دوره‌های صوتی آموزشی مدیریت و توسعه فردی متمم (کلیک کنید)

گزارش سه سالگی متمم

دوم بهمن ماه امسال، متمم سومین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشت.

مثل سال‌های گذشته، چیزی که کمک کرد تا متمم همچنان ادامه پیدا کند، کمک‌ها و حمایت‌های دوستان عزیز متممی بود.

برای تیم متمم هم امسال، سال ساده‌ای نبود و چالش‌های بسیار زیاد و پیچیده‌ای را پشت سر گذاشتیم که شاید در آینده در فرصتی مناسب، گزارش آنها را هم خدمت شما ارائه کنیم.

اما به سنت همیشه، در این گزارش سالانه، قصد داریم صرفاً اتفاق‌های مثبت گذشته و خبرهای خوب آینده را با شما مرور کنیم.

رشد متمم را می‌توان مثال خوبی از تکامل و خودسازماندهی دانست. قابلیت‌ها و امکانات متعددی به متمم اضافه شدند که برخی از آنها، رضایت شما را افزایش دادند و امروز هم باقی مانده‌اند. برخی دیگر یا مناسب نبودند یا در زمان مناسبی عرضه نشده بودند که متوقف یا حذف یا اصلاح شدند.

این روند هنوز هم ادامه دارد و معتقدیم زمانی که همه چیز یکنواخت شود و تغییر و بهبود جدیدی روی ندهد، عمر متمم به پایان رسیده است.

ما تا نیمه‌های سال گذشته، فهرست بلندبالایی از نظرات و پیشنهادات و انتقادات دوستان عزیز را گردآوری کردیم و آن زمان قول دادیم که به تدریج، با توجه به محدودیت منابع و اولویت پیشنهادات و نیز با رعایت چارچوب خط مشی و استراتژی متمم، آنها را در متمم لحاظ کنیم.

ما همواره کوشیده‌ایم به صورت هفتگی، شاخص‌های رضایت دوستان متممی را بررسی کنیم و بر این اساس در مورد تغییرات قبلی و بهبودهای بعدی تصمیم بگیریم.

نرخ تمدید حساب‌های کاربری دوستان، تعداد کسانی که از همراهی ما صرف‌نظر می‌کنند، همراه شدن مجدد دوستانی که قبلاً از ما جدا شده‌اند، متوسط مدت زمانی که متممی‌ها در روز به متمم اختصاص می‌دهند، میزان مشارکت دوستان در بحث‌ها، وقتی که برای مطالعه‌ی نظرات و حرف‌های دوستان دیگرشان می‌گذارند و میزان منظم یا پراکنده خواندن درس‌ها، از جمله شاخص‌هایی هستند که در کنار هم به ما کمک می‌کنند برآوردی از رضایت دوستان و نیز پیش‌بینی بهتری از مسیر آتی متمم داشته باشیم.

چون اگر قرار باشد متمم با رشد یا افول مواجه شود، معمولاً ماه‌ها قبل می‌توان نشانه‌هایش را در شاخص‌های فوق که ترکیبی از رفتار هزاران از نفر دوستان ماست مشاهده کرد. ما همیشه این نظر جمعی را به نظرهای انفرادی دوستان متممی و حتی خودمان ترجیح داده‌ایم. چون معتقدیم که کمترین خطا و سوگیری را دارد.

جدا از تغییرات و بهبودهای جزئی که پیوسته وجود داشته‌ است، برخی از مهم‌ترین تغییراتی که سال گذشته در متمم به وجود آمد به شرح زیر است:

  • راه اندازی و ارتقاء تدریجی سیستم تشخیص و تحلیل محتوای کامنت‌ها که هنوز هم ادامه دارد
  • در نظر گرفتن مکانیزم‌های مختلف برای دیده شدن نظرات و تمرین‌های دوستان جدید برای اینکه از حلقه‌ی متممی‌های قدیمی عقب نمانند.
  • اضافه شدن تدریجی بخش اهداف آموزشی به درس‌ها که حتماً توجه داشته‌اید موجب تغییر ساختار و محتوای درس‌ها هم شده است. البته برآورد ما این است که برای تطبیق حدود دو هزار درس باقیمانده با سیستم جدید، حدود یکسال زمان مورد نیاز باشد.
  • اضافه شدن پروژه پایانی درس‌ها و جدی شدن این الگو در کل فضای متمم
  • مطرح شدن نقش ارزیاب‌ها و پررنگ‌ شدن نقش آنها در درس‌ها
  • ویرایش مجدد محتوای بسیاری از درس‌ها و به روز کردن آنها بر اساس آخرین استاندارد محتوای متمم که البته هنوز هم ادامه دارد.
  • تدوین و انتشار تدریجی نقشه راه یادگیری برای درس‌های مختلف برای دوستانی که به تازگی به جمع ما ملحق می‌شوند.
  • تطبیق بیشتر محتوای تولید شده با نظر دوستان متممی که بازخورد آن را به طور مشهودی در رضایت دوستان هم دریافت کرده‌ایم.
  • استفاده از سیستم تم هفته یا موضوع غالب هفتگی در تقویم آموزشی متمم در کنار درس‌های پراکنده به شکلی که هر هفته یک یا دو موضوع در متمم بسیار پررنگ‌تر باشند و فضای ذهنی دوستان متممی برای آنها آماده‌تر باشد.
  • آشنایی تک به تک و متمرکز با برخی از چهره‌های روز مدیریت جهان از جمله دن اریلی و نسیم طالب و ست گادین.
  • معرفی تمرین‌های برتر عمومی و تمرین‌های برتر اختصاصی و متممی‌های برتر در درس‌های عمومی و متممی‌های برتر در درس‌های اختصاصی
  • راه اندازی سایت بهترین پاسخ به عنوان پشتیبان متمم برای اینکه توضیحات کوتاهی که در حد جملات چند کلمه‌ای در متمم بود یا به سایت‌های انگلیسی می‌رفت و مطالعه‌ی آن برای دوستان‌مان سخت یا زمان‌بر بود به توضیحاتی چند صدکلمه‌ای، خلاصه، دقیق و معتبر تبدیل شود و از سوی دیگر، استاندارد کیفی و یک‌پارچگی محتوای متمم هم از بین نرود.
  • ده‌ها تغییرات مختلف فنی در ظاهر متمم و زیرساخت‌های فنی آن

هنوز بخش قابل توجهی از فهرست‌ پیشنهادات دوستان برای بهبود متمم، باقی مانده که طی سال آتی به آن‌ها خواهیم پرداخت و همچنان تقاضا داریم پیشنهادهای جدید را فعلاً ارسال نکنید تا بتوانیم تغییرات درخواست شده را اعمال کنیم. خصوصاً اینکه خود تیم متمم هم فهرست طویلی از زمینه‌های بهبود فنی و محتوایی را در نظر دارد که امیدواریم تا در چهارمین سال زندگی متمم – اگر عمر و فرصت در اختیارمان بود – اجرایی شوند.

برخی از کارهایی که در چهارمین سال متمم مشاهده خواهید کرد به شرح زیر است:

  • اضافه شدن شناسنامه برای درس‌های متمم (فعلاً برای کار تیمی، زندگی شاد و افزایش عزت نفس این کار را انجام داده‌ایم).
  • پرسش‌نامه‌ی آنلاین برای درس‌های مختلف تا بتوانید یادگیری خود را بیازمایید (بر خلاف نظام آموزشی سنتی ما نتیجه‌ی خودارزیابی‌های آنلاین شما را ثبت نمی‌کنیم تا شما تنشی در ارزیابی خودتان نداشته باشید و دائماً وضعیت خود را بسنجید)
  • مرور و بازخوانی تدریجی برخی کتابهای روز دنیا که مدیریت در شرایط ابهام، یکی از نمونه‌های موفق آن بوده است.
  • افزودن امکاناتی برای افزایش نظم مطالعه و یادگیری شما شامل اینکه چه درس‌هایی را خوانده‌اید و چه درسی‌هایی را می‌خواهید بعداً بخوانید و چه تمرین‌هایی را حل کرده یا نکرده‌اید و سایر فرایندهای مشابه.
  • اضافه شدن گام‌های یادگیری آتی در بخش اهداف درس‌ها تا هر کس بدانند پس از مطالعه‌ی هر درس چه مسیر‌هایی را می‌تواند در مطالعه‌ی متمم ادامه دهد.
  • دقیق‌تر شدن سیستم ارزیابی محتوای کامنت‌ها و ارزیابی شیوه‌ی ارزیابی دوستان هم همچنان ادامه خواهد داشت.
  • ارائه‌ی خدمات آموزشی ویژه برای امتیازهای بالا
  • درس‌های آموزشی برای ارزیابان متمم که به صورت آزمایشی انجام دادیم و چون نتیجه بخش بود امسال در برنامه‌ی ما جدی خواهد شد.

البته تغییرات و بهبودها بسیار فراتر از فهرست فوق است که به سنت گذشته، مورد به مورد در پیام اختصاصی خدمت شما گزارش خواهم داد.

در ادامه، به شیوه‌ی هر سال اجازه می‌خواهم چند مورد قدردانی داشته باشم.

از جناب آقای عبداله ایپکچی که با حمایت‌های بی‌دریغ و بی‌صدای مالی خویش، انگیزه‌ی ما را در تلاش و خدمت دوچندان کردند.

از علی کریمی عزیز، سعید هاشمی و خانم سکینه شفیعی نژاد عزیز که ایشان هم حمایت‌هایی فراتر از انتظار ما داشتند.

از سامان عزیزی و شهرزاد و خانم یاسمن احمدیان و نیز آقای مهدی خانی عزیز و حمید طهماسبی و ناصر ابراهیم زاده هم به خاطر حمایت‌هایشان تشکر می‌کنم.

ما گاهی به شوخی به تقلید از سبک دوستان محک، می‌گوییم: متمم، غیر از درس، هزینه هم دارد. 😉

در کنار تشکرهای فوق، اجازه می‌خواهم تا از هفتاد و پنج نفر از دوستان متممی که در سال گذشته (از ۲ بهمن پارسال تا ۲ بهمن امسال) فعال‌تر از سایر دوستان بوده‌اند نیز تشکر کنم.

معیار ما برای فعالیت، ترکیبی از مدت زمان صرف شده در متمم، مشارکت در درس‌ها، مطالعه و  ارزیابی دور از احساس تمرین‌های دوستان و کیفیت محتوای تولید شده، بوده است. قبلاً هم برای یکسالگی و دو‌سالگی متمم، تشکر‌ها و تقدیرهای مستقلی داشته‌ایم که شاید بد نباشد همراهان جدیدمان، اگر فرصت کردند نگاهی به آنجا هم بیندازند.

۱- محسن سعیدی پور

۲-معصومه فردوس مقدم

۳-حسن کشاورز

۴-علی کریمی

۵-طاهره خباری

۶- مریم رئیسی

۷- ایمان نظری

۸-شهرزاد

۹- بهروز ایمانی مهر

۱۰- معصومه خزاعی

۱۱-عزیزه تیموری

۱۲-حمید طهماسبی

۱۳-فواد انصاری

۱۴-علیرضا داداشی

۱۵-سینا آقا احمدی

۱۶-بهروز مطیع

۱۷-علی رسولی

۱۸-هیوا

۱۹-مهدی کیانی

۲۰-هنگامه

۲۱- سامان عزیزی

۲۲-احمد بیگدلی

۲۳-شاهین کلانتری

۲۴-داود شاکری

۲۵-پیمان اکبرنیا

۲۶-جعفر فقیهی

۲۷-یاور مشیرفر

۲۸-محمد مقیمی

۲۹-ابراهیم صیادی

۳۰-محمد رمضانی

۳۱-سارا حق بین

۳۲-نیلوفر شیری پور

۳۳-امین کاکاوند

۳۴-سعید میربرون

۳۵-جوادزاهدی

۳۶-پوپک جهانشاهی

۳۷-علیرضا محمدی

۳۸-باران

۳۹-یوسف خوشنام

۴۰-مجتبی بابائی

۴۱-رحیمه سودمند

۴۲-ماجد قاضی

۴۳-مصطفی سپهریان

۴۴-مهشید محمدی

۴۵-آیدین کردی داریان

۴۶-مریم آزاد

۴۷-معصومه شیخ مرادی

۴۸-مرتضی خیری

۴۹-هما صمدی

۵۰-حمید

۵۱- علیرضا امیری

۵۲-جواد عزیزان

۵۳-زهرا غلام نژاد

۵۴-مریم م

۵۵-مجتبی زینال

۵۶-محمد هادی غفارپور

۵۷-حمیدرضا زارع

۵۸-وحید قاسمی

۵۹-مجتبی بابایی

۶۰-سکینه شفیعی نژاد

۶۱-شراره شیری جیان

۶۲-زهره

۶۳-مینا سالاری

۶۴-جلیل شجاع زاده

۶۵-محمدرنجبر

۶۶-زینب دست آویز

۶۷-علی اکبر جنیدی

۶۸-امیر عباس کاشانی

۶۹-علی طاعتی مرفه

۷۰-مژگان پیوندی

۷۱-ایمان میرزائی

۷۲-مهتاب کردی

۷۳- کاظم علی یاری

۷۴-سمیرا کرمی راد

۷۵-ساجده ممتازیان

در پایان، از همکاران خودم در تیم متمم هم تشکر می‌کنم که آرام و بی‌صدا و به دور از جنجال نام و نان، کار می‌کنند و ترجیح می‌دهند به جای دیده شدن در مراسم‌ها و سمینارها و تقدیرهای رسمی، با کمترین حضور بیرونی، اصطکاک‌های بی‌نتیجه‌ی ارتباطی را کاهش دهند و تمام توان خود را صرف رشد متمم کنند.

مثل همیشه از اینکه ضعف‌های متمم را با دیده‌ی خطاپوش می‌نگرید تشکر می‌کنم. مطمئن باشید که ما هم ضعف‌ها را می‌بینیم و می‌دانیم و آنها را انکار نمی‌کنیم.

فقط مثل شما، به خاطر داریم که متمم، از یک فایل فروشی آنلاین به نام تراست زون ریشه گرفت و امروز به تعبیر دکتر شفیعی، مسیر تبدیل شدن به یک دانش‌زار آنلاین برای آموزش مدیریت و مهارت در بستر دیجیتال را طی می‌کند و هنوز هم راهی طولانی در پیش دارد که طی شدن آن،‌ جز با حمایت و بزرگواری و صبر و تحمل شما امکان‌پذیر نیست.

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) دوره های توسعه فردی ۶۰ نکته در مذاکره (صوتی) برندسازی شخصی (صوتی) تفکر سیستمی (صوتی) آشنایی با پیتر دراکر (صوتی) مدیریت توجه (صوتی) حرفه‌ای‌گری در کار (صوتی) کتاب های مدیریت راهنمای کتابخوانی (صوتی) آداب معاشرت (صوتی) کتاب های روانشناسی کتاب های مدیریت  


45 نظر بر روی پست “گزارش سه سالگی متمم

  • سکینه گفت:

    من هم سه سالگی متمم رو به دوست داشتنی ترین معلم زندگیم، تیم محبوبش و دوستان متممی خودم تبریک می گم.
    امیدوارم چراغ متمم همیشه فروزان و تابنده باقی بمونه و سالیان سال روشنی بخش راه مشتاقان و دوستداران علم و دانش قرار بگیره.
    متمم یکی از فوق العاده ترین و ارزشمندترین هدایاهایی بوده که تا کنون دریافت کرده ام و بیشترین حسرتم این بوده که چرا نتونستم به خاطر برخی از مسائل ناخواسته ای که برام پیش اومده، به نحو شایسته ای از این فرصت استفاده کنم. از خدا می خوام شرایطی رو برام فراهم کنه تا بیشتر از گذشته در اینجا حضور و فعالیت مثمرثمردار تری داشته باشم.

  • زینب دستاویز گفت:

    محمدرضا جان
    متمم گوشه دنج تنهایی منه. حتی روزهایی که تو شلوغی زمان گیر می کنم، دوست دارم زودتر بیام پیشش و به حرف هاش گوش بدم و یاد بگیرم. از ته قلبم حس می کنم متمم بیش تر از هر موجود زنده دیگه دوستم داره و بهم اهمیت میده.
    متمم برای من شده یه معیار. یه متر. یه محک. امروز یکی از دوستان خوبم به موجب یه ایمیل مهرآمیز ازم خواست ازش انتقاد کنم، یکی از مواردی که بهش گفتم متممی نبودنش بود 🙂
    دوستت دارم متمم جان
    پی نوشت: محمدرضا میگم یادته پارسال اینجا یه بحثی باحالی داشتیم تحت عنوان “با متمم تا عید نوروز” ؟ نمیشه اگه این امکان و فرصت رو داری امسال دوباره داشته باشیمش و با این موضوع برامون بنویسی؟

  • مریم میم گفت:

    سلام، یکی از شادی های قلبی زندگیم اینه که با محمد رضا و متمم آشنا شدم. سه سالگی متمم جان مبارک. فکر نمی کردم اسمم توی این لیست باشه، واقعا از دیدن اسمم ذوق زده شدم، چند وقتیه این جا اون قدر سطح کامنت ها بالا رفته که دیگه روم نمیشه این جا چیزی بنویسم. محمد رضا واقعا ممنون از این که ما رو با متمم کالیبره کردی .

  • علی گفت:

    بابت بودن در این لیست به خودم افتخار میکنم 🙂
    البته یک مدتیه که درس ها رو بصورت منظم پیگیری نمیکنم. احساس میکنم بعضی درس ها رو دوباره باید مرور کنم و تمرین حل کنم براشون.
    امیدوارم همونطور که متمم باعث تحول و رشد ما میشه، نگرشمون رو تغییر میده و در همه جنبه های زندگیمون تاثیر میگذاره، ما هم بتونیم برای متمم مفید و موثر باشیم.

  • معصومه گفت:

    سه سال همراهی با متمم، بهترین و ناب ترین دانسته ها را برایم به ارمغان داشته است.
    متمم برایم دریچه ای رو به دنیای ناشناخته ها گشود. همراه و همگام با معلم زندگیم و دوستان عزیز متممی توانستم با آرامش خاطر فراز و نشیب ها و جاده های پر پیچ و خم زندگی را به سلامت طی کنم.
    از سمیه تاجدینی و شادی قلی پور و کلیه دست اندرکاران و تیم محبوب متمم کمال تشکر و قدردانی را دارم.
    برای همه همراهان متمم بالاخص یکتا معلم زندگیم محمدرضا شعبانعلی آرزوی سلامتی، رضایت و آرامش خواستارم.

  • نیلوفر گفت:

    متمم عزیز سومین سالگرد تولد و حضورت رو به همه متممی ها از جمله خودم تبریک میگم.
    تبریکم رو با آرزوی موفقیت همراه نمی کنم( به دلیل کلیشه ای بودن)، چرا که معتقدم موفقیت ساختنی است و برای اون باید زحمت کشید.
    شاید در متمم و حتی اینجا هم اختصاص یک پست به تشکر ، کار شایسته و درستی نباشه. بخاطر همین از فرصت این گزارش استفاده میکنم و از همه تیم متمم، سپاسگزارم، بخاطر پویایی لحظه به لحظه و زحمات مداوم شون. ممنونم چون معنای آموزش و یادگیری رو در ذهن من تغییر دادید و در ذهنم درهای جدیدی باز کردید.

  • محمد صادق اسلمی گفت:

    سلام به همه دوستان متممی و محمد رضای عزیز
    منم از این که نزدیک به سه سال با متمم و اینجا ،آشنا هستم خیلی خوشحالم.همیشه از خدا به خاطر نعمت وجود محمد رضا تشکر کردم.محمد رضا باعث شد.با خیلی چیزا آشنا بشم.با خیلی از رفتارا،با خیلی از آدما،با خیلی از مهارتها، وقتی به این فکر میکنم که اگه متمم و روزنوشته ها نبود.چی میشد.تنم میلرزه. من در متمم آموزش میبینمو توی روزنوشته ها تربیت میشم.متمم و روزنوشته ها منو با دنیای بزرگتری آشنا کردن.بدون ترس از این که مخاطبشون رو از دست بدهند.
    خوشحالم که سه سالگی متمم رو میبینم.
    به ۷۵ دوستم که اسمشون بالاس حسادت میکنم به این خاطر که تلاش و وقت بیشتری صرف یادگیری کردند
    دست معلم عزیزم رو میبوسم،که بی دریغ میبخشه،واز همه بچه های متمم که همیشه سعی میکنند محتوایی با کیفیت تولید کنند، تشکر میکنم.

  • امین آرامش گفت:

    پیش نوشت:
    طولانی شد محمدرضا، ببخشید. آداب و ترتیب رو گذاشتم کنار و هرچی دلم خواست نوشتم. قول میدم زیاد از این کامنتای بی سروته و پر از روده درازی نذارم.
    اصل کامنت:
    محمدرضا تو خیلی خوبی، خیلی.
    تو من رو متحول کردی، الان اصلا نمیتونم “زندگی” رو بدون آموزشهایی که تو بهمون دادی تصور کنم. همونجور که شهرزاد گفت عادتهای خوب خیلی زیادی در ما ایجاد کردی. من به شخصه خیلی خیلی ازت ممنونم، حالا که لذت کتاب خوندن رو فهمیدم، با هیچ چیزی نمیتونم عوضش کنم. به قول یاور ما با آموزشهای تو همیشه به فکر تغییریم و این واقعا یه نعمته.
    اما مهمترین چیزی که فکر میکنم من ازت یاد گرفتم، “مرگ آگاهیه.” هدیه بسیار گرانقدری به من دادی. اثرش رو روی تصمیمات مختلف زندگیم و برخوردام دارم میبینم. واقعا به برخی دغدغه های قبلیم خندم میگیره و البته به قول سامان بار بسیار بزرگی هم روی دوشم احساس میکنم از این آگاهی های جدید.
    البته یه نگرانی جدید دارم این روزها، نگرانم که کاش به همین زودیها نمیرم، حداقل یک چند وقتی لذت “زندگی” کردن رو درک کرده باشم. آخه تازه فهمیدم لذت “زندگی” فقط در کنار واقعیت “مرگ” قابل دست یابیه. دلم میخواد برای این ۲۸ سالی که این لذت رو نداشتم، یه چندوقتی هم زندگی کنم.
    همونجور که فواد گفت تو جنسی از یادگیری رو برای ما فراهم کردی که هیچ جای دیگه در دسترس نبود. توی یک سطحی از آموزش رو به ما دادی که باعث شد آموزشهای بقیه برامون سطحی باشه و اینها همه به خاطر اینه که تو به معنای واقعی کلمه “معلمی”.
    محمدرضا توی این روزهایی که فعالان دیگه آموزش رو میبینم یه تفاوت محسوس بین “محمدرضای خودمون” و بقیه هست و من همیشه با خودم میگم:
    یارم چو قدح به دست گیرد
    بازار بتان شکست گیرد
    واقعا که:
    میان ماه من تا ماه گردون
    تفاوت از زمین تا آسمان است
    محمدرضا، این روزها یکی از بزرگترین دغدغه های من اینه که “شاگرد خوبی برات باشم”. میدونم که این شاگرد خوب بودن، خودش باعث یک عالمه خیر دیگه برام میشه. اما سوای اون خیرها یه جنبه عاطفی هم هست. از جنس همون وقتایی که مثلا دوست نداشتیم خاله محبوبمون بفهمه ما کار بدی کردیم…
    راستی محمدرضا من هم دلم میخواد از نزدیک ببینمت، برای من که هیچوقت این فرصت رو نداشتم این یه حسرته. ممکنه بگی که با این همه نوشته و آموزش “مدل ذهنی” تو همراهمون هست و نیازی به حضور فیزیکی نیست. بله، مدل ذهنی محمدرضا شعبانعلی همیشه با من هست و نه همراه من بلکه همیشه در درون منه، اما این چیزی که من گفتم از جنس منطق نبود که جواب منطقی بهش بدی. من از یک جنس محبت خاص حرف زدم، من تا حالا این جنس احساس علاقه به یک معلم رو به هیچ کس نداشتم، زبونم قاصره از گفتنش:
    سینه خواهم شرحه شرحه از فراق
    تا بگویم شرح درد اشتیاق
    میدونم که زحمت زیادی برات داره برگزاری یه جلسه حضوری، اما کاش یه فرصتی فراهم میشد. من خودم هم به شخصه حاضرم “هر کاری” توی برگزاریش بکنم، همین که بیای آخرین کتابی رو که خوندی هم برامون بگی عالیه. اینم چون میدونم خودت برات مهمه که آموزش بدی میگم، والا اگه به من بود که میگفتم بیا فقط برامون حرف بزن، فقط حرف.
    البته میدونم یک کمی هم ممکنه برات ناخوشایند باشه، از جنس همون ناخوشایندی که توی وبلاگ سجاد بهش گفتی. ولی خب اگه امکانش بود یه کاری بکن.
    راستی محمدرضا، یکی از دلایلی که این چند وقت بیشتر فعال شدم، این بود که اون امتیاز لازم برای حضور توی دوره های با امتیاز بالا رو داشته باشم، کاش میشد اون دوره برند شخصی که یه جایی ازش گفتی رو بتونم منم شرکت کنم. ولی خب متاسفانه امتیازم کمه.

    آخرشم مجدد بهت بگم که از صمیم قلب دوستت دارم معلم خوبم و افتخار میکنم که شاگردت و یک متممی هستم.

    ارادتمند
    امین

  • مریم. ر گفت:

    محمدرضا.
    خوشحالم که یک سال دیگه هم با متمم بودم. البته شاید جمله ی صحیحی نباشه اینکه بگم با متمم بودم, چونکه متمم دیگه جزئی از زندگی من شده و بودن بدون متمم امکان پذیر نیست.:)
    همیشه فکر میکنم که اگر متمم با همین کیفیت و همین سطح بالای علمی بود اما به جز تو کسی دیگه پشتش بود, بعید بود اینهمه در زندگی من موثر باشه و بزرگترین دلخوشی من باشه و اینهمه براش وقت صرف کنم.
    شاید برای کسی که در این فضا نیست, قابل درک نباشه که یک فضای علمی در سطح بسیار بالا که سختگیری های خاص خودش رو داره و باید حواسمون به هر کلمه و جمله مون باشه و درست بنویسیم و هر حرفی رو نمی تونیم و اجازه نداریم که بگیم و بنویسیم, همچین فضایی در وقت ناامیدی و وقتی که درد و رنجی داری بشه مرهم دلت.
    اما واقعیت برای ما متممی ها همینه و به خاطر وجود متمم و این فضای پر از عشق و محبته که الان حال دل من خوبه و انگیزه ی منه برای اینکه بتونم از پس مشکلات بربیام و سرپا بمونم.
    و همیشه نگرانم که نکنه جوری زندگی کنم و جوری فکر و رفتار کنم که تو ازم ناامید بشی, اون چیزی که به من انگیزه میده تا هر روز تلاش کنم بهتر بشم و رشد کنم و یاد بگیرم اینه که روزی برسه که بتونم اندازه ی سر سوزنی زحماتت رو جبران کنم و برای اطرافیانم موثر باشم و تو از اینکه وقت و انرژیتو برام ( برای همه ی متممی ها ) صرف کردی خسته و نا امید و دلزده نشی. و همه ی این انگیزه و شوق من به خاطر اینه که فوق العاده برام عزیز هستی. جزو عزیزترین های زندگی من.
    ممنون که هستی.

  • زهرا گفت:

    سلام . تبریک برای سه سالگی متمم و تبریک همراهان عزیزش
    انقدر خوشحال و هیجان زده شدم که اسم خودم را تو ردیف۵۳ دیدم قبل از اینکه همه کامنتها را بخونم میخوام کامنت بزارم
    هیچ وقت فکر نمیکردم بتونم توی یک فضای آموزش دیجیتال این همه مدت بمونم و برام انقدر عزیز و خواستنی بشه که بعضی روزها که ازش دور میشم احساس دلتنگی و سر در گمی کنم خدا وند مهربانم را شاکرم که دوستانی به خوبی متمم را سر راه من قرار داد و به پاس قدردانی از همه عزیزانی که در متمم زحمت میکشند و از همه عزیزتر استاد عزیزم از امسال تمام تلاشم را برای بهتر شدن و لایق متمم بودن خواهم کرد و دوستانی را که خیلی برام عزیز هستند و لیاقت اینجا بودن را دارند حتما متمم را بهشون معرفی خواهم کرد.
    یکی از اتفاقهای خیلی شیرینی که برام به واسطه متمم و آموزش آنلاین افتاد ثبت نام خوندن زبان انگلیسی به صورت آنلاین البته برای من ذوق داره چون همش بهانه می آوردم:)
    متمم عزیزم دوستت دارم و امیدوارم سالهای زیادی شاهد حضور رو به رشد خودت و خودم باشم.

  • محسن سعیدی پور گفت:

    از اینجا خطاب به متمم
    (سلام سه ساله ، سرحالی؟
    هستی میدونم .دوست دارم سیزده سالگی ات رو ببینم .(اون موقع اگر هنوز پروفایل من برقرارباشه بالای کامنتهام نوشته شده «من چهارهزارو هفتصدو سی و یک روز است که همراه متمم هستم»از دوم بهمن امسال حساب کن با در نظرگرفتن یه روز اضافه ی سالهای کبیسه .شاید سی سالگیت رو ندیدم .(و البته با توجه به سن و سالم ومیانگین سن مرگ و میر و علاقه ام به این مدلی زنده نبودن، بعیده که ببینم) ولی امیدوارم دخترم ببینه.
    «اگر قرارباشه به تو وخودم یه امتیاز مشترک از صد بدم بدون شک اون امتیاز پنجاه و پنج خواهد بود.
    پنجاه تاش برای تو
    پنج تاش برای من
    شاید در سهم خودم اغراق کرده باشم
    ولی در سهم تو نه
    امیدوارم امتیاز خودم رو هرروز بیشتر کنم.»
    این متن داخل گیومه یکی از کامنتهای قدیمیه منه .شاید مال اردیبهشت پارسال .
    الان اگر بخوام بهت گزارش بدم اون کامنت رو این شکل مینویسم:
    «اگر قرارباشه به فعالیت تو وخودم یه امتیاز مشترک از صد بدم ، اون امتیاز پنجاه و پنج خواهد بود.
    پنجاه و چهارتاش برای تو
    یه دونه اش برای من
    مسلما در حق خودم و امتیازی که به خودم دادم اغراق کردم
    ولی در سهم توو حق تو، نه.
    ممنونم که هستی .این ممنون بودن رو نمیدونم چطوری بیان کنم .اگر خودت عدد و رقمی داری که بشه حساب کرد،لطفا بهم بگو.
    ممنونم به خاطر خوبیهایی که تو باعثشون شدی و من انجام دادم وبه خاطر ترک بدیهایی که تو باعثشون شدی و من ترکشون کردم،بدون اینکه نیمه تاریک خودم رو انکار کنم .به خاطر تفکر نقادانه به خاطر دنیای کیفی به خاطر مهارتهایی که تو به من نشون دادی قابل دستیابی و استفاده هستند.
    ممنونم که هستی .لطفا بازهم باش.
    به محمدرضا سلام برسون بگو لطفا قول اون عکس دونفره رو بهم بده.)

  • بهروز ایمانی مهر گفت:

    فکر می‌کنم جدای از مطالب و دروس ارزشمند و کاربردی که با زحمت و تلاش تیم متمم، در اختیار ما قرار می‌گیره، میشه از همین مسیری که متمم داره برای رشد و توسعه خودش (و در واقع ما) طی میکنه کلی چیزها یاد گرفت. و این به نظرم فرصت ارزشمند و کمیابی است که در کنار فرد و افرادی باشیم که کاملاً مبانی رشد و توسعه پایدار، استراتژی محتوا و تفکر سیستمی رو درک کرده باشن و هر روز با هر اقدامی که انجام می‌دن یا ویژگی‌ای که اضافه یا حذف می‌کنن، یکی از مبانی این دروس رو هم به ما یا می‌دن و یادآوری می‌کنن. امیدوارم لیاقت این همراهی رو داشته باشیم و قدرش رو بدونیم.

  • شهرزاد گفت:

    قبل از هر چیز، تولد سه سالگی متممِ مون، خیلی مبارک 🙂
    پیش نوشت: این پست رو بعدازظهر دیدم و خیلی خوشحال شدم از خوندنش، اما در شرایطی نبودم که بشینم راحت، پشت کامپیوتر و کامنت بذارم. بعد، گذشته از اینکه، بعدازظهر میخواستم برم کلاس (باشگاه)، امروز یه عزیزِ نازنینی بعد از مدتها که درد فراقش رو تحمل کرده بودیم، به خونه برگشته بود.
    «زاینده رود» رو میگم.
    دلم برای دیدنش پر میکشید. وقتی توی تاریکی دیدمش و اینکه سی و سه پل دوباره به زیبایی، توی آبهای روون و روحبخشش، انعکاس پیدا کرده بود؛ نتونستم جلوی اشکام رو بگیرم. هم اشک شوق بود از دیدنش، هم اشک دلتنگی از اینهمه مدت، نبودنش و هم اینکه میدونستم خیلی زود، تا بیست روز یا یک ماه دیگه، دوباره ترکمون میکنه و خدا میدونه دوباره کی برگرده. بگذریم…
    .
    اصل کامنت: با عرض معذرت از «رنه دکارت» عزیز، از جمله ی معروف او میخوام وام بگیرم و بگم:
    “متممی هستم، پس هستم.” 🙂
    و محمدرضا. ما باید از تو تشکر کنیم.
    «بخاطر اینکه هستی.»
    تو نمیدونی، بودنت چقدر خوبه.
    و کلاً بودنِ تو، برای ما و برای زندگی همه ی ماهایی که اینجا هستیم، پر از خیر و برکت بوده و هست.
    تو با روزنوشته ها، با متمم، با کتاب پیچیدگی و سیستم های پیچیده؛ و با خیلی از نوشته ها و رفتارها و گفتارها و موضع گیری هایی که در شرایط و زمان ها و موقعیت های مختلف – مستقیم یا غیر مستقیم – داشتی و ما ازت خوندیم یا دیدیم یا شنیدیم یا حس یا دریافت کردیم؛ خیلی چیزها رو با ظرافت و به طریقی دوست داشتنی، به ما یاد دادی و یاد میدی و یا، به یادمون میاری.
    تو الهام بخشِ ما برای خیلی عادت های خوب و مفید، مثل کتاب خوندنِ بیشتر، مطالعه ی بیشتر، نوشتنِ بیشتر، فکر کردنِ بیشتر، تلاش کردنِ بیشتر، و خیلی چیزهای خوبِ دیگه بودی و هستی.
    و کلاً به واسطه ی روزنوشته ها و متمم، حس میکنم مثل این میمونه که از وقتی که باهات آشنا شدیم، دست ماها رو گرفتی از یه بیابون خشک و برهوت در گوشه ای از این دنیای دیجیتال، ما رو به یه باغ سرسبز و زیبا آوردی که خود این باغ، باز خودش پر هست از خیلی پنجره هایی که رو به منظره های دوردستِ زیبای دیگری از جهان باز میشن و ما میتونیم از این پنجره ها، باز مناظر بیشتری از جهان رو ببینیم و بشناسیم و یاد بگیریم و به دنیامون، وسعت بیشتری ببخشیم.
    هر چقدر هم که سعی کنم از استعاره ها کمک بگیرم، نمیتونم بگم که تو و متمم، چقدر خوبه که هستین و چقدر توی زندگی ما نقش موثری داشتید و دارید و خواهید داشت.
    از تو و از تمام همکاران خوبت و دوستان خوبم سمیه و شادی و دیگر دوستان، بابت همه ی تلاشهایی که برای متمم، با عشق انجام میدید، متشکرم و امیدوارم همیشه شاهد سلامتی و شادابی شما عزیزان و رشد و پویایی هر چه بیشتر متمم و موفقیت های تمام دوستان خوب و پرتلاش متممی مون باشم.

  • علی طاعتی مرفه گفت:

    خوشحال کننده ترین خبری بود که اخیرا خواندم
    🙂
    تشکر فراوان از زحمات شما و گروه عزیز متمم

  • شاهد گفت:

    تبریک
    بابت سه سالگیِ متمم؛ به همه ی بچه ها و به صورت ویژه به معمارِ ارشدِ متمم، محمدرضا
    فکر می کنم یک گروه دیگه هستن که تأثیرِ زیادی در بخش (غیر درسی متمم 😉 ) دارن اما تقریبا اصلا دیده نمی شن که کسی بخواد ازشون “قدر” دانی کنه. من می خوام از اونها “قدر” دانی کنم.
    این افراد (که طبیعتا بی نام و نشون هم هستن و خواهند موند)، به دو دلیل دنبال بهانه ای می گردن که یک “اکانتِ متمم” هدیه کنن. اولا به امیدِ ایجاد یک مسیر سرسبز و دل پذیر برای کار و زندگیِ هدیه گیرنده و ثانیا برای کمک به زیر ساخت های متمم. (البته خوب مثلِ هر کاره خوبی از انجام دادنش لذت هم می برن). گفتم شاید بد نباشه یه یادی هم از اون ها بشه.
    راستی، من خودم خیلی دوست دارم جزو این گروه باشم اما فعلا خیلی فعال نیستم در این زمینه 🙂

  • متین خسروی گفت:

    سلام
    فکر می‌کنم خیلی از بچه‌های متمم تو حوزه‌ی خودشون افراد مهم و اثرگذاری هستن؛ و خیلی‌ها هم هستن که احتمالاً افراد اثرگذاری خواهند شد. و زندگیِ دوست‌داشتنی‌ای خواهند داشت. و شاید خیلی چیزها دست به دست هم دادن که اون لحظات خلق بشن؛ شاید بعضی‌هامون حتی یادمونم نباشه اما قطعاً متمم نقش خیلی مهمی تو به وجود اومدن اون لحظات خوب، زندگی‌های دوست‌داشتنی، و اتفاقات اثرگذار داشته. امیدوارم در آینده منم شاگردی باشم که با افتخار بگم متممی بودم نه این که از ترسِ لطمه‌خوردن به اسم متمم توی ذهن‌ها سعی کنم این مسئله رو مخفی کنم (البته متمم بزرگ هستا…. تو ذهن بقیه رو می‌گم 😉 )
    از همه‌ی عزیزان متمم و خصوصاً محمدرضای عزیز ممنونم که این طور راه توسعه‌ی مهارت‌هامون رو هموار کردن 🙂

  • یاور مشیرفر گفت:

    سلام
    این پیغام صرفا جهت احوال پرسی نوشته می شود، در این شش هفت ماهی که در لندن به دلایل گرفتاری های کاری و عدم وجود امکان برای واریز پول به حساب ایران و شارژ کردن حساب کاربری، از دروس کاربر ویژه محروم شده بودم!
    ۱۰۳۸ روز با متمم بودم و ۱۰۳۸ روز تغییرات جدی در نگرش من به جهان و شاید نگرش جهان به من ایجاد شده است. امیدوارم همچنان بتوانیم در کنار هم به «تغییر» کردن ادامه دهیم.

    متشکرم.
    یاور

  • امین کاکاوند گفت:

    تولد متمم جزو روزهایی هست که هر سال یک خوشحالی وصف ناپذیری رو در من ایجاد می‌کنه. حتا بالاتر از روز عید و روزهای تولد دیگه(از جلمه تولد خودم). این روز، هرسال به من نشون می‌ده که یک گروه متعهد، با داشتن یک چشم انداز روشن و تلاش‌های بدون توقف خودشون چطور می‌تونن یک مجموعه اصیل و موثر رو ایجاد کنن که مایه افتخار اعضاش باشه.

    این که هر روز رشد متمم رو می‌بینم، با شبکه افرادی که کنارش شکل گرفته و اطلاعات مفیدی که میونشون تبادل می‌شه ارتباط برقرار می‌کنم و هر سال بیشتر برای متممی بودن به معنای واقعی تلاش می‌کنم و با استانداردهای بالایی که وجود داره می‌دونم هیچ وقت هم قرار نیست این تلاشم تموم بشه و وقتی که لذت غنی‌تر شدن تدریجی مدل ذهنی و افکارم رو احساس می‌کنم، باعث می‌شه که حال خوبی داشته باشم که کم‌تر کسی رو می‌شناسم این حال رو تجربه کنه.

    متمم تازه سه ساله شده و با این که در آغاز مسیر خودش هست آورده‌های خیلی زیادی برای من داشته. امیدوارم که روزی من هم بتونم دین خودم رو نسبت به این آورده‌های فراوان ادا کنم.

    فکر می‌کنم بالاترین تشکر از تیم متمم رشد اعضای اون در سال‌های آینده باشه و به عنوان یک متممی در عمل تلاش می‌کنم به بهترین شکل از تیم عزیز متمم و معلم عزیزم محمدرضا شعبانعلی تشکر کنم.

  • جواد زاهدی گفت:

    محمدرضای عزیز
    خیلی خوشحالم که میتونم کنار متمم باشم و ازش استفاده کنم و ممنون از شما و همه دوستان متمم که این فضا رو ایجاد کردین و روز به روز هم برای بهتر شدنش تلاش می کنید، ان شاالله منم بیشتر وقت بذارم و بیشتر یاد بگیرم

  • مهشید افشایی گفت:

    سلام به همه دوستان
    من هم به سهم خودم تولد سه سالگی متمم عزیز رو تبریک میگم و از تیم متخصص و پرتلاش متمم صمیمانه سپاسگزارم.
    من از شاگردان دوره های MBA در یکی از موسسات بودم و در آنجا بود که اول با روزنوشته ها و بعد متمم آشنا شدم. این آشنایی در زندگی من مثل نقطه عطف بود مثل یه شروع تازه برای نگریستن به دنیا و زندگی ام. گاهی فکر می کنم اگر متمم نبود حدود ۶۰۰ ساعت آموزش ( باوجود مدرک معتبر) آیا تاثیری در کار و زندگی ام داشت? پاسخ را می دانم و اعتراف می کنم هیچ.( البته اگر از سرمستی کسب عنوان دانش آموخته MBA صرفنظر کنیم.)
    حقیقتا از متمم بسیار آموخته ام و قدردان زحمات بی پایان متولیان محترمش هستم.
    پیروز و پایدار باشید.
    ارادتمند

  • محمدرضا گلنسایی گفت:

    درود بر معلم زندگیمان محمدرضا شعبانعلی عزیز
    نمیدونم در طی تاریخ تا امروز چند اتفاق در سطح جهانی رخ داده که باعث شده انقلابی رخ بده و پارادایم ها تغییر کنه.
    قبل از اختراع چرخ و بعد از اختراع چرخ – قبل از اختراع خط و بعد از اختراع خط – قبل از تولد مسیح و بعد از تولد مسیح- قبل از انقلاب صنعتی و بعد از انقلاب صنعتی – قبل از انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب اسلامی و ….
    ولی آن چیزی که زندگی من رو دگرگون کرد و تاریخ زندگی من رو به دو قسمت تبدیل کرد نه تولد مسیح بود و نه انقلاب صنعتی !
    گرچه همه ی این قبل و بعد ها تاثیر شگرفی در زندگی ما و روند تکاملی ما داشته است ولی هیچ کدام از این ها برای من مهمتر و تاثیر گذار تر از ( قبل از تولد متمم و بعد از تولد متمم ) نبوده است.
    من کمتر از یک سال است که با متمم آشنا شده ام ولی همین آشنایی کم زندگی من را به قبل از آشنایی با متمم و بعد از آشنایی با متمم تقسیم کرده است.
    متمم باعث شد شیوه ی جدیدی از فکر و اندیشه را یاد بگیرم و باعث انقلاب فکری در من شد.
    هم اکنون که به محمدرضای قبل متمم فکر میکنم جز شرمساری و خنده چیزی برایم باقی نمیماند.
    زندگی بدون یادگیری و متمم دیگر برای من بی معنی است.
    متمم عطشی را که سیستم آموزشی سالهااا به آن پاسخ نادرست داده بود را پاسخ صحیح داد.
    متمم به من جان دوباره بخشید و من را به زندگی بازگرداند.
    از صمیم قلب از محمدرضا شعبانعلی گرامی و گروه خستگی ناپذیر متمم و خانواده ی عزیز متمم سپاسگزارم و امیدوارم در این راه شیرین یادگیری همیشه در کنار هم موفق باشیم.

  • حمید طهماسبی گفت:

    سلام و خسته نباشید به همه
    البته میدونم هیچ کس خسته نیست و همه کار در این سایت با عشق انجام می شود
    به نوبه خودم خواستم در این پست خوشحال و شاد کننده من هم سهم کوچکی داشته باشم.
    این را تقدیم می کنم به همه متممی ها الخصوص محمدرضای عزیز که همیشه با اون صبوری معلمانه خودش ناآگاهی ها و تنبلی های من را نادیده گرفته.
    http://s6.picofile.com/file/8283670150/20170123_200256.jpg
    http://s6.picofile.com/file/8283670292/20170123_200307.jpg
    http://s2.picofile.com/file/8283670484/20170123_200341.jpg
    http://s3.picofile.com/file/8283671492/20170123_200319.jpg
    من خودم را عضو کوچکی از این خانواده بزرگ می دانم و امیدوارم که حضورم در این خانواده روزی همراه با تاثیر باشد.
    متمم ۳ سالگیت مبارک.

  • هما گفت:

    متمم عزیز تولدت مبارک
    محمدرضای عزیز ممنونم به خاطر این حرکت ارزشمندی که شروع کردی و با تمام مشکلات داری ادامه می دی، قدردان کسانی هستم که نمی شناسمشون اما تلاش ها و فعالیت هاشون باعث شده الان متمم سه ساله بشه و همین طور تمام دوستان متممی که با کامنت هاشون، خیلی چیزها رو یاد گرفتم.
    متمم باعث شد از کتاب خوندن لذت ببرم، صادقانه بگم تازه متوجه شدم چه طور باید کتاب بخونم
    متمم باعث شد با خیلی از افراد ارزشمند آشنا بشم
    متمم باعث شد به خیلی از مسائل دقت بیشتری داشته باشم
    و …
    متمم عزیز ممنونم

  • سامان گفت:

    محمد رضا، خیلی دوست داریم. این از این. گفتم همین اول حرفی رو که میخواستم با هزار پیچ و تاب ،آخر سر بگم، بزنم که با خیال راحت ادامه حرفهامو بنویسم 🙂
    چندین ساله که روز تولدم میشینم فکر میکنم که بهترین هدیه ای که میتونم به خودم بدم چیه. سعی میکنم چیزی باشه که بالاترین حس رضایت و حال خوب رو بهم بده.(مثلا یکسال ،خوندن دوباره یک دفتر از مثنوی به خودم هدیه دادم و یه سال خوندن درسگفتارهای مصطفی ملکیان) راستش الان دو ساله که هرچی فکر کردم، چیزی بهتر و بالاتر از متمم نتوستم به خودم هدیه بدم. شما نمیدونین که من بابت این هدیه چقدر شکرگزارم.
    از بزرگان زیادی (از جمله حضرت علی)نقل شده که:زکات علم،نشر آن است. ضمن پیروی از این نصیحت، باید بگم که من فکر میکنم یک مرحله از زکات علم هست که شاید مقدم بر این مرحله باشه و اون اینکه،زکات علم،عمل کردن به اونه.
    گاهی اوقات که روزنوشته ها و متمم رو میخونم و دارم یاد میگیرم، حس میکنم بار خیلی سنگینی رو دوشم قرار گرفته، واقعا گاهی میترسم و حس خوبی رو تجربه نمیکنم. از این میترسم که نتونم به آموخته هام عمل کنم، نتونم سیستمی فکر و عمل کنم، نتونم به مسئولیتم اونطور که راضیم میکنه برسم، چون مطمئنم آخرین روز زندگیم،بیشترین پشیمانی و حسرتم از کارهایی خواهد بود که میتونستم انجام بدم و ندادم.
    معمولا از اینکه بگم دوست محمدرضا شعبانعلیم ،نگرانی ندارم،ولی واقعا از اینکه بگم،من در مدرسه محمدرضا و متمم شاگردی کردم ترس دارم. امیدوارم روزی برسه که اونطور که دلم میخواد،بایستم و به خودم بگم که من شاگرد محمدرضا و متمم بودم.
    از محمدرضا ممنونم که تلاش کرده و میکنه تا چنین فضایی با این سطح از کیفیت برای خودش و ما،فراهم بشه.
    از همه دوستان زحمت کش پشت صحنه متمم(که من فقط سمیه خانم و شادی خانم رو میشناسم) ممنونم و قدردان زحماتشون هستم.
    از همه دوستان متممی که طی این سالها ازشون چیزهای مختلفی یاد گرفتم ممنونم.
    خلاصه از زمین و زمان ممنونم!
    پی نوشت: امیدوارم روده درازی منو ببخشید، آخه متمم که راه تقدیر و تشکر رو بر ما بسته و سالی یکبار این فرصت رو بهمون میده، طبیعیه که نتیجه ش میشه همین 🙂

  • طاهره گفت:

    درسته که متمم همه جا و به همه شکل به ما گفته: «افتخار می‌کنه از اینکه همراه ماست» ولی به نظرم بودن در کنار متمم و همراهی اون باعث افتخار و مباهات تک‌تک ما متممی‌ها هم هست.
    از خوندن این گزارش خیلی خوشحال شدم و باید بگم که بی‌صبرانه منتظر هستم که متمم مثل همیشه با برنامه‌های آموزشی فوق‌العاده خوبی که داره ما رو غافل‌گیر کنه.
    از طرفی، بیشتر از این خوشحال هستم که واقعا توی این مدت، بودن در متمم، تونسته در کیفیت زندگی من اثر داشته باشه. اثری که واقعا تعیین ابعاد و اندازه دقیق اون برای خودم هم امکان‌پذیر نیست. همچنین احساس مفید بودن، رضایت‌خاطر و آرامشی که از بودن متمم در زندگیم دارم رو نمی‌تونم حتی با هزاران کلمه اون رو توصیف کنم.
    هر چند که به باور من تغییر رفتار، گفتار، تفکر و در کل هر نوع تغییری در زندگی سخت هست و باید برای اون تلاش بی‌وفقه‌ای رو انجام داد ولی معتقدم با وجود متمم در زندگیم، راحت‌تر تونستم در رفتارم، گفتارم و تفکرم تغییراتی رو به وجود بیارم. تغییراتی که همگی باعث شده دنیای بیرون و درون خودم رو بهتر بشناسم و درک کنم.
    در آخر به جرات می‌تونم بگم که متمم برای من، تنها اسم یه سایت و یا اسم یه مکان آموزشی آنلاین نیست. بلکه متمم رو جزئی از هویت فعلی خودم می‌دونم. هویتی که دوست دارم در همه جا با اون شناخته بشم و با غرور و افتخار بگم که: «من یک ممتمی هستم».

  • علیرضا داداشی گفت:

    سلام.
    سومین سال فعالیت متمم را تبریک عرض می کنم.
    نکته ی اول- متمم برای من دستاوردهای بزرگی داشته است.
    نمی توانم بگویم که کدام درس متمم روی کدام رفتار و کدام مهارتم تاثیر داشته و کدام بخش از اشتباهاتم را اصلاح کرده است، اما در مقایسه ی رفتار خودم پیش و پس از متممی شدن تفاوت های آشکاری می بینم.
    پیدا کردن / افزایش مهارت تصمیم گیری، تجزیه و تحلیل رفتارها و گفتارها و نوشتارهای آدم ها و حتی صاحب نظران، برخورد علمی با پدیده ها، تفکیک علم و شبه علم که پیش تر مهارتی برای تفکیک شان نداشتم، توانایی رابطه برقرار کردن بین آنچه در جامعه و سازمان به سرم آمده و می آید با یافته ها و مستندات علمی به قصد تجزیه و تحلیل و پیش بینی و گاه پیش گیری از رفتارهای بعدی، مهارت هایی که در حوزه ی ارتباط با آدمها – گاه حتی افراد خانواده – پیدا کرده ام ، مهارت های برنامه ریزی ، آشنایی با صاحبنظران ِ خردمند و بنامی که پیش تر حتی نام بسیاری از آنها را نشنیده بودم چون سیستم کپی کاری کتابها و مقالات غیر متممی فقط تعدادی نام مشخص را مرتباً برجسته و تکرار می کند، مدل ذهنی، تفکر و نگاه استراتژیک، فن مذاکره، کسب وکار، بازاریابی، فروش، سیستم ها و ….. تعدادی از مفاهیم بسیاری بوده که پیش از متمم، یا نمی دانسته ام یا در حد آموزش های جسته و گریخته ی کلاس های درس درباره شان می دانسته ام – یعنی تقریبا هیچ – ولی حالا پس از متمم، تفاوت های بسیاری را در خودم مشاهده می کنم.
    مواقع بسیاری هست که در سر کلاس درس دادن و درس خواندن و در بحث کردن علمی، خودم متوجه می شوم که دارم متممی رفتار می کنم و همین موضوع پشتوانه ای محکم در ادامه ی درس و بحث برایم ایجاد می کند.
    امروز با غرور می نویسم که من پس از متممی شدن هم با پیش از متممی شدن خودم فرق بسیار کرده ام، هم با همه ی کسانی که هنوز متممی نشده اند.
    نکته ی دوم- این سابقه ی سه ساله ی متمم با روند دائما در حال تعالی اش نوید بخش این است که این بوستان ِ اندیشمندان – برگرفته از قول مولا علی(ع) در باب کتاب – هر روز درختانش پربارتر و شاداب تر و میوه هایش لذت بخش تر خواهند بود.
    خوش به حال ما متممی ها.
    نکته ی آخر:
    در تمام روزهای عمرم از یک تاریخی به بعد، این آموزه ی گرانمایه ی جناب شعبانعلی آویزه ی گوش من شده است که: هر وقت داخل اتوموبیل سی دی گذاشتم و با عزیزانم گوش دادیم و سفری خوش را تجربه کردیم، یادم باشد که کسی، روزی، در جایی، لذت هایی را از خودش دریغ کرده تا این لذت را برای من و همسفرانم فراهم سازد.
    از آن تاریخ به بعد، در همه ی زمان های لذت بردن، به یاد چنین کسانی بوده ام. برای همین اینجا لازم می دانم از همه ی کسانی که در پشت صحنه ی متمم لذت هایی را از خودشان دریغ کرده اند تا با کیفیت ترین آموزشها را برای من و همسفرانم در متمم فراهم سازند تشکر کنم.
    بر خلاف کامنت سالهای گذشته ، این بار از کسی نام نمی برم چون می دانم که خیلی شالن را اصلا نمی شناسم و نمی خواهم جفایی در حق کسی کرده باشم.
    از همه ی همراهانی که با تولید محتوای علمی در قالب درس و یا کامنت ها و پاسخ هایشان به تمرینات متمم به ارتقاء دانش و مهارت های من کمک کرده اند تشکر می کنم.
    برقرار باد روزگار متممی بودن.

  • حسن کشاورز گفت:

    با سلام به محمد رضا جان و تمامی تیم متمم،که با تلاش شبانه روزی خود در جهت گسترش تولید محتوا ی اصیل فعالیت می نمایند ، بخصوص از انگیزه دیده شدن که ( شوق انگیزیز ترین میل است برای رشد )خود را به اختیار محروم کرده اند، که این خود نشان دهنده اولویت هایشان و دغدغه هایشان در تولید محتوا است نه کاسبی محتوا ، ،اعتراف می کنم تولید محتوا اصیل ،یکی از سخت ترین کارها است ،زیرا باید بسیار اهل فن بود که دیدگاه و نظرات چنان روان باشد که فراگیر شود .
    و اگر بلوغی هم ایجاد شده ،بدانید که در اثر تلاش های شبانه روزی یک تیم منسجم، در سایه یک فرد ایثار گر که هم مرید و هم مراد است، بوجود آمده . (قدران و سپاسگزار تان هستم )
    گنج عشق جاودان اندوختن
    اول از استاد ،یاد آموختیم
    پس ،سودای سواد آموختیم
    از پدر ،گر قالب تن یافتیم
    از معلم جان روشن یافتیم
    شعر از محمد حسین شهریار

  • آرام گفت:

    با امید موفقیت و سلامت و رشد بیشتر متمم،
    سپاس بابت تلاشهای تیم متمم عزیز

  • فواد انصاری گفت:

    بودن در کنار شما و سایر دوستان برایم افتخار بزرگی است.
    چند وقت پیش وقتی با یک فارغ التحصیل MBA بحث می کردم با وجود اینکه رشته ی من چیز دیگریه . متوجه شدم یک فاصله ی زیادی بین سطح دانش ما وجود داره و خیلی احساس غرور کردم از اینکه خروجی متمم از خروجی حتی دانشگاههای معتبر بالاتر است.
    ممنون از شما آقای شعبانعلی برای اجرای این پروژه بزرگ و استمرار شما

  • نيكي گفت:

    تولد سه سالگي متمم مبارك
    از محمدرضاي عزيز و سميه و شادي و بقيه ي دوستان همراه
    بخاطر سبك منحصربفرد توليد محتواي فارسي و تلاش براي ارتقاي استانداردهاي آموزشي و
    فراهم آوردن فرصت آشنايي با مطالب روز دنيا براي من و ما سپاسگزار م.
    خوش بدرخشيد و برقرار باشيد .

  • دیدگاهتان را بنویسید (مختص دوستان متممی با بیش از ۱۵۰ امتیاز)


    لینک دریافت کد فعال

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    yeni bahis siteleri 2022 bahis siteleri betebet
    What Does Booter & Stresser Mean What is an IP booter and stresser