دوره‌های صوتی آموزشی مدیریت و توسعه فردی متمم (کلیک کنید)

عزت نفس و تفاوت آن با اعتماد به نفس و استرس اجتماعی

از همه چیز می‌نویسید. اما برخی از سوالات ما همیشه بی جواب مانده. بارها در مورد اعتماد به نفس پرسیده‌ام و دیده‌ام که در کامنت‌ها دیگران هم دراین باره می‌پرسند. اما نه در رادیو مذاکره و نه در روزنوشته ها، مطلبی در این باره، ننوشته‌اید.

این درحالی است که چه به عنوان دانشجویی که قرار است مطلبی را در کلاس ارائه کند و چه به عنوان مدیری که قرار است جلسه کاری خود را مدیریت کرده یا برای کارکنان خود سخنرانی کند، اعتماد به نفس مهم است.

عزت نفس چیست و کمبود عزت نفس چه اثراتی دارد؟ برای افزایش عزت نفس چه میتوان کرد؟واقعیت این است که تعداد ایمیل‌ها و کامنت‌هایی که در مورد اعتماد به نفس هستند کم نیست.

خصوصاً در زمینه اعتماد به نفس در حوزه سخنرانی و ارائه مطلب.

حضور در مقابل دیگران و حرف زدن، همیشه تا حدی همراه نگرانی است و طبیعی است که کمبود اعتماد به نفس می‌تواند این نوع از استرس را – که اگر بخواهیم نام‌گذاری دقیق‌تری انجام دهیم از مصادیق استرس اجتماعی محسوب می‌شود – افزایش دهد.

اما – این را به عنوان یک اعتقاد شخصی می‌گویم و حاصل مطالعه‌های موردی و تجربه‌های شخصی من و اطرافیانم است- اگر بخواهم با ادبیات استراتژی فردی صحبت کنم، اعتماد به نفس یک شاخص تاخیری است و نه یک شاخص پیشرو.

به عبارت دیگر، بعد از انواع رویدادها و مشکلات و رفتارها و تصمیمها، ما در نهایت کمبود اعتماد به نفس یا اعتماد به نفس بالا را مشاهده می‌کنیم.

اما برای تغییر رفتار و نگرش، بهتر است به شاخص‌های پیشرو فکر کنیم.

چیزهایی که اگر امروز در آنها تغییر ایجاد کردیم، نویدبخش این مسئله باشند که در آینده، تغییرات بزرگ و مثبتی در راستای هدف‌مان ایجاد خواهند کرد.

تا آنجا که من می‌فهمم عزت نفس یک شاخص پیشرو محسوب می‌شود.

به علت همین اهمیت بود که من یک فایل صوتی رایگان در مورد عزت نفس ضبط کردم و و اسم آن را هم عمداً به جای عزت نفس، مسیر اصلی انتخاب کردم.

دانلود فایل صوتی سه ساعته در مورد افزایش عزت نفس

من تلاش برای افزایش اعتماد به نفس را هم – از طریق کلاسها و دوره ها و کتابها و … – مسیر فرعی می‌دانم!

درست مانند اینکه کسی بدون جستجوی علت سردرد، درمان سردرد خود را در قرصهای آرامبخش جستجو کند.

در تعریف عزت نفس افراد مختلف حرفهای متفاوتی مطرح کرده‌اند. اما به نظرم می‌رسد تعریف ساده‌ای که  ناتانیل براندن در کتاب روانشناسی عزت نفس مورد اشاره قرار میدهد می‌تواند درک این مفهوم را ساده کند.

فرض کنیم که هر انسانی در جامعه دارای یک برچسب ارزش است: مانند هر کالایی که در فروشگاه برچسب قیمت دارد.

طبیعی است که هر انسانی دوست دارد ارزش این برچسب را افزایش دهد و از کالاهای گرانقیمت بازار جامعه باشد.

اما چند خطای ذهنی وجود دارد. یکی اینکه انسانها خود را کالا در نظر بگیرند و دیگری اینکه ارزش را با قیمت یکسان بدانند و سوم اینکه «تعیین ارزش» خود را مانند یک کالا، به دست مکانیزم عرضه و تقاضای جامعه بسپارند.

واقعیت این است که ارزشی که من برای خودم قائل هستم روی رفتار من و برخورد من با دیگران و متعاقب آن برخورد دیگران با من تاثیر می‌گذارد و من باید یاد بگیرم که این ارزش را دیگران به من نمی‌دهند بلکه من با رفتار و گفتار و ذهنیت و نگرش خود، در ذهن دیگران ایجاد می‌کنم. امروزه برای اعتماد به نفس راهکارهای تجاری عجیب و شگفت انگیزی پیشنهاد می‌شود (مثل راه رفتن روی آتش که در برنامه های آنتونی رابینز مد شد و یا بانجی جامپینگ) و البته این راهکارها مانند مستی شراب، مدتی ذهن را درگیر خود می‌کنند و فراموش می‌شوند. اما عزت نفس، راهکارهای شناختی و علمی و کاربردی مشخص دارد و طبیعی  است که تلاش برای اصلاح ریشه، میوه‌ی بهتری را نیز به همراه خواهد داشت.

به همین دلیل است که من ترجیح دادم در عین توجه به دستور شما و سایر دوستان، بیشتر از اعتماد به نفس به عزت نفس به عنوان یک شاخص پیشرو و عامل بسیاری از ویژگیها و رفتارهای انسانی توجه کنم.

جدا از فایل‌های صوتی رایگان در مورد آموزش عزت نفس، اگر علاقمند به مطالعه و یادگیری بیشتر در زمینه عزت نفس باشید، می‌توانید به مجموعه درس‌های آنلاین کارگاه آموزشی عزت نفس در متمم هم سر بزنید.

مجموعه درس‌های شناخت و بهبود عزت نفس در متمم

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) دوره های توسعه فردی ۶۰ نکته در مذاکره (صوتی) برندسازی شخصی (صوتی) تفکر سیستمی (صوتی) آشنایی با پیتر دراکر (صوتی) مدیریت توجه (صوتی) حرفه‌ای‌گری در کار (صوتی) کتاب های مدیریت راهنمای کتابخوانی (صوتی) آداب معاشرت (صوتی) کتاب های روانشناسی کتاب های مدیریت  


43 نظر بر روی پست “عزت نفس و تفاوت آن با اعتماد به نفس و استرس اجتماعی

  • […] برای بیشتر دانستن از عزت نفس پیشنهاد می کنم فایل های محمدرضا شعبانعلی را در این باره گوش […]

  • لیلا گفت:

    سلام
    من فایل “مسیر اصلی” رو گوش دادم، دارم کتاب “روانشناسی عزت نفس” از براندن رو میخونم
    رسیدم به فصل ۶، اینجا باید دو هفته وقت بگذارم و یه سری جمله ها رو کامل کنم، میخواستم بدونم که باید صبر کنم تمرین این دو هفته کامل شه و بعد برم سراغ فصل بعد یا اینکه میتونم همزمان بخونمش؟
    کسی رو پیدا نکردم که کتاب رو خونده باشه و بهم راهنمایی بده
    ممنونم

  • میسا گفت:

    سلام
    وقتی رسیدم به قسمتی از این نوشته که میگه ارزشی که من برای خودم قائلم رفتار منو ایجاد میکنه و دلیل نوع رفتار طرف مقابل هم هست یاد این افتادم که همیشه وقتی یه مشکلی پیش میاد، تو رفتار و کارهای خودم دنبال منشا اون میگردم ،شاید این کار یکم افراطی باشه ولی اغلب ازش درس میگیرم،نمیدونم واقعا کارم درسته یا نه یا حتی اگر درست باشه تا چه حدیش قابل قبوله!
    پی نوشت۱:حرفام خیلی مرتبط نبود به نظرم ولی همین توجه به اشتباهات گاها میتونه روی اعتماد به نفس تاثیر بزاره!!
    پی نوشت ۲:یعنی اینجا احتمالا کم بودن عزت نفس باعث حساسیت روی رفتارها یا … میشه یا این حساسیت نرماله؟!؟!

  • چمنی گفت:

    سلام.
    شریکم بش می گه منزلت اجتماعی… یه پروژه با کیفیت برای کارفرمای دولتی انجام دادیم ولی اون ها هی کار ما و ما را کوچیک و کوچیک تر کردن و ما تصمیم گرفتیم تا اطلاع ثانوی با این مدیرکل دیگه کار نکنیم و به سمت بخش خصوصی بریم.
    و منزلت اجتماعی تبدیل شده به یکی از ارزش های اساسی شرکتون…

  • بهاره محمدی گفت:

    روزهای بدی را می گذرانم، کسی چه می داند شاید روزهای بعدی زندگی ام از این حرفم پشیمان شوم و بگویم روزهای خوبم را بد گذراندم! حال این روزهایم حال دگردیسی است…
    حال نوجوان دچار بحران هویت شده ای که به دنبال هویت خودش میان “اکتساب” یا “ضبط” هویت مانده است
    البته با ۱۰- ۱۲ سال تاخیر…!!
    شاید این پرسه زدن هایم میان این دست نوشته ها گواه حرفم باشد
    شاید هم اصلا همین دست نوشته ها ذلیل حال بد این روزهایم باشد
    نوشته هایی که به شکل “ترس” سال ها در زهن خودم خاک خورده اند و حالا شخصی را می یابی که دانه به دانه آن خاک ها را کنار می زند و آنها را ترسیم می کند…
    گاهی اینقدر خیره و در فکر لا به لای این نوشته ها و کتابهای محبوبم می مانم، که شب از خستگی و درد تنها به خواب متوصل می شوم…
    حال این روز های من جدال با همین ترس ها است
    بر سر درسی که شاید بارها شنیده یا خود داده ام “عزت نفس”
    اینقدر حال گنگی است که “تا” ندارد
    آدم در زندگی اش با کتابهایی مواجه می شود که از او آدم دیگری می سازد
    یکی از آنها همین محمدرضا شعبانعلی است…
    اصلا چرا این حرف ها را زدم و خودم را به صحرای کربلا، خودش دلیل دیگری بر حال خرابم است
    مثلا آمده بودم که یک خط درباره “استرس اجتماعی” بنویسم که(البته جسارت نباشه) در روانشناسی مشکل استرس گرفتن بهنگام سخنرانی یا مواجهه با منابع قدرت زندگی مان یا حتی مواجهه دیگران دقیقا معادل با “اضطراب اجتماعی” (social anxiety) است همین… اصلا اضطراب اجتماعی خودش شدید که می شود یک اختلال از حوزه اضطرابی ها است نه فوبیا ها و طبقه بندی اونها، (باز هم جسارتا) این یه اشتباه رایجه

  • akram nejati گفت:

    خییییلللی مسیراصلی عالی وفوق العاده اموزنده است خوشحالم افرادی قوی وباهوشی همانندشماراخداوندخلق کردسپاس فراوان اقای شعبانعلی شادسلامت وثروتمندباشید

  • alireza nazeshti گفت:

    سلام
    نمی دونم کسی به این پست سر می زنه یا نه. ولی می فهمم از مباحث اصلی مشکلات ام همین کمبود که چه عرض کنم نبود عزت نفس هست …با این وجود امروز یه فیلمی دیدم که مباحث ارزشمندی انسان ها رو در موقعیت ها شرایط و دیالوگ های فیلم نمایش می داد . و واقعا هم موثر بود به خصوص که در انتهای فیلم بازیگر نقش اصلی به اون خود باوری لازم می رسه ..خود باوری و ارزشمندی .. اسم فیلم TWO DAYS ONE NIGHT هست . آخرین اثر برادران داردن که نقدهای بسیار مثبتی هم گرفته.

  • الناز گفت:

    ممنون از شما استاد عزیز بابت این نوشته جامع و کامل با توجه به تعریفی که شما از عزت نفس داشتید به نظر جنابعالی شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر ( البته توییتر طرفدار زیادی در ایران ندارد) با فضایی که ایجاد میکنند کمکی به عزت نفس میکنند؟؟ افزایش میدهند یا کاهش؟

  • طهمورث گفت:

    باسلام مطالب اموزنده اند. چطورمیشودمجمعوعه کلیپ های صوتی وتصویری اعتمادبه نفس …. وفن مذاکره آقای شعبانعلی راخریداری کرد؟

    • شادی قلی پور گفت:

      با سلام
      دوست عزیز
      فایل صوتی عزت نفس در سایت تراست زون قابل دانلود میباشد. علاوه بر آن میتوانید در حوزه توسعه مهارتهای فردی به سایت متمم نیز با مدیریت آقای شعبانعلی مراجعه نمایید.

  • *مهسا* گفت:

    سلام محمدرضای گرامی
    فایل صوتی را گوش کردم.واقعأ سپاسگذارم که وقت گذاشتی و تصمیم گرفتی که تنهایی مسیربه این دشواری را طی نکنی بلکه دانسته هات را با دیگران هم شریک بشی و اجازه همسفری را به خیلی ها دادی.
    وقتی فایل را گوش کردم طنین صدایتان گاهی دکترشیری بزرگوار را به خاطرم می آورد،با یک نیمکره شما وبا یک نیمکره آقای دکتر را تصور می کردم….امروز قسمت هایی از ذهنم که منجر به رفتاری می شود شخم زده شد ، قسمت هایی که شاید به اونها واقف بودم ولی احتیاج بود کسی به صورت یکجا بهم یادآوری کنه و برایش عنوانی برگزیند”عزت نفس پایین”. هرزمان که فردی بذر تعادل زیستی درجانم میکارد گیج می شوم مثل الآن. از این به بعد نمی دونم وقتی رفتاری انجام میدم ناشی از عزت نفس بالاست یا دارم ادای افراد با عزت نفس رادر میارم یا ناشی از مسائلی مثل مهرطلبی است…اگرآدم در مجاورت با یکسری افراد خاص حس ارزشمندی بگیره و به واسطه ی همون افراد اون حس رو ازدست بده باید چیکارکرد که عزت نفست خدشه دار نشه؟ چطورمیشه بتونی به همه اعتمادکنی در حالی که نمیتونی وعزت نفست را هم حفظ کنی؟
    این کامنت را فردی نوشته که تازه اول راه است همون جایی که خودتون گفتید کاش زودتر ازاینها با مفهوم عزت نفس آشنا شده بودم.
    این دو خط رااز باب دردودل میگویم نه نق زدن…..خیلی سخت است وقتی می خواهی زود بزرگ بشی ،زود خودت رو جمع وجور کنی ،زود خودت رو روی پایه های قدرتمند خودت بسازی،زود با افراد صاحب نظر بپری، ولی زود پس زده می شوی ومیری جزء صف نظاره گرها میشینی تا حداقل زیر دست وپای دیگران که فکرمی کنند بزرگ شدن له نشوی.برای یک دهه ی هفتادی خیلی سخت است.
    ببخشید اگر طولانی شد خودتون گفتید اگرسؤالی بود بپرسم.

    • akram nejati گفت:

      تجربه ی زندگی شخصیم میگه دنبال یه فرمول کلی برای بی نقص زندگی کردن مارو از شگفتی کشف عوالم درونی دور میکنه من بارهاوبارها متدهاوفایل مسیراصلی روگوش دادم خودم رو درمعرض ازمون وتجربه گذاشتم وادامه میدم برای من انگار یه سیرتکاملیه هربارقویتر وواضحترمیشه هربارگوش دادن چنددریچه ذهنوباز میکنه ومهم رفتارنکردن به روش دیروزه ورداشتن رفتاروتفکرجدیدبدونه بدونه بدونه سرزنش خودمون تاکیدمیکنم خودمونوسرزنش نکیم فقط تغییرومشاهده بازتابشه که ماروبه مسیراصلی میرسونه نه داشتن فرمول ساده وراحتی که هلوبروتوگلوباشه شاد وقدرتمندباشییییی

  • رامين نعمتي گفت:

    با عرض سلام و احترام
    جناب آقاي شعبانعلي بنده فايل هاي صوتي شما را با موضوع عزت نفس گوش كردم بسيار عالي بود. اتفاقا حضرت امير المؤمنين علي عليه السلام در نامه ۳۱ نهج البلاغه كه وصيت آن حضرت به فرزندشان حضرت امام حسن عليه السلام مي باشد ، در اين خصوص وصيتي بسيار گرانقيمت فرمودند كه چنين است :

    (( كرامت نفس خود را از هرگونه پستي ها بالاتر بدار اگرچه تو را به آنچه ميل داري برساند ، زيرا تو در برابر آنچه از شرف نفس خود از دست مي دهي عوض نخواهي گرفت ))

    اميدوارم الطاف حضرت حق شامل جنابعالي گردد و با دلي شاد و پشتي سبكبار رهسپار بارگاه الهي گرديد.
    والسلام

  • محبوبه گفت:

    با سلام
    گوته می گوید: «اگر ثروتمند نیستی مهم نیست، بسیاری از مردم ثروتمند نیستند»،

    «اگر سالم نیستی، هستند افرادی که با معلولیت و بیماری زندگی می کنند»،

    «اگر زیبا نیستی برخورد درست با زشتی هم وجود دارد»،

    «اگر جوان نیستی، همه با چهره پیری مواجه می شوند»،

    «اگر تحصیلات عالی نداری با کمی سواد هم می توان زندگی کرد»،

    «اگر قدرت سیاسی و مقام نداری، مشاغل مهم متعلق به معدودی انسان‌هاست»،

    «اما، اگر «عزت نفس نداری»، هیچ نداری

  • پوریا گفت:

    سلام
    من اخیرا به فایل صوتی ” مسیر اصلی ” گوش داده ام که در آن به این مورد اشاره کردید که یک والد می تواند در از بین بردن عزت نفس کودک نقش ایفا کند. متاسفانه من این تاثیر را به صورتی باورنکردنی در ناخودآگاه ذهنم در مورد رفتار پدرم حس کردم و از آن بدتر هنوز هم گویا! از خودم می پرسم چرا باید یک پدر این قدر اصرار داشته باشد که به پسر خود بفهماند که تو ضعیفی, هر چقدر هم تلاش کنی فایده ای ندارد و نمی توانی مثل من باشی؟

  • سما گفت:

    عالی بود… انگار وقتی چهره تونو میبینم حرفاتون تاثیر گذار تره و بیشتر تو ذهنم میمونه 🙂
    امیدوارم بازم ازتون ویدئو ببینیم و مثل همیشه از حرفاتون استفاده کنیم

  • آتنا گفت:

    تونستم فایل مسیر اصلی رو در این چند روز کامل و با حوصله گوش کنم ، شوکه شدم ، باید اعتراف کنم که تصور من بر این بود که علت اصلی کم شدن عزت نفس، فشارهایی هست که “عاملهای بیرونی” به ما وارد میکنند ،که در اثر شدت و حدت این “فشار” و حس “طمعی” که برای “بدست آوردن” داریم ، به نوعی خودمون رو فریب میدیم و از عزت نفسمون خرج میکنیم ، من فکر میکردم که در این ماجرا به نوعی “قربانی” هستم ولی وقتی عوامل کاهش عزت نفس رو از شما شنیدم ، دیدم که گویا حس “قربانی بودنم” د رواقع یک “توهم” بوده و انگار که از ماست که بر ماست ، خیلی از موارد برای من مصداق داشت و اصلا تعجب میکنم اگر عزت نفسی باقی مونده باشه!!! تمرین هارو انجام دادم و میدهم و از بحث ماکرو اکشن ها خیلی لذت بردم ، اما یه مطلبی هنوز برای من دغدغه است، کسی که کمال گرا و ایده آل گرا هست ، طبیعتا خواستهای ( نه آرزوها ) ایده آلی داره که در عین اینکه میتونند قابل دستیابی باشند ولی خیلی به سختی ممکنه که بدست بیان، پس احتمال شکست زیاد است که طبیعتا هم فرد ایده آل گرا شکستهای متعددی رو تجربه میکنه ، در پی این شکستها ، شکست از خود و در پی آن محاکمه و “سرزش خود” اتفاق میفته و باز یه هدف شبه ایده آل جدید و…. انگار آدمهای ایده آل گرا تو ” لوپ ” میفتند ( البته اون دسته ای که یک جائی از زندگی نتونستند خواسته ها و توقعات و انتظارات خودشون رو برآورده کنند)، حالا اگر ازش بخوایم که “بپذیره “، دایما این احساس عذاب که “نتوانستم به حد خواسته های خودم ” باشم رو با خودش همیشه داره، و اگه ازش بخوایم که ایده آل گرا نباشه، انگار بخشی از “خودش “رو گم میکنه…، یک جای این سناریو ایراد داره و یا شاید یک “راه” خارج از این وضعیت وجود داشته باشه که متاسفانه به ذهن من “نمیرسه” … نمیدونم… در کل اگر با یه ایمیل بلند بالا که مملو از کلمات سپاس و قدردانی باشه و یا پرداخت چند باره ریالی در تراست زون ، بخوایم قدردان زحماتتون باشم ، فکر میکنم که نه حق مطلب قدردانی ادا شده و نه منظور و هدف شما برآورده شده ، پس سعیم رو میکنم تا شاید اگر به اندازه یک نفر ، “عزت نفس از دست رفته” ،به جامعه “برگرده” کمی لطف شما رو جبران کرده باشم. ای کاش میتونستم کمکی بکنم…

  • ليلا (تبريز) گفت:

    مچكرم بابت اين مطلبتون من خودم روي اين زمينه زياد جاي كار دارم.
    منتظر مطالبت بعديتون در اين زمينه هستم.
    خسته هم نباشين.

  • Narges گفت:

    محمدرضا جان ویدیو بسیار آموزنده‌ای بود، ما اینجا چند بار دیدیم. یک سوال، چطور می‌شه با داشتن عزت نفس و بدونِ تخریب یا زیرآب زنی‌ یا زد و بند به سطوح بالای سازمان رسید؟ سوال دوم اینکه با مدیری که از تعریف شنیدن از تو یا پیشرفتت خوشحال نمیشه چطور باید برخورد کرد که کمترین آسیب رو ببینی و یا رفتارش تعدیل بشه؟ خیلی‌ خیلی‌ ازت ممنونیم برای همه زحماتت

  • آتنا گفت:

    سلام، وقتتون بخیر، اینکه کامنتم رو سرسری تائید نکردین و براش وقت گذاشتین ، برام ارزشمند بود. واقعا جای تأمل داره که چطور میشه “خودمون” رو زندگی کنیم و موفقیت هم بدست بیاریم، اینکه از عزت نفسمون خرج کنیم و بگیم شرایط ایجاب میکنه و این قبیل حرفها ،به نظرم فقط اوضاع رو بدتر میکنه، همه افرادی که این کلیپ رو میبینن، موقع صحبتهای شما ، سری تکون میدن که : واقعاااا ، راست میگه به خدا … ولی خب موقع عمل که میشه ، از هیچ تلاشی برای “بدست آوردن” دریغ نمیکنن ، چند وقت بعد هم میگن نمیدونم چرا حالم بده، میگرده و تو هر موردی یه “مقصر” پیدا میکنه و تو ذهنش نگه میداره برای روز مبادا که اگر احتیاجش شد بگه : ” ایناهاش ، اگر این کار رو نکرده بود، اگر این حرف رو نزده بود ، من هم این کار رو نمیکردم ، من فقط سعی کردم که از خودم مراقبت کنم .” وقتی از عزت نفس خرج میکنم ، چون نمیشه که “جای خالی” باقی بمونه ، با یک حس “نارضایتی” پر میشه. یک وقتی فکر میکردم اگر موقع مذاکره ، موضع خودم رو مشخص نکنم و فقط از شرایط و امکانات صحبت کنم و مطلب رو باز کنم و به طور نامحسوسی بی طرف باشم ، میتونم بعدا به خودم بقبولونم که دروغی نگفتم و فریبی ندادم، بگم برداشت خودشون بود، انتخاب خودشون بود ولی وقتی “خودم”سراغم میاد : که شاید بتونی توجیه کنی ولی خب من که میدونم اینا چیزی بیشتر از یک “توجیه” نیست ” ،جوابی براش ندارم و میدونم که “بازی” دادم . نکته جالبش اینجا هست که آدمهای بسیاری رو میشناسم که اعتماد به نفس دارند ولی خب خبری از عزت نفس نیست. در واقع مقابل آدمهای دیگه اعتماد به نفس که چه عرض کنم اعتماد به سقف دارند ولی خب در مقابل “خودشون” از آشفتگی رنج میبرند… خیلی مشتاقم که یاد بگیرم موقع “عمل” برای “بدست آوردن” ، “خودم ” رو نفروشم.
    راستی این بخش دسته بندی مطالب ، تازه ایجاد شده یا من تازه دیدمش؟!! خیلی مفیده…

  • عباس گفت:

    فیلمتون جالب ومفید بود وبردل مینشست

  • افروز گفت:

    سلام ، از نوشته ی خوبتون بسیار ممنونم. من یکی از اون افرادم که متاسفانه بابت هر کاری توی اجتماع، اضطراب و استرس سرتاسر وجودش رو می گیره. رفتن پیش مشاوره ، ورزش کردن ، تغذیه ی صحیح و حتی طب سوزنی هم نتونسته کمک زیادی به من بکنه. دیگه نمی دونم چی کار کنم تا موقع صحبت کردن توی جمع یا مهمتر از همه توی دانشگاه دچار اضطراب نشم. به ویژه اینکه من خیلی از راه ها رو امتحان کردم و علت اضطراب خودم رو هم می دونم. اما نمی دونم چرا هیچ درمانی برای من موثر نیست.

  • مسیح گفت:

    کاش ی دوره کلاس بزارید که چگونه میشود خود را دوست داشت و عزت نفس از دست رفته را بازگرداند.

    • هیوا گفت:

      مسیح، کتاب عزت نفس ، ناتالی براندن “میتونه” خیلی موثر باشه.
      http://www.adinehbook.com/gp/product/9646716350

      • هیوا گفت:

        اصلاح :ناتانیل براندن

      • آره هیوا. کتاب خوبیه. منم به یکی از کتابهاش توی متن هایپرلینک دادم…

        • هیوا گفت:

          درسته. این کامنت رو یه روز بعد از خواندن متن گذاشتم. توی ویدئو عزت نفس بهش اشاره کردی. یادم رفته بود که توی متن هم بهش اشاره کرده بودی. دکتر براندن کتابهای زیادی در مورد عزت نفس داره. کتاب عزت نفس دیوید برنز(که بیشتر workbook ه) هم خوبه به نظر من. همینطور کتابهای آلبرت الیس .
          دکتر هلاکویی هم توی یوتیوب ویدئوی های مرتبط خوبی داره (خیلی خلاصه ان).
          سمینار “اگر جوان بودم” دکتر فرهنگ هلاکویی هم خیلی عالیه . نکته ای که هلاکویی همیشه روش تاکید داره و تو هم توی ویدئو بهش اشاره کردی، اینه که مسئله اساسی انسان (به قول هلاکویی بیشتر ۹۰% مردم دنیا) نداشتن عزت نفسه. اول اینو باید حل کرد بعد موفقیت و ازدواج و کار و کارافرینی و مابقی اهداف و مهارتها …
          اگه مشکل عدم عزت نفس حل بشه، از دانستن خیلی از تکنیک ها و متدهای ارتباطات، مدیریت زمان، انظباط شخصی و… بی نیاز میشیم.

  • سعیده گفت:

    سلام الان به جای یکی از همکارا تو شرکت موندم … متننتون رو خوندم و فیل تصویری رو هم دیدم . دانلود کردم ببرم برای خونواده .. عالی بود استاد . یه چیزی هست که باید بهتون بگم .. بعضی از ادمایی که ادم تو زندگی باهاشون اشنا می شه .. یا بعضی کتبایی که می خونه اهنگایی که می شنوه یه جور عجیبی به دل می شینه که ترجیح می دی خودت ازشون بدونی ..برای بقیه تعریف می کنی ..ادرسش رو هم می دی ولی ..یه جور عجیبی دلت می خواد فقط برای خودت باشن .. فکر می کنم به خاطر تاثیر عمیق تر اونها ست نسبت به بقیه .. نمی دونم .. متنای شما و چیزهایی که از شما یاد می گیرم همون چیزای عجیبن … ممنون … خیلی زیاد ممنون

  • مهدی رجبی گفت:

    محمد رضا جان بعد از دیدن کلیپ تصویری یهو دلم تنگ شد واست
    ضمن این که خیلی کلیپ مفید و خوبی بود منو یاد کلاس ها و دوره هات انداخت
    راستی از دوره آموزشی جدید خبری نیست؟

  • سید مصطفی جاویدحسینی گفت:

    حتما از محصول با کیفیت “مسیر اصلی” با بیان شیوای آقای شعبانعلی استفاده کنید .
    به نظر من هم بحث عزت نفس واقعا و واقعا برای یک انسان “مسیر اصلی” است .

  • مهران گفت:

    بسیار زیبا… باید تا می توان حواسمون به این موهبت الهی که بزرگترین سرمایه انسانیست باشه و قبل از انجام هر کار،حرف و… تاثیر ان را بر این این سرمایه در نظر بگیریم.بازم ممنون

  • هیوا گفت:

    ۱نکته کوچک : محمدرضا،فکر میکنم استرس ترجمه مناسبی برای فوبیا یا آنازایتی نیست. شاید اضطراب مناسبتر باشه. استرس مربوط میشه به احساس فشار و نگرانی نسبت به عوامل خارجی(مثلاً استرس کنکور).
    فکر کنم قبلاً خودت هم از کلمه اضطراب و اضطراب اجتماعی به جای آنزایتی و سوشیال فوبیا استفاده میکردی.
    منبع: براشت خودم از کتابهای ترجمه شده روانشناسی و حرفهای دکتر هلاکویی

    • تو درست می‌گی هیوا.
      فقط من احساس کردم که فوبیا و طبقه‌بندی‌هاش ممکنه کمی برای مخاطب سخت باشه.
      «استرس اجتماعی» از نوع Cognitive هست و شبیه مفهوم Anxiety میشه در نظر گرفتش در یک جاهایی. و اتفاقاً همون Behavioral Inhibition System رو تحریک می‌کنه (بر خلاف استرس که می‌تونه Fight or Flight رو تحریک کنه).
      الان واژه‌های استرس در متن رو به «استرس اجتماعی» تبدیل می‌کنم که از نظر علمی درست‌تر باشه. 🙂

      • شهرزاد گفت:

        محمدرضا جان
        Fight – or – Flight
        همون مفهوم جنگ و گریز میشه دیگه، نه؟ … و همون واکنش های شیمیایی بدن به استرس …

        • آره Fight or Flight در مقابل Tend To be Friend قرار می‌گیره…

          • شهرزاد گفت:

            ممنون بابت پاسخ : )

          • طاهره جلیلی گفت:

            محمدرضا Fight or Flight رو میدونم چیه، اما tend to be friend رو اصلا هرچی فکر میکنم به نتیجه نمیرسم که مربوط به چیه… یه توضیح کوچولو میدی لطفاً یا حداقل یه hint بده که مربوط به چیه خودم بگردم پیدا کنم… ممنون.

            • هیوا گفت:

              en.wikipedia.org/wiki/Tend_and_befriend

            • شهرزاد گفت:

              طاهره جان، از اونجا که این اصطلاح گرایش “tend-and-befriend” که در مقابل “fight-or-flight” وجود داره و محمدرضای عزیز بهش اشاره کردن، برای خود من هم خیلی جالب بود چون تا به حال نشنیده بودمش،در موردش سرچ کردم و با اجازه صاحبخانه محترم : ) به طور خلاصه و به طور کلی برای تو دوست عزیزم هم چیزی رو که خودم ازش متوجه شدم رو اینجا می نویسم و اون اینکه:
              واکنش “fight-or-flight” به این صورته که وقتی یک موجود زنده یک شوک و استرسی رو تجربه می کنه ، بدنش به سرعت هورمون هایی رو آزاد می کنه که به زنده موندنش کمک می کنند و …
              اما واکنش “tend-and-befriend” واکنشی هستش که باعث میشه انسان در مقابل تهدیدهای بیرونی و موقعیت های استرس زا به گروه ها و حمایت های اجتماعی پناه ببره.
              و نکته خیلی جالبی که در مورد این دو واکنش متوجه اش شدم اینه که واکنش “fight-or-flight” بیشتر توسط مردان و واکنش “tend-and-befriend” بیشتر توسط زنان تجربه میشه. 🙂

  • یاور گفت:

    قبلا روی فیس بوکم نوشته بودم : روابط انسانی از ساده ترین حالت تا پیچیده ترین آن ها، و به طور شگفت آوری سهم بسیار زیادی از مشکلات اجتماعی و حتی سیاسی این کشور به این دلیل است که ایرانی جماعت خودش برای خودش «ارزش انسانی» قایل نشده است.

    مسئله دوم
    دوره سربازی که رفتم، گفتند برای افزایش عزت نفست در کارگاه های کوهستان (راه رفتن روی سیم های موازی، راپل) و هم چنین خشک کن استفاده کن که بهتر شوی. تأثیرش حتی تا شب هم طول نکشید.

  • شهرزاد گفت:

    فوق العااااااااده بود…. ممنووونم. ( + کلیپ تصویری و چیزهایی که ازتون شنیدم … که عااالی بود و میتونم بگم واقعا من هم لذت بردم و سعی می کنم توی زندگیم باز هم بازهم باز هم به ریشه ها بیشتر توجه کنم تا به شاخ و برگ ها… ممنون) : )

  • دیدگاهتان را بنویسید (مختص دوستان متممی با بیش از ۱۵۰ امتیاز)


    لینک دریافت کد فعال

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    yeni bahis siteleri 2022 bahis siteleri betebet
    What Does Booter & Stresser Mean What is an IP booter and stresser