خانه » هنر متوقف شدن

هنر متوقف شدن

توسط محمدرضا شعبانعلی

بیش از یک سال است که به بهانه‌های مختلف و با کلمات مختلف، در مورد هنر متوقف شدن و دست برداشتن از تلاشهای بیهوده صحبت کرده‌ام. شاید آنچه اکثر شما به یاد دارید، همان جملاتی باشد که در قالب فایل دیرآموخته هم منتشر شد:

هنر متوقف شدن - فایل دیرآموخته - محمدرضا شعبانعلی

اما هر چه می‌گذرد و بیشتر فکر می‌کنم و بیشتر با دوستانم صحبت می‌کنم، می‌بینم که کمتر بحثی وجود دارد که به این اندازه، نیازمند دقت و توجه باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم با وجودی که قبلاً به شکل‌های متفاوت و بهانه‌های مختلف، در این زمینه نوشته‌ام، بخشی از آن حرفها را در اینجا گردآورده و به بیانی دیگر، تکرار کنم.

معمولاً در فرهنگ عامه، برخی توصیه‌ها و اصول و ارزش‌ها، به عنوان اصولی مطلق و خطاناپذیر، توصیه و ترویج و تحسین می‌شوند و صحت آنها چنان قطعی فرض می‌شود که کمتر کسی فرصت یا جرات نقد کردن آنها را پیدا می‌کند.

از جمله‌ی این ارزش‌ها، پشتکار است. تلاش دائمی و پیگیری دائمی یک هدف تا لحظه‌ای که به آن دست پیدا کنیم.

آیا دقت کرده‌اید که در روایت عاشقی دو نفر، با لحنی تحسین برانگیز توضیح می‌دهند که: اینها ده سال یکدیگر را می‌خواستند و آن قدر صبر کردند تا به هم رسیدند؟

آیا شما هم در بستگان خود، کسی را دارید که چند سال پشت کنکور کارشناسی یا ارشد یا تخصص مانده باشد و سپس در همان رشته‌ای که می‌خواسته پذیرفته شده باشد؟

آیا شما هم این جمله‌ی منسوب به ادیسون خستگی ناپذیر را شنیده‌اید که پس از هزار بار شکست در اختراع لامپ می‌گوید: من شکست نخوردم. فقط هزار راه مختلف پیدا کردم که به اختراع لامپ منتهی نمی‌شود!

آیا شما هم از کارآفرینان، داستان شکست‌های متعددشان و سرسختی‌هایشان را شنیده‌اید؟ اینها بارها و بارها ورشکستگی و بدهکاری را تجربه کرده‌اند، اما دست از هدف خویش برنداشته‌اند؟

آیا شما هم کسانی را می‌شناسید که سالهاست در یک رابطه‌ی نامطلوب و آزاردهنده گرفتار هستند، اما هنوز برای بهتر شدن آن تلاش می‌کنند و با افتخار می‌گویند: من امیدم را از دست نمی‌دهم؟

از این دست مثالها کم نیستند. ذهن اکثر ما، نسبت به این نوع پشتکار، سوگیری مثبت دارد. به عبارتی، اگر به صورت دقیق و علمی و با بررسی‌های همه جانبه، به این نوع مسائل فکر نکنیم، بسیاری از ما در نخستین قضاوت، داستان‌های بالا را مثبت ارزیابی کرده و تحسین می‌کنیم.

اما آیا تعقیب دائمی یک هدف و متوقف نشدن تا آخرین لحظه، همیشه یک انتخاب مناسب است؟ اگر نیست، مرز بین پشتکار به عنوان پیش‌نیاز انکارناپذیر رشد و موفقیت و پشتکار به عنوان یک حماقت کجاست؟ چه باید بکنیم تا در تشخیص مرز این دو، دچار اشتباه نشویم؟

هر چه با خودم فکر می‌کنم، تشخیص این مرز چندان ساده نیست و در واقع، شاید بتوان گفت که کیمیای رضایت و موفقیت، از آن کسانی است که این مرز را به خوبی تشخیص می‌دهند. کسانی که پشتکار ندارند و به زودی دست از تلاش می‌کشند، عموماً افراد کاهل و تنبلی هستند که به سرباری برای دیگران تبدیل می‌شوند و کسانی که بیش از حد، برای دستیابی به یک هدف، پافشاری می‌کنند و پشتکار به خرج می‌دهند، گاه به انسانهایی از خود بیگانه تبدیل می‌شوند که هویت خویش را در تحقق یک هدف مشخص، تعریف و جستجو می‌کنند.

تصمیم گرفتم برخی از نکاتی را که به باور من می‌تواند به تشخیص دقیق این مرز کمک کند، در اینجا بنویسم و از شما هم خواهش کنم که اگر توضیحات و معیارها و راهکارهای دیگری در ذهن دارید، به آن بیفزایید تا شاید زیر این عنوان، مجموعه‌ای از حرف‌ها و ایده‌ها و راهکارها به وجود بیاید که بتواند به همه‌ی ما، در به کارگیری هوشمندانه‌ی پشتکار کمک کند.

نخستین نکته‌ای که به ذهن من می‌رسد این است که بپذیریم که بعضی از هدف‌ها، تاریخ انقضا دارند. گاهی اوقات، چنان غرق در پیگیری اهداف خود می‌شویم که منقضی شدن آنها از نگاهمان پنهان می‌ماند. کم نیستند کسانی که چنان در جستجوی نوش‌دارو غرق می‌شوند که مرگ سهراب را هم نمی‌بینند و حتی انگیزه و دلیل اصلی جستجوی نوش‌دارو را هم فراموش می‌کنند.

فکر می‌کنم تاریخ انقضای یک هدف، مسئله‌ای شخصی باشد و کسی نتواند به سادگی آن را برای فرد دیگری تعیین کند. مثلاً من فکر می‌کنم بازی دانشگاه و ادامه تحصیل و سرگرمی‌های مرتبط با آن، در هر قالب و به هر شکلی، باید قبل از 25 سالگی تمام شود و پس از آن، درس و مدرسه، یک هدف منقضی شده‌ است. چون آنها به خودی خود هدف نیستند و صرفاً‌ ابزاری برای زندگی هستند. شاید از نگاه شما این هدف در سن کمتر یا بیشتر، منقضی شود. اما به هر حال، تاریخ انقضایی وجود دارد که باید در موردش فکر کنیم (طبیعی است که من هم معتقد و عامل به این مسئله هستم که باید از گهواره تا گور دانش را جستجو کرد. اما به خوبی می‌دانم و می‌دانیم که جستجوی دانش و جستجوی مدرک، اگر دو مقوله‌ی متضاد نباشند، لااقل هم معنا نیستند).

دومین نکته‌ای که به ذهن من می‌رسد این است که بهتر است تاریخ انقضای اهداف را، در همان نخستین گام‌هایی که به سوی هدف برمی‌داریم مشخص کنیم. چون هر چه جلوتر می‌رویم، وابستگی احساسی ما به هدفمان بیشتر می‌شود و ممکن است نتوانیم به سادگی در مورد آن تصمیم بگیریم.

سومین نکته‌ای که به ذهن من می‌رسد این است که توان و پشتکار خود را صرف اهدافی کنیم که واقعاً اهداف خودمان هستند. اهداف پدر و مادر، اهداف همسایگان و اهداف جامعه، فقط وقتی می‌توانند ارزشمند باشند که با الگوی ارزشی و اولویت‌های شخصی ما همسو باشند. مطمئنم که سوء برداشت نمی‌شود اما باز دلم می‌خواهد تکرار کنم که احترام به والدین با اطاعت بی چون و چرا از والدین تفاوت دارد. بسیار می‌شناسم پزشکان و مهندسانی را که برای خشنودی والدین، درس خوانده‌اند و اکنون گرفتار بیهودگی و پوچی و افسردگی هستند و یا برای رضایت والدین خود تن به رابطه‌هایی داده‌اند که پس از مدتی میوه‌ی خیانت از نهال آنها روییده و همان والدینی که توصیه‌های خود را در لباس خیرخواهی بر تن فرزندان خویش می‌کردند، امروز در جستجوی راهکاری برای درمان ذهن و زندگی فرزندان خود، از این مطب به آن مطب و از این مشاور به آن مشاور و از این دادگاه به آن دادگاه، راه می‌روند و گریه می‌کنند و ضجه می‌زنند.

چهارمین نکته‌ای که به ذهن من می‌رسد این است که در ادامه دادن و تلاش برای دستیابی به اهداف، به راهی که طی شده نگاه نکنیم. بلکه به راهی که در پیش است توجه داشته باشیم. روبرت گانتر در کتاب تصمیم گیری خود توضیح می‌دهد که بسیاری از سوانح کوهنوردی، در مواردی روی می‌دهد که فرد کوهنورد، در تصمیم گیری بین ماندن و رفتن، به جای آنکه به آذوقه و مسیری که پیش روی خود دارد توجه کند، به مسیری که طی کرده است توجه می‌کند.

شاید من برای رسیدن به این قله، سه هزار کیلومتر راه طی کرده باشم. شاید از کوهپایه تا نقطه‌ای که در آن قرار دارم، ده شبانه روز راه آمده باشم و شاید تا قله تنها چند ساعت راه مانده باشد.

اما اینها، نمی‌توانند توجیهی برای ادامه دادن مسیر باشند. اگر می‌خواهم در مورد ادامه دادن مسیر تصمیم بگیرم، باید ببینم که تا قله چقدر مانده است و وقتی به قله می‌رسم، چقدر راه را باید بازگردم و آیا برای این رفتن و بازگشتن، منابع کافی (اعم از زمان و غذا و وسایل مختلف) در اختیار دارم یا خیر؟

اگر چه تجربه نشان می‌دهد که بسیاری از کوهنوردان، به دلیل مسیر طولانی که طی کرده‌اند و انرژی زیادی که صرف کرده‌اند، احساس می‌کنند تنها گزینه‌ی موجود، ادامه دادن مسیر است و پیکر بیجان خود را در مسیر رفت یا برگشت، برای رهروان بعدی به یادگار می‌گذارند.

پنجمین نکته‌ای که به ذهنم می‌رسد این است که ادامه دادن و پیگیری یک هدف از ترس قضاوت دیگران، واضح‌ترین شکل حماقت است. چرا که اگر به هدف برسیم، کسی در آنجا برای تشویق ما منتظر نخواهد بود و اگر به هدف نرسیم، علاوه بر رنج تحمل قضاوت دیگران، وقت و عمر و انرژی خود را نیز باخته‌ایم. موفقیت من و شما، در مورد عموم انسانها، قبل از تحسین، حسادت را برمی‌انگیزد و شکست مان، قبل از همکاری و همیاری، ترحم را برخواهد انگیخت. پس چه بهتر که برای اهدافی بجنگیم که هدف خودمان هستند و در مسیر هدفهایی ببازیم که خود انتخاب کرده‌ایم که در این صورت، هر چه پیش آید، خوشگوار و لذتبخش – یا لااقل قابل تحمل – خواهد بود.

ششمین نکته‌ای که به ذهنم می‌رسد این است که اکثر هدفها در زندگی، هدف نهایی نیستند. هدف نهایی در زندگی، چیزی از جنس احساس است. احساس رضایت. احساس شادی. احساس مفید بودن. احساس خدمتگزار بودن. احساس اثربخش بودن. احساس پیشرو بودن. احساس متمایز بودن. احساس انسان بودن. یا هر احساس دیگری که در جستجوی آن هستیم. بسیاری از هدف‌هایی که ما در زندگی دنبال می‌کنیم، صرفاً‌ ابزار هستند. شاید هر زمان که فکر می‌کنیم بیش از اندازه برای یک هدف تلاش کرده‌ایم و هنوز به نتیجه‌ی دلخواه دست پیدا نکرده‌ایم، زمان مناسبی باشد که به این سوال فکر کنیم: آیا هدف‌های دیگری وجود ندارند که بتوانند همان احساسی را که من در پی آن هستم، برای من ایجاد یا تامین کنند؟

هفتمین نکته‌ای که به ذهنم میرسد فراتر از آن است که در اینجا به آن بپردازم. فقط اشاره وار می‌نویسم تا در فرصت دیگری در موردش حرف بزنیم. گاهی اوقات ما چیزی را وجود دارد با چیزی که بوده مقایسه می‌کنیم و فراموش می‌کنیم که آن را با چیزی که می‌توانست باشد مقایسه کنیم. هیچکس نمی‌داند و نمی‌تواند بداند که آیا هزار بار تلاش ادیسون برای اختراع لامپ، کاری درست بوده یا کاری احمقانه. تنها خود ادیسون است که می‌داند انتخاب او درست بوده یا نه. شاید اگر ادیسون اختراع لامپ را رها می‌کرد و این هزار تلاش ناموفق را صرف کار دیگری می‌کرد، دنیای او و دنیای امروز ما، جای بهتری برای زندگی بود.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

98 دیدگاه

حسن فرجی شهریور ۳۰, ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۰

درود بر همه
مطلب تامل برانگیزی بود ،بعد نیست سلیقه ی خودم رو در این موضوع بنویسم:به شخصه قدرت تصمیم گیری رو جزء موهبت هایی می دونم که ممکنه هر کسی نداشته باشه.هرچند به این موضوع هم اعتقاد دارم که اطرافیان تاثیر بسزایی در تصمیم گیری های ما دارن.یا بهتر بگم اطرافیان باعث تولید مدل های ذهنی مختلفی می شوندکه ، اون مدل ذهنی میتونه مسیر تصمیم گیری یا مسیر تلاش کردن ما را تا حدودی مشخص کنه.خوب یا بد بودن این مسئله رو با این جمله تمام می کنم :
“هیچ کس از متوسط اطرافیانش چندان فراتر نمی رود”
#دیرآموخته

پاسخ
عبدالمناف مهر ۱, ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴

“هیچ کس از متوسط اطرافیانش چندان فراتر نمی رود”
سلام حسن جان… لغت هیچ کس در جمله بالا یعنی مطلق در صورتی که واژه چندان کل جمله رو در حاشیه و در هاله ای از ابهام میبرد و محض بودن یک عبارت به معنای عدم انجام آن عمل نیست بلکه باید گفت همواره مثال های نقضی وجود دارند که میشود در جامعه در مورد آن ها بحث کرد…

پاسخ
معصومه مهر ۴, ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶

آقای فرجی ان جمله را از دیرآموخته های خود آقای شعبانعلی ذکر کردند و منظورشون این هست که باید مراقب باشیم با چه کسانی نشست و برخاست می کنیم، اطرافیان ما چه کسانی هستند چرا که آن ها بر روی ما اثر خواهند گذاشت و ما هم مشابه ان ها خواهیم شد.
ضمن این که مثال نقض و استثناها نمی توانند منجر به نقض کامل یک قضیه بشوند.

پاسخ
عبدالمناف مهر ۱۰, ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳

مثال نقض حتی یک مثال کوچک برای یک جمله عبارت یا حکم در ریاضی کلیت اون مفهوم رو بی اعتبار میکند و ربطی به استثنا و… ندارد زیرا مثال نقض مثال نقض میباشد و استثنایی وجود ندارد….

پاسخ
چمنی شهریور ۳۰, ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۷

1. توی استارت آپ ویکند به ما گفتن عاشق ایده های تون نشید. هر وقت دیدید به نتیجه نمی رسه، چرخش ایده بدید.
2. یک بار استادم، دکتر لطفی کفتن، آینده فقط پیش بینی نیست، گاهی هدف گذاریه. شاید شرکت شما بتونه آینده دیگه ای را بسازه!!! (هیج وقت هیچ کس اینقدر تحویلم نگرفته بود.)

پاسخ
سياوش علوي شهریور ۳۰, ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹

سلام
دانشجوي كارشناسي برق بودم طي 5 سال با كارداني و معدل 11 اخراج شدم در صورتي كه مي تونستم بعد از 3 سال با كارداني انصراف بدم.4 سال بعد در رشته مشابه با معدل بالا 2 ساله ليسانس گرفتم.
اگه از اول تلاش مناسب رو خرج كرده بودم يا زودتر انصراف ميدادم بهتر بود.
اما تشخيص اينكه كي بايد دست بكشيم يا تلاشمون رو بيشتر كنيم مشكله.
شبيه حركت تو مه ميمونه.

پاسخ
سپیده شهریور ۳۰, ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰

“عزت نفس سنگین ترین سرمایه ایست که برای موفقیت خرج می کنیم”-فایل صوتی مسیر اصلی-محمد رضا شعبانعلی
معلم عزیزم با توجه به نکاتی که اینجا و در فایل مسیر اصلی گفتی من اینطور برداشت می کنم که اگر ما موفقیتی به دست بیاریم و به اهدافمون برسیم موجب افزایش عزت نفسمون میشه ولی اگر در راه رسیدن به اهدافمون یا در تشخیص خود اهدافمون مجبور بشیم از یه جایی به بعد از کیسه عزت نفس خرج کنیم یعنی یه جای کار مشکل داره و نباید اون مسیر رو ادامه بدیم و پشتکار احمقانه داشته باشیم. پشتکار احمقانه حتی اگر ما رو به هدف برسونه چون سنگین ترین سرمایمون(عزت نفس) رو در ازای اون دادیم رضایت و خوشحالی قلبی ما رو تامین نمی کنه. به بیان دیگر پشتکار در مسیری که موجب افزایش عزت نفس ما میشه مسیر اصلی رسیدن به موفقیت هست.
در همون فایل یه جایی گفتی عدم توانایی تغییر در باورهامون و ابراز کردن اون از پایین بودن عزت نفس هست. شاید باید عزت نفسمون بالا باشه تا پشتکار بی جا به خرج ندیم!

پاسخ
ali مهر ۱۸, ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳

اگر شما با دقت به فایل صوتی مسیر اصلی و عزت نفس گوش داده باشید باید متوجه این نکته می شدید که استاد اونجا هم این نکته رو یادآوری کردند که انتخاب هدف های نامناسب و غیرقابل دستیابی هم منجر به کاهش عزت نفس میشه وباید قبل از انتخاب هدف بسنجیم وهدف های معقول و در حد توانایی خودمون انتخاب کنیم، همینطور که اینجا هم اشاره شد کوبیدن در معقوله ولی کوبیدن دیوار نه

پاسخ
آزادمنش شهریور ۳۰, ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱

با سلام شاید کامنت قبلی طبق اصول شما مورد تایید قرار نگرفته ولی مجددا اعلام می کنم هنر تشخیص مرز بین هدف درست و نادرست کار هر کسی نیست این موضوع در همه وادی ها صادق است بنده از زمانی که نسبتا خودم را شناخته ام در گیر و دار این قضیه هستم البته همیشه من این موضوع را بنام حقیقت و غیر حقیقت تعریف کرده ام و معمولا در تشخیص این دو مانده ام البته بدون اینکه فضا را مذهبی یا احساسی بکنم مثلا من کارمندم و بارها از خود پرسیده ام ادامه بدم با شرایط کارمندی در ایران یا قید همه چیزهای روتین آنرا بزنم و دنبال کار دیگری بروم یه ازدواج کرده ام ادامه بدهم یا نه / در ایران زندگی می کنم برو خارج یا نه / در تهران با تمام مسایل خوب و بدش زندگی را ادامه بدهم یا برگردم به شهرستان خوش آب و هوایم با تما خوب و بد هاش خلاصه اینقدر مثال هست به اندازه کلیه عمل ها و افعال در زندگی ÷س هر لحظه در سر دو راهی هستیم /این موضوع در خصوص ملت ها و کشور ها نیز صادق است اگر را حقیقت را تشخیص می دادند الان کجا ها نبودند و زندگی کجاها می رسید و الی اخر / با تشکر مجدد

پاسخ
Hamid شهریور ۳۰, ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

سلام

مطلبی که در مورد هنر متوقف شدن نوشتین رو باید با آب طلا نوشت کاش 10 سال پیش مطالبی اینچنین در دسترس من بود یا راهنمای دانایی در کنارم داشتم ، توی یه کسب و کار ناموفق با این تصور که باید پشتکار داشت ، باید ناامید نشد و از این دست شعار ها اینقدر ادامه دادم تا تمام سرمایه و اعتبار و … همه و همه از دست رفت
واقعا شناختن نقطه بازگشت و جرات توقف هنره و توصیف شما از این موضوع عالیه
ای کاش این درک رو داشته باشیم که راه اشتباه رو نباید تا آخر رفت و اگر امروز بخاطر حفظ غرورمون اصرار به ادامه داشته باشیم روزی به اجبار با پرداخت هزینه های زیادی مجبور به برگشت خواهیم شد
صمیمانه آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما استاد گرانقدر دارم

پاسخ
مرتضی شهریور ۳۰, ۱۳۹۴ - ۰:۵۵

محمدرضا توقف سمینار….هنر توقف؟؟؟

پاسخ
مهدي ز شهریور ۳۰, ۱۳۹۴ - ۰:۱۰

وقتي انتخاب هدف آگاهانه باشه و بر مبناي عزت نفس، تصميم ها هم به سمتي ميرن كه متناسب حال و اوضاع باشه.

پاسخ
امیر شهریور ۳۰, ۱۳۹۴ - ۰:۰۲

اولین کامنت من

محمد رضا نوشته هات دقیقا در وجود من چرخه تردید و یقین رو ایجاد میکنه

یادمه تو کتاب تینا سیلینگ نوشته بود
اگه بین دوراهی گیر کردی که بری یا بمونی به ندای قلبت گوش بده…..

پاسخ
زهرا ع شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳

گاهی متوجه میشیم که باید تلاش کردن رو کنار بزاریم ولی ترجیح میدیم دیگران ما رو متوقف کنن و خودمون جسارت و قدرت تحمل هزینه های این دست برداشتن از تلاش را نداریم.

پاسخ
زهرا شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴

خیلی موضوع خوبی من اینا تجربه کردم نظرم در این مورد اینه که زمانی که تو یه مسیری با موضوعاتی مثل ترس از بی پولی ترس از قضاوت شدن توسط دیگران از دست دادن اعتماد خانواده روبه رو میشی خود تا تو مسیر غلط نگه می داری ولی واقعا اون حس خوبه مهمتر از همه است ومحکم ترین دلیلی که میتونی متوقف بشی هیچکس مثل خود آدم نمی فهمه وقتی از سر کار برمیگردی خسته و داغون وبا نارضایتی چقدر سخته دیگران با دید خودشون میخوان کمک کنن که مثلا تو کارت یا هدفتا ادامه بدی ولی هر چقدر این نیرو ها قوی باشن اندازه حس رضایت سرخوشی درونی موثر نیستن .

پاسخ
مهسان قاسمی شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۹

خوشحالم که تمام نکاتی رو که عرض کردین میدونستم ولی متاسفم که مورد آخر برام قابل درک نیست؛البته این رو قبول دارم که نباید الان رو با گذشته مقایسه کرد، اما اصولا وقتی میبینیم ایده آل های ما حقیقتهای روزمره و پیش پا افتاده افرادی هست که از قضا برای آنها خیلی هم ارزش نداره، سخت میشه که از اوضاع بهتری که فکر میکنیم لیاقتشو داریم بگذریم

پاسخ
وحید شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲

ما از این که بایستیم و لحظه ای درنگ کنیم ، می ترسیم . از اینکه به درستی راهی که در آنیم ،تردید کنیم ، وحشت داریم. می هراسیم ،از اینکه به سوی تردیدی خیز برداریم که نوک پیکانش تمام هویت کنونی ما را ممکن است نشانه رود. دویدن برایمان وحی منزل است و ایستادن کفر مطلق.درنگ کردن و خود را و پیرامون خود را برانداز کردن ، بیش از آن که مستلزم درایت باشد، شهامت میخواهد،جسارت میخواهد.

پاسخ
غضنفر شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳

سلام. ممنون از مطلبتون،

بنظرم وقتی صحبت از هدف، مسیر و تصمیم گیری می‌کنیم، باید راجع به اون موضوع اطلاع (یا دانش)، تجربه و آینده‌نگری دقیقی داشته باشیم. طبیعی هستش که بدون لحاظ کردن این عوامل راه به بیراهه و هدف نتیجه‌ای جزء شکست نخواهد بود. وقتی می‌خونیم “من شکست نخوردم. فقط هزار راه مختلف پیدا کردم که به اختراع لامپ منتهی نمی‌شود!” بنظرم ادیسون میدونست قرار چی رو اختراع کنه، نتیجه رو می‌دونست، راهش رو پیدا نکرده بود، به همین خاطر هستش که می‌گه من شکست نخوردم.
در کل اگه جوانب رو خوب بسنجیم و با آگاهی تصمیم بگیریم، اونوقت پشتکار یارمون میشه برای موفقیت 😉

پاسخ
سینا شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲

سلام محمدرضای نازنین
جالب اینجاست که من چند ماهیه دارم به این موضوع فکر می کنم .
همش با خودم می گم نقطه پایان یک شغل ، یک کارآفرینی کجاست ؟
هر چیزی را که می خواستم بگم تو بهترش را گفتی .
شاید در حرف بشه گفت خب ضرر داره میدی، ورشکسته که نه ما ورای اون رفتی اما بازم داری ادامه می دی .
از دیدگاه بقیه حماقت کور کورانه و از دیدگاه نزدیکانی که من را می شناسن من به فکر ساختن و جنگیدنم .
جنگیدن در راهی که ایمان دارم .
اما محمدرضا گاهی در خلوت خودم می ترسم،
می ترسم که نکند اشتباه باشد مسیرم ….

پاسخ
شیوا شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲

این دیرآموخته بهترین عبارتیه که همیشه از شما در خاطرم هست. بهترین درس. شاهکار. همه آنچه از شما آموخته ام ارزشمنده ولی واقعا هنوز روی دست این جمله چیزی نگفتید. این یه جمله رو تو اینستا گذاشتم، به دیوار زدم، اول دفترچه ام نوشتم و …. خیلی خوب میشه که به این بحث ادامه بدید

نمی دونم این نکته تا چه حد در راستای بحث شماست اما خودم احساس می کنم خیلی وقت ها با هدفی شروع کرده ام و پشتکار به خرج داده ام ولی بعد از مدتی پشتکارم صرف حواشی هدف شده تا خود هدف و باعث شده تلاشم بیهوده باشه
به عبارتی به جای پشتکار برای رسیدن به هدف، پشتکار برای اصلاح وسایل یا مسیر رسیدن به هدف به خرج داده ام که فایده ای برام نداشته.
هر بار هم دلایل این انحراف از مسیر اصلی میتونه متفاوت باشه:
– گاهی در اثر کمال طلبی یا احساس مسئولیت برای درست کردن چیزهایی که در مسیر هدفم دیدم، در عین اینکه می دونستم به تنهایی نمی تونم این چیزها رو درست کنم (تلاشم مثل تلاش برای سفت کردن یه پیچ شل در ریل راه آهن بوده در زمانی که می دونستم کلاً ریل انقدر انحراف داره که قطار حتما از ریل خارج میشه. خیلی وقت ها خودم هم مسافر اون قطار نمی شدم هیچ وقت). بعضی وقت ها پشیمون شدم کاملاً، بعضی وقت ها هم همون حسی که میگید (مفید بودن، انسان بودن یا …) باعث شده کاملاً پشیمون نباشم ولی در ادامه مسیر به وضوح سست شدم یا برای مدتی کاملا متوقف
– گاهی در اثر ترس از مواجه شدن با هدف و سرگرم شدن به پشتکار داشتن (به عبارتی پشتکار برای درجا زدن چون از دویدن می ترسی). گاهی هم این باعث میشه دانسته سر خودم کلاه بذارم و از مسیری که هستم (جایی که دارم درجا میزنم) راضی باشم
– و …
خیلی وقت ها حس میکنم، میدونستم در رو گم کردم یا انقدر دوره که دستم بهش نمیرسه و به جای در، دارم به دیوار می کوبم، ولی نمی دونم چرا امید دارم در بشه

یه وقت هایی هم فکر می کنم باید به هزینه و فایده ی هدفت نگاه کنی برای توقف. وقتی هزینه ی یک هدف از حد مشخصی گذشت، دیگه شاید عاقلانه نباشه پشتکار به خرج بدی چون فقط داری از خودت، از روابطت با عزیزانت، از دارایی ات و … برای چیزی خرج میکنی که هیچ فایده ای برات نداره. مگر اینکه در جایگاهی باشی (مثل یک مصلح اجتماعی) که با وجود زیاد بودن هزینه شخصی (و نه هزینه ای که پشتکارت به جامعه تحمیل می کنه) بخوای با پشتکار به کارت و برای رسیدن به هدفت پشتکار به خرج بدی
حتی عبارت «انقضا برای هدف» رو که به کار بردید، من رو به این فکر برد که آیا هدفی در زندگی دنبال کرده ام که من رو برای بعضی افراد «دوست/همراه منقضی شده» کرده باشه؟ هنوز جوابی براش ندارم

یه وقت هایی هم برای بعضی اهداف عجله داریم، در صورتی که پشتکار زیاد به خرج دادن سبب تسریع دستیابی به اون نمیشه و زمانی میبره که اون هدف رو بتونی به دست بیاری. مثل وقتی که انتظار داشته باشم با پشتکار به خرج دادن من، یه میوه ای زودتر از موعدش آماده ی چیدن بشه. در چنین مواردی پشتکار بیش از اندازه خرج دادن من برای رسیدگی به درخت، اگر باعث خراب شدنش نشه، باعث زودتر رسیدن میوه نمیشه. به عبارتی، باید یاد گرفت که مرز نتایج حاصل از پشتکار به خرج دادن کجاست و از کجا به بعد، باید صبوری برای به نتیجه رسیدن پشتکارهای قبلی رو یاد بگیری

پاسخ
roya.hsn شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸

بحث قابل توجهي‌ِ و از ديدگاه‌هاي مختلفي قابل بررسي. مرسي كه مطرح كردي محمدرضا.
گاهي هدفي در ذهن ماست. جلوتركه ميريم، سرنخ‌هايي به دست مياد و اغلب تلنگرهايي كه در صورت وجود هوشمندي و نه حماقت ناديده گرفتن، توقف عاقلانه به نظر مي‌رسه.
فرد كوهنورد، با تخمين ميزان مسافت باقيمانده تا قله و بررسي امكانات موجود – به كارگيري هوشمندي- گرفتن تصميم ادامه مسير يا توقف حركت، قابل ارزيابيه. اين درست، اما مساله اينجاست كه گاهي- و نه هميشه- هدف ما از جنسيه كه حصول نهايي اساسا در تيررس نگاه ما قرار نمي‌گيره. مواقعي كه فقط ميشه پيش رفت و ديد. البته صحبت من، صحبت از امكان محال بودن هدف نيست. صحبت از مواقعي‌ست كه ماييم و ابهام و سردرگميِ قرار بر سر دوراهي… حس گنگِ ناآگاهي از فردا و فرداها… هوشمندي در عين محدوديت. آگاهي بر محدوديت انسان در حصار زمان…
طبيعتا هيچيك از ما نمي‌تونه ادعا كنه كه از فرداي خودش خبر داره. اينكه «پيگيري»، پيگيري و باز هم پيگيري، بالاخره ما رو مي‌رسونه به سر منزل مقصود يا يه جايي شايد دير، خيلي دير، اون ته ته مجبور ميشيم به توقف، يك معماي رازآلود،ِ حداقل از نظر من. شايد – در مورد برخي اهداف – انتظار تشخيص « لحظه پايان پشتكار» از يك بشر عاديِ بي بهره از نيروهاي ماورايي، انتظار نامعقولي‌ باشه.
و اما در مورد خودم – كه شايد موضوع از اين زاويه هم قابل بررسي‌ست – اون نقطه كه پيگيري بيشتر، غرورم رو لگدمال و احساساتم رو جريحه‌دار كنه، نقطه پايان و لحظه صدور فرمان توقفه.
« به هدف رسيده‌ي تحقير شده» از نظر من يك بازنده‌ست.
رسيدن به چه قيمت؟

پاسخ
بهنام شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵

سلام محمدرضا
من فکر میکنم بعضی هدف ها هسن ارزش صبر کردن و پشتکارو دارن حتی اگه کمی هم از تاریخ انقضا اون گذشته باشه البته این هدف ها باید حس خوب به ادم بده و جوری باشن که تلاش کردن برای به مقصد رسیدن زجر اور نباشه

پاسخ
رها شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸

من یه کوهنوردم و تو کوه ، چندین بار اتفاق افتاده که مسیر کمی تا قله مونده ولی به علت شرایط جو یا شرایط خودم برگشتم و قله نرفتم! زمانش رو هم خوب میتونستم تعیین کنم و پشیمون هم نشدم……
ولی تو زندگیم قادر به تشخیص این مرز نیستم و خیلی سخته تشخیصش….
همین الانش برای ادامه تحصیل دقیقا تو 25 سالگی موندم که چه کار کنم، تحصیل برای گرفتن دکترا نیست تحصیل برای شروع یه رشته ی جدید هست که دوسش دارم و به جز دانشگاه راه دیگه ای برای آموختنش نیست!

پاسخ
سعید شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲

بسیار ظریف بود، مرسی
یادم هست یکبار پای منبر (صوتی) یکی از علمای اخلاق مطرح کشور بودم، نکته زیبایی فرمودن که به نظر می رسه به این بحث مرتبط باشه. ایشون می گفتند همه ما غالبا اصول رو می دونیم و می تونیم خیلی خوب توضیح هم بدیم ولی نکته اینه که در تشخیص دچار خطا میشیم.
مثلا تفاوت عجب و شکر بعد از انجام کار نیک. همه می دونن که از نظر تئوری هر کدوم چه معنایی دارن، اولی حالت خودبرتربینی است که پس از انجام عمل نیک به فرد دست می دهد ولی دومی شکرگزاری بنده نسبت به خدا به واسطه توفیق یافتن جهت انجام کار خوبه. می گفت حالا فرض کنید که شما نماز شب بخونید و بعدش یه حس خوشحالی بهتون دست بده، در این صورت با وجود اینکه اصول رو می دونیم در تشخیص دچار خطا میشیم و نمی دونیم که در کدوم حالت هستیم.
معیاری که ایشون می گفتن شاید بیشتر به درد همون مباحث اخلاقی بخوره. می گفتند که باید ببینید که مثلا در این حالت آیا ترس از خودبرتربینی دارید؟ اگر یک خوفی از ارتکاب عجب همراه با اون خوشحالی در کنار هم داشتید، نشون میده که اون خوشحالی جنبه شکر داشته.
ببخشید طولانی شد و شاید بی ربط 🙂
سعید

پاسخ
جواد شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵

با سلام
محمدرضا مثل همیشه بحث جالبی رو مطرح کردی. من فکر میکنم یکی از مواردی که میتونه به ما کمک کنه تا مرز توقف و ادامه رو در راه رسیدن به یک هدف تشخیص بدیم ، میزان هزینه ای هست که انتخاب هرکدومشون برای ما داره حالا هر کسی براساس نوع هدفی که داره جنس هزینه اش هم متفاوته . یکی از جنس عشق ، علاقه و اشتیاقه یکی از جنس پول و مال و یکی هم از جنس ارزش.

پاسخ
شاهین سلیمانی شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷

اگر کلمات و نوشته هات را قالب یک دیگری نفهمیده باشم و مفهومش را فهمیده باشم ، می تونم تداعی که برام اومد را اینطور ابراز کنم که…

مهم درست تلاش کردن است …
اما درست تلاش کردن یعنی چی ؟ …فکر کنم یعنی اینکه بتونیم راه درست مخصوص به خودمون و منحصر به فردمون را پیدا کنیم ، در واقع نقشه ی راهی آبجکتیو را به حالتی سوبجکتیو بدل کنیم ..که در این صورت احتمالا دوستانی که با تمام حماقت دارن دیوار را فشار می دن ، میان سراغت و سعی می کنن نصیحتت کنن…اگر مهربون باشن ، حداکثر با نصیحت هاشون به مرزهای روانیت ورود می کنن و اگر خیلی خودشون به خودشون در حال خندیدن باشن ، احتمالا تو را هم مسخره خواهند کرد!…
سالها پیش که نمی توانستم ، گه گاه افسرده می شدم ، این روزها هم میشم ، اما شاید حداقل دیگه اونقدر بیس شناختی نداره و احتمالا بیشتر جبری بیولوژیک داشته باشه ( به خاطر دو قطبی نوع دوم )
اما فکر کنم ، من بعد از جناب بهاالدین خرمشاهی ( چه قیاسی ! به این میگن فرافکنی ایگو ایده آل به سوژه ی بیرون و احتمالا خودشیفتگی :))) ) کسی بودم که تو یادداشتم تو روزنامه ی آرمان در مورد افسردگی صحبت کردم و آخر یادداشتم گفتم ، خودم هم اختلال خلق دو قطبی دارم …بابام گفت : چرا این نوشتی پسرم ؟
به بابا گفتم : چیزی را از سریال Game of Thrones آموختم ،
از نقاط صعفت زرهی بساز و بر تن کن …
حالا همین دو قطبی + دنیای آرتیست بودنم + عشقم به روانکاوی و یونگ میشه برام کلید درها…
این ها دقیقا همان چیزهایی بودند که گاهی اوقات در زندگیم به خاطر بی پولی ها و دردهای زیادی کشیدم و خیلی از کافی شاپ ها را نتوانستم بروم تا خوش باشم ! …اما تحمل و ماندنِ در راه و راه به راه آموختن …برام شد خیلی چیزها …
فکر کنم تلاشِ من این بود که می تونستم دائما خیلی راه ها را بیخیال شم ، برم چیزهای جدید یاد بگیرم و باز مثل یک احمق تلاش کنم و باز بخورم زمین و بازم منتظرم که با خیلی از کارهام اتفاقی نیفته …
اما سوال ؟
آیا مثلا یک مجسمه ساز ، اثر هنریش را خلق میک نه که بتونه بفروشدش ؟ …فکر نکنم …
به نظرم اگر ما در راه ها و قعالیت هایی قدم بذاریم که خودش برامون جذاب باشه ، اون موقع هدفهای مالی و کف زدن های دیگران ( مثلا در هنر ) میشن یک حاشیه …
شاید بگید خیلی ایده آل دارم فکر می کنم ….دقیقا ! چون من یک هنرمند هستم …هنرمندان باید اون قدر گاهی گستاخ و کله شق باشن با بتونن تو راهشون بمونن …

شاهین سلیمانی – پژوهشگر حوزه های روانکاوی با نگاه هنر .

پاسخ
فربد شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷

سلام
در این زمینه ای که صحبت کردید من چند ساله به یک نتیجه ای رسیدم: درست یا غلط بودن خیلی از کارها از دید دیگران، فقط به نتیجه ای که به دست میاد بستگی داره. اگه همه اطرافیان یه نفر با کاری مخالف باشن و اون شخص اصرار به انجام کار داشته باشه دو حالت وجود داره: 1) فرد در کارش موفق میشه: در این صورت همون افراد تحسینش میکنن و میگن ببینید، اینقدر به کارش ایمان داشت که با اینکه همه میگفتن این کار رو نکن، اما اینقدر ادامه داد که موفق شد 2) فرد در کار شکست میخوره: میگن این آدم چقدر لجباز و حرف گوش نکن بود. این همه آدم با تجربه بهش گفتن این کار رو نکن، ولی بازم کار خودش رو کرد تا به اینجا رسید.

پاسخ
سمانه عبدلی شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶

وقتی جهت درست نیست، تندتر رفتن، ما را به مقصد نمیرساند.

گاهی باید ایستاد. اطراف را نگاه کرد.

جهت ها را شناخت و دوباره شتافت.

در زندگی گاهی، باید توقف کرد: توقف اضطراری

http://www.shabanali.com/ms/?p=992

حدود دوسال پیش بود که محمدرضا سمینار توقف اضطراری رو برگزار کرد
فایل صوتی توقف اضطراری رو پیشهاد میکنم یک بار دیگه با هم بشنویم

http://radio.shabanali.com/invitation.mp3

پاسخ
ماريتا مهر ۵, ۱۳۹۴ - ۲:۴۸

مرسي سمانه جان براي معرفي اين فايل، من واقغا بهش نياز داشتم. شما اطلاع داريد كه از اين همايش فايل تصويري هم موجود هست؟

پاسخ
اکبر شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲

سلام به همه ی دوستان و محمدرضای عزیز

محمدرضا بحث خوبی در مورد تصمیم ، هدف و طی طریق مطرح کرده ای . همانطور که خودت هم گفتی ، این مبحث واقعا لازمه چون بیشتر افرادی که امروز افراد را به تلاش تشویق میکنند ، تنها چیزی که به آن ها نشان می دهند ، هدف است.و چیز بیشتری که بهش تاکید میکنند ، تصویر ایده آل و طلایی رسیدن به هدفی است که حتی قدمی هم برایش خرج نشده است.
مواردی که اشاره کردی به درستی مراحل تصمیم تا هدف را شفاف سازی میکند.
چیزی که به ذهنم میرسد و این روز ها حداقل برای خودم مهم می دانم، این است که گاهی اوقات هدفی را انتخاب میکنیم و برای رسیدن به آن موارد لازم و نیاز ها را بر اساس ذهن خودمان تامین میکنیم و قدم در راه می گذاریم . ولی باید جاهایی به قول تو دست از تلاش کشید . به این معنی که موقعیت را چک کنیم . یک مثال میزنم : فرض کن که به عنوان یک دانشجوی غیر حرفه ای کامپیوتر میخواهی یک پروژه متوسط را برنامه نویسی کنی .برای این کار یک سری آموزش ها را انتخاب میکنی که تو را به هدفت برساند. زمانی که وقت آن می رسد که به عنوان مرحله دیگری از این راه شروع به برنامه نویسی کنی میبینی که آموزش هایت به درد نمی خورند . و تو باید قبل تر می فمیدی و راه بهتر انتخاب می کردی.

پاسخ
پیمان شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴

سلام به محمدرضا شعبانعلي، معلم عزيزم

اين بحث متوقف شدن، موضوع خيلي جالبيه. من اين روزها مشغول خوندن كتابي به نام “فلسفه‌اي براي زندگي” هستم كه فلسفه‌ي خاصي به نام فلسفه‌ي رواقي رو براي زندگي پيشنهاد مي‌ده. بحث خيلي مفصلي داره فقط يك نكته مرتبط با اين بحث داشت كه فكر كنم خوبه مطرح كنم.

در اين كتاب نوشته كه رواقيون پيشنهاد مي‌كنند براي رسيدن به آرامش، بهتره كه اهداف دروني براي خودمون بسازيم و اهداف بيروني رو به اهداف دروني تبديل كنيم تا از استرس و ناراحتي نرسيدن به هدف بيروني خلاص بشيم. مثلا يك مسابقه ورزشي مثل تنيس رو مثال زده و گفته به جاي اينكه هدف رو بگذاريم بردن در مسابقه، بهتره يك هدف دروني براي خودمون تعريف كنيم. مثلا اينكه در مسابقه حداكثر توانمون رو مصرف كنيم كه بهترين بازي رو ارائه بديم. اينطوري اگر به قولمون پايبند باشيم حتي اگر ببازيم هم ناراحت نمي‌شيم چون به هدف دروني سازي شده‌مون رسيديم.

در مثال كوهنوردي كه مطرح كرديد هم همين‌طوره. اگر كوهنورد هدفش رو به جاي رسيدن به قله، يك هدف دروني از جنس كيفيت عملكردش يا حداكثر توانش معقولش قرار بده، اون‌وقت اگر ببينه ميزان آذوقه‌اش كمه و به قله نمي‌رسه يا شرايط براي صعود خطرناكه، ميگه كه من بهترين كاري كه مي‌تونستم رو انجام دادم و احساس شكست نخواهد كرد و بهتر مي‌تونه با منطقش تصميم به بازگشت بگيره.

اميدوارم همه ما علاوه بر انتخاب اهداف بيروني كه يه جوري انگيزه دهنده هستند، اهداف دروني هم داشته باشيم تا در زندگي آرامش بيشتري داشته باشيم و پشتكارمون به حد احمقانه نرسه. براي كسي كه اهدافش رو دروني سازي كرده باشه هدف از درس خواندن گرفتن مدرك نيست بلكه يادگيري يك تخصص يا كنجكاوي براي شناخت بيشتر دنياست. براي كسي كه اهدافش رو دروني كرده هدف نهايي از رابطه‌اش با يك فرد ديگر ازدواج يا بچه دار شدن يا خشنودي پدر و مادر و … نيست، هدف اينه كه احساس خوبي از رابطه‌اش داشته باشه و بتونه لذت ببره و به آرامش برسه.

شاد و سلامت باشيد

پاسخ
علیرضا داداشی شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۹:۵۸

سلام.
از امروز تا وقتی که به قولت عمل کنی و درباره ی نکته ی هفتم بنویسی، مرتباً به آن نکته فکر خواهم کرد.
فارغ از اینکه چه خواهی نوشت – و من حتماً آن را با جانم خواهم خواند- اندیشیدن به دغدغه ی جدیدی که طرح کردی، برای من می تواند یافته های مهمی داشته باشد.
آموخته ام که معلم خوب معلمی است که در پایان بحث، به جای پاسخ های تازه و دست کم در کنار پاسخ های تازه، پرسش هایی برای اندیشیدن طرح کند.
ممنون.

پاسخ
رضا سبحاني شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۹:۵۳

سلام
ممنونم از مطلب بسيار خوب و كاربردي ات..گاهي تو زندگي لحظاتي پيش مياد كه بين ماندن و رفتن، ابهام را تجربه مي كنيم. شايد اين مطلب كمك كنه كه راحت تر تصميم بگيريم.
بازم متشكرم ازت محمدرضا

پاسخ
محمد حسین هاشی شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۹:۲۶

من با رشته ی MBA در وب سایت شما اشنا شدم و تحت یک تاثیر کوتاه مدت قرار گرفتم و قصد داشتم تا در این رشته تحصیل کنم صرف اینکه تنها جذابیت ها را دیده بودم و بدون توجه به اینکه ایا من همچین توانایی را دارم که بخواهم در این رشته تحصیل کنم و سودی برایم خواهد داشت یا نه … و اینکه الان خیلی خوش حال از اینکه دیدم گسترده تر شده و متناسب با نیازم دنبال دانش می روم و نه انکه برای افزایش خطوط رزومه ام.
نمی دانم تفسیر درستی از این جملات نامه 31 نهج البلاغه که وصیت حضرت امیر به امام حسن هست دارم یا نه …
اینکه می گوید (بدان!علمی که سودمند نباشد,فایده ای نخواهد داشت و دانشی که سزاوار یادگیری نیست سودی ندارد) اینکه گاه ما بدون تشخیص اینکه علمی برای ما سود مند است ان را کسب می کنم بدون انکه بدانیم تلاش ما سودند است تلاش می کنیم مثل این جمله بود که در دیر اموخته ها به آن اشاره شد (هر چه دیوار را بکوبیم در نخواهد شد) یا اینکه انیشتین جور دیگر می گویید (همه نابغه هستند ولی اگر شما استعداد یک ماهی را با بالا رفتن از یک در خت بسنجید او در تمام عمر با این فکر زندگی می کند که یک احمق است ) معنانی تغریبا یکسانی دارند.در جایی دیگر به امام حسن می گویند (آن کس که مرکبش شب و روز آماده است همواره در حرکت خواهد بود هرچند خود را ساکن پندارد و همواره راه می پیماید هرچند در جای خود ایستاده و راحت باشد) اینکه مرکب خود را اماده کنیم اینکه بار خود را با انچه نیاز داریم پر کنیم هرچند که دیگران فکر کنند این کار باعث پیشرفت ما نمی شود و ان کسانی انقدر غرق در هدف می شند دقیقا مصداق حرف حضرت است که می گویند(در بی راهه سرگردان و در نعمت ها غرق شده اند که نعمت ها را پروردگار خود قرار داده اند هم دنیا انها را به بازی گرفته و هم انها با دنیا با بازی پرداخته و آخرت را فراموش کرده اند) جملات من را تصحیح کنید اگر اشتباه می گویم در واقع دنیا پرستان مثل انسان هایی هستند که پیوسته در تلاش برای نعمات دنیای هستند و درواقع پشتکاری به عنوان حماقت دارند چون لذت انچه که در این مسیر کسب می کنند انها را از لذت واقعی دور می کند.دقیقا مثل همان کوهنوردان که رسیدن به قله انها را به بازی گرفته بود
و در جای دیگر می فرمایند (به یقیین بدان که تو به همه ی ارزوهایت نخواهی رسید … و در به دست اوردن دنیا ارام باش…زیرا چه بسا تلاش بی اندازه برای دنیا به تاراج رفتن اموال کشانده شده و هر تلاش گری به روزی دلخواه نخواهد رسید و هر مدارا کننده ای محروم نخواهد شد)
جدا از این همه مهر تایید برگفته هاتان گله می کنم از اینکه تیتر این نوشته (هنر متوقف شدن) همه چیز را نمایش نمی دهد
به نظر من هنر متوقف شد با هنر شروع کردن همراه هست اینکه با هر توقفی شروع باید باشد و اگر دیدم به نتیجه نمی رسم و تلاشم را متوقف کنم باید بدانم که یک جای کار اشکال دارد و شروع به تغییر انچه که در بیرون یا درون مانع نتیجه دادن تلاشم می شود بکنم.

پاسخ
نسترن مهر ۴, ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵

سلام محمد حسین
چقدر دوست داشتم استنادهات رو هر چند که بعضی جاها متوجه مفهوم اصلی جمله نشدم (مثل: به یقیین بدان که تو به همه ی ارزوهایت نخواهی رسید … و در به دست اوردن دنیا ارام باش…زیرا چه بسا تلاش بی اندازه برای دنیا به تاراج رفتن اموال کشانده شده و هر تلاش گری به روزی دلخواه نخواهد رسید و هر مدارا کننده ای محروم نخواهد شد)

پاسخ
ali شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۷:۰۳

سلام محمد رضا جان
به نظر من هنر متوقف شدن در هر كاري نيازمند آگاهي از تواناي هاي خودمونه و فرصت هاي اطرافمون.
خيلي سخته كه كسي بتونه تاريخ انقضاء بعضي هدف هاش رو پيش بيني كنه،شايد تو دنبال كردن ناآگاهانه همون مسير حس خوبي بهش دست ميده كه همون هدف نهايي.

پاسخ
k1f شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۱:۱۳

فکرکنم همونطور که اشاره فرمودید, دو مثال بارز این بحث برای جوانان, تحصیل و روابط عاطفی هستش. بنظرم شاید همین مطلب شما بدون حتی هیچ ادامه ای , تلنگر خوبی برای ما باشه . بازم سپاس بی پایان خدمت استاد عزیزم

پاسخ
نیلوفر شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۰:۵۸

من فکر میکنم فاصله فهمیدن و تصمیم به قطع تلاش برای به دست آوردن بعضی از اهداف توی زندگی نیازمند یک چیزی از جنس قاطعیت باشه که میوه درد و تحقیرهایی در گذشته و شاید ملال از راه طی شده و اون جمله معروف ” که چی باشه؟” باشند. رسیدن به اون قاطعیت برای بعضی ها توی سن 18 سالگی ممکنه رخ بده و برای بعضی دیگه توی 50 سالگی، اما راه های رسیدن به اون نقطه طلایی به تعداد آدمهای روی کره زمین شاید متفاوت باشه!
خیلی خوشحالم که بعد از ” حماقتی” که برای فوق خوندن مرتکب شدم تصمیم گرفتم زهر تحقیر! دکتر نشدن! رو به جون بخرم و همونجایی که بودم مدرک رو به دوست دارانش بسپارم و از اون راهی که حداقل برای من بی خاصیت بود بیام بیرون!

پاسخ
منصور سجاد شهریور ۲۹, ۱۳۹۴ - ۰:۳۳

ترس هم از عوامل عدم توقف است.مثل موشی که روی rat wheel از ترس ایستادن و افتادن انقدر میدود تا قلبش بایستد

پاسخ
سجاد سلیمانی شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲

آفرین، مثل همه دوستان دیگر من هم تایید میکنم.
اما محمدرضا، خلا ما دقیقا در «فهم ِ زمان ِ توقف» است یا «کَنـدَنِ برچسب ِ خیلی باپشتکار» و رهایی از دوانه وار بودن!
.
من به شخصه آدم بسیار با پشتکاری برای اهدافم شناخته می شوم. بسیار پیگیر. هرچند نتایج دلخواهم را نگرفته ام، اما این گونه ام.
فقط سه بار به درستی متوقف شده ام :
یکبار در استعفا از شغل و رهایی از آن کار ، البته حاصل گفتگوهایم با افراد جسور دیگر بود. اگر نبودند احتمالا نمی توانستم
بار دوم در کنار گذاشتن یک تیم و پروژه تحقیقاتی و دوستانی خوب ؛ آنهم حاصل زیاده های خواهی ها آشکارشان بود، اگر پنهان کاری می کردند یا سیاست ورزی، شاید هنوز حضور داشتم
و بار سوم، در کنار گذاشتن یک دوست در شروع یک کار مشترک پس از 14 ماه کار فشرده، که البته آنهم حاصل تلنگر یک دوست ِ عزیز بود و خستگی های خودم.
.
من احساس میکنم، شما بر طبل ِ هشیاری «هنر توقف» به خوبی کوبیده اید، و فقط یک درس تکمیلی دیگر نیاز دارم:
«زمان این هنرورزی».
و اگر قرار است «تشخیص زمان ِ درست» بر عهـده ما باشد، مثل کوهنوردی تنها در نزدیکی قله که خود باید تشخیص بدهد برگردد یا نه،
باید بگویم که هنوز نیازمند آموزشیم تا یه وقت، به جای هنرورزی برای توقف، دستآوردهایمان و فرصتهایمان را لگدمال نکنیم.

پاسخ
آرام شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۷

خیلی ممنون، چه خوب که این مطلب رو نوشتید.
اگر هدف نهایی همین ابزارها بودند تعداد و سرعت باخت بالا میرفت و هرروزه باختهای متعدد و بر دوش می کشیدیم. اما اینطور نیست و واقعا بردن کاری آسون و توام با آرامشه…

پاسخ
رویا شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸

بسیاری از ما همه چیز را در چارچوب زمان قرار می دهیم و می بینیم. فکر می کنیم نظم و آرامش را باید کم کم ساخت و هر روز مقداری بر آن افزود. حال آنکه نظم و آرامش درونی مستلزم زمان نیست. بنابراین یکی از مهم ترین کارهای ما متوقف کردن {زمان ذهنی} و نتیجتا خارج کردن اندیشۀ {تدریج} از دید خویش در رابطه با موضوع بسیار مهم است. باید این حقیقت را عمیقا درک کنیم که برای تحقق آرامش، فردایی وجود ندارد. شما {هم اکنون} باید در نظم، آرامش و هماهنگی درونی باشید، نه در لحظۀ دیگری.
کریشنا مورتی
از همه معذرت که سه تا کامنت گذاشتم.اما فک میکنم این صحبتای کریشنا مورتی خیلی در تشخیص دقیق این مرز کمک کننده اس

پاسخ
رویا شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰

هوشیارانه زندگی کردن مانند زندگی کردن با یک مار سمی در یک اتاق است. شما هر حرکت مار را زیر نظر می گیرید و نسبت به هر صدایی از مار حساس هستید . خواب به چشمان شما نمی آید زیرا لحظه ای غفلت ممکن است باعث شود مار شما را به هلاکت برساند بنابراین چشم از مار بر نمی دارید. خطر یه ذهن شرطی شده و ناآگاه کمتر از یک مار سمی نیست ذهنی که بر اساس عادات، شرطی شدن ها،سنت ها و تجارب گذشته عمل میکند .

پاسخ
رویا شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷

کریشنا مورتی میگه:ما در دوران کودکی برای « بدست آوردن» و « نائل شدن» تربیت شده ایم – سلولهای مغز هم طالب و آفریننده این الگوی « بدست آوردن» به منظور کسب امنیت فیزیکی هستند- اما امنیت روانی در حیطه ی « بدست آوردن» یا « داشتن» نیست.

پاسخ
فواد انصاری شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹

شخصا ترجیح میدم راهم رو عوض کنم نه هدفم رو یعنی اگر پول و آرامش میخواهم ترجیح میدم رابطه ناموفق یا شغلم رو عوض کنم و از هدفهای اصلیم که پول و آرامش هستند دست نکشم .

پاسخ
رضا هاشمی شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸

شعبانعلی عزیز
در باب مقدمه صفر !
قبلا در مورد شریعتی گفته بودی. بزرگ کردن عناصری مثل ابوذر در آن دوره زمانی و صرف نظر کردن از بسیاری عناصر دیگر که آن ها هم جزو دین و فرهنگ ما هستند – اما در آن مقطع توجه به آن ها چندان کاربردی ندارد- هنری است که از یک متفکر برمی آید. تشخیص درست عناصر موردنیاز، چیزی است که یک مصلح می تواند انجام دهد و باید انجام دهد؛ و این، کاری بود که شریعتی انجام داد.
به بزرگ کردن عنصر “پشتکار” در جامعه امروز، نیز می توان از این باب نگاه کرد. حداقل به نظر من، و احتمالا به باور خیلی از افراد، پشتکار یکی از عناصر مفقود روزگار ماست، عنصری که شاید در فهرست عناصر موردنیاز مهمترین نباشد اما جزو مهمترین هاست. وقتی که در همه جا کمبود پشتکار، پیگیری و جدیت می بینی، طبعا اولین قدم انسان تاکید بر اصل وجود پشتکار می باشد، تا بعد فرصتی دست دهد برای پرداختن به ابعاد دیگر پشتکار.

در پایان، این صرفا یک دیدگاه شخصی است (و اساسا فلسفه کامنت همین است: ابراز دیدگاه های شخصی)

با تشکر

پاسخ
مینا شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶

گاهی هدف منحصر به خودمان نیست و حیات و بقای دیگران در گرو تلاش مستمر ماست برای دستیابی به هدفی که شاید/قطعا” روزی از این پشتکار مداوم و تن فرسا خسته می شویم .این شاید از جنس هفتمین نکته باشد.آنجا که می توانست شرایط بهتری برای همه آن جماعت رقم بخوره اگر هدف گذاری درست بود و تنها یک نفر دیوار را به امید گشایشی نمی کوبید

پاسخ
امیرحسین شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸

سلام آقای شعبانعلی.
من تجربه یک چنین چیزی رو ده سال در یک فروشگاهی داشتم.
واقعا عمرم رو تلف کردم برای روزهای بهتر.
واقعیت اینه که یک شخص برای پیشرفت در کار و رابطه ای باید یکسری مسایل رو به زعم خودم رعایت کنه.از جمله اینکه :
اگه درس خونده دانشگاه باشه باید یک یا دو سال رو تجربه در جایی داشته باشه حتی بدون حقوق!!
باید یک مشاور خوب و مطمین داشته باشه تا خطاش رو به حداقل برسونه.
باید با تغییر رفتار و کسب و کار اون هم تغییر کنه چون از قافله تغییر عقب میمونه…
و….

پاسخ
داود شاکری شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷

دو نکته به ذهنم رسید:
1) به نظر من هر موقع کاری رو که انجام میدیم نتونیم ازش لذت ببریم و انجام دادنش فشار زیادی رو به ما وارد کنه و جسم و روح ما رو مستهلک کنه بهتره کمی تجدید نظر کنیم، شاید ادیسون لذتی رو که در اختراع نکردن هزار باره لامپ بهش دست میداده و اینکه گذر زمان رو حس نمیکرده و دایم ذهنش درگیر بوده، در کار دیگه ای پیدا نکرده بود و همونطور که خودتون گفتین، هدف نهایی زندگی چیزی جز رسیدن به احساس مطلوب نیست.
2) گاهی اوقات ما به خاطراینکه برچسب انسان با پشتکار را داریم، مجبور به ادامه اهدافمون میشیم، یک مثال در مورد خودم، من برای قبولی در دانشگاه خیلی درس می خوندم، طوری که در نگاه همه یک انسان با پشتکار بالا شناخته می شدم، خودم هم بدجوری باورش کرده بودم! پس از قبولی در دانشگاه چون علاقه ای به رشته ای که درس می خوندم نداشتم، حتی جرات این رو نداشتم که به راه حل دیگه ای جز تلاش بی وقفه فکر کنم و اگه به راه حل دیگه ای فکر میکردم، یه جورایی خودم و هویت ساختگی خودم رو زیر سوال می بردم و دچار زلزله هویتی می شدم.

پاسخ
فواد شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳

خیلی بحث پیچیده و مشکلیه ، اتفاقا من هر بار این نوشته شما رو میخوندم میرفتم تو فکر میگفتم خوب پشتکار چه معنی میده اگه به قول آقای شعبانعلی تلاشم رو متوقف کنم هر بار که سرم به سنگ خورد باید راهمو عوض کنم ، زیاد با این تصویر و حرفی که زدید نتونستم ارتباط برقرار کنم …بیشتر با نامه به رها ارتباط برقرار میکنم که در مورد داشتن باورها بود ….به هر حال من یه طور دیگه به قضیه نگاه میکنم من به اصولم باور دارم ولی به جزییات و مسیرم باور ندارم یعنی وقتی هدفم کسی پول بوده چند راه و شغل مختلف رو انتخاب کردم ولی هدف اصلیمو عوض نکردم یا وقتی هدفم آرامش بود چند بار رابطه ی عاطفیمو عوض کردم تا بتونم به اون آرامش برسم …منظورم اینه که مسیرهامو عوض میکنم نه هدفم رو …نمیخوام به زور توی یک شغل پولدار بشم یا یک رابطه ناجور رو به زور وصله بزنم ولی از اونطرف هم از خیر پول و عشق یا آرامش نمی گذرم .
فکر کنم خیلی پیچیده نوشتی محمد رضا مخصوصا نکته آخر من که سوادم نرسید بعضی چیزها رو بفهمم یه جورایی با تصمیم گیری بیشتر جور در میاد این بحث ها راستی یه کتاب خوب پیدا کردم میخوام بخونم به اسم :
The Psychology of Judgment and Decision Making
Author: Scott Plous
فکر کنم کتاب خوبیه ، شدیدا به توصیه هایی تو تصمیم گیری نیاز دارم ، اینقدر عجولانه و بد تصمیم گرفتم تا حالا که جدا از کتاب فکر کنم به یه مشاور روانشناسی هم احتیاج دارم تصمیماتی گرفتم توی یک ثانیه بدون فکر که کل زندگیمو تقریبا به باد داده .

پاسخ
zoorba.booda شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲

سلام
محمد رضا الان بار سومه كه دارم اين مطلبت رو ميخونم و تقريبا ميتونم بگم هيچكدوم از مواردي كه اشاره كردي برام تازگي نداشت(حداقل ازشون بي اطلاع نبودم)، حالا يا از خودت يا ديگران ياد گرفتم يا اينكه خودم به بعضي هاش فكر كردم.
ولي مسئله اينه كه فاصله بين دانستن و تصميم گيري و عمل خيلي زياده.شايد اين مسئله هم يكي ديگه از موارديه كه بايد براش كاري بگنيم.

پي نوشت: اين روزا توي يه تصميم گيري سخت از همين جنس گير كردم-تصميم واقعاً پيچيده ايه و عوامل تاثيرگذار زيادي توش دخيلند-فعلا ميخوام انقدر اين هفت مورد رو براي خودم تكرار كنم تا ملكه ذهنم بشه،شايد كمك كرد زودتر وارد عمل بشم!

پاسخ
مریم قلعه نوی شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳

با تمام مواردی که ذکر کردید موافقم. در راستای نکته ششمی که فرموده بودی، به نظرم گاهی آنقدر در هیاهوی بیرون گم می شویم یا در خود فریبی فرو می رویم که صدای احساس مان را نمی شویم و یا وانمود به نشیدن می کنیم. اگر کمی در لحظه سکوت کنیم و با خودمان رو راست باشیم می توانیم زمان توقف را شناسایی کنیم.

پاسخ
الهام شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱

سلام دقيقا راجب درگيري ذهني و روحي چند ساله من صحبت كردين …الان بهتر مي تونم خودم رو قانع كنم كه از كنار گذاشتن مسئله بخصوص كه درگيرش هستم احساس گناه يا ضعف يا باختن يا نمي دونم هر چي … نكنم ، و هي به خودم نگم خب من كه تا اينجاش رو اومدم باز هم زورمو مي زنم …

پاسخ
آزادمنش شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲

با وجود اشارات بسیار مناسب به موضوع ، باز هم تشخیص مرز مشکل است . امیدوارم با سلسله بحث های پیش رو جوانب آن برای تصمیم گیری بیشتر و بهتر جا بیفتد. متشکرم از طرح مسئله

پاسخ
نگار غلامي شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸

سلام آقاي شعبانعلي،

راستش يه نظري داشتم كه دوست داشتم شما هم بدونين.

ما تو زندگيمون” تصميم” داريم يه سري كارهايي رو انجام بديم و حالا ازبين تمام اونها بعضي هاش رو انجام ميديم بعضي هاش هم انجام نميديم. به نظرم “تصميم براي انجام يك كار” موقعي تبديل به “هدف” مي شه كه اون كار واقعا از ته قلب و با تمام وجودمون انتخاب شده و واقعا با فكر و اراده و فارغ از طرز فكر و قضاوت ديگران انتخاب شده.

منظورم اينه كه ما كلي كار براي انجام دادن ليست مي كنيم اما از بين اونها تنها چند تاشون به هدفهامون تبديل مي شن و اين به خاطر اينه كه كارهايي كه ليست كرديم صرفا بر اساس ميل خودمون نيست و به قول شما به خاطر قضاوت مردم و خواسته هاي پدر و مادر و بايد ها و نبايد ها و فلان و بيسار هست اما هدف ها ميشن اون كارهايي كه واقعا خودمون تصميم گرفتيم كه انجامشون بديم و تا انجام نشه كوتاه نمي آييم.

به نظرم در مورد “هدف” مسئله مهم رسيدن بهش هست و تعريف كردن مقوله اي به نام “تاريخ انقضا” براي هدف ها اصلا همه چيز رو بهم ميريزه و رسيدن به هدف هم محقق نيمشه مگر با پشتكار. چيزي كه من فكر ميكنم مهم هست اينه كه چه جوري هدف هاي درستي براي زندگي مون انتخاب كنيم تا ما رو به اون رضايت و خوشنودي كه شما گفتين برسونه. و يا چه جوري راه هاي درست براي رسيدن به هدف هامون رو پيدا كنيم تا تلاش و پشتكارمون هدر نره. اميدوارم كه تونسته باشم منظورم رو منتقل كنم. و البته كه اين ها همش نظرات شخصي من هست.
ممنون،
نگار،

پاسخ
ضیا شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳

من فکر می کنم برای دستیابی به احساس رضایت پایدار، رسیدن به اهداف زمانی کمک کننده هستند که قدرت معنابخشی به زندگیمون رو داشته باشند.

پاسخ
MReza شهریور ۲۸, ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴

خیلی کار خوبی کردین که تو این زمینه نوشتین…
مدت ها بود ذهنمو به شدت درگیر کرده بود و تقریبن به بن بست فکری رسیده بودم.
حالا کلی خوراک فکری دارم که بایس تجزیه تحلیل بشن. (اصطلاح بهتری بلد نبودم)
متشکرم.

پاسخ
1 2

پیام بگذارید

برای ثبت کامنت باید کد فعالیت در متمم داشته باشید. کد فعال‌سازی را از این‌جا دریافت کنید.