دوره‌های صوتی آموزشی مدیریت و توسعه فردی متمم (کلیک کنید)

امشب می نشینم در وبلاگم…

یکی از مشکلات وبلاگها و از جمله وبلاگ من، این است که ارتباط مستقیم و مشخص با نویسنده برقرار نمیشود. کامنتی گذاشته میشود و با تأخیر فردای آنروز تأیید میشود یا اینکه پرسشی مطرح میشود و به علت تنگی وقت پاسخی نمیگیرد و …

تصمیم گرفتم امشب در سایتم بنشینم! یعنی امشب (چهارشنبه ۳ آبان) از ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب، آنلاین باشم و کامنت های زیر این پست را بخوانم و همانجا جواب بدهم و اینطوری کمی بیشتر دوستان خوبم را ببینم.

اگر این کار موفق بود، میشود هر هفته یک شب تکرارش کنیم و اگر جمع شدنمان در زیر یک پست وبلاگ (!) لذت بخش بود، من ماژول چت را به سایت اضافه خواهم کرد تا راحت تر کنار هم باشیم.

برای اینکه موضوعی برای بحث کردن داشته باشیم، من یک پیشنهاد اولیه دارم. سوالی که در آغاز برنامه آموزشی سفر از جهنم از دوستانم میپرسم:

«اگر قرار بود دوباره به دنیا بیایید و همه چیز در اختیار شما بود، کدام مقطع تاریخ، کدام نقطه جغرافیا و کدام جنسیت را انتخاب میکردید؟»

میروم و ساعت ۱۰ شب برمیگردم…

خوب. ساعت به ده نزدیک میشود و وقت آن شده که من هم جواب سوال بالا را (از نظر خودم) بنویسم:

در مورد جنسیت:

من زن بودن را جنس برتر میدانم. مولد بودن، آرام بودن، احساس عمیق، درک بهتر دیگران، همدلی، زیبایی شناسی همه ویژگیهای این جنس برتر است. دنیا را میتوانم بدون مردان تصور کنم اما بدون زنان هرگز.

با این وجود به دلیل اینکه از اکثر ویژگیهای فوق بهره ای نبرده ام، اگر زن بودم، افتخاری برای جامعه زنان محسوب نمیشدم. ضمن اینکه طاقت تحمل  این همه فشار و تحقیر تاریخی را که هزاران سال است بر این جنس میرود نداشتم. این است که ترجیح میدهم همچنان مرد باشم.

در مورد کشور:

ایران را دوست دارم. اگر وطن پرست باشیم، باید ایران را انتخاب کنیم و اگر نباشیم و مدعی جهان وطنی باشیم، این روزها جز ایران کمتر نقطه ای در جهان وجود دارد که آباد کردنش، وضعیت عمومی کل جهان را به میزان قابل ملاحظه ای بهتر کند (چندان که ویران کرده ایم این خاک را…). این است که در هر حال پاسخ من ایران است.

در مورد زمان:

هر چه بیشتر در آینده باشد، راضی ترم. تکامل فیزیکی و معنوی و تکنولوژیک را با محور زمان همسو میدانم. هر چه دیرتر بهتر…

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) دوره های توسعه فردی ۶۰ نکته در مذاکره (صوتی) برندسازی شخصی (صوتی) تفکر سیستمی (صوتی) آشنایی با پیتر دراکر (صوتی) مدیریت توجه (صوتی) حرفه ای گری (صوتی) هدف گذاری (صوتی) راهنمای کتابخوانی (صوتی) آداب معاشرت (صوتی) کتاب «از کتاب» محمدرضا شعبانعلی کتاب های روانشناسی کتاب های مدیریت  


411 نظر بر روی پست “امشب می نشینم در وبلاگم…

  • لیلا گفت:

    چه شب خوبی : )
    میشه بازم از این دورهمیا بگذارید؟

    • مریم نجفی گفت:

      سلام
      چه پیشنهاد خوبی لیلا جان.

      کاش میشد بازم از این دورهمیا باشه. هفته ای یا ماهی یک مرتبه .

      من زیاد پست نمیزارم ( البته بهتره بگم اصلا پست نمیزارم )
      چند باری نوشتم و بعد پشیمون شدم. چند باریم که پشیمون نشدم به لطف اشتباهات سهوی نتونستم یا بهتره بگم نشده ارسالشون کنم. ولی هر شب و هر روز اینجام . حس میکنم مثل بچه ساکتای خانواده که اصلا دیده نمیشن و یه گوشه میشینن و فقط نگاه میکنن هستم اینجا ( از این موضوع هم راضیم ) چون خیلی ادمهای این خونه رو دوست دارم . خیلی زیاد.

  • فاطمه گفت:

    روز ۳ آبان ۹۲ شب نامزدی من بود پس منطقا من نمیتونستم در مهمانی شما حضور داشته باشم. اما جواب سوال را میدانم:
    کلیشه ای نیست این حرف ، وقتی عاشق یک مقطعی از زندگیت باشی هر روز آرزو میکردی کاش زمان به عقب برمیگشت و اون لحظه تا ابد اداما پیدا میکرد یا حداقل یک بار دیگر تکرار میشد!!

    اگر دوباره متولد میشدم ، باز هم زن بودن را انتخاب میکردم با تمام روحیاتی که از خود میشناسم. باز هم ایران بودم، و زمان، بهمن ۹۱ را انتخاب میکردم در سن ۲۹ سالگی و آرزو میکردم همیشه باقی بماند…..

  • شهرزاد گفت:

    سلام
    مثل اینکه بیشتر از یک ماه دیرتر به این مهمونی رسیدم 😉 ولی چون هنوز تصویر و خاطره اون مهمونی صمیمی برای همه قابل مشاهده ست و از اونجایی که این سوال خیلی برام جالب بود اجازه بدید من هم جواب بدم :
    جناب شعبانعلی؛ اگه من حق انتخاب در مورد این موضوع رو داشتم باز هم زن بودنم و باز هم همین زمان و یاز هم همین مکان رو انتخاب می کردم، چون اعتقاد دارم که تفاوت در هر کدوم از اونها باز هم شرایط و ویژگیها و خوبیها و بدیهای خودش رو داره.
    به نظر من با هر جنسیتی، در هر زمانی و در هر مکانی که باشی ، بیشتر و بااهمیت تر از همه چیز ، این حس درونی تو و توانمندیت در مواجهه با تمامی موضوعات و چالشهای زندگی هستش که میتونه بهت حس آرامش و خوشبختی و رضایت از زندگی ببخشه و حتی بتونه بهت احساس بودن در Heaven بده… 🙂 ( کاش میتونستم واژه “حس درونی” رو توی این کامنت Bold کنم! )

  • فاطمه گفت:

    رضا جان. گفتی زن بودن رو ترجیح می دادی. من زن هستم. تمام بهره هایی که برده بودم رو در طی زمان و جبر محیط به اجبار یا کنار گذاشتم و یا دارم سعی می کنم کنار بگذارم. این روزها که به خودم نگاه می کنم موجودی عجیب می بینم که نمی تونم با هیچ کدوم از این دو جنس ارتباط برقرار کنم و هر روز تنهاتر می شم. نه احساس زنان رو دارم و نه سختی مردان رو. یه چیز بی معنی شدم. سخته

    • فاطمه جان. این مشکل من یا تو یا دیگرانی که در این فرهنگ زندگی می‌کنند، به نظر – سطحی و غیرعلمی – من، ناشی از دوران گذاری است که در فرهنگ ما هم‌اکنون وجود دارد. نقش‌های اجتماعی و جنسیتی هنوز شکل ثابت و باثبات به خود نگرفته‌اند . ساختارهای اداری غربی، محصولات صنعتی و مصرفی شرقی و سنت و مذهب بین‌النهرینی، چیزی بنا نموده که سنتز آن، حال امروز ماست.
      کمی زمان لازم است. کمی.
      شاید یکی دو قرن دیگر همه چیز آرام تر شود و غبار این معرکه بنشیند…

  • adam گفت:

    استاد فک میکنم ببخشید با یه کم مقدمه چینی سعی کردید فکر مخاطب رو از اینکه راجع به شما یه جور دیگه فکر کنه دور کردید ایرادش چی بود اگه از اول میگفتین مرد؟(در جواب اینکه آیا دوست دارید زن باشید یا مرد)

  • atefe گفت:

    سلام.من بعد حدود یک هفته سرزدم حیف که خبر نداشتم .ولی دوست دارم نظرمو بگم.منم زن بودنم رو با همه ی سختیاش دوست دارم من ایرانم رو با همه سختی هاش دوست دارم و دلم میخواد یه کاری براش بکنم.و یه چیز دیگه اینم میدونم که اگه توی جنسیت و نقطه جغرافیایم یه جورایی حق انتخاب نداشتم اما سرنوشتمو و اینده امو خودم میسازم به قول محمد رضا فقط باید هزینه اشو داد.

  • زینب خجوی گفت:

    حتی نمیتونم تصور کنم که این اختیار رو داشته باشم! اگر اختیار داشتم همیشه پشیمان خواهم بود که چرا طور دیگه ای انتخاب نکردم!!من سعی میکنم بپذیرم هر آنچه که هست و به سمت چیزی ببرم که میخوام اون موقع اگر اشتباهی کرده باشم میتونم تغییری در اون بدم. ولی اختیار داشتن در چیزهایی که تغییری نمیکنن مثل مکان و زمان و جنسیت رو اصلا نمیخوام!

  • دلارام گفت:

    به نظرم خانواده در به وجود آمدن پیش فرض ها و مدل ذهنی خیلی تاثیر گذارند. شاید بیشتر از این فاکتورها!
    دلم می خواد زنی آزاد بودم.

  • ocean گفت:

    من كلا با تاخير ۴ روزه به اين نوشتار رسيدم و كلا از قافله عقب بودم ولي دوست دارم نظر خودم و بنويسم
    من اگه دست خودم بود ترجيح ميدادم مرد باشم چون آزادتر تصميم ميگرفتم و زندگي ميكردم محدوديتهام كمتر بود اگرچه زن بودن را بخاطر حس مادرانه اش دوست دارم هر چند مادر نيستم.
    ايران را ترجيح ميدادم اما نه شهر خودم روستايي زيبا و كوهستاني و يك زندگي آرام و دور از هياهو
    مقطع تاريخي … جواب دادن به اين سخته ولي قطعا دوره خودمو انتخاب نميكردم

  • aseman گفت:

    دلم میخاست زمان امام حسین علیه السلام باشم تا بدونم خوب بودم یا بد!مرد اگر بودم شاید زندگی همانی میشد که میخاستم.

  • mehran.farajzadeh گفت:

    سلام محمدرضا
    جواب دادن به سوال باشه واسه بعدا فقط خواستم بگم فکر کنم تو ۱۲۰۰۰۰ دانشجویی که دارشتی تنها کسی که حتی موقع دویدن و تمرین بدنسازی هم وقت میزاره و به فایلات گوش میده خودمم حالا تا تهشو بخون زیر وزنه و نصایح مذاکره ای محمدرضا …………………ارادت

  • سُلگی گفت:

    دیدگاه شما در انتظار بررسی است.

    سلام
    مرد بودن …سال ۶۷ نهاوند ایران
    همین
    اما دیگه بعدش قم نمیام

  • سُلگی گفت:

    سلام
    مرد بودن …سال ۶۷ نهاوند ایران
    همین
    اما دیگه بعدش قو نمیام

  • مجتبی گفت:

    سلام در مورد این سوال خیلی فکرکردم
    از جنسیتم راضیم چون من که مردم چه کار کردم یا می خوام کنم یا اگه زن بودم چه کار می کردم پس در حالت کلی اگه بخوایی کاری کنی به مرد یا زن بودن نیست
    در مورد مکان جایی رو دوست دارم که تمدن و فرهنگ داشته باشه پس ایران رو دوست دارم چون تمدن کهنی داره وهمچنین فرهنگ غنی ای(ولی متاسفانه دانش استفاده از این فرهنگ رو نداریم(سوءتفاهم نشه با همه نبودم) ) از نظر زمان اگه نمی خواستم کاری کنم ترجیح می دادم در زمان هخامنشیان وکورش کبیر باشم اما چون عقایدم رو دوست دارم ترجیح می دم در آینده باشم وبا تجربه تر از امروز

  • ف. ح گفت:

    سلام. اگه اختیار بودهمان نقطه. اما به دید بی اختیاری که خود اختیار دیگریست همین نقطه همین خاک وهمین

  • ME گفت:

    چقدر بد من دیشب نبودم 🙁
    ولی اگه ۱ بار دیگه به دنیا میو مدم…… دوست داشتم زن کوروش بودم ولی با ماشین پرنده در آینده های آینده بالای کاخمون پرواز می کردیم،البته در همین ایرانم،خیلی دوست داشتم که می شد… 🙂

  • مرجان گفت:

    اینکه کجا زندگی کنم چه زمانی زندگی کنم چه جنسیتی داشته باشم خیلی برام مهم نیست و دغدغه ام نیست، بیشتر اینکه چطور زندگی کنم که انسانی باشه و خودم بتونم ازش لذت ببرم برام دغدغه است، اما جواب سوالتو اگه بخوام بدم اینه که خیلی مواقع به این موضوع فکر کردم که کاش اصلا نبودم اما چون هم کاشه و قدرت تغییرشو ندارم کمتر بهش فکر میکنم و به بهبودی اوضاع موجود فکر میکنم..

  • shirin گفت:

    دوست دارم بتونم حداقل یه روز به آخر عمرم این فانتزی هارو بکشم بیرون و باهاشون زندگی کنم… استاد کاش همه ی آدم ها برای دوستی هاشون ارزش قایل بودن… 🙂

  • shirin گفت:

    شاید هیچ جایی وجود نداشته باشه تو این دنیا که با فانتزی ذهنی من جور در بیاد … ولی دوست داشتم اگر بتونم انتخاب آگاهانه ای داشته باشم دوست داشتم که همین زمان از تاریخ با همین جنسیت زن بودن رو انتخاب می کردم…نقطه جغرافیایی رو واقعا نمی دونم اگر بگم ایران رو انتخاب می کردم سعی می کردم آدم های دور و برم رو درست انتخاب کنم .. ولی مسلما در حال حاضر به خاطر ایرانی بودنم خوشحال نیستم.. ولی دوست داشتم جایی باشم که زندگی توش جریان داره …

    • shabanali گفت:

      شیرین جان. کاش فضا اونقدر باز بود و دوستیها اونقدر نزدیک، که میشد فانتزی های ذهنی خودمون رو از محل زندگی رویاییمون تعریف کنیم…
      کاش…
      شاید در اون دنیا بشه! شاید!

  • سلام محمدرضا جان امیدوارم امروز روز خوبی رو شروع کرده باشی
    کاش امروز صبح بازم مجبور به بازی نبودیم کاش میشد امروز خودمون تعیین میکردیم چی کجا باشه

  • ندا گفت:

    وای۳۸۳تااااااااااااااا کامنت :):):)
    خدا زیادش کنه 😉
    البته من فقط سعادت نیم ساعت اولو داشتم 🙁
    ولی خواهشا دفعه بعد تالار گفتگو رو اضافه کنید خیلی پیچیده شده
    ممنون از این کار خدا پسند;)

  • البرت گفت:

    به دوستم (هشام حسین پور)میگفتم اگه دختر بودم عاشق ادمی مثل تو میشدم و دوست (عاطفه عباس نژاد ) حالا که پسرم با تو دوستم و عاشق عاطفه عباس نژاد (هر جند عاطفه از من ۱٫۵سال بزرگتر و همکلاسی من در دانشگاه است و طی گفتگو گفت سنش بیشتره و نه اما من دوستش دارم و یه ماه دیگه این دوست داشتن به ۳ سال میرسه من قبل از اینا مدونستم وای با توجه به بالا انچه نوشتم جنسیت معنای خاصی برام نداره و از شرایط این چنینی که دارم راضیم یه جمله از سابت دو راهی(جوانتر که بودم، فکر می کردم آن چیزهایی خوبند که مال منند، متعلق به منند. اما امروز داستان چیز دیگری است، حس بزرگتر شدن دارم، خوب یا بد. امروز می دانم که آن چیزهایی خوبند که دوستشان دارم و هستند، هر چند مال من نباشند، متعلق به من نباشند. چیزهایی که من دوستشان دارم. کسانی که من دوستشان دارم. می دانم که مال من نیستند، مال هم نیستیم. شب در ماوایی دیگر می آرمند. صبح در جایی دیگر بیدار می شوند. اما من را همین بس که می دانم هستند، وجود دارند، زنده اند، نفس می کشند. هر چند مال من نباشند، مال هم نباشیم. اما این را حق خود می دانم که به داشتنشان فکر کنم. هرچند خوشحالم که هستند، زنده اند، نفس می کشند. هرچند می دانم که حالا، مال من نیستند. هرچند می دانم که حالا، مال هم نیستیم.) خب از شرایطی که دنیای بیرون ساخته گله ای نیست ولی از شرایطی که با عملکرد خودم ساخته ام یکم ناراضیم (شاید اینجا تنها جملاتی باشه که سالها بد یادگار از من بمونه برای عشق و دوستم)

  • نسرین گفت:

    خوب ۶ ساعت فاصله زمانی داریم من که خواب بودم …اما بازم دلم می خواست زن بودم …دلم می خواست ایران بودم تو ی شهر پراز بارون و دریا …تو گذشته کنار مادرم …

  • محمود گفت:

    من در جریان نبودم دیر رسیدم همه رفتن شما برو بخواب
    من خودم همه ظرفها رو میشورم

  • fereshteh.k گفت:

    واي اگه بدونيد چقدر ناراحت شدم كه فرصت به اين خوبي رو از دست دادم………..
    من فقط ديروز نتونستم به سايتتون سر بزنم 🙁
    ولي خيلي خوشحالم كه اينجوري دور هم بودين دفعه ي بعد منم هستم:)

  • Setareh گفت:

    افتتاحیه ی خیلی خوبی بود
    امیدوارم هر چه زودتر با دعوت استاد یه کافه ی شلوغ و پر شور دیگه رو تجربه کنم.

    دوستان عزیز و مخصوصا استاد(البته اگه قابل بدونید) شب همگی خوش.

  • حامد احمدی گفت:

    محمد رضا جان، از مهمون نوازیت بسیار ممنونم

    شب خوبی بود کنار شما و دوستان عزیز

    ممنونم

    خدانگه دار همگی

  • علی گفت:

    مهمونیه زیبایی بود و اولین بار یه مهمونی اینجوری رو تجربه می کردم.از مهمون نوازیت ممنون

  • Neda.sh گفت:

    خواهش میکنم خداحافظ

  • حامد احمدی گفت:

    چون تا هفته ی آینده اینطور دور هم جمع نمیشیم، پیشاپیش عید قربان را به همه ی دوستان عزیزم تبریک میگم…

    شب خیلی خوبی بود.

  • شیما گفت:

    ممنون محمدرضای عزیز

    بچه ها شب همگی بخیر!

  • Setareh گفت:

    استاد باور کنید تا خدافظی نکنید ما تا آخرین قوا ایستادیم 🙂

  • دیگه راضی به اذیت شدنتون نیستم
    شب خیلی خوبی بود
    ممنون که برا دوستات وقت گذاشتی
    تو یه دوست ارزشمندی
    دوستتون داریم استاد

  • rasool گفت:

    ostad kheyli zahmat dadim
    shabetoon khosh
    omidvaram hamishe moayad bashin

  • علی گفت:

    یکی از اون جملات قشنگی که تو ذهنت مرور می کنیو نگفتیا من شاگرد سمجیم
    تو لحظات آخر هم یک چیزی یاد بگیریم.
    با تشکر از صبوریت

    • shabanali گفت:

      علی جان. بهم فرصت بده تا فردا صبح یک جمع بندی از حرف بچه ها بکنم یک پست درست و حسابی بنویسم. خلاصه این مهمونی و یک سری حرفهای دیگه…

  • بچه که بودم همسایه روبرویی دوتا بچه داشتن و پولدار بچه هاشون کلی اسباب بازی داشتن که ما هایی که خونمون پراز بچه بود همش دلمون میخاست بریم خونشون بازی اما مامانش یه جمله ی تکراری داشت که وقتی میگفت بند دل آدمیزاد پاره میشد داد میزد بچه ها بازی بسه
    ااینقدر حرصم میگرفت از این حرفش اما خونش بود دیگه

    نمیدونم چرا این یادم افتاد

  • مرجان گفت:

    بچه ها فکر نمیکنید دیگه کافی باشه برای امشب؟
    حتما استاد باید بگن کسی بره؟
    برید میخوام چراغ هارو خاموش کنم…

  • Neda.sh گفت:

    یکی از بهترین شبهام بود خیلی ممنون مهندس عزیز شبتون رویایی
    ( کاش میشد آدم با تمام احساسش حرف دلش رو بیان کنه ولی کاش نمیخواد من الان میگم که محمد رضا جان دوستت دارم و داریم به امید دیدار:)

    • shabanali گفت:

      من ازت خیلی ممنونم ندا که اومدی و وقت گذاشتی. امیدوارم این گرد هم جمع شدن ها تو این کافه مجازی، باعث شه که ما آدمهایی که به بهانه این سایت دور هم جمع میشیم، همدیگر رو بهتر بشناسیم و برای هم کمتر غریبه باشیم…

  • الف گفت:

    ممنون خداحافظ

  • حامد گفت:

    چه قرار کافه ای خوبی بود
    وافعا ممنون

  • هنوز۳۶نفر دیگه هستند استاد فرمان قدم رو و رفتن رو صادر بفرمایید ما هم میریم والا میمونیم تا هروقت که شما هستین

  • rasool گفت:

    لعنت به اونی که اسمِ دوستایِ خوبی مثل شماها رو مجـــــازی گذاشت…
    سلامتی همتون
    ولی اعصاب مصابم ندارین ها!
    در عوض همه ی دوست مشترک داریم
    اونم استاده

  • N.B گفت:

    از وقتی که گذاشتید ممنونم ببخشید که انگشتاتون کبود شد
    همیشه موفق باشی

  • مرضیه گفت:

    دوستای گلم خیییییییلی خوش گذشت. من که هفته ی بعد حتما هستم شمام باشین. محمدرضای عزیز مرسی بابت مهمون نوازیت همه چی عالی بود. ما اومده بودیم خودتونو ببینیم شمام که همش تو آشپزخونه بودی. . . .

  • سارا.ر گفت:

    واقعا شب خوبی بود من متاسفانه فقط یه ساعتشو بودم، ممنونم محمدرضای عزیز از وقتی که در اختیار من و باقی دوستان قرار دادید. از این همه صبر و حوصله تو جواب دادن به سوالا،
    برای من آشنایی و دوستی با شما واقعا باعث افتخاره.
    هر روز به خونتون سر میزنم خیلی دوستون دارم و امیدوارم این شبها همچنان تداوم داشته باشه.
    شب همگی قشنگ

  • بیتا گفت:

    من هم امیدوارم.من همون روز تو فیس بوک براتون مسیج دادم .من تو زندگیم به نشانه ها اعتقاد دارم و این رو به فال نیک میگیرم و اشنایی با شما پراز اموختنی برای من و باعث افتخاره.
    پاک ،پویا و پایدار باشید

  • الف گفت:

    احتمالا تا چند ساعت دیگه هم ادامه میدید!
    خسته نباشید.

  • Setareh گفت:

    استاد مثل همیشه ازتون ممنونم
    به خاطر مهمونیتون ،لطفتون و مهم تر از همه بودنتون

  • حسن گفت:

    استاد کلام آخر میخامتتتتتتتتتتت
    واسه عشقت به دیگران
    به خاطر قلمت
    به خاطر کبودی انگشتات
    و مهمونیت
    اگه هفته بعد مهمونی دعوت نکنی من میام آنقدر در می زنم تا در و باز کنی

  • صفورا گفت:

    اهل تعارفات کلیشه ای نیستم
    اما میگم خیلی ممنون که وقتتون رو مثل همیشه اما با روشی متفاوت در اختیار ما گذاشتید برای من باعث خوشحالی بود و امیدوارم مهمانان خوبی بودیم و زیاد ریخت وپاش نکرده باشیم تا بازم دعوتمون کنی
    امیدوارم اون نگاه غمگینی که همیشه ته چشمات با اینکه همیشه لبخند به لب داری هم به برق شادی بشینه

  • hadis گفت:

    آقاااا خیلی باحال بووووووود. واقعا دستتون درد نکنه، لطف بزرگی بود. الهی که پایدار و سرزنده باشین، من که واقعا مستفیذ شدم، هم روحیه ای، هم تفکری.
    زنده باشین
    شب خوش
    من هستم ولی گفتم آخرین کامنتمم بذارم تا شما نرفتین

  • حامد احمدی گفت:

    ما از اون مهمونها هستیم که میزبان میگه خوابم میاد، میگیم باشه شما برو بخواب تو اتاق، فردا صبح خودمون در خونه رو قفل می کنیم 🙂

  • Setareh گفت:

    بچه هااااا دیگه کم کم پاشیم خدافظی کنیم بریم ،استاد گناه دارن

  • سارا.ر گفت:

    واقعا ۱۲ تموم میشه؟ باید خداحافظی کنیم؟

  • sara گفت:

    میشه اصفهانم تشریف بیارید؟ گرچه ما باید پی استاد باشیم نه او
    ولی اگه تونستید دریغ نکنید
    شب خوش

  • بیتا گفت:

    استاد میدونید من با شما چه جوری اشنا شدم؟من یه فیلم نامه به نام “واحه “نوشتم .به دنبال یه تصویر از واحه بودم که تو سرچ کردنها رسیدم به یه تصویر و یه مطلب از شما.برام خیلی جالب بود که فیلم نامه من درباره ادمهایی بود که تو مسیر زندگی هستند و اونها امیدهایی رو تو دل دیگران روشن میکنند و یا خودشون باعث امید به کسی هستند.جملات شما تو چند خط بازگوکننده فیلمنامه ۷۰ صفحه ای بود.

  • علی گفت:

    قبل از خداحافظیتون یک جمله تامل بر انگیز بگین
    و مارو غرق کنید

  • مرضیه گفت:

    دوستان بفرمایین چایی دارچینی.

  • حمیده گفت:

    بزارین یه حرفی رو دلم مونده بگم،همایش انتخابو که اومدم چیزی حدود ۲ ساعت با چهارتاکسی عوض کردن شد و البته از انتخابم راضیم!
    ولی نمیدونم چرا یه حسی بهم گفت که بعضی شرایط فقط برای بعضی ها اتفاق میفته،مثلا وقتی میخواستیم برگردیم ساعت ۸ شب،فقط شاید ده دوازده نفر بودیم که ماشین نداشتیم!اونهمه ماشین تو پارکینگ و خیابون،و دوستان شماکه حضور داشتن!
    یه حسی بهم القا کرد که انگار ورود به نشست علمی-فرهنگی برای ما خیلی کم اتفاق میفته،با بعضیا که صحبت میکردم میگفتن که ۱۵۰۰۰ تومن دادن که حرفهای مشا براشون تکرار باشه!چون از شاگردای قبلیتون بودن!
    حس خوبی برای ما که ۱۵۰۰۰ تومن واسه یکبار شرکت داده بودیم مطمئنا ایجاد نمیکرد.
    اما بازهم بسیار خوشحالم که شما اینجایید و نیمی از علم شما وشاید بیش از نیمی ازون به طور رایگان در اختیار ماست.
    و ما بازهم منتظر همایشهای ۱۵۰۰۰ تومانی میمونیم:D

  • مرسی مرضی جان

    مرسی محمدرضاجان
    فقط ۱دقیقه دیگه مونده

  • ندا-کاف گفت:

    ممنون از وقتی که گذاشتید

  • Neda.sh گفت:

    وا ی ی ی ی 🙁
    یعنی دو دقیقه دیگه باید پاشیم بریم خونه مون
    نههههههههههههه

  • انگشتای استاد یک هته وقت استراحت و تجدید قوا دارن برا هفته ی بعدی و دوره همهیه دیگه

    دوره همی های محمدرضا و دوستان
    خیلی خیلی خوش گذشت محمدرضا و دوستای خوبم

  • مرضیه گفت:

    آره گلم تویی

  • مرضی جان الان این فاطمه منم؟

  • سمیه گفت:

    خیلی مرسی که با این مشغله ای که داشتی برامون وقت گذاشتی .
    اینقدر تو این مهمونی خوش گذشت متوجه گذر زمان نشدیم.
    مرسی از پذیرایی گرمتون
    میشه این یه شروع باشه و ادامه دار…

  • Setareh گفت:

    کافه آنلاین؟

  • الف گفت:

    علاوه بر تایپ رکورد سرعت پردازش را هم می زنید..
    آدمها در پشت ظاهر پیچیدشون دنیای ساده و تنهایی دارند…
    موفق باشید.

  • حسن گفت:

    استاد دهنمون خشک شد من رفتم واسه خودم یه فنجون قهوه ریختم اما فکری واسه پذیرایی بکنید D:

  • rasool گفت:

    ghasde jesart nadashtam
    va albate harfi az yave gooyi ham nazadam
    dar har soorat ozr mikham

  • hadis گفت:

    کافه رنگارنگ

  • صدالبته دوستی با شما افتخاره
    تموم شوق و ذوقم اینه که امشب شما اینجایی ممنونم که هستی محمدرضاجان

  • مرضیه گفت:

    بزن کف قشنگرو به افتخار فاطمه

  • Setareh گفت:

    کافه ی محمدرضا و دوستان !!!! 😀

    معنی اون اسمی که انتخاب میشه(حالاهر چی که انتخاب میشه) ،فکر کنم معنیش چیزی جز این نیست.چون احساسی که من امشب داشتم چیزی جز این نبود

  • حمیده گفت:

    مهندس به اخرین لحظه ها نزدیک میشیم،فقط امیدوارم دفعه بعد یه شرایط کنفرانسی پیش بیاد،یا اینکه طوری باشه که بتونیم انلاین و همزمان صحبت کنیم!
    این دفعه هر رفرش برای ما با سرعت خوابگاه،نیم ساعت طول کشید!

  • sara گفت:

    مهندس جان تمام این دوستان دانشجواتونن؟ یا میشناسینشون؟ تو جمعتون مزاحم نباشیم…

  • جناب رسول هر پرحرفی هم دلیلی بر یاوه گویی نیس

  • fateme گفت:

    شب به خیر
    شاد باشید

  • سارا.ر گفت:

    آقای مهندس گیلان که تشریف بردید بیاید مازندران هم شدیدا خوشحال میشیم 🙂

  • میلاده گفت:

    دوست داشتم جای کیت میدلتون،خانم شاهزاده ویلیام

  • مرضیه گفت:

    کافه چهارشنبه. خوبه ؟یا کافه گفتگو ؟یا کافه . . .

  • کافه گپ
    کافه دوستان
    کافه چی و دستانش

  • برا اسم کافه اجازه بدید تا ۴شنبه ی بعدی فکر کنیم پیشنهاد بدیم شما انتخاب اخر رو داشته باشین

  • rasool گفت:

    vali man khamoosh nistam
    por gooyi dalil bar vojood nis
    ino khodetoon goftin

  • بیتا گفت:

    فاطمه عزیز شاید حق با توه اما ارزوها و خواسته های ما باز هم بخشی از تجربیات ما از زندگیه من چیزیرو ارزو میکنم که خیلی اوقات تجربه کردم..من ادمهای زیادی رو شنیدم اما ارزو میکنم کاش بیشتر بود .جاهای زیادی رو رفتم اما کاش بیشتر میرفتم.اعتقادهای زیادی رو شنیدم اما کاش بیشتر بیشتر میدیدم….میدونی چرا اینجوری ارزو میکنم و چرا اینجوری انتخاب چون از چیزی که هستم راضی ام .از چیزهایی که این دنییا بهم داده راضی ام از فرصت حیاتم راضی ام.اما میدونم زمانم کمه و فرصت دیدن و انجام کارها محدود.گاهی با خودم فکر میکنم اگه قرار بود همه چی به عدالت تقسیم میشد سهم من از چیزی که داشتم خیلی کمتر بود.پس تلاش میکنم با همین سهم تو دنیا کارهایی که دوست دارمو تو مقیاس کمتر ارزوهام انجام بدم…..ممنونم استاد شعبانعلی شما لطف دارید.من هنرمند نیستم اما معتقدم هنر (نوشتن،نقاشی،فیلم،عکس،هنر حرف زدن،هنر مذاکره:))میتونه تاثیر زیادی رو دنیا بزاره

  • توفیق گفت:

    سلام مهندس . تو همایش انتخاب صحبت از همایشی به نام هدف کردی . آیا در آینده نزدیک قصد برگزاری این همایش رو داری ؟

    • shabanali گفت:

      دارم بهش فکر میکنم. محتواش رو آماده کردم اما هنوز خودم راضی نیستم. احتمالاً اسمش رو بگذارم «توقف اضطراری».
      به این معنی که در مسیر زندگی، گاهی باید متوقف بشیم و به مسیری که داریم میریم فکر کنیم…

  • علی گفت:

    از نظر جنسیت انگار زنان امروز ما در شرایط بهتری زندگی می کنند تا مردان ما چرا که دغدغه مردان سرزمینمان را جز سپری کردن اقتصاد خانواده دیگر فرصت و مجال هیچ نیست.و از بعد زمان هر روز را در آرزوی روز دگر و به امید فردایش . از بعد مکان چه بگویم که از مردمان این کره خاکی و از نیاتشون باید ترسید ، اینجا و آنجایش را نمی دانم چه فرقیست.

  • میدونی چیه محمدرضاجان امشب مثه یه بازی بود بازی ای که باید توش فکر میکردی انتخاب میکردی و تصمیم میگرفتی برا لحظه هایی از این منه شخصی جدا میشدی دور میزدی سرک میکشیدی به اینورو اونور امشبو دوست داشتم هم لذت داشت هم تلنگر لذتش برا جدا شدن از خودت حتی میشه جای تک تک نظر دوستامون باشیم
    تلنگر برا اینکه از خواسته هامون بگیم ببینیم دلمون میخاد چی باشیم الان چی هستیم خودمونو بسنجیم یه حساب بزنیم ببینیم کجاها میشه بود کجاها نبود کجا جایه توئه کجا نیس چی میتونی باشی چی میتونی بشی و یا چی هستی
    کمتر حرف بزنم بهتره نه؟!؟

  • Setareh گفت:

    نه دیگه ،مهمونی بدون وجود چنین صاحب خونه ای لطفی نداره.

  • سمیه گفت:

    سلام من ترجیح میدم مرد باشم.چون از زن بودن خودم و نگاه حقارت مردها حتی زمانی که پشت فرمون هستم خسته شدم.ترجیح میدم در خیلی خیلی آینده باشم با مرد بودنم تا بتونم به همه جای دنیا سفرکنم .نمیخوام متعلق به هیچ کجای این دنیا باشم .زن بودن خیلی تلخه مخصوصا وقتی آرامشتو بگیرن.

  • مرضیه گفت:

    اجازه آقا ….هر جفتش باشه نمیشه هم لذت هم تلنگر . فکر کنم اینجوری تاثیرش بیشتر باشه

  • سارا.ر گفت:

    حالا که همه بچه ها هستن قول بدید این مهمونی همیشگی باقی بمونه و واسش اسم انتخاب کنید

  • Neda.sh گفت:

    این سوال رو حدود یک ماه پیش در پست هزینه موفقیت ازتون پرسیدم و شما هم فرمودید که سوال خوبیه و در چند روز آینده پاسخش رو مینویسید اما به نظرم فرصت نکردید جواب بدید شاید امشب بتونید مشتاقم و منتظر

    آیا شما به اون هدف نهاییتون ( منظورم چیزیه که شما خودتون بهش فکر میکنید و ما ازش خبر نداریم ) که بابتش این همه هزینه خرج کردید رسیدید؟
    تا حالا شده تو این سالها حتی اگر برای یک لحظه هم که شده به این موضوع فکر بکنید که میشد یا میتونستید بدون هزینه کردن همسر یا ثروتتون یا چیزای دیگه به این موفقیتها دست پیدا کنید؟

    • shabanali گفت:

      من قبل از اینکه به هر کدوم از هدفهام برسم، هدفهای جدید تعریف میکنم. اینه که در هر لحظه از زندگی بیشتر از اینکه حس موفقیت بکنم، ذهنم درگیر مسیر دشواریه که پیش روی من قرار داره.
      زمانی دوست داشتم وبلاگم به جای ۱۵۰ ویزیتور ۳۰۰۰ ویزیتور داشته باشه. الان به جای ذوق کردن با ویزیتورها، دارم به ۳۰۰۰۰ ویزیتور فکر میکنم. البته این یک مثال ساده است.

      من به نظرم بحث همسر و زندگی و … مطرح نیست. مهم اینه که بپذیریم برای هر تصمیمی نتیجه ای هست و هزینه ای.
      و اگر نتیجه رو میخوایم هزینه رو هم بپردازیم.
      اگر من تصمیم هایی گرفته ام، حتماً در مورد هزینه اش فکر کردم و تلاش کرده ام آگاهانه این هزینه رو پرداخت کنم.
      البته هزینه یک مفهوم ذهنی حساب میشه و ممکنه ارزیابی من و تو از اون متفاوت باشه.

      • Neda.sh گفت:

        شما هزینه کردید و به قول خودتون این کار رو کاملا آگاهانه و هدفمند انجام دادید حالا اگر کسی با صرف هزینه (با همون مفهوم ذهنی)به اون هدفش نرسه اینجا باید دنبال مقصر بگرده؟ و اولین نفر هم خودش باشه ؟ یا شروع دوباره تلاش تلاش تلاش؟(ببخشید میدونم خیلی کلی سوالم رو پرسیدم 😉

        • shabanali گفت:

          دانشمندا میگن معیار درستی تصمیم، ارزیابی درست بر اساس اطلاعات موجود «در زمان تصمیم گیری» هست نه اینکه بعداً چه اتفاقی بیفته.
          اگر در اون لحظه بر اساس اون اطلاعات درست تصمیم بگیریم و بعداً فضا عوض شه، ایرادی به ما وارد نیست. میشه بد آوردن تو دست ورق که من داشتم میگفتم…

  • مرضیه گفت:

    اولین باره که میشنوم یه مرد زنها رو جنس برتر میدونه. خیلی جالبه برام

  • شیما گفت:

    چهار شنبه شب برنامه رادیو ۷ قشنگه!
    از ساعت ۱۱ همش تو فکر بودم چیکار کنم، الان هم اینجام و هم آنلاین میشنومش 🙂

  • بنظرم بیتا قشنگ میبینه اما خیلی کلیه آدم بودن خیلی قشنگه خیلی هم خوبه اما بیتا یکم ریز شو یکم ذهنت رو قلقلک بده بریزش بیرون گاهی لازمه با خودمون بازی کنیم شیطنت کنیم

  • سمانه گفت:

    سلام
    دير رسيدم
    ميخواستم بيشتر از اين نيم ساعت همراه شما باشم
    استاد خيلي حرف وسوال دارم كه نميدونم چطور شروع كنم !!!!!!!!!!!

  • N.B گفت:

    چه جالب دقت کردید در مورد جنسیت و کشور خیلیها همین که هستن رو انتخاب کردن تقریبا بیشتر از ۵۰%(اقلا تا اینجا که من کامنتهارو خوندم) اصلا فکر نمیکردم شرایط موجود اینقدر طرفدار داشته باشه وقتی سوال رو رو در رو مطرح میکنین باز هم به همین نتیجه میرسید؟

    • shabanali گفت:

      نمیدونم. من اینقدر سرگرم تایپ جواب مهمونام هستم که فرصت آمارگیری ندارم. فردا باید همه اینها رو از اول بخونم…

      • N.B گفت:

        میخواستم بپرسم چرا پستهای انتقادیتون استقبال خوبی رو داره و همه از شرایط ناراضین ولی وقتی انتخاب رو به خودشون دادید باز هم همین وضع رو انتخاب میکنن البته باید از نظر آماری خودتون بررسی کنید من آمارم اصلا خوب نیست

  • بیتا گفت:

    من ادم پر حرفیم .:)و این پرحرفی رو تو نوشته هام و فیلم نامه هام میارم.تو این سایت نوشته های شما برای من اونقدر خوندنیه که ترجیح میدم بارها بخونم و بخونم و بیشتر یاد بگیرم

  • Setareh گفت:

    دارم به این فکر میکنم که ساعت ۱۲که باید به زور از مهمونی بیرون بریم ، ۴۲ تا آدمیم که پشت در خونتون وایستادیم تا دوباره دعوتمون کنید .
    اول که برامون رادیو راه انداختین ،حالا هم که دعوتمون کردین،
    اگر بدونید چقدر خوش به حالمونه

  • حسن گفت:

    استاد در مورد بحران های زندگی یه توضیحاتی بهمون بده؟ نحوه برخورد با مشکل؟ نحوه برخورد با دیگران؟ مثلا اخراج از دانشگاه یا ورشکستگی مالی اونم طوری که شاید هرگز نتونی به وضعیت مالی قبلی برسی

    • shabanali گفت:

      باید بلند بالا راجع بهش نوشت. در روزهای آینده یه چیزایی مینویسم… شاید هم یک شب مهمونی رو به همین عنوان برگزار کنیم حسن. موافقی؟

      • حسن گفت:

        استاد من فکر می کردم احساساتو از خودم دور کردم و منطقی فکر میکنم ولی بازم مثل مشتریام فقط به توجه نیاز دارم (منظورمو میدونم که می فهمید)
        خوشحال میشم باعث مهمونی سوال من باشه

  • اگرچه جوابمو تندتند نوشتم و در لحظه سریع تصمیم گرفتم و گفتم اما دارم هی بهش فکر میکنم خودمو تو زمانهای مختلف فرض میکنم با جاهای متفاوت خداروشکر که دوتا جنسیت بیشتر نداریم
    دارم تو مغزم هی شکل عوض میکنم یکی از نعمتهایی که خدا داده همینه میذاره هرجا که خاستی بری هرچی که خاستی بشی اما فقط با قوه ی تخیلت در اخرم باید بیای بشینی سرجای خودت ساعت ۱۲ که شد یه تلنگر میخوری:هی فلانی تو همون فاطمه ایی

    محمدرضاجان ممنون که کلید این تخیل و سفر رو زدی حال و هوای خوشی داره

  • مرضیه گفت:

    ای وای ی ی دیر اومدم

  • گیتی گفت:

    ما امروز انقدر ذوق زده بودیم که نفهمیدیم چطور ساعت شد ۱۱٫۳۰! اگه لطف کنید هر چند مدت یکبار از این کارا کنید بیاییم سوالایی که تو رادیو مذاکره برامون مطرح میشرو بپرسیم و جوابشو آنلاین بگیریم ممنون میشم!

    خیلی شب خوبی بود!

    با نظر خیلی ها آشنا شدیم!

    خوش گذشت!

    • shabanali گفت:

      به نظرم میشه فیکس کرد برای چهارشنبه ها. حالا تا فردا صبر کنیم ببینیم چی میشه گیتی…

      • گیتی گفت:

        حتی اگه با زمان نامشخص هم باشه خوبه!
        مثل رادیومذاکره!
        که از هفته ای ۲ بار به ۱ بار بعد به چندهفته یکبار کاهش یافت و هنوز امیدواریم یهو تموم نشه!

        یه خواهش دیگه شهر ما هم بیایید!خواهش…

        • shabanali گفت:

          کدوم شهری گیتی؟ من که نمیتونم بیام. شماها باید مخاطب و جاش رو پیدا کنید!

          • گیتی گفت:

            سلام آقای شعبانعلی!
            من اصلا اون شب انقدر که شلوغ بود ندیدم که شما پرسیدید از کدوم شهرم! امروز اومدم یک نگاهی به چهارشنبه شب بندازم دیدم!
            انقدر که سرگرم خوندن کامنتها بودم! خلاصه ببخشید!

            همینجا چسبیدیم به تهران! زنجان هستیم!

            تشریف میارید؟
            نزدیکیم!

            ضمنا ببخشید که با فامیلتون خطاب کردم چون من هم مثل شما به این نتیجه رسیدم که جالب نیست مدرک تحصیلی رو مخاطب قرار داد!

            به خاطر اون شب رویایی هم تشکر میکنم!

  • الف گفت:

    البته اگر مردها این همه تحقیر و فشار تاریخ را تحمل می کردند و ادامه می دادند خودشان را فاتح بالفطره نمی دانستند ..

  • سارا.ر گفت:

    شده تا حالا چیزی و بخواید و واسه رسیدنش تلاش کنید اما به در بسته بخورید؟

    • shabanali گفت:

      کاش میپرسیدی در چند مورد تلاش کردم و به نتیجه رسیدم. اینا خیلی کمترن و راحت تر میشه شمردشون…

      • سارا.ر گفت:

        جدا بعیده از آدم موفقی مثل شما!
        اما مطمینم پشت این موفقیته کللی تلاش و سختی هست، منم تو زندگی هدف هایی دارم که واسه رسیدن بهشون حاضرم هر سختی و به جون بخرم اما همه چیز زندگی به دست خود آدم نیست

  • سمیه گفت:

    حالا یه سوال
    چرا ادم هر چی از زندگی بیشتر میفهمه ،زندگی براش سخت تر میشه به جای اینکه اسوده تر ادامه بده؟البته می دونم سوال بزرگ پرسیدم

  • بیتا گفت:

    سلام من اکثرا خواننده خاموش اما همیشگی و روزانه سایت شما هستم از ساعت۱۰ دارم از خوندن تک تک نظرات لذت مبرم …..به تعداد افراد کره زمین اعتقاد وباورو نظرات مختلف وجود داره که شنیدن و خوندن هر کدوم باعث میشه ادم فکر کنه …
    اگه قرار بود حق انتخاب با خودم بود دوست داشتم ادمی بودم(جنسیت برام فرقی نمیکرد) که با تعداد ادمهای بیشتری ارتباط داشتم.ادمهای بیشتری رو میشنیدم ادمهای بیشتری رو میدیدم .جاهای بیشتری رو میرفتم .و جایی رو انتخاب میکردم که بیشتر فهمیده بشم .بیشتر شنیده بشم.

    • shabanali گفت:

      ممنونم بیتا که حداقل تو این مهمونی مجازی حرف زدی.
      جنس جوابت با خیلی از جوابهای امشب متفاوته. خیلی «شناختی» و «رفتاری» نگاه میکنی 🙂

  • hadis گفت:

    همیشه از ارتباط با دوستام تو فضای مجازی متنفر بودم، دوست داشتم ببینمشون، لمسشون کنم. ولی الان خیلی ذوق زدم، اینجا رو خیلی دوست دارم، دلم نمیاد برم. هرکدوم از نظرها و پاسخ هاشو چندبار می خونم، هی میرم پایین برمیگردم بالا دوباره رفرش می کنم. وااااااای خیلی حال میده

  • عاطی گفت:

    خیلی دوست دارم بدونم شما به جبر در زندگی معتقدین یا اختیار گاهی اوقات فکر میکنم چیزایی رو که میخواستم و بدست نیاوردم تقدیرم بوده و خودم اختیاری نداشتم یعنی واقعا سرنوشت ادما از قبل تعیین شده (جبر)

    • shabanali گفت:

      من به ورق بازی خصوصاً بازی پوکر خیلی علاقه دارم.
      در پوکر یاد میگیری، که به همون اندازه که «دست خوب» مهمه، «بازی خوب» هم مهمه. و یکی از اینها بدون دیگری معنا نداره.
      به نظر من تقدیر «ورق» هاییه که به من داده شده تو زندگی و تدبیر، «بازی» من با اون ورقهاست.
      میدونم که بهترین ورقها رو به من ندادن. اما این دلیل نمیشه که من برای بهترین بازی تلاش نکنم…

      • hadis گفت:

        خیلی قشنگ تعبیر کردین جبر و اختیار رو. کلی یادداشت برداشتم امشب

      • عاطی گفت:

        تعبیر خیلی جالبیه ولی گاهی وقتا بهترین بازی رو هم که انجام میدی زورت یه اون بهترین ورقها نمیرسه اونموقع دیگه مجبوری نه مختار

        • shabanali گفت:

          اون موقع میتونی از اصل بازی لذت ببری نه نتیجه.
          آهنگ Sting یادت هست تو فیلم Professional؟

          He doesn’t plays for the money he wins,
          he doesn’t plays for respect…

          • عاطی گفت:

            مثل چند پست قبلی که گذاشته بودید لحظات عاشقانه نه عشق و لحظات خوش نه زندگی خوب اما مشکل اینجاست که من باید به نتیجه برسم پس بازم مجبورم بجنگم و رویاهامو بدست بیارم.ممنون ممنون وبازم ممنون به خاطر امشب
            لحظاتتان قرین نیکی و شادی باد .

  • علی گفت:

    چه محفل دوستانه و آرامش بخشی با یک مرد و دوستانش
    تازه اومدم و فکر می کنم کلی عقب افتادم.
    آرامش برای محمد رضا چی تعبیر و تعریف میشه؟

    • shabanali گفت:

      اینکه بتونی در یک لحظه به هیچ چیز فکر نکنی. نه گذشته نه آینده و فقط لحظه فعلی جلوی چشمت باشه.
      راستش من این نوع آرامش رو مدت زیادی تو زندگیم تجربه نکردم…

  • الف گفت:

    امشب احتمالا رکورد سرعت تایپ را پشت سر می گذارید….

  • حامد احمدی گفت:

    محمد رضا جان، اگه از این به بعد ما نسبت به چهارشنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب شرطی بشیم، چکار باید بکنیم؟ 🙂

    چه مسئولیت سنگینی پیدا می کنید شما، از یه طرف رادیو مذاکره، از یه طرف چهاشنبه شب ها…

    • shabanali گفت:

      من به نظرم این چهارشنبه شب ها رو باید به یک برنامه دائمی تبدیل کنیم. حیفه از دست بدیم این مهمونی مجازی رو…

      • سارا.ر گفت:

        موافقم شدید

      • حامد احمدی گفت:

        نشد، هر جفتش باید دائمی بشن و ماندگار، رادیو مذاکره+چهارشنبه شب ها،(جسارت بنده را ببخشید 🙂

        ***موافق ها Like بزنن تا جفتشون پابرجا و دائمی بشن

        راستی جالب میشه ها، چهارشنبه شبها باهم بحث آزاد داشته باشیم و فرداش رادیو مذاکره که تو همون مهمونی شب قبلش میتونید موضوع جدید رادیو مذاکره را هم اعلام کنید..

  • سارا.ر گفت:

    الان دقیقا بحث کجاست حس میکنم از بعضی کامنت هایی که خوندم یکی آرزوشو میگه یکی راجع به خواستن ها صحبت میکنه یه اشاره کوچولو میکنید منم در جریان باشم؟

  • Neda.sh گفت:

    کلی حرف داشتم برای گفتن اما حالا کپ کردم و هیچ سوالی به ذهنم نمیرسه فقط دوست دارم سکوت کنم و شما حرف بزنید میشه یه موضوع دیگه رو برای گپ زدن انتخاب کنید؟ مرسی

  • حسن گفت:

    شاید یه خواهر دو قلو داشتم هم خودم با جنسیتم راحت بودم و هم خانوادم چون تک فرزندم هم واسه پدرم پسرم و هم واسه مادرم دختر(زندگیه جالبیه D:) اما مکان و زمان زندگی واسم مهم نیست چون الان یه دانشجو وکارشناس فروش موفقم اگه ۳۰۰ سال پیش بود یه مغازه دار مکتب رفته موفق می شدم

  • میدونی خیلی ریزترش بکنم دلم میخاست در عین مدرن بودن حال و هوای خونم روستایی بود همیشه دلم یه حوض آبی بزگ با کلی درخت خاسته و آرامش دوست دارم تو اینده ای باشم که اروم باشه اینهمه تنش و استرس حکمفرما نباشه

  • ماهتاب گفت:

    سلام شب همگی بخیر
    مدتیه که تو فکر بودم پیشنهاد بدم امکان چت به سایتتون اضافه کنید،همینم فعلا”شروع خوبیه
    و اینکه من هفتهِ پیش به این سوالات پاسخ دادم
    دوست دارم همچنان یک بانو باشم با وجود همهِ مشکلاتی که برای یک بانو در این مملکت وجود داره
    ودوست دارم در همین مکان وزمان متولد میشدم به خاطر اینکه همهء کسانی که الان در زندگیم حضور دارن در کنارم باشند از جمله شما آقای محمد رضا
    و در آخر یاد سفر از جهنم بخیر همچین وقتی در هفتهء گذشته در کنار آتش و اون سگ توجه طلب…

  • میلاده گفت:

    دلم میخواست جای خانم شاهزاده ویلیام باشم

  • صفورا گفت:

    بعضی وقتا زمان چه زود میگذره
    چه زود امشب دید گاههای ما کهنه شد!!!!!!!!!!!

    • shabanali گفت:

      دیدگاه های آدم تو زندگی هم خیلی زود کهنه میشه صفورا. فقط دیوانگان و مردگان هستند که دیدگاهشون همیشه ثابت و تازه باقی میمونه!

      • صفورا گفت:

        چه عجب یه بار هم به ما جواب دادی!!!!!!!!!!

        درسته قبول دارم وقتی زمان در گذره خیلی زود هم همه چیز تغییر میکنه خیلی زودتر از آنچه که فکرشو بکنیم
        اما بعضی وقتا قادر به دیدن ولمسش نیستیم مثل ساعت که ثانیه رو میبینیم چه جوری میچرخه اما دیدن حرکت دقیقه و ساعت سخته
        امشب هم زود کهنه شدن رو حس کردم

  • سارا.ر گفت:

    سلام منم اومدم خوشحالم بابت مهمونی امشبتون آقای مهندس شعبانعلی 🙂

  • میشه خواهش کنم راهنماییم کنی؟میدونم سرتون شلوغه اما بعنوان یه دوست میخام کمکم کنی لطفا

    • shabanali گفت:

      بحثش طولانی تر از یک مهمونی دوستانه است. به هر حال مهم اینه که ضعیف ترین روش های آموزشی، همونهایی هستند که الان دارند استفاده میشن.
      من همیشه به دوستانم توصیه میکنم گزارش روزانه به زبان انگلیسی بنویسن و هر کلمه ای رو که نمی دونستن فارسی بنویسن.
      کم کم ذهن آدم ساختار رو بهتر درک میکنه و ضمناً خلاء های کلمات رو میفهمه.
      نمیشه با جملات کلیشه ای هتل و فرودگاه زبان یاد گرفت.

  • محمد گفت:

    البته جدا از جوابای منطقی، جواب دلیم اینه که مهم نبود خودم توی چه عصر و زمان و مکانی متولد می شدم، کاش می شد آدمایی که هم زمان و هم مکان با من متولد می شدن رو انتخاب می کردم، شریعتی، حافظ، شیمبورسکا، موراکامی، محمدرضا، جلال آل احمد، کیومرث صابری فومنی و مولوی و …، چه جمعی می شد اون جمع و چه چایی می شد اون چایی که دور هم می خوردیم.فـــــــــــــــــــــــک کن.

  • مَن گفت:

    کلا از این چه که هست راضی ام…درسته که جنسیت و کشور و تاریخ بر انتخاب های ما، افکارمون و راهمون تاثیر میزاره…اما مهم ترین عامل رو خودِ انسان میدونم. و مهم تر از دنیای مادی، دنیای درونش رو.

    با این همه;
    + با انتخاب زن بودن بیشتر موافقم به دلایلی که خودتون نوشتی.
    +انتخاب آینده میتونه خیلی هیجان انگیز باشه. میتونه شرایطی پیش بیاد که تصور هم نتونیم بکنیم. یه جورهایی ریسک هم هست، همون طور که احتمال داره به تکامل نزدیک تر بشیم احتمالِ سقوط هم هست… اما اگه انتخابِ زمان تو گذشته باشه که به انتخاب کشور هم ربط داره…من برهه ای از تاریخو انتخاب می کردم که مردم در شرایط غنی زندگی نکنن از لحاظ علم و ثروت مادی و این ها ولی راه برای تفکر باز باشه و مردم دغدغه ی پیش رفت و اباد کردنو داشته باشن. راجع به ایران شاید دهه ی شصت انتخاب خوبی باشه.

  • الناز گفت:

    شرمنده آفریقا اشتباه نوشتم اینجوری شد.ببخشید

  • الناز گفت:

    واقعا چرا زندگی ها اینهمه فرق میکنه مثلا اونی که آفریقا به دنیا اومده هیچ وقت خودش انتخاب نکرده.فکر میکنم در انتخاب پدر و مادرهامون باید خیلی دقت بکنیم.

  • الناز گفت:

    واقعا چرا زندگی ها اینهمه فرق میکنه مثلا اونی که آفرقا به دنیا اومده هیچ وقت خودش انتخاب نکرده.فکر میکنم در انتخاب پدر و مادرهامون باید خیلی دقت بکنیم.

  • حامد گفت:

    جنسیت : همچنان مرد بودن و انتخاب میکردم به خاطر استقلالی که مردها دارن
    کشور:ایران به دنیا می آمدم و مدتی آلمان مدتی کره جنوبی و مدتی کانادا زندگی میکردم به نظرم هر کدوم شیرینی و آرامش خودشونو دارن و نهایتا به ایران برمیگشتم
    زمان: الان
    محمدرضا وقتی شما ۲۰ سالتون بود چیو انتخاب میکردین؟محمدرضای ۲۰ ساله هم انتخابش مثل محمدرضای کنونی بود؟یا مثل ما ۲۰ ساله ها زندگی تو مزرعه و عرق ریختن و کتاب خوندن و تنهایی و…و … رو انتخاب میکرد؟
    هیچوقت فکر میکردین آیندتون چه شکلی…الان که آینده مثل یه هوای مه آلود واسه من
    راستی الان حس میکنم تو کافه دور یه میز نشستیم
    کافه مذاکره 🙂

    • shabanali گفت:

      راست می گی حامد.
      باید اسمش رو بگذارم کافه.
      نه انتخابم فرق میکرد. قبل از اینکه دور دنیا بگردم، رویام این بود که هر جایی باشم غیر از ایران.
      قبل از اینکه روابط عاطفی متعدد رو تجربه کنم، مرد رو جنس قدرتمند و زن رو جنس ضعیف میدونستم.
      و قبل از اینکه تاریخ رو بهتر و بیشتر بشناسم (به لطف ویل دورانت) حسم به گذشته بهتر از آینده بود…

  • ص.ش گفت:

    سلام ..چه سول سختی:
    زنانگیم رو دوست دارم. همین جنس می موندم.
    سال تولدم: امسال.
    مکان:راستش فرانسه

  • واییییییییییییییی ۳۶ نفر آنلاین تازه فکرشو بکن خیلیا نمیدونن شما اینجا پیش ما نشسستی مطمئنم فردا بفهمن کلی ناراحت میشن که چرا زودتر نفهمیدن

    • shabanali گفت:

      برای من یک جور مهمونی لذت بخشه فاطمه جان. حتماً باید زود تکرارش کنیم و زیرساختهای سایت رو برای اجرای بهتر این مهمونی مهیا کنیم…

  • hadis گفت:

    منم ی سوال بپرسم، من خیلی دوس دارم اهل مطالعه باشم، ولی هرموقع تصمیم می گیرم مطالعه امو بیشتر کنم همون چند خطی رو هم که تو حالت عادی می خوندم، نمی خونم. یا اینکه چه جوری بیشتر فکر کنم، تا کسی مجبورم نکنه و ازم سوالی نپرسه، درواقع اگه فشار خارجی نباشه، خیلی فکر نمی کنم.

    • shabanali گفت:

      من همیشه به دانشجوهام شرطی کردن رو توصیه میکنم. میگم یک جای خاص، تو خونه انتخاب کنید و همیشه برای مطالعه (حتی چند سطر) برید اونجا. کم کم مغز شرطی میشه و حتی وقتی حوصله کتاب خوندن نداری، اونجا که میری، حسش رو پیدا میکنی. ما آدما با سگ پاولوف تو شرطی شدن خیلی فرقی نداریم. امتحان کن دوست من!

  • محمدرضا خان جان من بشدت از زبان خوشم نمیاد و خیلی کندم تو زبان تنها مشکلم همینه برا ارشد و برا همین قبولیه سراسری برام سخته و فراگیر هم مشکل مالی نمیذاره

  • تبسم گفت:

    من حرفهای محمدرضا رو از افسردگی نمیبینم بلکه نتیجه ی واقع بینی میدونم.
    شاید چون نظرات خودمم همینه اینجوری میبینم

  • fateme گفت:

    من که در مورد خودم فکر می کنم اگر مرد بودم ایران به دنیا نیموده بودم و حتی در زمانی دیگر بودم هم، اگر قرار بود همین فاطمه غمگین و افسرده باشم بودم.خیلی هم به حال من یکی فرقی نمی کرد اما وقتی با این سوال ها مواجه شدم یک بار دیگه مجبور شدم امروز با خودم روراست باشم و ببینم واقعا با خودم چند چندم ؟
    مدتی میشه که دیگه با خودم این سوال ها رو زمزمه نمی کنم چون چه فرقی می کنه وقتی زن بودن برای من فقط و فقط انتخاب یک کالبد بوده و بس و همین طور مکان تولد و حتی خانواده ای که در آن بزرگ شدم و زمانی که در آن هستم.من بعد این دنیا به دنیای لامکان و سپس دنیای لامکان و لازمانی خواهم رفت و این مسیر را ادمه خواهم داد.
    از کجا معلوم؟شاید جنسیت، خانواده، کشور، زمان و … جز جبر مجهول بوده و باانتخاب خود من و با توجه به آگاهی هائی که در عالم زر به دست آورده بودم خودم انتخاب نکرده باشم. خوب اگر بپذیرم که همه این ها انتخاب خود من بوده باشه پس حالا فاطمه می خواد بااین انتخابش چی کار کنه؟ همین حالا؟ تمام مدت با خودش بجنگه؟ در تضاد باشه با آن چه که انتخاب کرده ؟
    ضمن این که هر انتخابی، هزینه هائی هم داره و …

  • Setareh گفت:

    واقعا” یازده میلیارد سال دیگه؟
    یعنی خدا باید همچنان ما آدما رو تحمل کنه؟

  • محمدرضا دوست دارم mba یا مدیریت اجرایی رو بخونم اما سردرگمم ایمیل ها رو هم که جواب نمیدین استاد جان ببخشیدا این وسط اومدم بیربط میحرفما اما وقت از این بهتر نمیشد شما رو گیر اورد استاد

  • rasool گفت:

    بعضی وقتا ادم نظر نده سنگین تره مث من
    بالا نوشتین :
    امشب می نشینم در وبلاگم
    خوش بحالتون
    ما که ازسر ذوق وایسادیم

  • علی گفت:

    ترجیح می دادم مرد باشم
    شاگرد یا دستیار یک فیلسوف
    زمانش خیلی مهم نیست فقط نزدیک های آخر دنیا باشه…ببینم آخر دنیا رو…

  • مهتاب.ص گفت:

    فاطمه جانlike

  • Setareh گفت:

    استاد
    جواب شما و سایر دوستان رو که در مورد جنسیت بود رو وقتی خوندم یه سوال برام پیش اومد:
    مگه جز اینه که ما با تجربه هایی که کسب میکنیم بزرگتر میشیم و کامل تر؟!!!
    پس چرا بیشترمون در صورت تولد دوباره باز هم حاضریم همین جنسیت رو انتخاب کنیم؟میترسیم یا اینکه میخوایم زندگیه آروم و بی دغدغه ای داشته باشیم؟

  • عاطی گفت:

    نه تنها جنسیت من در مورد خیلی از مطالبی که شما مطرح میکنید باهاتون هم عقیده ام مرد اندیشه های بزرگ و بابعضی ها نظراتتونم مخالفم

  • الف گفت:

    سلام شب بخیر

    احساسات در شب و روز ممکن است متفاوت باشند ولی مفاهیم هم همین طور ؟

    اینها از اون انتخاب هایی اند که خوبه خدا به بنده هاش واگذار نکرده.چون فکر نمی کنم بعدش رضایتی حاصل بشه.

    • shabanali گفت:

      این انتخابها از اون انتخابهایی هستند که در هر حال پشیمانی به همراه دارند. من هم مثل تو فکر میکنم داشتن حق انتخاب کمکی نمیکرد. شاید حتی حسمون رو بدتر هم میکرد. باز الان میتونید بد و بیراه به تقدیر بگیم.

  • خیلی ممنونم که امشب به مخاطباتون بها دادید و اینجا حضور دارید واقعا خوشحالم که وبلاگی رو میخونم که نویسندش با وجود تمام مشغلات به ماها بها میده ممنونم

    • shabanali گفت:

      آخه اینجا به نظرم بحث نویسنده و مخاطب نیست فاطمه جان. حس من اینه که یه سری دوست هستیم با علاقه های مشترک و دور هم جمع شدیم تو خونه آنلاین مون.

  • علی گفت:

    من بیشتر از اینکه به جواب سوالها فکر کنم به این فکر میکنم که شاید یه روزی همچین امکانی تو زندگی همه انسان ها پیش بیاد!!! اونوقت هم خیلی جالب میشه و هم خیلی خیلی خطرناک

  • علی گفت:

    من بیشتر از اینکه به جواب سوالها فکر کنم به این فکر میکنم که شاید یه روزی همچین امکانی تو زندگس همه انسان ها پیش بیاد!!!

  • سلام محمدرضا جان
    من زن بودن رو انتخاب میکنم بخاطر نرمی و لطافتش دوست دارم هنوز هم پناهم یک مرد باشد دوست دارم وقتی میشکنم کسی باشد که در آغوشم بگیرد
    دوست ندارم بشکنم اما بازم حفظ ظاهر کنم دوست ندارم تو خودم بشکنم و صدام در نیاد بنظرم مرد بودن خیلی سخته
    کشور:من عاشق ایرانمم،عاشق مردمم و فرهنگ و تمدنم اینو با غرور زیاد میگم “افتحار میکنم به ایرانی بودنم،برام مهم نیس که سیاست کشورم الان چیه من نمیخام تحت شرایط تصمیم بگیرم و تاریخمو زیرسوال ببرم این کند شدن نفسها همیشه وجود داره اما هیچ وقت از نفس نمیفته ایرانه من”

    زمان دوست دارم در زمان جدید باشم شاید همین الان اگه قرار باشه تو گذشته باشم دوست دارم در زمان داریوش باشم نه وسط تاریخ.

  • رها(اسفند) گفت:

    منظورم از ما اول شما بود….من وقتی غمگینم شعرهای غمگین مخصوصا فروغ را زمزمه می کنم و آروم آروم اشک می ریزم گاهی اوقات این شعرو برای دوستام اس میدم البته شما که هم جنس من نیستید نمی دونم چقدر براتون تاثیر گذاره
    عزیزم غمگینم به اندازه ی مادری که آخرین سرباز برگشته از جنگ پسرش نبود…. یا برای آرامش این یکیو:
    باد زنگوله ی دنیاست و کوهها شاید کوهان شتری خواه مسافر راه شیری خواه بازرگان جاده ی ابریشم من به تجارت عشق آمده ام و عطردان سرم پر ازهواهای توست…

  • Neda.sh گفت:

    محمد رضا جان امروز با برادرم صحبت میکردم و من در مورد شما صحبت میکردم و از شما و ایده ها و دیدگاه هاتون براش صحبت میکردم تهران زندگی میکنه هر چه بیشتر با شما آشنا میشم بیشتر برادرم و حرفهاشو درک میکنم چون حرفهاش دغدغه هاش و افکارش خیلی به شما نزدیکه با وجود اینکه سواد دانشگاهی نداره اما قلم قوی و روانی داره به نوشتن مشغوله کتاب، مقاله و شعر تصمیم داره اونها رو به چاب برسونه معتقده که توی تنهایی و سکوت فکر انسان فعالتر و شکوفاتر میشه و پرورش پیدا میکنه خیلی دلم میخواد با شما آشناش کنم 🙂

  • Setareh گفت:

    ما هم از این فرصت و این حس خیلی زیبا ازتون بینهایت ممنونیم

  • رها(اسفند) گفت:

    خواهش میکنم غمگین وافسرده نباشید وقتی ما افسرده باشید دیگر هیچ چیزی برای ما …

  • صفورا گفت:

    به نظرم چه کسی وکجا و چه جنسی مهم نیست مهم چه جوری بودن مهمه
    اومدن به این دنیا در اختیار ما نیست انتخاب خانواده در اختیار مانیست شاید به جرات بتونم بگم مسلمان بودن ما هم در اختیار ما نبوده من همیشه میگم این سعادتی بود که خدا نصیب ما کرد پس باید مسلمان خوبی باشیم اگر کسی خانواده خوبی نداره خودش باید سعی کنه بتونه برای فرزندش خانواده خوبی رو بسازه
    اگر زن آفریده شدم قدر این موهبت خدا رو بدونم
    ایناست که مهمه

  • حامد احمدی گفت:

    میشه امکانات دیگه ای هم به سایت اضافه بشه؟

    مثلاً امکان بارگذاری/آپلود کردن عکس یا تصویر در مورد یک مطلب از طرف کاربران؟

    راستی نزدیک به ۲ ماه میشه که “صندوقچه ی عکسهای من” بروز نکردید.

  • مهتاب.ص گفت:

    بانظرت موافقم محمدرضاجان
    توایران هررشته ای بخونی توهرمقطعی وقتی بخوای واردبازارکاربشی واقعا هیچ تاثیری برات نداره.یعنی نمیشه به این امید درس بخونی که بعدش حتما یه جای خوب میری سرکار.
    ولی علاقه به رشته تحصیلی هم خیلی مهمه اونم فقط به خاطراحساس رضایتی که به آدم میده

  • Setareh گفت:

    با این همه دوسته خوب فکر نکنم بشه تنهایی رو حس کنید.
    اگر بدونید که حالا از این موقعیتی که تو فضای مجازی بهمون دادین و یه لبخند بزرگ رو صورت همهمون تا ساعت ۱۲ کار گذاشتید چقدر خوشحالیم ، اون وقت دیگه این کلمه ی اقسردگی رو کامل حذف میکنید

  • سارا_الف گفت:

    اگه اختیار تعیین زندگی ام دست من بود دلم می خواست این طور ادمی در چنین شرایطی باشم.
    ۱) ادمی پر تلاش و کوشش با انگیزه و پشتکار زیاد . (این طوری جنسیت برام مهم نیست )
    ۲) زندگی در یکی از کشور های پیشرفته دنیا ترجیحا سرزمین سر سبزی باشه.
    ۳) داشتن خانواده ای گرم و صمیمی .
    ۴) زمان اینده به شرطی که از جنگ و در گیری خبری نباشه .

  • فهیمه گفت:

    سلام.
    جنسیت: زن.راستش خیلی وقت ها فکر کردم اگه مرد بودم از فرصت هایی که به عنوان یه مرد داشتم شاید خوب استفاده نمی کردم. مثلا چون حق وفرصت انتخاب همسر داشتم این فرصت را تا بعد از ۳۰ سالگی به عقب میانداختم
    کشور:ایران البته نه با شرایط فعلی!
    زمان: اینده

  • گیتی گفت:

    دقیقا درست میگید!

    بد جوری سرخورده میکنه!

    یه رقابت بی خود برا رفتن به یه جمع آموزشی دوستانه! اون همه استرس!

    آخرشم رشته تحصیلی که دقیقا نظر خود آدم نیست!

    استرس… استرس…

    “دوستانه” آخرشو حذف کنید راحت شیم!

  • ندا-کاف گفت:

    امشب آنلاین گیرتون آوردم میخوام سوالام رو بپرسم:
    دانشجوی ام بی ای که تو دانشگاه چیزی یاد نمیگیره مسیر مطالعاتیمو به کدوم سمت ببرم که به درد رشته و آینده کاریم بخوره؟

    • shabanali گفت:

      به نظرم باید یه حوزه خاص رو انتخاب کرد و فقط تو همون مطالعه کرد. ام بی ای مثل لغت نامه میمونه. حفظ کردن اون همه لغت مهم نیست. اگه با ده تا از اونا بتونیم جمله های خوب بسازیم مفیدتره به نظرم.
      من که مذاکره رو انتخاب کردم و بسیاری از حوزه ها رو رها کردم…

  • پگاه گفت:

    خب من یه چیز دیگه بگم باز من ایجا یک تناقض بزرگ دیدم یه جا گفتین در جواب کامنت کامیار که باعث حضور انسان دیگه ای در دنیا نمیشید البته با تاییدی که کردید من این نتیجه رو گرفتم و تو اون ویژگیها اولین ویژگی زن رو مولد بودن ذکر کردید که مسلما نسبت به بقیه ویژگیها براتون پررنگ تره اینم باز برداشت منه….خب حالا ما این پارادوکس و چیکارش کنیم؟؟؟..:) شاید اگه زن می بودید این نظر و نداشتید چون سهم زنا در آفرینش بیشتر از یک مرده و یک چیزه دیگه بگم اینه که زن بودن نه به معنیه این چیزی که در جامعه ما وجود داره ها من کاملا به این چیزی که تو مخ زنا و دخترا ما کردن اعتراض دارم و همیشه هم گفتم از ماست که برماست…زن بودن به معنای شناخت خود به عنوان بافت اخلاقی جامعه…پرورش دهنده فکرها و اینو باور داشته باشیم که سطح شعور مردان اوج میگیرد و بالا میرود همسطح زنانی که با آنها معاشرت میکنن….چیکار کنم خیلی اون یه پاراگراف و دوست میداشتم این پرحرفی از ذوقه 🙂

  • پرستو گفت:

    جناب شعبانعلی در حال حاضر اط اینکه در این جایگاه هستید چه احساسی دارید؟

  • گیتی گفت:

    یه سوال مثل همین سوالا!

    اگه چند سال برگردیم عقب چه رشته ای رو انتخاب میکنیم؟

    میدونید من گاهی به این سوال فکر میکنم. شاید هیچ وقت موقعیت اینو نداشته باشیم که بخواهیم چه زمان و چه مکانی به دنیا بیاییم. ولی دست خو دمونه که چه رشته ای بخونیم! شاید به نظر مقایسه کردن سیب و پرتقال باشه اما از خیلی ها می شنوم که اون چیزی رو که می خواستن بخوندن یا چیزی رو که خوندن فکر نمی کردن که اون باشه و از ایم مسائل.

    این باعث شده کاری که قراره بعدا توسط خیلی ها انجام بشه از روی علاقه نباشه.

    صرف اینکه اجازه دادید امشب چند بار کامنت بذاریم گفتم.

    من مکانیک خوندم و همچنان دارم ادامه میدم اما اون چیزی که می خوام نبود!

    • shabanali گفت:

      به نظر من، رشته تحصیلی کمترین تأثیر رو در آینده شغلی و زندگی آدم داره. نه فقط تو ایران. خارج از ایران هم وضع خیلی بهتر نیست. به نظر من، به دانشگاه باید به عنوان فرصتی برای حضور در یک «فضای دوستانه آموزشی» نگاه کرد نه یک ابزار آموزش تخصصی (نگاه اخیر، آدم رو تو ایران شدیداً سرخورده میکنه به نظرم!)

  • حمیده گفت:

    سلام مهندس
    چت اضافه بشه خیلی بهتره!
    من که از زن بودنم راضیم،حس عمیقی هم به ایران و زبان پارسی و همه خوب وبدی هاش دارم.
    هرزمانی هم انگار خوبی و بدی های خودشو داره،تکنولوژی بیشتر،روابط انسانی کمتر و بالعکس!

  • ندا-کاف گفت:

    ۱ سوال غیر مرتبط!!!
    با داشتن همسر و فرزند هم میشه به موفقیت هایی که شما رسیدید برسیم؟!

  • rasool گفت:

    دیدگاه اگزیستانسیالیستی رو نمیدونم ولی با نظر پرستو کاملا موافقم

  • عاطی گفت:

    سلام از اینکه امشب میتونم ببینمتون خوشحالم در مورد محل جغرافیایی همیشه و همیشه ایران رو انتخاب میکردم حتی با تموم مشکلاتش زمانو نمیدونم چون اطلاعات کاملی از همه ی زمانهای تاریخی ندارم واینده هم شاید بهتر از حالا باشه شایدم بدتر فقط دوره ایی رو که حداقل نیازهای اولیه و ازادی های اساسی محور اون زمان باشه رو ترجیح میدم و اما جنسیت سوال خیلی کلیه اما نهایتا از جنسیتم ناراضیم

  • سمیه گفت:

    ۱- دعوات کنیم ؟؟؟؟؟چرا اینقدر افسرده!!!!!!!!!
    ۲-چرا اینقدر احساس تنهایی میکنی محمد رضا؟؟؟؟؟؟؟
    ۳-توی زندگی شرایط بد زیاد وجود داره ، اما همین بدی هاست که خوبیها رو بهتر نشون میده

  • پرستو گفت:

    در دیدگاه اگزیستانسیالیستی انسان ها محصور در تاریخ هستند که انتخابهایشان در هر لحظه از زمان و مکانی که در آن قرار دارند بهترین انتخاب متناسب با آن شرایط است بنابراین اگر به گذشته برگردیم هرگز تصمیمات ما تغییر نخواهد کرد

  • رها(اسفند) گفت:

    سلام من زمان آدم و حوا را انتخاب می کردم و دوست داشتم به جای حوا بودم و اجازه نمی دادم آدم دست به میوه ی من بزنه و این پرسش برای همیشه پاسخ داده می شد:
    از ازل تا به ابد پرسش آدم این است دست بر میوه ی حوا بزنم یا نزنم؟
    راستی اجازه برگشت و کامنت گذاشتن دوباره را دارم؟!

  • گیتی گفت:

    تعداد کاربران آنلاین داره زیاد میشه!

    به هر حال فکر خیلی خوبی بود!

    با هر جه دیرتر بهتر بدجور موافقم!

  • شیما گفت:

    یه سوال:
    واقعا با این حرف کامیار که نمیخواد باعث قدم گذاشتن دیگری به این دنیا بشید موافقید؟
    من این حرف رو درک نمیکنم!

    • shabanali گفت:

      آره واقعاً موافقم. احساس میکنم سر میز قماری نشسته ام و مجبور شده ام به بازی.
      نمیخوام بازنده باشم. اما کاش داخل این قمارخانه نبودم…

      • شیما گفت:

        نمی دونم!
        اما من دنیا رو اونقدر جدی نمیگیرم، شاید اشتباه باشه. اما بازنده و برنده واسم چندان معنایی نداره. این یه شعار نیست: من واقعا به سیبی خشنودم. و تجربه چشیدن این سیب رو دوست دارم حتی اگه آنی باشه. و دوست دارم باعث بشم این لذت رو دیگری هم بچشه.

  • حامد احمدی گفت:

    سلام به همه ی دوستان عزیز و شب بخیر

    فکرکنم اولین شبی باشه که بالای ۴۰ نفر آنلاین هستن، یه حس خوبی دارم، نمی دونم چطور توصیفش کنم ولی حسی مثل شب یلدا که اکثر اعضای یک خانواده دور هم جمع می شن.

    راستی محمد رضا جان، امشب قراره راجع به همین پست صحبت بشه یا اجازه هست سوالات / مباحثی در چارچوب وبسایت مطرح بشه؟

    با تشکر

  • ندا-کاف گفت:

    آره درسته اینجا این روزا کسی احساس مسئولیت نمیکنه. اما من خودمو میگم. آقای شعبانعلی هیچ کاری نکردم داره دیر میشه

  • بهنام گفت:

    ساعت ۱۰
    کجایی محمد؟

  • sara گفت:

    سلام مهندس عجب کار توپی کردین ها!
    خـــــــــــــــــــب…. من….قبلش یاد هملت و شکسپیر افتادم که میگه: “میتوانم در پوست گردویی اسیر باشم اما خود را پادشاه فضای بیکرانه بینگارم”
    اگه کتابای هاوکینگو خونده باشین معنی “فضای بیکرانه” رو خوب میتونید درک کنین البته جسارت نباشه شما که همینجوری هم پرفکت پرفکتین!
    همین دیگه میخوام بگم دنیایی وجود نداره جز در ذهن و ادراک ما
    دوس داشتم اگه تو دور افتاده ترین جای دنیا ، زن یا مرد، تو هر زمانی بودم “درک و شناخت” ام خیلی بیشتر از اینی بود که الان هس اینجوری به” بهترین ها “می رسیدم” و رسیدن بهتر از “بودن” ه

  • پرستو گفت:

    سلام شب بخیر زنان در طول تاریخ به علت های مختلفی بود که خانه نشین شدن اما همین خانه نشینی باعث شد که نگاهشون نسبت به جنس مخالف به مسایل پیرامون عمیق تر و موشکافانه تر بشه، از همون زمان که مردان نخستین به دنبال شکار رفتند و زنان در غار مشغول حمایت از کودکان و رسیدگی به امور خانه شدند
    اگر دوباره متولد شوم دوست دارم جنس زنانه داشته باشم ، در همین زمان بودم ولی نه در ایران با شرایط فعلی ایرانی که پتانسیل هایش حتی در حد یک دهم بالفعل شده بود ایرانی که مردمانی با دیکتاتورهای کوچک درونشان را کشته باشند

  • Setareh گفت:

    من یه سوال بزرگ همیشه تو ذهنمه:
    چرا همه یا بیشترمون آرزو داریم که زمان هخامنشیان و مخصوصا” زمان پادشاهی کوروش رو تجربه میکردیم؟
    درسته ،اون زمان برامون پر از افتخار و غروره،چرا خودمون نمیخوایم اوون زمان رو دوباره تکرار کنیم؟
    ما نمیتونیم یا واقعا” نمیشه؟
    همه پیشرفت میکنن و به آینده امید دارن،ما چرا تو گذرگاه تاریخ موندیم؟
    میدونم که زمان حالمون خیلی جالب نیست ،اما دستامون که بسته نیست

  • مهرنوش گفت:

    محمدرضا خواهش میکنم چت رو به سایتت اضافه کن

  • شیما گفت:

    سلام
    من چن دیقه ست اینجام و دارم کامنتای جدید رو میخونم، یه جورایی گیج کننده ست!

  • الناز گفت:

    خیلی خوشحالم واقعا لطف کردین ،در مورد به دنیا نیامدن یا آمدن تا حالا خیلی فکر کردم تا جایی که به آفرینش و این از کجا آمده و…..اما این سوال انتخاب کردن رو داره چیزی که محال اتفاق بیفته .کشوری به جز ایران رو انتخاب میکردم که جهان سومی هم نباشه در نتیجه از زن بودنم هم پشیمون نبودم و دوست نداشتم مرد باشم مثل حالا زمان هم واقعا هرچه دیرتر بهتر .نتیجه میتونستم به ایران خدمت حسابی بکنم شاید هم در زمان دیرتر کسی به خدمت من نیاز نداشتن.خیلی پیچیدش کردم.ممنونم

  • میثم گفت:

    جنسیت : مرد بودن.
    تاریخ و جغرافیا: جایی که کهن ترین تاریخ رو داره. کشور با قدمت ۲۰۰ یا ۵۰۰ سال اصلا لذت بخش نیست و جایی که سرسبز، روشن و پر از رنگ باشه.

  • ندا-کاف گفت:

    سلام. خوشحالم که باهاتون حرف میزنم. از زن بودنم راضیم. عاشق ایرانم با هیج جا عوض نمیکنم در صورتی که میدونم کمبودهایی که اینجا هست جاهای دیگه نیست. دوست داشتم بعد از ظهور امام زمان دنیا میومدم چون مسئولیتی که بر گردنم بود کمتر میشد

  • صفورا گفت:

    سلام
    شب بخیر 🙂 کار قشنیگیه هر چند خیلی وقتا آنلاین بودنت رو میشد حس کرد چون من در کنار کار با اینترنت همیشه به سایتت کانکتم بعد یه رفرش وقتی میدیدم نطرات تغییر میکنه متوجه میشدم آن باشی اما امشب رسما اعلام کردی …
    بگذریم
    جواب سوالت : همین زمان همین کشور عزیز (البته بویژه استان عزیز خودم (گیلان)که با هیچ جای ایران عوضش نمیکنم ) و با تمام مشکلاتی که زن بودن داره همین جنسیت رو انتخاب میکردم اما روش زندگیم و تصمیمات اشتباهی که در زندگی داشتم را اصلاح میکردم به زندگی با دید منطقی تر نگاه میکردم

  • Neda.sh گفت:

    چه زيبا خصوصيات يك بانو رو نوشتيد ولي اگر تحقيرها و ظلم ها باز هم ادامه داشته باشه من همچنان زن بودنم رو دوست دارم چون….

  • مهرنوش گفت:

    پس معلومه شما هم مثل من همیشه زودتر از موقع سر قرار حاضر میشی !!!

    خب منم نظرمو بگم
    من زن بودن رو انتخاب میکردم باهمه سختی هاش

    نقطه جغرافیایی واسم مهم نیست فقط دوست دارم یه جای آروم و سرسبز باشه، جایی که سیاست مهم نباشه ، اقتصاد مهم نباشه، جایی که نخوام نگران گرونی و تحریم و ارز و نفت و ………… باشم

    زمان هم یک روز مانده به آخر دنیا !!!

  • rasool گفت:

    درک بهتر دیگران?

  • مهتاب.ص گفت:

    سلام شبتون خوش
    نمیدونم بااین حس جیب چه کار کنم؟؟همش دوست دارم به ۷ سال پیش برگردم.خیلی بده که آدم دلش بخوادیه بادیگه انتخاب کنه!!!

    • shabanali گفت:

      من همیشه فکر میکنم اگه به زمان قبل برگردم، چون دانش و تجربه امروز رو ندارم، دوباره انتخابهای اشتباه خودم رو تکرار میکنم. این باعث میشه انگیزه ای برای تجربه دوباره گذشته نداشته باشم.

  • پگاه گفت:

    ولی به نظر ما زنا دنیا بدون مردا خیلی کسل کننده میشد خیلی…مرسی بابت پاراگرافی که در مورد جنسیت نوشتید بسی چسبیددددد….

  • hadis گفت:

    سلام، چقدر خوشحالم که همه آنلاین اینجا هستند. مخصوصا شما. انگار که با دوستای قدیمیم یه قرار گذاشته باشم.

  • Neda.sh گفت:

    امشب چه شبي است… مهندس جان
    خيلي ممنون كه به حرفهامون گوش ميديد راستي اگه دوباره متولد ميشدم دوست داشتم باشما زودتر آشنا ميشدم حداقل تو دوره نوجواني 🙂

  • مهرنوش گفت:

    جدی جدی الان آنلاینی محمدرضا؟؟؟؟

  • N.B گفت:

    سلام
    من دوست داشتم اینقدر به گذشته یا آینده میرفتم که فقط خودم باشم از مرد بودنم راضیم متعاقبا وقتی فقط خودم باشم جاش زیاد فرقی نمیکنه.احساس الانم این بود اگه قشنگ نیست معذرت میخوام

    • shabanali گفت:

      احساس زشت و قشنگ هم داره مگه؟!

      • N.B گفت:

        دوباره رسیدیم به این که من بگم آره شما هم بفرمایید نه.بیخیال جواب خودتون کامل و پر معنی بود
        با این که دوست ندارم زن باشم ولی با حرفتون موافقم به نظرم جامعه خیلی مردونه ساخته شده و این خوب نیست

  • کامیار گفت:

    اگه دست خودم بود هیچوقت حضور در این دنیا رو انتخاب نمیکردم ولی متاسفانه با اراده من نبود. بخاطر همین هیچوقت نمی خوام باعث قدم گذاشتن دیگری به این دنیا بشم.این دیگه دست خودمه.

    • shabanali گفت:

      این نوشته میتونست نوشته من باشه. اما تو زودتر نوشتی کامیار

    • م.س گفت:

      من زندگی رو یه بخش از یه پروسه میبینم مثل بازی آتاری باید جون بگیری آماده بشی بری مرحله بعد! مثل یه جنین تو زندگی ۹ ماهه! مثل الان تو این بدن فیزیکی، بعدشم بعدا میفهمم! باید از این مرحله گذشت واسه تعالی روح بعد تو مرحله بعد این کاور فیزیکی جنسیت رو نداریم! و نقش و اهمیت آدما رو زمین غیر از آماده شدن کمک به حرکت چرخه است، با تولید مثل، من حتما به این چرخه کمک خواهم کرد به عنوان یه شهروند زمین که شانس زندگی بهش داده شده، جنسیت یه پوسته است درون همه آدما از خدا نشات میگیره وقتی موتور یکیه چه فرقی داره حالا آردی باشی یا پیکان، وطن و مرز همش قرارداده یه واقعیت نیست! قراردادای ذهنی و وضع شده ی انسانهاست در راستای متمدن شدن.

      • shabanali گفت:

        من چون به چیزی فراتر از تن اعتقاد ندارم، یک کم درک حرف تو برام سخته. اما میتونم تصورش بکنم.

        • م.س گفت:

          اینکه یه موضوع رو بدون درکش تصور کنی خیلی خلاقانه است! روح و روان آدما یه موضوع ثابت شده اس 🙂 و تن زنده ما جدا از این موضوع نیست در هم تنیده شده نمیشه تفکیکش کرد! اینجوری عالم خوابو ، ناخودآگاه و …همه رو میبرید زیر سوال!

          • shabanali گفت:

            همه اینها توضیح منطقی علمی ساده دارن. بدون نیاز به زیاد کردن تعداد موجودات عالم! کافیه کمی نوروبیولوژی بخونیم.

            • م.س گفت:

              میشه منطق رو توضیح بدید؟ من به عالم فیزیکی چیزی اضافه نکردم نگران نباشید دست زیاد نمیشه:)

              • shabanali گفت:

                چیزی رو که با ده سال مطالعه میشه بهش رسید با ده خط کامنت نمیشه توضیح داد. بنابراین من و تو احتمالاً تو این حوزه به توافقی نمیرسیم. ما دیدگاه درست و غلط نداریم. دیدگاه مفید و مضر داریم. من به مفید بودن دیدگاهم معتقدم.

                • م.س گفت:

                  باشه، توضیح ندید:) معتقدم وقتی یه موضوع رو خوب فهمیدی میتونی به ساده ترین زبان توضیحش داد و اینکه به علم معتقدید در عجبم چرا انیشتین یه عمر تلاش و مطالعه وتحقیق رو با یه فرمول بیان کرد، یا باز نیوتن چطور تونست خودسرانه اینقد راحت راجع به جاذبه حرف بزنه! شب خوش.

                  • shabanali گفت:

                    توضیح اون فرمول یک عمر طول میکشه دوست من. نوشتنش یک دقیقه است. من هم در یک دقیقه نتیجه رو نوشتم! مشکل توضیحشه!

  • جواد گفت:

    سلام محمدرضا
    دوست داشتم هر جا و هر زمانی که به دنیا می اومدم تجربه های این ۲۶ سال عمرو اون موقع داشتم و با اونا زندگیمو شروع می کردم .
    این جوری دیگه نه هیچ شکستی و نه هیچ پیروزیه ان چنانی ای قادر به دگرگونی حالت من نبود و من ان گونه خوش و ارام می بودم .
    البته هنوز هم دیر نیست . برای هیچ کس .
    شاید اگر ساعتی از عمر مانده باشد و به معنای دقیق زندگی پی ببریم ان ساعت با تمام عمر برابری خواهد کرد ….
    هنوزم شاگرد زانو زده ی صف اول درس استاد هستیما .
    گر چه که باز مدتی در کار ما تاخیر شد … ( البته این تاخیر صرف نگارشی بود و الا دستی از دور بر اتش درس استاد داشتیم و داریم … )

  • حامد احمدی گفت:

    محمد رضا جان، یه سوال (اگه جسارت نباشه):

    – خودتون چه مقطع تاریخ، نقطه جغرافیا و کدام جنسیت را انتخاب میکردید؟

    راستی یه پیشنهاد، اگه قرار شد این بحث هفتگی ادامه دار باشه یه عنوانی مثل رادیو مذاکره تو سایت درست بشه(مثلاً بحث/گفتگوی هفته یا … که هر هفته با یک موضوع مشخص حالا از طرف شما یا به صلاحدید خودتان به پیشنهاد دوستان)، فکرکنم با توجه به شرایط فعلی و مسائل موجود و آزادی بیان حاکم بر جامعه :)، استقبال خوبی بشه ( لااقل از الان که ۱ ساعت به ۱۰ شب مونده، ۶۰ کامنت در عرض کمتر از یک روز میتونه بیانگر استقبال خوب دوستان باشه، اگر اشتباه نکنم بعد از پست “یک معما” و “همچنان ساده اندیشیم”، این پست تا حالا بیشترین کامنت رو داشته)

    “یا حق”

    • shabanali گفت:

      حامد جان.
      توصیه هات رو گوش میدم و حتماً یک ساختاری بهش میدم! به نظر من هم تعداد کامنتها نشون میده که میشه جدی تر به همچین جمع هایی فکر کرد. منم سر ساعت ۱۰ جوابم رو می نویسم!

  • شیما گفت:

    من هیچ جای دنیا رو نمیشناسم
    از هیچ تاریخی آگاهی خوبی ندارم
    و مرد بودن رو هم تجربه نکردم
    چطور می تونم انتخاب کنم؟

    فقط میدونم از اونچه هستم خشنودم ، بودن رو دوست دارم و خوشحالم که بالاخره یه روز تمام میشم. این دنیا جای خوبی برای جاودانه بودن نیست!

    ساعت ۱۰ میام. امیدوارم شب خوبی رو داشته باشیم 🙂

  • motahare ht گفت:

    مذکرو انتخاب میکردم/ایران بهترین مکان برای زندگیه/مقطع تاریخ هم چون اونطور که باید آشنایی ندارم نمیدونم

  • تبسم گفت:

    داشتم فکر میکردم اگه دنیا اومدنه اجباری باشه
    من زندگی در زمان پادشاهی کوروش هخامنشی رو در ایران انتخاب میکردم و صد البته همچنان زن بودن رو ترجیح میدادم.

    • shabanali گفت:

      دارم به این فکر میکنم که ۳۰۰۰ سال بعد، شاید یکی بگه: در زمان جمهوری اسلامی. تنها حکومت دموکراتیک تاریخ ایران! 😉

      • تبسم گفت:

        آره بعید نیست.البته با این سرعتی که داره پیش میره یهو میبینی ۳۰۰۰ سال که سهله، مثلا به صد سال نرسه که اینو بگن!!!

      • حامد احمدی گفت:

        مخصوصاً ۸ سال طلایی ۸۴ تا ۹۲ 🙂

      • ندا گفت:

        سلام آنلاین
        چه خبررررررررررررررررررررره 🙂
        من جوابم همون آرزوی روز تولد خودتونه
        دنیایی که هر روزش بدتر از دیروز نباشد.

        دنیایی که دنیای محدودیت ها نباشد.

        شاید دنیایی را میدیدم که آزادی، تنها دینش باشد و رفاه تنها ارزشش و آرامش تنها ثمرش.

        دنیایی که در آن ایمان اگر هم هست، مایه نان نباشد…
        یعنی میشه در آینده چون تو تاریخ که تا اون جایی که من میدونم نبوده همچین دوره ای
        جغرافیا هم ایران آباد

  • فرزانه گفت:

    تهران-بازم سال ۶۸ جنسیتمو دوست دارم یعنی بازم زن بودنو انتخاب میکردم ولی بعضی وقتا دلم واسه خودم خیلی میسوزه چون به آدمایی اعتماد کردم که اصلا بویی از انسانیت نبرده بودن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • shabanali گفت:

      این مشکل تو نیست. مشکل دهه شصتی ها هم نیست. مشکل ایران هم نیست. مشکل انسان بودنه فرزانه در میان آدمهای زیادی که همه «هم شکل» هستند و نه الزاماً «هم نژاد»

  • rasool گفت:

    سلام
    امروز صبح فقط دوتا کامنت بود
    منم فکر کردم که حتما باید ساعت ۱۰انتخابامو بگم
    اما الان میبینم ۵۰نظر ثبت شده
    دم همه گرم
    استاد امشب چه خبره!!!
    اما من همین مقطع چون بیشتر باهاش اشنایی دارم
    ایران رو چون معتقدم که جاهای دیگه برای پیشرفت ادمی خوبن اما سرزمین مادری باید اباد بشه
    دوباره که نه صد بار دیگه هم متولد میشدم بازم مرد
    اما هیچ وقت عاشق کسی نمیشدم چون (فهمیدم عشق وجود نداره اما لحظه های عاشقانه چرا^شعبانعلی^)

  • کیا گفت:

    دوست داشتم با داریوش و فرهاد و ابی و فریدون فروغی میبودم و سال ۵۷ هم میمردم – ۲ سال زندگی کوتاه و باحال می ارزه به ۱۰۰ سال زندگی توی غربت حتی سویس و امریکا که همش بخوای کار کنی که نمیری از گشنگی و بدون عشق و حال

  • الهه گفت:

    ادمیزاد هیج وقت جایی رو که هست خوش نداره. /شازده کوچولو/

  • محمد گفت:

    البته من سهم یه کامنتمو نوشتم، طولانی هم نوشتم، اما از صبح این سواله بدجوری گرفته منو، توی تاکسی که نشسته بودم یه راه حل عجیب به ذهنم رسید.

    یه برنامه می نوشتم، ورودی اولش شونصد میلیارد آدم روی زمین بود از ابد تا ازل (طبیعتا خودم هم یکیشون بودم) ورودی دوم استعداد های ذاتی اون آدما، ورودی سوم تک تک نقاط جهان به تفکیک خونه و محله با دقت یک متر، ورودی سوم تعریف پیش شرط هایی که کدوم استعداد های ذاتی توی کدوم منطقه بهتر شکوفا میشه،خروجی رو هم می گرفتم ماکزیمم شدن رشد فردی تک تک اون آدما و در نتیجه ماکزیمم شدن سعادت بشر بعد از مثلا ۱۰۰۰۰ سال.
    برای جنسیت و تاریخ تولد هم همین کارو می کردم. با فرض ایده آل بودن برنامه و اشتباه نداشتنش، خداییش اگه اونوقت برنامه می گفت ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد بین آدمخوارهای جنگل آمازون باید متولد شی، متولد می شدم. ولی جدا بعید می دونم وقتی همچین راه حلی به ذهن ناقص من می رسه، پیش از تولد من به فکر خدا نرسیده باشه.

    • pal گفت:

      سلام محمدرضا
      اگر انتخابی بود، من هرگز نمیخواستم دوباره به دنیا بیام.

    • shabanali گفت:

      محمد جان. گاهی فکر میکنم، هستی چنین برنامه ای داشته و داره. فقط به دلیل نامتناهی بودن زمان، فرصت آزمایش و خطا خیلی زیاده. شاید هزاران سال دیگه، اون دنیای بهینه ای که من و تو دوست داریم، ایجاد شده باشه. ژن های بد، جای خودشون رو به ژن های خوب داده باشند و شاخه های ضعیف درخت تکامل بشری، جایی، لای سنگ ها به فسیلی تبدیل شده باشند. آمین!

  • علی گفت:

    سلام محمد رضا جان ؛
    به نظر من زمانی انسان به این نتیجه میرسه که ” کاشکی من اینی که الان هستم نبودم ” که از شرایط فعلیش ناراضی باشه

    به نظر من ما اگه در قلب شهر رویایی مون و در زمان دلخواهمون هم باشیم ولی بازهم نخواهیم حرکتی + انجام دهیم خوب چه تفاوتی می کند؟

    • shabanali گفت:

      باهات موافقم.
      راستش علی. من یک وقتهایی احساس میکنم «اعتراض» یک وجه اصلی «انسان بودن» است. هیچ حیوانی به وضع موجودش اعتراض نداره.
      گاهی میگم آدمی که هیچ اعتراضی به محیطش نداره، زندگی انسانی رو تا حد زیادی ترک کرده.
      مهم نیست در کجای دنیا، اما تاریخ، ادبیات، فلسفه و هنر رو کسانی ساخته اند که به شرایط موجود اعتراض داشته اند.
      نمیدونم نظر تو چیه…

  • مرضیه گفت:

    ایران -تهرای- سال ۶۷ -زن. با اینکه عاشق ایرانم اما الان تو این شرایط از زندگی تو ایران خییییییییییلی ناراضیم .عقلم میگه ول کن برو بابا ولی دلم میگه بری یه عمر حسرت چیزایی که اینجا داری رو می خوری!!!!!!

    • shabanali گفت:

      مرضیه جان. من فکر میکنم شاید کمتر نسلی در گذشته ما، حسی و تعارضی رو که امروز من و تو احساس میکنیم، درک کرده باشند.
      جام جادویی بلورینی که به تو، در عین اینکه در سختی و بدبختی زندگی میکنی، زندگی آسوده کسان دیگری رو که چندان هم دور از تو نیستند، به تو نشون میده.
      و چه سخت میشه زندگی در این شرایط.
      کاش جام بلورین دیگری در کار بود و تصویری زیبا تر نشانمان میداد، نه از سرزمین های دور، بلکه از زمینی که بر روی آن ایستاده ایم…

  • Setareh گفت:

    شاید حتی اگر موقعیت مکانی و زمانی و جنسیتی رو که آرزوش رو دارم ،بازم پاسخگوی میل بی نهایت خواهم نباشه و هنوز هم دنبال یه بهترین بگردم.
    جنسیتم رو دوست دارم اما وقتی در حقم ظلم میشه میگم ای کاش مرد بودم،ای کاش حقوق برابر داشتم،اینجا کسی برای حق من ارزش قایل نیست،اما با همه ی این ناعدالتی ها که در حق این جنسیت میشه ، عاشق ایرانم هستم و برای آبادانیش تلاش میکنم.نمیدونم باید قید چی رو بزنم تا بشه به این سوال جواب داد؟!!!!
    شما خودتون نمیخواین جواب این سوال رو بدین؟

  • سلام
    من اولين باره كميام اينجا . تبريك ميگم . وبلاگ پرطرفداري داريد . من فقط يكي دوتا از مطالبتون رو خوندم كه درموردشون نظرم رو هم ميگم . و خوشحال ميشم شما هم به من سري بزنيد و نظرتون رو بفرماييد .
    ما فقط توي اين دوره از تاريخ زندگي كرديم و من به شخصه چون در هيچ دوره ي ديگه اي نبودم نمي تونم در مورد هيچ دوره ي ديگه اي جز الان نظر بدم قطعا هر دوره ي زماني خوبي ها و بدي هاي خاص خودش رو داره . اما از لحظه ي تولدم تا ۴ يا ۵ سال پيش نسبتا راضي ام .
    به لحاظ جغرافيا همينجا رو انتخاب ميكردم . دليلشو تو وبلاگم نوشتم تو پست امن ترين جاي دنيا .
    و من تمام دخترانگي هامو دوست دارم . و باز هم دختر بودن رو . فقط اونجا از خدا ميخواستم منو از شر اون خواستگار حسودم كه هزار و يك مشكل تا حالا براي من درست كرده راحت كنه .و از خدا ميخواستم كه اگر اون بخواد باز هم باشه من با وجود اون ترجيح ميدم پسر باشم .
    سوال جالبي پرسيده بوديد . غير تكراري بود و جديد . ممنون

  • farshad گفت:

    sanction ,i like this experience , Iran ,2012, with disappointing

  • ثنا گفت:

    دنیای مردا رو دوس ندارم، به نظرم دنیاشون خیلی کوچیکه، ولی بدم نمیاد اندازه یکی دو ساعت تجربه ش کنم، فقط واسه رفع کنجکاوی اونم یه لحظات خاصیشونو،من چون متولد مهرم یا شاید بواسطه شغلم و محیط کارم- رشته عمران- تا حدودی در ارتباط با روحیات زنانه و مردانه، تعادل حس می کنم در خودم ولی دنیای عمیق و وسیع زنانه رو با هیچ چیز تو دنیا عوض نمی کنم.

  • ثنا گفت:

    غیر از زن بودن دوست داشتم بقیه ش تصادفی باشه، اینجوری هیجانش بیشتره

  • negR گفت:

    من همین جنسیت رو انتخاب می‌کردم، هرچند توی شرایط‌های مختلف محدودیت‌های بیشتری رو به آدم تحمیل می‌کنه. شاید سی سال پیش و توی پاریس زندگی می‌کردم. جایی که شرایط راحت‌تری داشتم تا علایقم رو ادامه بدم. یا حتی توی ایران دهه ۵۰٫
    اما در کل ترجیح می‌دم توی مکان و زمانی بودم که می‌تونستم یه حرکت موثر کنم، یه قدم خوب. جوری که بودن و نبودنم فرق کنه. حالا چه توی گذشته چه توی آینده

  • من این کامنت رو دیر خوندم ولی دوست دارم جواب سوال رو بدم .

    من دوست داشتم همین کسی باشم که الان هستم ولی اینجا (ایران امروز) نباشم … به قول اخوان عزیز ((هر جا که اینجا نیست)) به این خاطر که ((من ایجا از نوازش نیز چون آزار ترسانم ))

  • مهتاب.ص گفت:

    سلام
    من همیشه میگم ما دهه شصتی ها نسل سوخته ایم…به هزارتادلیل.اما بازم سال ۶۶ روبرای تاریخ تولدم انتخاب میکنم.بازم به هزارتادلیل.جنسیت هم famale.دوست داشتم الان آبان سال ۸۴ بود تامیتونستم بهترین تصمیمها وبهترین انتخابها روبرای زندگیم داشته باشم.بعضی وقتها واقعا غصه میخورم که چرا زنگی ماآدمها دکمهbackwardنداره…

  • گیتی گفت:

    چه سوال خوبی!

    همین سنی که هستم
    همین جوری که هستم miss
    اما آمریکا!

    مرسی از سوالتون…

    • Neda.sh گفت:

      سلام محمد رضا جان خيلي كار جالبيه مثل اينه كه بيايم خونه شما مهموني و شما خودتون در رو به رومون باز كنيد يه حس خيلي خوبيه براي من مرسي
      زمان و مكان برام مهم نيست اما زن بودنم خيلي برام مهمه و بهش اعتقاد كامل دارم در پاسخ سوال شما بايد بگم هر جا و هر زمان كه ميخواد باشه فقط انساني به معناي واقعي باشم كه در راه رضايت خالق و مخلوقاتش قدم بردارم ودر آخر هم دغدغه ها و دلبسته گيهامو با خودم داشته باشم فقط هميشه ميگم اي كاش با تجربه ها و آموخته هاي الانم برميگشتم به ده سال قبل
      ببخشيد توي ماژول چتي كه قراره راه اندازي بشه ارتباط چه طوري برقرار ميشه؟ مثل كامنتها كه در صورت تاييد همه ميخوانند يا فرق ميكنه؟

  • بهنام گفت:

    جا و زمان و جنس برام مهم نیست.
    فقط جایی باشه که به خدا اعتقاد دارن-شاد هستن-همه دل هاشون صافه و بهم اعتماد دارن-(که اینجور جایی هیچ جا نیست)

  • ریحانه گفت:

    من دوست داشتم زمان قاجار داخل ایران به دنیا می اومدم 🙂 جنسیتم هم همین بود 🙂

  • علي گفت:

    سلام دوست من
    از راديو مذاكره خبري نيست ؟؟؟؟

  • سارا.ر گفت:

    سلام نمیدونم امشب بتونم بیام تو بحث شرکت کنم یا نه واسه همین الان مینویسم
    سوال خوبی و مطرح کردید، با وجود محدودیت های فراوون همچنان زن بودن و ترجیح میدم.
    مثل هر ایرانی دیگه عاشق وطنمم عاشق زندگی تو کشوری که امروز مجبوریم به گذشتش افتخار کنیم، این به این معنی نیست که از شرایط الان راضیم اصلا، کشوری که تو اوج خواستن و تلاش واسه رسیدن به هدفت باید بین آدماش دنبال وسیله بگردی جای سختیه واسه زندگی کردن، متاسفانه ایران امروز ما داره بدترین روزاشو سپری میکنه البته این نظر شخصیه منه،جدای از منیت یه عده و بلایی که سر ایران آوردن که فکر نمیکنم حالا حالاها بتونه نه به جلو که به گذشتش برگرده من عاشق سرزمینمم اما برای بهترین سالهای جوونیم این دوره از تاریخ و نمیپسندم.

  • سمانه گفت:

    اگر دوباره به اين دنيا مي اومدم
    همين مقطع تاريخ
    همين جغرافيا
    ودوباره زن بودن رو انتخاب ميكردم
    اما با يك تفاوت
    اينكه بيشتر وبيشتر از آنچه تا امروز براي خودم ودنيايي كه در اون زندگي ميكنم
    تلاش ميكردم .
    “هميشه فرار از آنچه هستيم مارا به همان نقطه نزديك ميكند ”
    سلام
    آقاي شعبانعلي
    مدتهاست كه منتظر يه فرصت اين چنيني بودم تا مسقيم با شما ارتباط داشته باشم وخوشحالم كه ا ين اتفاق افتاد
    من اززماني كه شما به برنامه ماه عسل اومديد به سايت شما سر ميزنم وتاحدودي با نظرات وعقايد شما موافقم
    اما سولات زيادي هم به ذهنم خطور ميكنه !!!
    امشب در مورد سوالام با شما صحبت ميكنم

  • شیوا گفت:

    Or,Jeddah,K.S.A 2012,Male 🙂

  • شیوا گفت:

    LA,U.S 2012,Female

  • سمیه گفت:

    همین زمان و مکانی که دنیا اومدم…نه بیشتر نه کمتر .
    به نظرم زمانی که ما طی کردیم ، زمانی بین امکانات محدود و فراوانی امکانات بوده..
    من فرصت دیدن یه دنیا زیبایی در عین بی امکاناتی رو داشتم
    که شاید با یه دنیا شرایط عالی نتونی حسشون کنی

  • hadis گفت:

    سلام
    اول از همه باید بگم که با خوندن این پست واقعا ذوق زده شدم. این لطف بزرگی، خیلی ممنون
    در مورد سوالی که پرسیدین، من نمی تونم به این سوال به صورت یکپارچه جواب بدم
    تو شرایط فعلی زندگیم یعنی زمان و مکان فعلی، زمان هایی بوده که دوست داشتم پسر می بودم، به طور کلی از جنسیتم راضی هستم ولی خب تعداد دفعاتی که جمله « اگه من پسر بودم….» رو تکرار می کنم، کم نیست
    یه موقع هایی که تو مسائل اعتقادی به بن بست می خورم و مبهم بودن خیلی چیزها اذیتم می کنه، آرزو می کنم که کاش تو زمانی بودم پیامبر حضور داشت. یا حتی دوست دارم یه موقع هایی قیامت شه، همه حقایق آشکار شه.
    از لحاظ مکانی هم واسم فرقی نمی کنه، این رو می دونم که هر جایی بدنیا بیام بازم مثل الان دوست دارم زندگی تو جاهای دیگه رو هم تجربه کنم و شیوه زندگی، تفکرات، اعتقادات، تفریحات، امکانات و … طبقات، قشرها و نژادهای مختلف رو از نزدیک ببینم و لمس کنم

  • حامد احمدی گفت:

    سلام محمد رضا جان، وقت بخیر

    الان هم دست کمی از شب که میخواین آنلاین باشی، نداره 🙂

    فکر کنم، جواب دادن به این سوال تا حدودی برگرده به راضی بودن از شرایط فعلی حاکم بر جامعه و زندگی شخصی خودمان و تا حدی هم به مقصر دانستن خودمان یا جامعه در بوجود آمدن شرایط فعلی ( یا بعبارتی همون مرکز کنترل درونی/بیرونی). ؟؟!

    منکر این نمیشم که یکسری شرایط جامعه بر زندگی مان تأثیر گذار بوده و هست، مثلاً اوضاع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی کشور در دوران سازندگی، اصلاحات و ۷سال اخیر، ولی معتقدم در نهایت به خودمون بستگی داره که چطور از زمان و شرایط مختلف استفاده کرده باشیم.

    به شخصه، مثل سابق انتخاب میکردم، دهه ۶۰، تهران و مرد، به جرأت میگم حتی جزئی تر از مقطع تاریخ، جغرافیا و جنسیت(نحوه تفریح کردن، درس خوندن و …).

  • امیر موسوی گفت:

    دهه ی ۶۰، ایران، تهران مذکر : )

  • بنفشه گفت:

    دقیقاً همین مقطع فعلی تاریخ و همین مملکت بی سر و سامون و همین جنسیت (مونث)…چون دیگه سخت تر از این نمیشه .. هر چند که فعلاً از وطن دورم اما وقتی به آدمای اینجا که در شرایط همه چی تموم دارن زندگی میکنن نگاه میکنم..اصلا آرزو نمیکنم کاش من هم اینجا زاده میشدم چون شاید در اون صورت ارزش خیییلی مسایل و امکانات رو تا این حد درک نمیکردم…اصولا هر چی سختی بیشتر ، رشد هم بیشتر (بگذریم از سایر عوامل تاثیر گذار )

  • Nasim گفت:

    با دیدی که الان به زندگی دارم ، برام فرقی نمیکرد که کی و کجا به دنیا بیام چون همه ما این اختیار رو داریم که هرجور که میخواهیم و هر کجا که دوست داریم زندگی کنیم و این در طول تاریخ همیشه وجود داشته ، مهم اینه که دنبال اصل زندگی باشیم ، اون حقیقتی که بخاطرش بوجود آمدیم اما ترجیح میدادم همین جنس لطیفی که خدا بهم هدیه داده رو داشته باشم .
    میخوام اینجا از فرصت استفاده کنم و ابیاتی که چند شب پیش به ذهنم رسید رو براتون بذارم :
    وصال رویت را اگر یک شب تو مهمانم کنی
    تا آخر عمرم تو را مستان جانان میشوم
    در حلقه ی دیوانگی غرق تماشا میشوم
    تنها ز تو میخوانم و یاری ز رندان میشوم

  • پرویز گفت:

    اگر انسانی نتواند در زمان و مکان خودش زندگی کند، چگونه می‌تواند در زمان و مکانی دیگر زندگی را تجربه کند؟
    من همین زمان را انتخاب می کنم چون به جملۀ بالا باور دارم، جایی که الآن هستم بهترین جای دنیا نیست در بهترین زمان تاریخ نیستم، اما اعتقاد راسخ دارم که اگر امروز پرویزی هستم که بهش در حد خودش افتخار می کنم نتیجۀ همین تجربیات تلخ، تأسف بار و یا شیرین و مسرت بخش هست که تا به امروز داشتم، از شرایط الآنم راضی نیستم ولی می دونم که در هر شرایط و زمانی باید تغییر کرد، حتی زمانی که همه چیز خوب هست! انسان بی تغییر مرده است چه در زمان چه در مکان حالا هر کجای دنیا که می خواد باشه و حتی در هر زمانی که فکر می کنه…

    پ.ن۱: دیشب Prometheus رو دیدم پیشنهاد می کنم ببینید نگاه جالبی پشتش هست شاید جواب این سئوال توش بود، جستجوی خالق و دلیل خلقت گاهی آدم رو به این سمت و سو هدایت می‌کنه…
    پ.ن۲: اگر تونستم شب زود به خونه برسم حتماً بهتون سر می‌زنم… ایدۀ خوبی هست.

  • مینا گفت:

    ببخشید من فکر کردم امروز ۴ آبان.

  • م.س گفت:

    همون سالی که به دنیا اومدم ،همون جنسیت، همون مکان!کلا از مشخصات شناسنامه ایم راضیم،من از آدمای اطرافم خیلی یاد گرفتم با اینکه سالهای جنگ دنیا اومدم، شیر خشک قاچاق خوردم، نسلم انفجار جمعیت داشته، کلی تحریم بوده و کلی دغدغه های خانوادگی داشتم ولی مطمئنم هیچ جا و هیچوقت دیگه ای نمیتونستم با سن و سال الانم به این مفهوم از زندگیم برسم! من از پیش فرضای برنامه راضیم.

    • shabanali گفت:

      یه جمله ای ویل دورانت داره توی اولین جلد تاریخ تمدن. نمیدونم خوندی یا نه. میگه «فرهنگ» و «تمدن» در سختی ها شکل میگیره. هیچ فرهنگ عمیق یا تمدن غنی رو نمیتوانید در جایی پیدا کنید که همه شرایط مساعد و سهل باشد.
      نمیخوام بگم حتماً جمله درستیه اما فکر میکنم ارزش فکر کردن داره. نظر تو من رو یاد این جمله ویل دورانت انداخت.

      • پگاه- گفت:

        خب اگر این جمله درسته امیدوارم این شرایط سخت همچین نتیجه ای رو داشته باشه تا الانش که هرچی جلوتر میریم بدتر تر میشه …وضعیت اخلاق تو این جامعه اصلا خوب نیست با تمام سختیهاش …میدونید من بیشتر از تحریمها و جنگها و نبودن کالاهای مصرفی از بی اخلاقی عادی شده تو جامعه میترسم….از فرهنگ دروغ و ریا و چاپلوسی

      • م.س گفت:

        نه نخوندم، من کلا ویل دوررانت رو از دور میشناسم! و آدم متفکری نیستم بهتر بگم وقتی مثل الان همه جمع شدن بیشتر به اینکه الان وقت پذیرایی هست فکر میکنم ، در ضمن انگار همه به این نتیجه رسیدن همینجا ، همین الان همه چی خوبه!

  • محمد گفت:

    من فک می کنم، روزی که خدا می خواسته روز و جای فرستادن ما رو به زمین تعیین کنه، نشسته برای تمام آدمایی که از ابد تا ازل قراره به دنیا بیان برنامه ریخته و برای تک تک آدم ها در جهت تبدیل شدن زمین به بهترین جای ممکن برای زندگی، یه رسالت تاریخی تعریف کرده و بعد با توجه به اون،استعدادایی را در وجودشون قرار داده و تاریخ و مکان تولد و جنسیتشون رو هم دقیقا مطابق همین ماموریت تعیین کرده، به قول هنری فورد ” زندگی مثل بافتن قالی از روی نقشه است” نقشه ی قالی سرنوشت ماست، و ما بافنده و استعدادها و زمان و مکان تولد نخ هایی اند که برای بافتن اون نقشه لازمه، نقشه قالی های مختلف با هم فرق می کنه اما لزوما هیچکدوم از بقیه قشنگتر نیست، اگه دل به کار بدیم، زندگی هرکدوم از ما فارغ از نقطه و مکان تولدمون تبدیل به یه اثر بی بدیل می شه. و اگه یه زمانی همه آدما رسالت تاریخیشونو پیدا کنند و مطابق اون عمل کنند دنیا تبدیل به بهترین جایی میشه که می تونیم تصورش کنیم.

  • مینا گفت:

    سلام .کاش زودتر اعلام میکردی که دیشب آنلاین هستی.اگه میدونستم حتما میومدم.

  • عليرضا گفت:

    دوستان قدر اين وقتي كه استاد براي دانشجوها و دوستان خود ميگذارند را بدانند كه اين روش بزرگان است و اميدوارم انشاءالله خداوند متعال محمدرضاي عزيز را هميشه براي اين كشور و براي اين جهان و براي خانواده و دوستان و دانشجويان و مردم نگهدارد انشاءالله

  • مهدی رجبی گفت:

    اگر قرار باشد در تغییر مقطع تاریخ به عقب برگردم کدام نقطه جغرافیا معنی پیدا میکند ولی گر قرار باشد به جلو برویم معلوم نیست که کدام نقطه جغرافیا بهتر باشد
    ولی به شخصه ترجیح میدادم در زمانی به دنیا بیایم که مهدی موعود ظهور کرده باشد در اون زمان دیگه مهم نبود که کدوم جنسیت وکدوم نقطه جغرافیا را انتخاب کنم زیرا در ان زمان این قدر درک وشعور مردم جهان بالا رفته است که میشود معنی عدل و عدالت واقعی را چشید

  • پرهام گفت:

    ّآینده- آمریکا- مرد

  • امیر از شیراز گفت:

    سلام محمدرضا.
    ببخش من امشب دسترسی به اینترنت ندارم.پس الان کامنت میذارم.
    این سوالی که پرسیدی رو همیشه موقعی که عرصه بهم خیلی تنگ میشه و نا امید میشم از خودم میپرسم.
    همیشه دوست داشتم همین امیر فعلی باشم.احساساتی ،عاشق و ساده.ولی خیلی دوست داشتم جایی زندگی میکردم که وقتی تو صف بانک جلو نمیزنی اونی بهت نگن احمق.وقتی فحش نمیدی بهت نگن بچه مثبت.وقتی با خوندن یه جمله پر معنی اشک میریزی بهت نگن ضعیف.
    وقتی توی خیابون راه میری بیشتر از اون که درخت ببینی پلیس امنیت اخلاقی ببینی که مثل گرگ منتظر طعمه هستن .جایی که پسرها کینه دخترها رو نداشته باشن و دخترها نیز
    نمیدونم کجای دنیا رو دوست دارم.؟بارسلون.نیویورک.پاریس؟…
    فقط میدونم ایران امروز رو که یه روزی خیلی دوستش داشتم جای خوبی نیست.هیچ چیزمون به هیچ چیزمون نمیاد.کاش واقعا میشد هرجا که دوست داشتی میبودی محمد رضا….
    فقط میدونم تو ایران امروز من که یه روزی حس خوبی از ایرانی بودنم داشتم

  • saeed گفت:

    Berlin, Germany 2012, Male

    • shabanali گفت:

      نمی دونم الان هم در برلین زندگی میکنی یا نه. من مقطع کوتاهی برلین بودم. مثل تو حس خوبی به اونجا دارم. راستش رو بخوای شرقش رو از غربش بیشتر دوست دارم.

  • پگاه- گفت:

    مقطعی از تاریخ که انسان به چنان آگاهی رسیده که چیزهایی مثل جنگ و خونریزی این حق مسلمهای احمقانه رو حتی تو بازی بچه هاشون هم دیده نمیشه یعنی دقیقا عصر ارتباطات و اطلاعات و رد کرده و آخرای عصر دانشه….
    نقطه جغرافیاش هم خوب اگر تو اون مقطع تاریخی باشه مسلما چیزی به اسم جهان اول و جهان سوم معنایی نداره ولی حالا واسه احتیاط یه کشور جهان اولی
    زن بودن رو.. با تمام سختیهاش زیباس…تنها چیزی که هیچوقت بابتش اعتراضی نداشتم اعتراضی هم بوده به خاطر اینکه زن بودن تو یه کشور جهان سوم خیل خیلی سخت تره ولی همونقدر زیباس…:)

  • دیدگاهتان را بنویسید (مختص دوستان متممی با بیش از ۱۵۰ امتیاز)


    لینک دریافت کد فعال

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    yeni bahis siteleri 2022 bahis siteleri betebet
    What Does Booter & Stresser Mean What is an IP booter and stresser