرد» 😉

      • علی گفت:

        محمد رضا جان
        تحقیقاتی که نشون دادی خیلی جالب توجه بود
        ولی هیچ کدام فرضیه ها ماه های تولد را نفی یا اثبات نمیکرد
        تحقیقات نشون داده اثر خورشید می تونه شبیه سازی بشه و تاثیر مشابه بگذارد
        ولی نشون نداد که اجرام سماوی اصلا اثری دارند یا ندارند
        حتی همون اثر شبیه سازی خورشیدی و جابجایی وفصول فقط “از لحاظ خطر ابتلا به بیماری‌های روانی” بررسی شده نه بیشتر (با توجه به اطلاعاتی که داخل این پست داریم)

      • فائزه گفت:

        آقا ما از الان خیلی جدیتر بهش فکر میکنیم. یکیش که فعلا پیدا شده، بقیه هم به امید خدا پیدا میشن. هفت میلیارد آدم! یعنی ۲۰۰۰۰ نفر مثل من نیستن؟! یه سفر هند برم، یک میلیون نفر نمونه حقیقی براتون میارم. همه با دلیل و مدرک براتون ثابت میکنن خصلتهای مشابه با ماه تولدشون دارن! 🙂 😉 😉

    • ستاره گفت:

      سلام جناب دکتر خیلی مطلب جالبی بود ممنون از اینکه بیشتر موضوعات و از دریچه منطقی و علمی بررسی می کنید و در اختیار ما می زارید.

      • ممنون ستاره که بازخورد دادی. برای افزایش اطلاعات خودم داشتم ژورنالها رو می‌خوندم. گفتم شاید برای بقیه هم جذاب باشه که به سوال یکی از بچه‌ها برخوردم و این مطلب رو نوشتم 🙂

    • فاطمه ندا گفت:

      فائزه جان من در این مورد که اجرام آسمانی روی انسان ها تاثیر داره با تو موافقم.
      وقتی من به دنیا اومدم یه ستاره خاص در حال طلوع بوده (اسمش الغوله!) و کلی ستاره و … هم در آسمون بوده. مسلما وجود اون ستاره در آسمون یعنی فوتون هایی از اون به من رسیده. مثل همین امشب که فوتون هایی از ستاره ها و … به من می رسه. احتمالا می دونی هر ذره یه اندازه حرکت داره که به طرف مقابل وارد میشه. من می دونم که اون فوتون ها که به من رسیده به من اندازه حرکت وارد کرده و حتما در زندگی من تاثیر می زاره چون یه انرژی که قابل اندازه گیری هست رو به من وارد کرده. اما نمی دونم چه تاثیری. یعنی تاثیر هست (این یه بحث کاملا مادیه) اما معلوم نیست چه تاثیری. الان هم که من دارم این متن رو می نویسم یا هر کسی که داره متن من رو می خونه حتما حداقل تاثیر رو میگیره که همون ذرات نور ساطعه از صفحه مانیتورشه. این تاثیر ها هست اما نتیجش برای هر کسی تو زندگیش فرق داره (شاید هم تاثیر غیر قابل کشف یا رویت باشه). نمی شه گفت تاثیری که دونفر از چیزی گرفتن یکی هست. اون “چیز” می تونه نور یه جرم تو آسمون باشه!
      (من نخواستم تو متنم اسم تئوری خاصی رو بیارم چون نمی خوام تخصصی توضیح بدم. با زبان ساده راحت ترم. اما تئوری هایی هم هست 🙂 )

      • فائزه گفت:

        استاد! بفرمایید! شاهد از غیب رسید…
        من که الکی فکر نمیکنم! 😉 🙂

        ممنون ندا جان 🙂

      • امیر جم گفت:

        ما متاثر از هر چیزی در محیط چه خیلی دور مثل اجرام دور کیهانی و یا چه نزدیک مثل همین مانیتور بی جان باشیم قبول دارم اما چیزی که اهمیت داره میزان تاثیر پذیری و تاثیرگذاری.
        هنوز روند تولید آگاهی در مغز موضوع مورد مطالعه دانشمندان هست با اینکه خیلی ها سعی کردن نقطه اتصال آگاهی ذهنی و انتزاعی رو با سلول های شیمیایی و رشته های عصبی و فعل و انفعالات الکتروشیمیایی در مغز پیدا کنن اما هنوز تحقیقاتشون راه به جای مشخصی نبرده حالا ما چه طور می تونیم بشینیم و اینقدر صریح درباره اندازه حرکت حاصل از برخورد فوتون های انشاری از سطح اجرامی با فواصل سال ها از خودمون و تاثیر جمع این اندازه حرکت بر خصوصیات رفتاری صحبت کنیم؟

        • فائزه گفت:

          من در مورد تاثیر پذیری و تاثیرگذاری موافق شما هستم و اینکه هر شخصی اثرات خاصی رو از محیط در وجود خودش درک میکنه که مشابه با دیگری نیست (البته فاطمه ندا هم به چنین چیزی اشاره کرده بود). و اینکه آثاری که دیده میشه برای فرد از هر استدلال و منطقی قویتر و قابل قبول تره چون حس میشه، دیده میشه و در فرد هست و نه در کتابهای علمی و در لابه لای اعداد و فرمول ها و تحلیل های دیگران.
          با این گفته شما هم که صریح نباید صحبت کنیم خیلی خیلی! موافقم مخصوصا در مورد مسائلی که یک سرش مربوط به انسان باشه.
          در مورد فال حافظ هم موافق شما هستم چون هر انسانی حق داره با باورهای خودش در جمع ما زندگی کنه…

  • عظیمه گفت:

    سلام معلم عزیز
    نظرات و صحبتهای شما را کاملاً قبول دارم…
    لازم دونستم مثالی بزنم که شاید برای مخاطبان نیز روشن تر بشه؛ زمانی دو برادر مدیران من بودند که با فاصله سنی ۳ سال، هر دو دقیقا در یک تاریخ از سال و حدود زمانی یکسان به دنیا آمده بودن… ولی کاملا از نظر رفتاری یکی کاملا جدی و دیگری کاملا شوخ طبع، یکی آرزوهای مدیریت و برتری جویی و دیگری آرزوهای تعاملات و ارتباط بیشتر با انسانها و مشاور بودن برای دیگران. و حتی انتخاب ها و روحیات کاملا متفاوت به روشنی در اولین دیدار مشخص بود. پس این تعمیم دادن و ماه و غیره صحیح نیست…
    البته من هم در ساعت پایانی یک فصل و آغاز فصل دیگر هستم و با اینکه اطرافیان با حساسیت تمام میگویند خود را به فلان فصل نچسبان و با فصل جدید هم دم باش و… ولی تعلق خاطری به فصل هم ندارم که به نظرم آنچه که مهم هست این هست که دلم را خوش است و از این، نهایت لذت را میبرم… 🙂

  • A.GH گفت:

    سلام
    قبلا از دکتر رندی پاش صحبت کرده بودید…
    این سه لینک زیر امیدوارم برات جالب باشه…

    http://www.radiocp.com/?p=121&item=randy

    http://www.radiocp.com/?p=122&item=randy2

    http://www.radiocp.com/?p=163

  • پريسا گفت:

    من متولد آبانم -اوج پاييز-
    به نظرم آباني ها رو ميشه از نگاهشون شناخت

  • هاشم گفت:

    يه سرى تحقيقات شده بود كه درصد زيادى از ورزشكاران حرفه اى و تعداد زيادى از تحصيل كرده هاى رده بالا متولد مهر و ابان هستند دليلش هم اينه كه نسبت به همكلاسى هايشان رشد جسمى و ذهنى بيشترى كردن و البته تو دوران دبستان اين خيلى مشهود تر هست

  • faeze گفت:

    سلام
    اومده بودم سری بزنم و برم.بنا به عادت معهود پست جدیدت را ادامشو باز کردم اما عنوان پست و اغازش را که دیدم پشیمون شدم!گفتم خوبه صفحه رو ببندم ….اما نبستم و خواندم .واقعیتش من هیچ وقت هیچ اعتقادی نداشته ام که فلان ماهی ها فلان خصلت را دارند یا امروز روز کیه و چی میشه و ….
    ولی واقعا خوشم اومد از این پستت محمدرضای عزیز
    ممنونم

    • ممنونم فائزه که لطف کردی و متن رو تا آخر خوندی. بعضی موضوعات هستند که انقدر پیش پا افتاده شده اند که «زرد» محسوب می‌شوند و اکثر نویسندگان ترجیح می‌دهند در موردشون حرف نزنند تا مورد سوء تعبیر و سوء قضاوت قرار نگیرند. اما من چنین ملاحظاتی ندارم چون فکر می‌کنم که سیاه شدن فضای تفکر امروز جامعه‌ی ما، به دلیل سکوت نویسندگان و اهل فکر به «زرد» بودن و «زرد اندیشی غالب» حتی در میان تحصیل‌کردگان و قشر الیت ماست…

  • rezaA گفت:

    ی جا ی نوشته از دکتر شیری خوندم که میگفت انرژی نجوم رو کد شدن ژن ها تاثیر داره اقا شعبانعلی..

  • مستانه گفت:

    سلام

    جالب بود، و واقعا هم تأثیر این مسئله اونقدر زیاد هست که مورد توجه قرار بگیره
    مرسی

  • فریده گفت:

    سلام
    من خیلی راجع به ماه تولد خوندم و مثل یه نقشه برای شناخت خودم و اطرافیان ازش استفاده میکنم.مثلا حدس زدن ماه تولد افرادو دوست دارم.اما بهش ایمان ندارم خیلی از آدمها میتونند انتخاب کنند چه ویژگی را پررنگتر کنند. برام جالب بود که وقتی سر کلاستون حاضر شدم نشانه هایی از مرد متولد مهر را در شما دیدم.شاد باشید

    • صادقانه بگم من از هر نوع قضاوت بیزارم و نفرت دارم.

      از اینکه به خاطر زن بودن تو فکر کنم احساسی هستی.
      از اینکه به خاطر مسلمان بودن کسی فکر کنند تروریست هم هست.
      از اینکه به خاطر ایرانی بودن کسی، فکر کنند متلقب هم هست.
      از اینکه به خاطر جوان بودن کسی فکر کنند نادان هم هست و جویای نام.
      از اینکه به خاطر دانشگاه رفتن فکر کنند کسی باشعور است یا به خاطر بی سواد بودن او را بی شعور هم بدانیم.
      از اینکه به خاطر مهری بودن کسی فکر کنند فلان ویژگی را دارد.

      من «یک انسان هستم». ماه تولد، سال تولد، مذهب، ملیت، نژاد، رنگ، استان، زبان حرف زدن، تحصیلات و تخصص دانشگاهی،‌موقعیت اجتماعی
      هیچ کدام «هیچ ویژگی» از من را مشخص نمی‌کند.
      آن چیزهایی که از من دیده‌ای همه و همه ویژگیهای «محمدرضا شعبانعلی» بوده است. یک موجود کاملا منحصر به فرد.
      منحصر به فرد به اندازه‌ی همان مورچه‌ای که الان جلوی پای من راه می‌رود. نه کمتر و نه بیشتر…

  • atefe گفت:

    من اردیبهشتی هستم که:
    من آذرماهی هستم که:
    ای بابا خواهر من برادر من بذار کنار این خرافاتو! تو متولد هر ماهی هستی باش فقط خوب باش!…
    … .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    مثل یک متولد بهمن:)))))))))))

  • محبوبه گفت:

    سلام
    مفید بود.خدا قوت.

  • مريم .ر گفت:

    ممنون محمدرضا جان خيلي جالب و آموزنده بود. يه خاطره يادم اومد در رابطه با همين موضوع. من متولد آذرم، دوران دانشگاه يه دوستي داشتم هر چند وقت يه بار به من ميگفت مطمئني متولد آذري؟ اصلا خصوصياتت به آذري ها نميخوره، خيلي هم بنده خدا جدي بود در اين زمينه. كلا هويت مارو زير سئوال برده بود 🙂
    جالب اين بود من نميدونستم دقيقا خصوصيات آذري ها چيه، همش ميخوندم ها ولي يادم ميرفت. 🙂
    الان يه كميش رو بلدم بعد هزار بار خوندن حفظش كردم بالاخره. ولي هيچوقت دنبال فال روزانه و هفتگي و… به طور جدي نبودم. هرچند گاهي ميخونم ،براي سرگرمي خوبه ولي ۵ دقيقه بعد يادم ميره.

  • mina90 گفت:

    آره عاقلانه تره که وقتی میخوایم به نکات ریز شخصیت کسی پی ببریم بگیم مامان بابات کی هستن به جای این که بگیم متولد چه ماهی هستی (هرچند همیشه هم نباید این سوال رو پرسید)

  • علی گفت:

    ما سر کار یک دکتر داریم!!! بنده خدا تخصصش IT است ولی ارادتش به شناسائی احوالات آدمها. حافظه فوق العاده ای داره و اگر بهش یک تاریخ تولد بدهی تا قیامت یادش می مانه که این پسرخاله،شوهرعمه دائیته!!! من نمیدانم این همه حافظه را چرا اینجا خرج می کنه… جالبه که بر اساس تحقیقاتش می خواهد کتاب بنویسه. به این موضوع ایمان داره حتی به بچه ها می گوید اگر با فلام ماه و سال ازدواج کنی یا بچه ات متولد چه تاریخی باشه همه چی خوبه . خیلی وقتها دلم می خواهد یا سر آن را بکوبم به دیوار یا سر خودم را . ماداریم کجا میریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • پگاه گفت:

      میگم ما همکار نیستیم اجیانا ؟؟؟ما هم دقیقا یک نفر و سر کار داریم تخصصش هم IT بعد تازه نشسته بود یه نرمافزار هم نوشته بود براساس تاریخ تولد و اسم می گفت سنوشتت چطوریه و این چیزا…و فوق العاده علاقمند به این جور بحتهاست….

      • علی گفت:

        از حافظه و فکر خوانیش بگم .نه فقط تاریخ تولد بچه ها تمام شرکت را میدانه . ما هم هر وقت جلسه داریم می آید طرف را آنالیز می کنه، میگه این قدرت طلبه ، عدد دوییه، قدرت طلبه ، گاوه! خروسه!
        داستانی داریم باهاش …
        زده تو کار کفبینی ولی خوب تخصصش تاریخ تولده (((((((( :
        گفتم فکر خوانی ، من سر کار خیلی از محمدرضا می گم. یکبار پرسیدم از ۶ مهر بگو . پرسید آقای شعبانعلی را می خواهی .شوک شدم . گفتم مگر فقط آو ۶ مهر دنیا آمده و زدم زیرش . جانوریه…

  • فاطمه ندا گفت:

    یه نکته ی سطح پایین تر اما جالب دیگه هم هست.
    در طالع بینی هر ماه رو به یه برج نسبت دادن و اون برج (یا صورت فلکی) جایی از آسمون هست که در اون ماه خورشید در اونجا قرار داشته. و همه طلع بینی هایی که مثلا فروردین رو به برج حمل (صورت فلکی حمل) و مهر رو به برج میزان (صورت فلکی میزان) نسبت دادن مربوط به حدود ۴۰۰۰ سال گذشته هست.
    یعنی در اون زمان خورشید در فروردین ماه در صورت فلکی حمل بوده و در مهر در میزان و ….
    جالبه که زمانی که ماها به دنیا اومدیم اینها تغییر کرده. مثلا من مهری هستم و زمانی که من به دنیا اومدم خورشید بر اساس اون طالع بینی ها باید توی صورت فلکی میزان می بوده اما جالبه که اینطور نیست. وقتی من در سال ۶۴ به دنیا اومدم خورشید در برج سنبله (صورت فلکی سنبله ) قرار داشته
    این یعنی هیچ کدوم از ما تو اون برجی که در کتاب های طالع بینی بهمون نسبت می دن به دنیا نیومدیم.
    من مهری هستم اما در برج میزان نبودم، برج من سنبله هست و این یعنی زمانی که من به دنیا اومدم خورشید در آسمون در صورت فلکی سنبله دیده میشده نه در میزان
    جالبه که افراد طالع بینی مربوط به خودشون رو از کتاب ها می خونن و با آب و تاب تعریف می کنن در صورتی که حتی نمی دونن (اگر به احتمال محال اونچه نوشته شده درست هم باشه) این ها اصلا برای ما صدق نمی کنه و برج های تولدمون جابجا شده.

  • zoorba.booda گفت:

    شايد ماه تولد روي زندگي ما موثر باشه
    من كه خيلي بهش اعتقاد ندارم ولي از يه چيز مطمئنم و اون اينه كه يه سري قوانين متافيزيكي تو دنيا وجود دارن كه هنوز انسان از كشف و تحليلشون عاجزه و …….
    ولي هر چي كه باشن از حيطه اختيار و كنترل من خارجن پس بهتره تمركز و انرژيمو روي چيز هايي بذارم كه تو حيطه اختيار و كنترل من قرار ميگيرن يعني حاكم اون بخش از زندگيم باشم كه ميتونم روش حاكميت كنم
    وسلام!

  • فاطمه گفت:

    سلام استاد
    من خیلی به موضوع ماه تولد اعتقاد داشتم. طوری که بداخلاقی هام رو به گردن ماه تولدم می انداختم.ولی با خواندم این مطلب
    اگر هم میخواهید به تاثیر ماه تولد اعتقاد داشته باشید، به یاد داشته باشید که سرنوشت شما را «تولد در یک ماه مشخص» تعیین نمی‌کند. بلکه شما میراث خوار «نه ماه مشخص» خواهید بود. مدتی که مادرتان، شما را همراه خود از جایی به جای دیگر می‌برده تا برای ورود به این دنیای شگفت انگیز و پیچیده آماده شوید…
    متوجه شدم که تمام محیط اطراف روی شخصیت کنونی من تاثیر گذاشته است.ممنون
    استاد جواب ایمیل من رو بدید،لطفا

  • آيدا گفت:

    ميگما بعضي وقتا فكر ميكنم خودكشي هم راه حله نگو متولد بهارم -الهي بميرم براي خودم

  • علی گفت:

    حالا این محمدرضا را نیگا کُنا…
    این مهریا همشون همینطورن٬ هی گیر میدن به یه مسئله با چارتا نقل قول از سایتا و مجله ها و با سس خوش طعم چندتا عدد رقم و آمار نتیجه گیری خودشونو میزنن تنگش پست میکنن تو وبلاگشون 😀

    البته خودمم دو روز قبلت بدنیا اومدم 🙂

  • هادی گفت:

    خدا پدرتو بیامرزه جمع کثیری رو از توهمات الکی نجات دادی 🙂

  • دیدگاهتان را بنویسید (مختص دوستان متممی با بیش از ۱۵۰ امتیاز)


    لینک دریافت کد فعال

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    yeni bahis siteleri 2022 bahis siteleri betebet
    What Does Booter & Stresser Mean What is an IP booter and stresser