دوره‌های صوتی آموزشی مدیریت و توسعه فردی متمم (کلیک کنید)

سال نو مبارک

می‌دانید که با تبریک گفتن مناسبت‌های تقویمی چندان راحت نیستم؛ از تولد گرفته تا تحویل سال.

چرا که فکر می‌کنم شادمانی کردن با این مناسبت‌ها و پررنگ دیدن آن‌ها، بیشتر مربوط به دوران کشاورزی بوده که تغییر فصل برای مردم، پیام‌هایی مهم و حیاتی را با خود به همراه داشته است.

از نظر منطقی هم این را می‌فهمم که فردای تحویل سال، با روز قبلش، یک روز فرق دارد و نه یک‌ سال. و پیوستار زمان، با هیچ‌یک از نام‌گذاری‌ها و مراسم‌ها و آیین‌های ما، گسسته نمی‌شود.

اما امسال، بر خلاف چند سال اخیر، دلم می‌خواست تبریکی کوتاه برای تحویل سال بنویسم.

چون سالی که گذشت، آن‌قدر حاوی رویدادهای تلخ بود که گذشتنش، حتی در حد تغییر یک عدد، می‌تواند احساس خوبی به همراه داشته باشد. گویی حسی کودکانه در درون ما، معصومانه خوش‌بین است که تغییر از ۹۸ به ۹۹، می‌تواند زنجیره‌ی پیوسته‌ی رویدادهای تلخ را بشکند و سرنوشتی متفاوت را رقم زند.

بگذار منطق بگوید که حس ما اشتباه است.

بگذار خبرها بگویند که سایه‌ی رویدادهای زمستان ۹۸، بر بهار و تابستان ۹۹ هم سنگینی می‌کند.

ولی ما حق داریم، در این قحطی شادمانی و امید، حتی در حد چند ساعت، به تغییری که شاید در پیش نباشد، دل‌ خوش کنیم و لبخند بزنیم.

امیدوارم نوروز پیش رو، برای تک‌تک ما آکنده از لحظات آرام و شیرین باشد.

امیدوارم در سال پیش رو، ظرفیت هر یک از ما چنان باشد که از عهده‌ی تحمل آن‌چه بر ما خواهد گذشت، برآییم.

امیدوارم قدر تک تک عزیزان‌مان را بیش از پیش بدانیم و مدام به خاطر بسپاریم که فاصله‌ی بودن و نبودن، فاصله‌ی پیوستن و گسستن، فاصله‌ی بین لبخند و اشک، کوتاه‌تر از آن است که لحظه‌ها را به غفلت بگذرانیم.

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) دوره های توسعه فردی ۶۰ نکته در مذاکره (صوتی) برندسازی شخصی (صوتی) تفکر سیستمی (صوتی) آشنایی با پیتر دراکر (صوتی) مدیریت توجه (صوتی) حرفه‌ای‌گری در کار (صوتی) کتاب های مدیریت راهنمای کتابخوانی (صوتی) آداب معاشرت (صوتی) کتاب های روانشناسی کتاب های مدیریت  


73 نظر بر روی پست “سال نو مبارک

  • مژگان پیوندی گفت:

    سلام معلم عزیزم
    سال نو مبارک و ممنونم از هدیه نوروزی ارزشمندت و نکات مفیدی که بهش اشاره کردی . سپاسگزارم از متمم عزیز و همه ی دوستان متممی ، خیلی چیزها ازتون یاد میگیرم و ممنونم بابت بودنتون . امیدوارم هر چه زودتر حال دل هممون خوب بشه و قدر لحظات کنار همدیگر رو بیشتر بدونیم .
    با ارادت و سپاس

  • سكينه گفت:

    سلام و درود به محمد رضاي عزيز و گرامي

    من هم سال نو رو به شما تبريك ميگم و آرزوي سلامتي و شادكامي روز افزون براي شما و تمام دوستان متممي ام دارم. اميدوارم اين سال، سالي پر از تحولات عميق، چه فردي و چه اجتماعي براي همه باشه.

    ممنونم از هديه ارزشمندتون، مثل هميشه عالي بود و لذت بردم.??
    همگي در پناه امن خدا باشيد!

  • مجتبی گفت:

    سلام
    سال نو شمام مبارک. آرزوی سلامتی و شادمانی برای شما و همه دوستان دارم.
    ممنونم از معلمی هاتون 🙂

  • احمدعباسی گفت:

    سلام محمدرضا جان.
    سال نو رو تبریک میگم.
    اصلا عادت کردیم تو لحظات ابتدایی سال، با فایل های صوتی که لطف میکنی و برامون ضبط میکنی لحظات را سپری کنیم.
    رفتم کتابخونم رو سر زدم و برای من که فکرکنم پارسال تو نمایشگاه کتاب بالای ۳ میلیون کتاب خریده بودم خیلی خوب بود که بسیاری از کتاب ها رو فکرکنم بخاطر هیجان حضور در نمایشگاه خریده بودم و چقدر خوشحالم که این فایل ضبط شد تا حداقل امسال که نمایشگاه کتاب فعلا با شرایط کرونایی کشور و جهان برگزار نمیشود حداقل هیجانی تصمیم گیری نکنم و دست به خرید کتاب های هیجانی بزنم.
    یک سری کتاب ها رو هم دیدم اصلا به ذائقه من خوش نمیاد و نمیدونم چرا اصلا خریدم.
    نکته بعدی اینکه این روزها که به اصطلاحی خودپیشگیری میکنیم و خودمان را از همه عالم دور نگه داشتیم سراغ کتاب های دیجیتالی رفتم و منحصرا اپلیکیشن های طاقچه و فیدیبو و راستش را بگم با اپلیکیشن طاقچه خیلی راحت ترم و خیلی خوشحال ترم از اینکه اریانا تصمیم گرفته در سال جدید کتاب هاش رو به صورت دیجیتالی برامون عرضه کنه و این خودش باعث میشه خیلی مخاطبانش زیادتر بشه اما هنوز هم معتقدم که ورق زدن کتاب خودش حس و حال دیگری دارد اما چه کنیم که هزینه خرید کتاب واقعا سرسام اور است و یا اصلا باید از کتاب به صورت فیزیکی به سمت کتاب به صورت دیجیتالی برویم. خیلی از کتاب هایش را هم به صورت کتاب صوتی ارائه کرده که انصافا خیلی خوبه و فکرکنم حداقل این شرایط کشور خیلی چیز ها را به ما یاد اوری کرد که میتوانیم خیلی کارها را در شرایط سخت انجام بدیم.
    اخرین مطلبی که میخوام بگم مضمون به شرایط حال کشور است. ما چون با واقعیت ها زندگی میکنیم و همه شرایط را درک میکنند اما فکر میکنم باید خودمان را برای زندگی پس از بحران اماده کنیم. اما این دوران خیلی چیزها را به ما یاداوری کرد. میشود بسیاری از کارها را درکشور به صورت دورکاری انجام داد. خیلی از سفرهای غیرضروری را انجام نداد. میتوانیم با هم مهربان تر باشیم.
    اما به ما یاداور کرد که قدر سلامتی خودمان را بیشتر بدانیم و فکرمیکنم فارغ از مسائل روانی که پس از بحران با ان روبرو میشیم حداقل امیدوارم سطح بهداشت عمومی در سطح جامعه افزایش پیدا کنه و این کروناویروس خیلی از دید و بازدیدهایی را از ما گرفت که واقعا قدرش را نمیدانستیم اما باعث شد با خانواده هایمان بیشتر اشنا شویم و زمان بیشتری را با انها سپری کنیم.
    ببخشید که انقدر طولانی شد.

  • عادله گفت:

    سلام 🙂
    سال نوی شما هم مبارک.
    امیدوارم (و سعی می‌کنم) امسال زمان بیشتری برای متمم صرف کنم و توی انجام دادن تمرین‌های متمم فعال‌تر باشم.
    اینجا هم نوشتم که بیشتر به این خواسته‌ام متعهد باشم.

  • شهرزاد گفت:

    محمدرضا.
    موضوع اول: می‌خواستم بابت هدیه نوروزی ازت تشکر کنم. ممنون که وقت گذاشتی و حرفهای خوبت پیرامون کتاب خواندن – این دوست‌داشتنی‌ترین فعالیتی که میتونیم توی زندگیمون داشته باشیم – رو جمعبندی کردی و به صورت صوتی در اختیارمون گذاشتی.
    حرفهات رو با دقت گوش کردم و نوت برداشتم. و سعی می‌کنم در کنار روشهای شخصی خودم حتما ازشون ایده و الهام بگیرم و در سال جدید کتابهام رو دقیق‌تر و عمیق‌تر و موثرتر از همیشه بخونم.

    موضوع دوم اینکه: به عنوان اولین کتابی که در سال جدید انتخاب کردم برای خوندن و الان دارم میخونمش، «۲۱ درس برای قرن ۲۱ » از یووال نوح هراری هست. بعد حینِ خوندنش، به این فکر کردم که راستی آیا هراری در مورد این شرایط عجیبِ حال حاضرِ دنیا حرفی نزده؟ توی اینترنت سرچ کردم و خوشبختانه مقاله‌ای از او پیدا کردم:
    The world after coronavirus
    (که Free to read هست)
    خوندمش، و به نظرم حرفهاش جالب توجه بود.
    اینکه زندگی بعد از ویروس کرونا، با قبل از آن متفاوت خواهد بود.
    و اینکه تصمیمات آدمها و دولت‌ها در این شرایط بحرانی میتونه دنیا رو برای سال‌های آینده شکل بده. و در همین راستا به دو انتخاب ویژه و مهم که الان پیش روی ما – به عنوان ملت‌ها و دولت‌ها – قرار داره اشاره میکنه. و …
    خواستم توی وبلاگم بهش اشاره‌ای بکنم.
    اما دیدم که بیشتر مشتاقم بدونم آیا تو هم این مقاله رو خوندی؟
    و دلم میخواست اگر فرصت داشتی، کمی در موردش باهامون حرف بزنی و نظرت رو در مورد حرفهای هراری در این زمینه بدونیم، و کلاً در این زمینه بیشتر باهامون حرف بزنی.

  • خسرو شریف نیا گفت:

    سلام
    سال نو شما و دوستان عزیزم مبارک هر سال وقتی بهار می آمد، چند ساعتی قبل از سر و صداهای توپ و ناقاره نوروز، می نشستم و چند کلمه ای برای خودم می نوشتم تا بعدها وقتی میخوانمشان یادم بیفتد که در فلان سال چه حس و حالی داشته ام و چه بر سر می پرورانده ام. امسال اما ماجرا متفاوت شد. نمیدانستم از کجا باید بنویسم؛ از ترس از دست دادن نزدیکترین هایم، یا دلتنگی های روزمره یا ماجراهای جمعی ای که درگیرش هستیم. نمیدانستم از کدام بخش سال گذشته بنویسم و حتی نمیدانستم برای سال بعد چه چیز ارزو کنم.
    حالا بعد از گذشتن چند روز و ارام شدن طوفان جدید زندگی (شاید برای مدتی کوتاه) ، این پیام شما را دیدم و دو سه قسمت کوتاه از هدیه شما رو گوش کردم.
    ممنونم برای هدیه، تبریک برای نوروز و امیدوارم روزهای واقعا نو در انتظار همگی ما باشه.
    راستش بر خلاف شما، من معمولا از نوروز خوشحال میشدم، از دیدن شکوفه ها، از لطیف شدن هوا، از ابی شدن آسمان، از هیاهوی مردم و از خیلی چیزهای دیگر نوروز. امسال اما از زنده ماندن پدرم خوشحالم و از اینکه تا به امروز تلفات نداده ایم. شاید سالها بعد وقتی برگردیم و به سال ۹۸ نگاه کنیم یادمان بیفتد که بعد از کرونا بیشتر قدر دوستان و عزیزانمان را دانستیم. البته شاید و البته امیدوارم.
    ارزومند روزهای خوب برای شما و تمام دوستانم
    خسرو

  • علیرضا داداشی گفت:

    سلام.
    زیاده عرضی نیست. فقط سال نوی شما مبارک و دیگر اینکه من هم مثل شما به این افزایش یک رقمی عدد سال دست کم این بار خیلی امید بسته ام. خیلی برنامه ها هم برایش طراحی کرده ام.
    امیدوارم سال خوب و موفقی را در پیش داشته باشی.
    برقرار باشی.

  • بهنام فلاح گفت:

    محمدرضای عزیز امیدوارم روزهای خوبی در پیش روی تو باشند.
    از بابت هدیه نوروزی ممنونم.
    بعد شنیدن هدیه نوروزی و با شروع اولین کتاب سال ۹۹ (Models Behaving Badly, Emauel Derman)، در حال استفاده از تجربیات تو هستم.
    در این روز ها مراقب خودت باش.
    برای تو سلامتی و رضایت آرزومندم.
    بهنام

  • سحرشاکر گفت:

    سلام 🙂
    عیدتون مبارک آقا معلم. امسال خیلی چیزها ازتون یاد گرفتم، هر چقدر هم به متمم و روزنوشته‌ها بیشتر نزدیک می‌شم خیلی چیزای دیگه توی زندگیم حاشیه‌ای می‌شن، دغدغه‌هام عوض می‌شن.
    کلی دوستون دارم امیدوارم امسال اتفاقای خوب بیوفته. راستی عیدی متمم رو هم دوست داشتم. چسبید 🙂
    ممنونم.

  • محسن نیک نژاد گفت:

    سال نو مبارک!
    عیدی رو گوش کردم، لذت بردم، مطمئنم که کتاب بعدی رو با دیدگاه متفاوتی انتخاب و مطالعه می کنم.

    • سال نوی تو هم مبارک باشه محسن جان.

      فکر می‌کنم این هدیه‌ی نوروزی دو ساعته رو می‌شد در سه یا چهار ساعت و بلکه بیشتر هم تنظیم کرد. اما شاید کمی حوصله‌ی مخاطب سر می‌رفت. خصوصاً این‌که تقریباً همه‌ی این حرف‌ها رو پراکنده اینور و اونور گفته‌ام.
      به هر حال، همون‌طور که توی خود صحبت‌هام هم اشاره کردم، به نظرم بیشتر یه نمونه کار انگیزشی محسوب می‌شد و نه بیشتر.
      اما با این حال، اگر راستش رو بگم، خودم کمی جوگیر شدم و در مورد کتاب‌هایی که از اون موقع تا حالا می‌خونم، جدیت بیشتری به خرج می‌دم.

  • مینا گفت:

    سال نو شما هم مبارک عزیزترین استاد

    • ممنونم مینا جان.
      امیدوارم سال جدید برای تو هم سالی خوب و پر از دستاورد باشه.

      یه جا در متمم اشاره کرده بودی که ذهنت درگیر استارت‌آپ‌ها و شتابدهنده‌های حوزه‌ی سلامته. امیدوارم امسال در این حوزه هم پیشرفت خوبی داشته باشی و به نتیجه‌های خوبی برسی.

  • حسن گفت:

    درود و بر محمدرضا شعبانعلی
    بعد از بیش از دو سال دوباره برگشتم به خانه
    متمم و روزنوشته ها برای من خانه ی آرامش بود که میتونستم به نوعی با کسب مطالب تازه از وقت آزادم بهترین استفاده رو داشته باشم
    امیدوارم بتونم دوباره این موتور رو استارت بزنم رو به جلو حرکت کنم
    امسال برنامه ریزی بیشتری برای متمم خودم خواهم داشت
    نوروز بر شما شاد باش با بهترین آرزوها و رسیدن به همه خواستنی ها
    شاد زی و مهر افزون

  • ساجده ممتازیان گفت:

    سلام محمدرضای عزیز
    سال نو مبارک
    امیدوارم در سال جدید روزهای شیرین و همچنان پرباری رو پیش رو داشته باشی

    سال ۹۸ با اینکه تلخی کم نداشت اما از نظر شغلی و حرفه ای برای من سال نسبتا پرکاری بود و دستاوردهای خوبی برام داشت .هر چند هنوز خیلی از استانداردهایی که برای خودم در نظر گرفتم فاصله دارم .
    این روزا همچنان مشغول خوندن کتاب عالی ریچارد بولز هستم :
    ?WHAT COLOR IS YOUR PA RACHUTE
    مطمئنا یا به احتمال خیلی زیاد خوندیش و خیلی بیشتر و بهتر از من باهاش آشنا هستی . من این کتابو به شکل ویژه ای دوست دارم . و تناقضی هم که در حین خوندنش تجربه میکنم برای خودم جالبه از یه طرف دوست دارم زودتر تموم بشه و از طرف دیگه هم دوست دارم هیچ وقت خوندنش به پایان نرسه
    راستی خیلی ممنون بابت هدیه ی نوروزی
    برای من که کلی نکته ی تازه و مفید داشت.

  • مریم میم گفت:

    محمدرضا سال نوت مبارک.
    خوشحالم از این که در سال جدید همچنان برامون می نویسی. قطعا وزنِ پیام تو با پیام بقیه برای ما فرق داره حتی اگر پیامِ تبریک سال نو باشه. سال گذشته، نوشته چه باید کردِ تو خیلی به من برای عبور از شرایطِ اون روزها کمک کرد. ممنون بابت هدیه نوروزی ارزشمندت.

  • پوریا صفرپور گفت:

    محمدرضا جان سال نو شما مبارک.

  • حامد صیادی گفت:

    محمد رضای عزیز:
    سال نو مبارک. Daniel Goleman در پیام تبریک سال نو میلادی خودش نقل قولی داشت از یک نویسنده بریتانیایی به نام Neil Gaiman که به نظرم ارزش یکبار خوندن را دارد:
    I hope that in this year to come, you make mistakes. Because if you are making mistakes, then you are making new things, trying new things, learning, living, pushing yourself, changing yourself, changing your world. You’re doing things you’ve never done before, and more importantly, you’re Doing Something.
    امیدوارم در سال پیش رو، اشتباه کنید. چون وقتی اشتباه می کنید، چیزهای جدید خلق می کنید، چیزهای جدید را امتحان می کنید، یاد می گیرید، زندگی می کنید، پیش میرید، تغییر می کنید و دنیای خود را نیز تغییر می دهید. کارهایی را انجام می دهید که تابحال انجام ندادید و مهمتر از همه، کاری انجام می دهید.

  • سعید تارم گفت:

    سلام
    سال نو مبارک!
    درود فراوان بر محمدرضا و تمام دوستان متمم. برقرار بمانید.

  • معصومه شیخ مرادی گفت:

    سلام به محمدرضا و همه دوستان متممی ام
    نوروز و نوشدن رو به همه تبریک میگم.
    برای همه مون گذران لحظه های سختیه، لحظاتیه که امیدمون زیاد بالا و پایین میشه، با خبرهای تلخی که از گوشه کنار می شنویم امیدمون یهو میریزه پایین و یه تک خبر خوشحال کننده این وسط باز دوباره به امیدمون جون میده. تازه میفهمم واقعا امید چه سلاح قوی ای هست، چون بودن و نبودنش رو این روزها زیاد تجربه کردم.
    برای من هم سال ۹۸ سال سختی بود نه به خاطر اتفاقات بیرونی که شاید اتفاقات بیرونی هم تاثیرگزار بوده اند، پاییز ۹۸ من تصمیم به تغییر از یک شغل دولتی گرفتم، و از لحاظ مالی ضرر کردم و وارد یک جاده لغزان شدم و همین تصمیم برام مصادف با اتفاقها و سختی های دیگه ای شد میدونم اگر زنده بمونم میوه این تلخی ها رو خواهم چشید، گرفتن این تصمیم جسورانه رو مدیون آموخته هایم از تو، روزنوشته ها، متمم و دوستان متممی ام هستم.
    نمیگم به امید روزهای خوش، من هم یاد گرفتم به امید افزایش تحمل و ظرفیت همه مون برای ادامه دادن فکر کنم. خوشی ها و ناخوشی ها ناپایدارند و نمیشه به خاطرشون خوش یا ناخوش بود.
    ممنون که هستی و ما چقدر خوش شانس هستیم به خاطر بودنت.

  • محسن زنگویی گفت:

    سلام
    منم به نوبه خودم آغاز سال جدید را که مطمئناً برای خیلی‌ها بهانه‌ای بوده برای نگاه به آنچه که گذشته است و هدف‌گذاری مجدد، تبریک میگم.
    تم امسال من، پس از خوندن کمتر از اندازه یه نوترون در زمینه استراتژی و اندکی طراحی محصول و مدتی تجربه‌ کردن فروش حضوری، مطالعه در مسیر مدیریت بازاریابی هست. امیدوارم که پروتون هسته‌ام را شکل دهد و در کنار یکدیگر قوام یابند.
    آرزومندم در این مسیر -بر خلاف تعداد بسیار زیادی از مسیرهایی که در گذشته آغاز کرده بودم- ثابت قدم بمانم و چرخ روزگار نیز به گونه‌ای بچرخد که مجبور به تغییر مسیر نگردم.

  • فرید آقاجانی گفت:

    سال که نو میشه دغدغه ی تغییر کردن تا چند روزی تقریبا در دلم هست
    بعد از مدتی معمولا یا به دلیل دلزدگی یا عادی شدن اوضاع یا شاید هم ندیدن تغییری محسوس، به عادت های قبلی برمی گردم و از تغییر منصرف میشم.
    سال هایی که زیادی تلاش کردم تونستم تا اوایل مرداد طاقت بیارم یعنی حدود پنج ماه ولی باز به روال نه چندان درستِ قبلی خودم برگشتم.

    در هر صورت امیدوارم تاثیر محسوس هدیه نوروزی ۹۹ متمم رو در خودم و تمامی عزیزان مشاهده کنیم که نیاز به تمرین و مطالعه و زمان داره البته.

  • بابک یزدی گفت:

    محمدرضای عزیز. سال نو مبارک باشه.
    هنوز احساس می‌کنم یکی از بهترین توصیف‌هایی که برای روزنوشته‌ها می‌شه داشت تعبیر «واحه» است. همون‌طور که خودت روزنوشته‌ها رو با شرح این واژه دوست‌داشتنی شروع کردی. واحه است چون در اون دمی می‌آساییم، از هم خبری می‌گیریم و در گپ و گفت غیررسمی و «در حاشیه» چیزهای زیادی می‌آموزیم.
    روزنوشته‌ها یکی از مأواهایی می‌شه برای اون که احساس کنیم هنوز می‌شه «امید» داشت و از زندگی لذت برد و همین می‌شه که هر روز با بهانه و بی‌بهانه به اینجا سر می‌زنیم.
    اما به هر روی نمی‌توان (اگر چه بسیار وسوسه‌انگیز است) برای همیشه در واحه اتراق کرد.
    به دنبال «معنا» باید بود که دائما از دست می‌لغزد. به طور جدی برای رشد شخصی باید وقت گذاشت. دیسیپلین داشت. با نویسندگان مختلفی همراه شد (که با بسیاریشان از طریق متمم و روزنوشته‌ها آشنا شده‌ایم) و البته با این ابهام همیشگی و با این پیچ‌وخم‌ها و «ناگهانی»های زندگی که گاه تا لب پرتگاه ناامیدی می‌برندت، سر کرد. شاید برخی از معماهای «انسانی»مان در این بالا و پایین‌هاست که راهی برای گشوده شدن می‌یابند.
    خیلی وقت‌ها، سر بزنگاه‌های بی‌انگیزگی و بی‌تفاوتی، جامی از واژگان پرمهر برایمان حکم کیمیا دارد. ممنون که بارها این جام را برایمان فراهم کرده‌ای.

  • مهدی گفت:

    سلام محمدرضای عزیز ، سال نو مبارک. امیدوارم نسبت به سال گذشته سال بهتری برای همه باشه .
    حقیقتش اینکه سال گذشته علاوه بر این مسائل تلخی که برای ما و جامعه بوجود آمد برای من در زمینه مالی هم سال چندان خوبی نبود . اون هم در این اواخر با سقوط بازارهای ارزی دنیا یه بخش زیادی از سرمایه گذاری که در بیت کوین و ارزهای دیجیتال کرده بودم از بین رفت و به اصلاح لیکویید شدم . قصدم از گفتن این حرف ها در اینجا این بود که خواستم نظرت را در مورد بیتکوین و کلا کریپتوکارنسی ها و یا حتی بازار فارکس و ترید کردن در اون ها بدونم و اینکه چه آینده ای ازشون میبنی ؟ و اگر وقت و حوصله و علاقه داشتی بیشتر برامون در موردشون بنویسی . ممنون .

    • مهدی عزیزم.

      راستش من در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال آدم بسیار بیسوادی محسوب می‌شم. سوادم به چند تا کتاب در زمینه‌ی این ارزها و همین‌طور آشنایی ابتدایی با تکنولوژی بلاک‌چین محدوده و تجربه‌ی عملی در خرید و سرمایه‌گذاری روی این ارزها ندارم.
      اما به هر حال، چون تو گفتی که یه چیزی بگم، با تأکید مجدد بر بیسوادی خودم در این حوزه، چند مورد از برداشت‌هام رو در این زمینه می‌گم.

      در مورد فارکس و ترید کردن، تصور من بر اینه که با دو رویکرد، می‌شه در این بازارها حضور داشت. یکی رویکردی که بعضی بانک‌ها به فارکس نزدیک می‌شن و سبدی از ارزهای ذخیره درست می‌کنن. در واقع در این رویکرد، انتظار سود وجود نداره. بلکه هدف، «حفظ ارزش دارایی‌ها»ست.
      رویکرد دوم هم، روش کسانیه که با نگاه کوتاه‌مدت وارد این بازارها میشن و تکنیکال، ترید می‌کنن. همیشه حسم بر این بوده که سرمایه‌گذاری و ترید در افق بلندمدت، نیازمند کار فاندامنتاله و عوامل فاندامنتال تأثیرگذار انقدر گسترده و پیچیده هستن که حتی اگر «جهت» تأثیرگذاری‌شون رو بدونیم، ممکنه در تخمین «شدت» تأثیرگذاری‌شون، خطاهای بزرگی بکنیم و در نهایت ضرر بدیم. اما ترید تکنیکال با افق کوتاه مدت رو به عنوان یک فعالیت اقتصادی، درک می‌کنم و فکر می‌کنم می‌تونه یه گزینه‌ی جذاب برای علاقه‌مندان به این حوزه باشه.

      اما در مورد ارزهای دیجیتال، من همیشه برام سواله که چرا یه عده فکر می‌کنن این ارزها باید رشد کنه و میشه روش سرمایه‌گذاری کرد. چون همون‌طور که از اسم این ارزها پیداست، باید Currency باشن و Currency از ریشه‌ی Current هست به معنای جاری بودن و در جریان بودن. یعنی ارزشِ ارز، به در جریان بودنش و چرخیدنش دست مردمه.
      با توجه به غیرمتمرکز بودن ارزهای رمزنگاری شده، می‌شه حدس زد که سیستم متمرکز اقتصادی دنیا، از این نوع ارزها استقبال چندانی نمی‌کنه. ضمن این‌که نوسان شدید ارزش‌شون (به قول معروف Volatile بودن) باعث میشه که عامه‌ی مردم هم هیچ‌وقت این‌ها رو به عنوان Currency نگاه نکنن.
      بنابراین اتفاقی که در عمل می‌افته اینه که به چنین ابزارهایی نه به عنوان Currency بلکه به عنوان «کالای قابل معامله یا Tradable Commodity» نگاه میشه و مدام بین بخش کوچیکی از مردم دنیا جابه‌جا میشن. مارکت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، یه جاهایی مارکت Forex رو تاچ می‌کنه. اما به نظرم – به همین علتی که گفتم – از ظرفیت لازم ادغام شدن با بازار فارکس برخوردار نیست.
      فکر می‌کنم این تصور هم که کمیابی یا Scarcity به خودی خود می‌تونه روند ارزش این نوع ارزها رو صعودی کنه، یه فرض غلطه. نهایتاً به نظرم چیزی که شکل می‌گیره – یا گرفته – یه اکوسیستمِ «تقریباً» بسته، از ارزهای دیجیتاله که دائماً افت و خیزهای شدید در ارزش‌شون به وجود میاد.
      متاسفانه بسیاری از کسانی که در این نوع ارزها سرمایه‌گذاری می‌کنن، بر اساس «ایمان به ارزش بلندمدت» و به عنوان یک Long-term investment جلو می‌رن. شاید در این بین، کسانی که به آینده‌ی این ارزها ایمان نداشته باشن و صرفاً در حد نوسان‌گیر روی موج‌های معامله‌ی این ارزها سوار شن، سود بهتری کسب کنن.
      بازم تأکید می‌کنم که نظر من درباره‌ی این موضوعات، در حد حرف‌هاییه که مردم توی صف مترو و اتوبوس می‌زنن و ارزش علمی نداره. اگر درباره‌ی این‌ها چیزی می‌دونستم، حتماً یه پست می‌نوشتم.

  • حبیب صادقی نژاد گفت:

    سلام.
    ممنون از تبریکتون.
    امیدوارم که توی مدت پیش رو شاهد ابهام کمتری باشیم. در کنار همه ی سختی ها به نظرم این ابهام در تمامی زمینه ها شرایط رو از نظر فکری برای هممون سخت تر میکنه. اما از یک جنبه برای همه ی متممی ها خوشحالم چون در سخت ترین شرایط با خوندن مطالب شما و درس هایی که در متمم وجود داره، میشه آرامش رو در سطحی بهتر تجربه کرد.
    یکی از مواردی هم که سبب شد شروع سال رو با انرژی بیشتری پیش ببرم، نوشتن از تمامی یادگیری هایی بود که از دلِ شرایط سخت سال ۹۸ بوجود اومده بود.
    از شما تشکر می کنم و سال نو رو به همه دوستان و شما تبریک می گم.

  • Amir گفت:

    سلام
    بعضی وقتها یهویی یه چیزایی میاد تو ذهنت که همش واست مرور میشه و نمیتونی بذاریش کنار. این جمله همش تو ذهنمه این چند روزه، اینجا مینویسمش.
    ” و گیریم که بر ما بتازند و کار ما را بسازند، باری همینقدر بکوشیم که پس از ما نگویند مشتی مردم پست و فرومایه بودند و به ماندن نمی‌ارزیدند” پرویز ناتل خانلری
    سال نو مبارک

  • ایمان گفت:

    سلام و تبریک سال نو به محمدرضا جان و بقیه دوستان عزیزی که اینجا مینویسن، برای اکثر ماها روزای سختی هست این روزها، با اضطراب و شاید ترس و سختی های مالی و معیشتی. ولی این یه واقعیت هست، که بقیه دوستان هم نوشته بودن، پیام تبریک محمد رضا جان خیلی دلگرم کننده بود.
    برای من هم مثل خیلی از بچه های متمم، تو خیلی تصمیمات سخت یا موقعیت های دشوار حرفها و درسهای محمدرضا جان راهگشا بوده و هنوزم هست.
    به نظر من گاهی بهتره آدم منطق رو بزاره کنار مثل همین تبریک عید. سال ۹۶ تو همایش متمم، نیومدم با محمدرضا عکس بگیرم چون فکر میکردم باید منطق حرفا و درس هاش رو بفهمم و استفاده کنم ولی الان پشیمون هستم. در هر صورت سال نوی همه مبارک.

  • علیرضا احمدی طامه گفت:

    سلام ایام به کام
    دیشب دوست داشتم پستی در رابطه با آغاز سال جدید تقویمی بنویسم در وبلاگم بنویسم، مدام این آموخته ای که از شما داریم به یادم می آمد ، اینکه زمان پیوسته است و این اسامی که ما بر روی آنها گذاشته ایم تغییری در اصل موضوع به وجود نمی آورد. دستم روی کیبور خشکش زده بود نمی دانستم که چه کنم ،
    اما حال و هوا اول سال مثل همه ی اول سال ها فرق می کرد ،
    خیلی فکر کردم به اینکه چرا با وجود اینکه منطقا می دانیم که تفاوتی در اصل موضوع نمی کند، حسمان اینقدر فرق می کند ، اینکه سال جدیدی در حال شروع شدن است و باید در آن به ارزیابی زمان گذشته و فکر و برنامه ریزی برای زمان آینده بپردازیم.
    به این نتیجه رسیدم که یکی از ویژگی های مهمی که در اول سال ها است، تعطیلی و فراغت از کار به معنی معمول است ( هرچند که کار کردن متاسفانه یا خوشبختانه هرگز متوقف نمی شود)
    این فرصت فراغت ، که همراه با جو بیرونی می شود که چیز جدیدی در حال شروع شدن است فرصت مناسبی است که به خود و کارهایی که کرده ایم و به کار هایی که میخواهیم بکنیم یا باید بکنیم بیشتر فکر کنیم ، عاقبت اندیشی و چاره جویی کنیم
    این برای من توجیه شد که علی رغم آنکه از شما یاد گرفته ام که زمان ماهیت پیوسته ایست ، باز هم به کارهایم فکر کنم و برای شان بنویسم ، حداقل در این مقطع خط فکری خودم را ثبت کنم تا اگر عمری بود در آستانه سال دیگر این ها را مطالعه کنم ، اگر تغییری است مشاهده کنم و اگر تغییری نیست سعی در ایجاد تغییر داشته باشم
    دیدن تبریک سال نو از سمت شما ، با وجود مفروضات قبلی برای من فرح بخش بود

  • رسول فتح پور گفت:

    محمدرضا جان
    اول سلام و تبریک متقابل وآروزی بهترینها برای شما مربی عزیزم و همه دوستان نازنینم در اینجا و متمم و تشکراز همه شما برای همه یادگیریهای چند سال گذشته .
    دوم بعضی از بزرگمردان حوزه های مختلف این روزها برنامه های لایو روی اینستا دارند و انصافا بعضی از اونها خیلی پر انرژی هستن . می دونم خیلی وقته مثل خیلی از ما، مدت طولانیه دیتاکس روی شبکه های اجتماعی رو تجربه می کردی و احتمالا می کنی . در عین حال اگر فرصت و شرایط شخصی ات مناسبه به عنوان یه شاگرد قدیمی ، لطفا زمانی رو برای دیدن تصویرت و شنیدن صدات به صورت زنده برای همه دوستدرانت هدیه داشته باش . البته منظورم فقط از جنبه آموزشی نیست بلکه بیشتر تبادل انرژی جمعیه که گوهر کمیاب این روزهاست .

  • باران گفت:

    آقای شعبانعلی عزیز
    سال نو مبارک باشد. امید که تیرگی که سال گذشته را از یادمان ببرد.
    برای عیدی ارزنده‌تان هم بسیار ممنونم.

  • سامان گفت:

    محمد رضای عزیزم
    من هم آرزو می کنم که روز ها و هفته ها و ماه های پیش رو برای تو و همه دوستان متممی(پیش و پشت صحنه) پر از نو شدن ها و عید های خود ساخته و اتفاقی باشه.
    دعای از بین رفتن سختی و درد و رنج، دعای غیر واقعی ای هست به نظرم. اما امیدوارم ،به قول تو، یا ظرفیت ما برای این چیزها(که همزاد زندگی هستن و غنا بخش زندگی) بالاتر بره یا درد و رنج ها فراتر از ظرفیت ما نباشه.

    امیدوارم حتی اگر دنیای بیرونمون زیبا نیست یا ما نمی تونیم زیبا ببینیمش(که من اینطور فکر نمی کنم)، یاد بگیریم جهان درونیِ زیبایی بسازیم.
    دنیای سر سبزِ درونی برای همه مون آرزومندم.
    و خلاصه اینکه خیلی مخلصیم آقا معلم. واحه سرسبز تو سرسبزی آفرینه.

  • دیدگاهتان را بنویسید (مختص دوستان متممی با بیش از ۱۵۰ امتیاز)


    لینک دریافت کد فعال

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    yeni bahis siteleri 2022 bahis siteleri betebet
    What Does Booter & Stresser Mean What is an IP booter and stresser