دوره‌های صوتی آموزشی مدیریت و توسعه فردی متمم (کلیک کنید)

ادامه تحصیل و استراتژی تصمیم گیری درباره کارشناسی ارشد

 ادامه تحصیل با کدام سبک میتواند موفق تر باشد؟ اینکه در رشته خودمان ادامه تحصیل بدهیم یا در رشته متفاوت؟».

تا آنجا که طی سالهای اخیر در جامعه  دانشگاهی و نیز در بازار کار ایران تجربه کرده ام، پاسخ به این سوال تا حد زیادی بستگی به استراتژی شغلی شما دارد.

در صورتی که علاقمند به تحقیق، عضویت در هیأت علمی دانشگاه ها و تدریس باشید، به نظر میرسد بهترین راه این است که در یک زمینه واحد ادامه تحصیل دهید. ب

ه عنوان مثال اگر در رشته مهندسی الکترونیک وارد دانشگاه شده اید همین رشته را به شکل تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز ادامه دهید.

اما در صورتی که تمایل دارید بعد از ادامه تحصیل وارد بازار کار در حوزه های مختلف (مثلاً بازرگانی یا صنعتی یا خدماتی) شوید، تا آنجا که من مشاهده کرده ام، ادامه تحصیل در رشته های متفاوت میتواند یک مزیت نسبی محسوب شود (من کارشناسی را مهندسی مکانیک خوانده ام و ارشد را مدیریت و اگر بخواهم روزی دکترا بخوانم احتمالاً روانشناسی خواهم خواند).

البته لازم به ذکر است که من اساساً بازار کار را بازار بخش خصوصی میبینم و بازار کار دولتی مد نظر من نیست…

من چند دلیل مشخص برای تغییر رشته تخصصی به ذهنم میرسد که اینجا مطرح می کنم و خوشحال میشوم دوستان اگر نظراتی در رد یا تأیید دارند در قسمت کامنت ها بنویسند:

  در بازار کار، بسیاری از مدیران کسانی که به صورت تخصصی در یک رشته کارشناسی ارشد یا دکترا خوانده اند را Overqualified می دانند. به عبارتی معتقدند توانمندی آنها بیشتر از نیاز سازمان است و به خاطر این تحصیل بیشتر، باید «حقوق» و «امتیازهای بیشتر» را برای ایشان در نظر بگیرند که طبیعتاً مدیران به این کار تمایلی ندارند.

  در زمان به کار گیری نیروهایی که در چند زمینه تخصص دارند، چانه زنی و مذاکره بر سر حقوق بسیار ساده تر است. کسی که بخواهد من را برای یک کارخانه استخدام کند، در واقع دو نفر را استخدام کرده: یک مهندس با دانش فنی و یک مدیر با دانش مدیریتی. پس در مذاکره استخدام، دست پرتری دارم.

  داشتن علم در چند حوزه میتواند هم افزایی نیز داشته باشد و تا حدی به پرورش تفکر سیستمی ما کمک کند.

کسی که مثلاً پزشکی خوانده و روانشناسی نیز خوانده است، ممکن است ایده ها و نظرات ارزشمندی داشته باشد که یک متخصص پزشکی یا یک متخصص روانشناسی، به سادگی به آنها دست پیدا نکنند.

  به نظر می آید که روند تولید علم نیز تا حدی به سمت فضاهای «میان رشته ای» حرکت کرده است و کسانی که چند رشته مختلف را مطالعه کرده اند در فضای امروز شانس بیشتری دارند. رشته هایی مثل Neuroeconomics یا Neuromarketing یا Agent-based Market Analysis یا Fractal Indicator of financial market یا Psychonegotiation نمونه هایی از این ترکیب ها هستند…

———————————————————————

پی نوشت: نکاتی که در پاسخ به نامه ها یا پرسشهای خوانندگان مطرح میشوند، صرفاً نظر شخصی اینجانب بوده و هیچگونه ارزش علمی، فلسفی، تجربی، کاربردی، اقتصادی و … ندارد! بنابراین لطفاً صرفاً به عنوان نظر یک فرد عادی جامعه (سبک اظهار نظرهای داخل تاکسی و اتوبوس) و نه به عنوان نظر کارشناسی در نظر بگیرید.

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) دوره های توسعه فردی ۶۰ نکته در مذاکره (صوتی) برندسازی شخصی (صوتی) تفکر سیستمی (صوتی) آشنایی با پیتر دراکر (صوتی) مدیریت توجه (صوتی) حرفه‌ای‌گری در کار (صوتی) کتاب های مدیریت راهنمای کتابخوانی (صوتی) آداب معاشرت (صوتی) کتاب های روانشناسی کتاب های مدیریت  


351 نظر بر روی پست “ادامه تحصیل و استراتژی تصمیم گیری درباره کارشناسی ارشد

  • نرم افزار گفت:

    سلام من کارشناسی مهندسی نرم افزار دارم و ارشد هم شبکه خوندم می خواستم ببینم می تونم گرایش های مختلف آی تی رو ادامه بدم

  • فایده گفت:

    مژگان خانم سلام,اساسا کسانی می توانند و گزینش می شوند در دکتری که اشراف جامعی داشته باشند بر مطالب و موضوعات کارشناسی ان رشته ,لذا اگر به چنین قابلیتی برسید می توانید کارشناسی رشته را هم بعدا بخوانید ,چون که صد آید نود هم پیش ماست ,موفق باشید.

  • نم نم گفت:

    نارنجی خانم سلام:گفته اند به جای اینکه دریای کم عمق باشی ,فکر نمی کنم که کارشناسی در هر رشته ایی معادل کم عمقی باشد ,به نظر من کارشناسی عمیقترین حوزه هر رشته می باشد و نباید ان را معادل سطحی انگاشت و در مقاطع بالاتر دیدگاه مطرح شده در ان زمینه است نه چیز بیشتر و چه بسیار افرادی که از تحصیلات تکمیلی برداشتی فراگیر تر و قابل توجه تر نیافته اند ,موفق باشی از اینکه باز در قالب سوال مطالب خود را بیان نمودی و قضاوت را به خواننده.

  • حسن گفت:

    اقا محمد رضا با تشکر فراوان از شما چند سوالی را بر اساس اطلاعاتم جواب دادم ,گویا نظرات بااسم واحد را سیستم به علت تکرار قبول نمی کند ,لطف کن تفاوت بین رشته اقتصاد را با مدیریت مالی عنوان کن با تشکر از شما

  • ندا گفت:

    مریم خانم سلام , به نظر اینجانب (شخصی) اگر توانمند هستید و مشکل مالی برای شما ایجاد نمی شود پزشکی ازاد را بخوانید چرا که ذخیره ای می شود برای شما در اینده و حرفه مقدس و با کلاسی هست و بعدها اموزش پرورش ممکن است از شما استفاده کند – اما در علوم تربیتی فرهگیان که چندر غازی به حقوقتان اضافه می شود و ارزش ان در برابر پزشکی نیست ,بنده فردی را سراغ دارم که معلم تربیت بدنی ازنا بوده است و حالا پزشک است در خرم آباد و فرد موفقی می باشد و گروه اجتماعی خود را ارتقا داده است هر چند حرفه معلمی مقدس و شغل انبیاست ,موفقیت شما هم ناشی از ان است ,اگر بتوانی علوم تربیتی تا سطح ارشد بخوانی و موفق شوی در نظام روانشاسی بد نیست اگر مطب بزنی و بتوانی کارت بگیرد ,اما صرف خواندن برای اموزش وپرورش اتلاف عمر شماست . موفق باشی و علاقه های خود را هم در نظر بگیر.

  • مرجان گفت:

    مریم خانم سلام , به نظر اینجانب (شخصی) اگر توانمند هستید و مشکل مالی برای شما ایجاد نمی شود پزشکی ازاد را بخوانید چرا که ذخیره ای می شود برای شما در اینده و حرفه مقدس و با کلاسی هست و بعدها اموزش پرورش ممکن است از شما استفاده کند – اما در علوم تربیتی فرهگیان که چندر غازی به حقوقتان اضافه می شود و ارزش ان در برابر پزشکی نیست ,بنده فردی را سراغ دارم که معلم تربیت بدنی ازنا بوده است و حالا پزشک است در خرم آباد و فرد موفقی می باشد و گروه اجتماعی خود را ارتقا داده است هر چند حرفه معلمی مقدس و شغل انبیاست ,موفقیت شما هم ناشی از ان است ,اگر بتوانی علوم تربیتی تا سطح ارشد بخوانی و موفق شوی در نظام روانشاسی بد نیست اگر مطب بزنی و بتوانی کارت بگیرد ,اما صرف خواندن برای اموزش وپرورش اتلاف عمر شماست . موفق باشی و علاقه های خود را هم در نظر بگیر.

  • الهام گفت:

    مونا جان سلام در پاسخ به سوال اول کار نشد ندارد بخصوص با سیستم پیام نور و اگر اراده کنید می توانید — در پاسخ به سوال دوم برای وکالت و سردفتری باید لیسانس حقوق یا فقه داشته باشی حتما و با فوق لیسانس به تنهایی نمی توانی شرکت کنی ,البته اگر در دفترخانه سابقه بیمه داشته باشی و کار کرده باشی و علی الخصوص دفتریار باشی تحت شرایطی با مدارک رشته های دیگر هم می توانی در ازمون سردفتری شرکت کنید ,در ضمن ازمون سردفتری سال ۱۳۹۳ حتما برگزار می شود البته فقط برای شهرهای خاصی نه تمام شهرهای کشور ,موفق باشید .

  • علی گفت:

    با سلام خدمت سحر خانم و ارزوی موفقیت ایشان ,سن ایشان دیر نشده است برای فعالیت علمی ,اما به نظر اینجانب اگر ایشان ابتدائا به کار بچسبند و در کار جا بیفتند بهتر است و سپس و در مراحل بعدی می توانند ارشد بخوانند.

  • دانیال گفت:

    جناب اقای شعبانعلی اگه زحمتی نیست لطف کنید برای من تفاوت بین علم اقتصاد و مدیریت مالی را بیان کنید به سایت شما سر می زنم و جوابم را خواهم گرفت با تشکر منتظرم

  • دانیال گفت:

    سلام با تشکر از نظر اقای شعبانعلی ,به نظر من چون انسان زندگی می کند و هر چیز را در راستای بهتر زیستن و راحتی برای خود می خواهد اگر انسان محور باشد و با توجه به نظریات اساتید مدیریت و روانشناسی که انسان در پی ارضا هست و وقتی از یک حیث مثلا پول ارضا می شود به فکر براورده شدن بقیه زمینه های مورد علاقه و مهم خود می گردد که به انها هم برسد و به نوعی انسان بایستی رشد همه جانبه در زندگی خود داشته باشد تا رشدی کاریکاتوری نداشته باشد ,از طرفی شخصی که در زمینه های مختلف رشد در حد کارشناسی داشته باشد لزومی به تحصیلات تکمیلی همان رشته نیست(اصولا ) و فشرده علوم و رشته های در دوره کارشناسی ان نهفته است ,با ورود به دیگر گرایش ها انسان میتواند دانش خود را گسترش داده و استوانه های بیشتری برای خود ایجاد کند که این موضوع مورد توجه می باشد ,و من با نظر شما موافق هستم و یک کارشناس با تجربه و پر کار بهتر از ارشد ودکترای بی کار می باشد ,چند رشته بودن دید انسان را به زندگی بهتر می کند و نگاهی جامع به انسان می دهد و قابلیت های او را زیاد می کند نا گفته پیداست که رسیدن به این شرایط مستلزم این است که انسان ابتدائا نیازهای اصلی و اساسی وفوری و اولویت دار خود را مرتفع سازند و به نظر من خیلی از افراد که به ظاهر بر خلاف نظر شما حرکت می کنند ممکن است برای تامین همین هدف اولیه گام بر می دارند و نوبت به فکر کردن و فراغ بال نرسیده است . در ضمن باید هزینه وقیمت دکترا برای یک رشته هم سنجش شود و دریافت ها در قبال هزینه ها اعم از فرصت و مالی و غیره سنجش شود. خسته نباشید با نظر شما موافقم

  • سحر گفت:

    سلام.توروخدا کمکم کنید .من ۴ سال فارغ التحصیل شدم و به علت عدم اعتماد به نفس و خود باوری هیچ وقت دنبال کار نرفتم.چون خودمو کمتر از بقیه می دیدم و فکر میکردم همه که فارغ می شن همه چیز بلدند و من چیزی بلد نیستم .به همین خاطر خونه نشین شدم و الان ۲۶ سالمه با این که جز دانشجوهای ممتاز بودم الن یه سال برای ارشد می خونم ولی خوب نخوندم فکر نکنم قبول بشم ولی احتمالا نظام مهندسی قبول بشم به نظر شما الان من با این سنم برم برای ادامه تحصیل و با این که ازدواجم کردم دیر نیست احساس می کنم خیلی پیرم برای ادامه تحصیل.تو رو خدا الان بهترین کار برای من چیه؟ممنون میشم کمکم کنید منتظر پاسخ هاتون هستم

    • آرش گفت:

      سلام. سن و سال چیزی است که تو جامعه ما با رویکرد منفی تزریق شده و همه ما متاسفانه قربانی اش هستیم تا جایی که حتی کسی کاریمون نداشته باشه خودمون به جون خودمدن می افتیم. الان شما هم دچار خودخوری شدی. من دوستی دارم که در کانادا با لیسانس مهندسی برق در همونجا داره در R&D شرکت اپل کار میکنه. پوینت اینه که اینجا امکانات و الزامات لازم برای خیلی از رشته های دانشگاهی در کارشناسی، ارشد و یا دکتری کم وجود داره و کار کردن یا آکادمیک هست یا در صنایع و مارکت اونم محدود. کلا با درس اینجا به یک مدرک می رسی و علم رو باید خودت بیاموزی و همت کنی! اگر به تحقیقات علاقه داری و سنگینت نیست برو ارشد و در ادامه دکتری بخون. اگر میخوای کار کنی که مهارت هاتو متمرکز و قوی و از پراکندگی فکری حتما پرهیز کن. اگه تو ایران منظورته که باید بگم با یک حساب معمولی هم فرق چندانی با نکردنش نداره چون بیگاریه ولی واسه رزومه و یادگیری کار خوبه مگر اینکه خودت سرمایه کار داشته باشی که اون رو در مسیر مناسب سرمایه بذاری و هدایت کنی. زندگی نسبی است و رویکرد مطلق باعث سایش و فرسایش میشه و کم کم از پا درت میاره. الان فعلا کاری واسه اینکه حست خوب بشه نسبت به خودت و توانایی هات انجام بده نظام رو هم شرکت کن و درستم بخون. باید بذرهای زیادی بکاری تا شاید چندتاش به بار بشینه. موفق باشی.

    • ناشناس گفت:

      سلام منم یه روزی درست تو موقعیت شما بودم حتی بدتر لیسانسم از پیام نور گرفتم متاهلم هستم اما همسرم تشویقم کرد و الان دانشجوی ارشد دانشگاه شریفم پس راست که میگن ماهی هر وقت… تا دیر نشده اقدام کن وگرنه این فکر همیشه باهات میمونه

  • مریم گفت:

    سلام…از اینکه به سوالم جواب دادید خیلی خیلی سپاس گذارم…
    راسش من بین دوتا رشته گیر کردم…پزشکی ازاد و علوم تربیتی فرهنگیان…خب هرکسی یه چیزی میگه و تا تصمیم میگیرم همه یه جوری برخورد میکنن که من واقعا دیگه نمیدونم چیکار کنم و کدوم رو برم….اگه میشه راجع به پزشک های عمومی و موقعیت و کارشون بهم بگید…ممنون

  • رها گفت:

    سلام من لیسانس مهندسی شیمی گرایش صنایع غذایی دارم و علاقه زیادی به ادامه تحصیل در رشته های پزشکی دارم میخواستم شما منو راهنمایی کنین که ایا میتونم ارشد را در یکی از شاخه های پزشکی یا داروسازی ادامه بدم؟با تشکر.

  • هندسه گفت:

    سلام،دانشجوی ارشد ریاضی محض هستم،برای آزمون دکتری می خوام اقتصاد شرکت کنم میشه؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

  • طاهر گفت:

    سلام خدمت دوستان عزیز. من ارشد میکروبیولوژی تمام کردم ولی دیگه نمیخوام واسه دکترا بخونم. علاقه شدیدی به روانشناسی و روانکاوی دارم. آیا من می تونم با مدرک لیسانس که علوم آزمایشگاهی است در ارشد روانشناسی شرکت کنم یانه؟ کدوم دانشگاهها پذیرش میدن؟ لطفاً راهنمایی کنید.با تشکر

  • ندا گفت:

    با سلام و خسته نباشید.
    من ارشد فیزیولوژی جانوری خوندم.اما الان می خوام رشته فلرماکولوژی یا علوم آزمایشگاهی رو ادامه بدم یا حتی از نو ارشدش رو بخونم.خواهشمندم منو کامل راهنمایی کنید. ممنون از لطفتون.

    • ندا گفت:

      با سلام و خسته نباشید.
      من ارشد فیزیولوژی جانوری خوندم.اما الان می خوام رشته فلرماکولوژی یا علوم آزمایشگاهی رو ادامه بدم یا حتی از نو ارشدش رو بخونم.خواهشمندم منو کامل راهنمایی کنید. ممنون از لطفتون

  • شکوفه گفت:

    دلیل دیگه ایی که از نظر من مهم میاد اینه که اگه وارد دانشگاه شدی و متوجه شدی رسته ی تحصیلی ات رو دوست نداری اما به اجبار و رودربایستی باید حتما تمومش کنی ( از طرفی بفهمی هنوز خودت و علایقت رو نشناختی ) می تونی با انتخاب مقاطع تحصیلی و یا دوره های اموزشی دیگه اونچیزی رو که بیشتر دوست داری ادامه بدی و قطعا با همون علایق مشغول به کار می شی.

  • پدرخوانده گفت:

    سلام محمدرضا خان
    کاش یه جوری میشد که اینایی که بیشتر واز قبل تورو میشناسن رو منشن کنی اگه بتونن جواب بعضی سوالامون رو بدن هم وقت شما گرفته نشه هم اینکه اونا یه زکاتی داده باشن از چیزایی که یاد گرفتن 🙂
    مثلا من یه ویژگی های کلی رو بهت بگم با یه سری پارامترها و نظرت رو راجع به رشته ای که باید باشم بپرسم،الان مهندسی میخونم ولی هیچ حس خوبی ندارم،حس میکنم اونطور که باید از داشته هام استفاده نمیکنم،یعنی نیازی نمیشه بهشون.اگه راهی هست برات کامل بگم قضیه رو ممنونت میشم ودوست دارم نظرت رو بدونم.
    قربانت.

  • مونا گفت:

    استاد جواب ما رو ندادین. خواهش میکنم پاسخگوی جواب ما هم باشین

  • سمانه گفت:

    سلام من لیسانس حسابداری هستم ارشد میخوام علوم تربیتی بخونم یا کاردانی به کارشناسی تربیت بدنی شرکت کنم بین این دوراه موندم چون اصلان به رشته ام علاقه ندارم لطفان منرا راهنمایی کنید

  • نارنجی گفت:

    سلام به مهندس دوشت داشتنی!

    یک ضرب المثل هستش که میگه “به جای اینکه یه دریای کم عمق باشی، سعی کن یه چاه عمیق باشی”.

    از اون روز که مطالب شما را خوندم، دارم فک می کنم که حرفای شما، موید این ضرب المثل هستش یا رد می کنه؟

    البته یه بحث دیگه هست که اصلا خود این ضرب المثل صحیح هستش یا خیر؟ خیلی دوست دارم نظر خودتون را هم بدونم!

    • به نظر من تقسیم بندی انسانها به کسانی که «دریای کم عمق» هستند یا «چاه عمیق» خودش یک تقسیم بندی قرن ۱۹ و نیمه‌ی اول قرن بیست محسوب می‌شه.

      به خاطر یکپارچگیهایی که در توسعه‌ی علم این روزها مورد توجه قرار گرفته و همینطور وجود بحث‌های بین رشته‌ای و همین‌طور نگرش Wholistic که داره به پارادایم فکری حاکم تبدیل می‌شه، من فکر کنم الان یک سوال دیگه مطرح می‌شه:

      آیا آموخته‌های ما توانسته‌اند که هم‌افزایی ایجاد کنند؟ به قول استراتژیست‌ها، حول یک core Competency مشخص شکل گرفته‌اند یا نه؟

      ممکن است موسیقی و مهندسی الکترونیک کنار هم قرار بگیرند و پینک فلوید بشود.
      ممکن هم هست که موسیقی و مهندسی الکترونیک به یک بیکار منتهی شود.

      من مکانیک خوندم و مدیریت. سالهای بعد حسم خوب بود چون مدیر یک شرکت خدمات پس از فروش در حوزه تجهیزات مکانیکی بودم.

      اما آیا اگر رییس بانک مرکزی هم بشوم نگاه مهندسی می‌تواند کمک کند یا نه، چیزی است که الان نظری در موردش ندارم…

  • مونا گفت:

    سلام من لیسانس مدیریت دارم و میخواستم ببینم که میشه برای مقطع کارشناسی ارشد هم رشته خودم رو ادامه بدم وهم در ازمون کارشناسی ارشد حقوق شرکت کنم و این دو رشته رو همزمان بخونم.اگر امکانش نیست باید چی کار کنم؟ واین که اگه مدرک کارشناسی ارشد رو در رشته حقوق بگیرم میتونم در ازمون کانون وکلا وسردفتری شرکت کنم و کار کنم ؟(چون مدرک لیسانسم حقوق نیست)

    • saha گفت:

      سلام مونا جان اولی رو نمیدونم اما دومی میشه با ارشد حقوق امتحان وکالت یا سر دفتری داد فقط باید توجه کنی که ازمون سر دفتری معلوم نیست کی قراره برگزار بشه من هم یکی از گزینه هام تغییر رشته و سر دفتری بود اما به خاطر یک سری مشکلاتش که ممکنه ازمون دیر برگزار شه و یا وقتی بر گزار شه که من هنوز مدرکمو نگرفتم دل سرد شدم اما هنوزم بهش علاقه دارم کاش مثل وکالت هرسال برگزار میشد تا منم بتونم اقدام کنم

  • فرهاد گفت:

    چطور میتونم از رشته هنر به دکترا تعقیر رشته بدم_ من فوق دیپلم هنرهای تجسمی دارم – ممنون میشم راه حلشو بگین

  • نسیم گفت:

    ایا میتونم از حسابداری به رشته های پیراپزشکی تغییر رشته بدم؟

  • ناشناس گفت:

    من رشته اقتصاذ درس خوندم ولی علاقه ندارم میتونم برای ا۱ر۱شد تغذیه بخونم

  • نغمه گفت:

    سلام ، من لیسانس مدیریت بازرگانی دارم دنبال کار گشتم، اما از کارای شرکتی وبازاریابی و… اصلا خوشم نمیاد به معلمی خیلی علاقه داشتم نشد، میخوام دوباره کنکور شرکت کنم تربیت معلم قبول بشم، کارشناسی ارشد هم چون معدلم بالا بود سهمیه داشتم دیر بهم خبر دادن ناراحت شدم و بیخیال ارشد شدم، نمیدونم چیکار کنم خوشحال میشم از راهنماییتون بهرمندم کنید.

  • هستی گفت:

    سلام در مورد اینکه چند رشته مختلف برای فوق لیسانی و دکترا بخونیم من هم با چند رشته ای خوندن موافقم فقط میخواستم بپرسم آیا شما میتونید به من کمک کنید که برای دکترا چه رشته ای خوبه؟

  • لیلا گفت:

    سلام من لیسانس ریاضی کاربردی دارم وسال ۸۸ فارغ التحصیل شدم هرسال میخام برا ارشد بخونم ولی نمیدونم چه رشته ای بخونم از رشته ریاضی خوشم نمیاد.الان بهترین رشته برا ارشد چیه؟مدیریت اجرایی خوبه بخونم یا نه؟لطفا راهنماییم کنید.
    باتشکر

  • مژگان گفت:

    سلام بر شما
    من کارشناسی ارشد کشاورزی دارم،رشتمو دوس ندارم و بازار کارشم خوب نیست. الان میخوام دکترا شرکت کنم موندم چه رشته ای انتخاب کنم؟خواهش میکنم کمکم کنید….اگه برم رشته دیگه برا تدریس و هیت علمی شدن مشکلی پیش میاد؟؟

    • نرگس گفت:

      مژگان خانم با سلام ,کسی قاعدتا در دکتری موفق می شود که اشراف جامعی بر مطالب و موضوعات کارشناسی وارشد داشته باشد ,و تغییر رشته شما می تواند باعث اتلاف وقت باشد و شما را از عضو هیات علمی شدن محروم کند مگر بعدا استاد (غیرهیات علمی ) شوید و اساسا در گزینش ها و رزومه طرف باید همان رشته و یا رشته ای همجنس ان باشد ,مگر به نوعی بعدا کارشناسی ان رشته را نیز بگیرید,موفق باشید.

  • ستاره گفت:

    سلام من مهندسی صنایع خوندم. ارشدم رو دانشگاه بوعلی همدان گرفتم معدلم ۱۷٫۳۲ بوده اما نمره پایان نامه ام ۱۷ شد واسه همین نتونستم از دکترا بدون آزمون استفاده کنم. استاد راهنمام هم تخصصش مدیریت بود واسه همین موضوع پایان نامه منم مدیریتی شد و یه جورایی هردوشون بهم تحمیل شدن! مقاله ای هم از پایان نامه در نیومد در مجموع از فوقم راضی نیستم الان حدود یک سالی میگذره… دوست دارم ادامه تحصیل بدم. بنظرتون ارشد یه رشته دیگه بخونم مثل مدیریت پروژه که تو فیلدهای صنایع بهش بیشتر علاقه دارم ایده خوبیه؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید 🙂

  • دیدگاهتان را بنویسید (مختص دوستان متممی با بیش از ۱۵۰ امتیاز)


    لینک دریافت کد فعال

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    yeni bahis siteleri 2022 bahis siteleri betebet
    What Does Booter & Stresser Mean What is an IP booter and stresser