دوره‌های صوتی آموزشی مدیریت و توسعه فردی متمم (کلیک کنید)

گزارش چهار سالگی متمم

امروز، دوم بهمن ماه ۹۶، متمم چهارمین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشت.

رابطه‌ی دوستان متممی با متمم چنان نزدیک و پیوسته است که جزئیات فعالیت‌ها، چالش‌ها، ضعف‌ها و بهبودها را بهتر از هر کس دیگری می‌دانند و روند رشد و توسعه متمم را نیز کاملاً زیر نظر داشته‌اند.

با این حال، صرفاً به عنوان حفظ سنت سالیانه، بر برخی از تغییرات و بهبودهایی که در سال گذشته در متمم به وجود آمد اشاره می‌کنم.

لازم به تکرار و تأکید است که رشد متمم، کاملاً ارگانیک است و مانند هر رشد طبیعی دیگری، همزمان با گذر زمان، در کنار طراحی و توسعه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های جدید، گهگاه مسیرهای اشتباه یا نادرستی هم رفته و می‌رود که معمولاً می‌کوشیم با توجه به بازخورد دوستان متممی، آنها را اصلاح کنیم.

برخی از مهم‌ترین تغییرات و بهبودهای سال گذشته به شرح زیر هستند:

توزیع امتیازات

ما در سال گذشته نیز مانند قبل، تلاش کردیم تا توزیع امتیازها بین تمرین‌ها و دیدگاه‌ها منصفانه‌تر شده و نظرات همه‌ی عزیزان، از فرصت بیشتری برای دیده شدن برخوردار باشند. قطعاً هنوز تا شرایط ایده‌آل (اگر فرض کنیم می‌توان چنین شرایطی را تعریف کرد یا به آن رسید) فاصله داریم. اما بررسی توزیع امتیازها نشان می‌دهد که هم‌اکنون نسبت به سال‌های گذشته، قطعاً در نقطه‌ی بهتری قرار داریم. برخی از تغییرات انجام شده در راستای این هدف، به شرح زیر هستند:

  • نمایش دیدگاه و تمرینی که بیشترین امتیاز را کسب کرده در زیر هر درس
  • انتشار گزارش هفتگی فعالیت دوستان متممی
  • معرفی فعال‌ترین دوستان متممی – بر اساس تعداد دیدگاه‌ها – در ستون جانبی متمم
  • تفکیک برترین دوستان متممی در درس‌های اختصاصی و عمومی (قبلاً‌ یک فهرست واحد وجود داشت)
  • محاسبه متممی‌های برتر بر اساس فعالیت در شش ماه گذشته (نه از زمان تأسیس متمم)

تلاش برای تقویت روابط در جامعه متممی‌ها

امسال، برخی فرایندها و قابلیت‌ها با هدف رشد و تعمیق رابطه میان دوستان متممی طراحی و اجرا شد که اثر آن در کیفیت یادگیری و افزایش شوق یادگیری و پیگیری درس‌ها و تمرین‌ها، هم به صورت شهودی و هم در قالب شاخص‌های عملیاتی متمم، کاملاً محسوس و ملموس بوده است.

از جمله‌ی این فرایندها و قابلیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعلام کسانی که برای نخستین بار در متمم تمرین حل کرده‌اند یا اظهار نظر کرده‌اند تا دیگر دوستان متممی زودتر آنها را در جمع خود بپذیرند و جذب کنند.
  • اعلام کسانی که به دیدگاه هر از یک دوستان متممی پاسخ داده‌اند یا درباره‌ی آن اظهار نظر کرده‌اند.
  • اعلام آخرین کسانی که به دیدگهای هر یک از دوستان امتیاز داده‌اند.
  • در زیر هر درس، تعدادی از علاقه‌مندان دیگر هر درس به دوستان معرفی می‌شوند.

سفارشی‌سازی و افزایش پویایی در فضای متمم

ما در گذشته نیز با قابلیت‌هایی نظیر تولید محتوای داینامیک (پویا) سعی کرده‌ایم که سطح سفارشی‌سازی یا Customization در فرایند آموزشی را متمم را افزایش دهیم.

در سال گذشته، در همین راستا فعالیت‌های جدیدی هم انجام شد. موارد زیر از جمله فعالیت‌هایی هستند که در این حوزه انجام شده‌اند:

  • طراحی صفحه‌ی تنظیمات تا هر یک از دوستان بتوانند ترجیحات و سلیقه‌ی خود را در آن صفحه تعیین کنند. ظرفیت این صفحه و قابلیت‌هایی که در اختیار ما قرار میدهد، بسیار فراتر از وضعیت امروز آن است و در آینده، فرصت‌ها و قابلیت‌ها و امکانات بسیار بیشتری در این صفحه قرار خواهد گرفت.
  • دریافت ایمیل هفتگی از جمله مواردی است که انتخاب آن به صورت کاملاً مشخص و دقیق در اختیار دوستان است و از مکانیزم سنتی Subscribe و Unsubscribe که در خبرنامه‌ی بسیاری از سایت‌های قدیمی وجود دارد فاصله گرفته‌ایم. اکنون هر یک از دوستان دقیقاً‌ در هر هفته می‌تواند مستقلاً در مورد اینکه آیا می‌خواهد ایمیل آن هفته را دریافت کند یا نه؛ تصمیم بگیرد.
  • زیر هر یک از درس‌ها، به دوستان عزیز اعلام می‌شود که آیا در بحث مربوط به آن درس مشارکت داشته‌اند یا نه. کم نبودند کسانی که به ما می‌گفتند بعد از یک یا دو سال، به درسی سر زده‌اند و بعد از صرف زمان و انرژی فراوان و حل تمرین، متوجه شده‌اند که قبلاً هم در آنجا تمرین داشته‌اند.
  • دوستان متممی صفحه‌ای در اختیار دارند که می‌توانند در آن آخرین تمرین‌ها و دیدگاه‌ها را به تفکیک موضوع مورد علاقه‌ی خود پیگیری کنند. این کار هم به نفع کسانی است که می‌خواهند دیدگاه دیگران را پیگیری کنند و هم برای کسانی که تمرین حل می‌کنند مفید است. چون فرصت دیده شدن تمرین‌ها و کامنت‌ها دیگر به ستون کنار متمم محدود نیست.
  • دوستان متممی می‌توانند فهرستی از درس‌هایی که مورد علاقه‌‌شان بوده و آنها را علامت‌گذاری کرده‌اند در یک صفحه‌ی مستقل مشاهده کنند و به عبارتی، مجموعه درس‌های مورد علاقه‌ی خود را از کل متمم جدا کرده و آرشیو کنند.
  • با توجه به اینکه برخی دوستان حوصله‌ی جزئیات دقیق علمی را نداشتند و برخی دیگر اصرار داشتند که هر درس را با جزئیات فراوان بخوانند، امکان انتخاب فرمت درس برای دوستان فراهم شده است (با جزئیات بیشتر؛ بدون جزئیات بیشتر)

اقدام‌های مربوط به بهبود کیفیت محتوا

در زمینه‌ی بهبود کیفیت محتوا هم برخی فعالیت‌ها انجام شده که قاعدتاً آنها را مشاهده و تجربه کرده‌اید:

  • بخش اهداف آموزشی به تدریج جای خود را در ساختار درس‌های ما باز کرده است. ضمن اینکه امسال در درس مهارت یادگیری، مدل بلوم را هم آموزش دادیم تا اهداف آموزشی به شکل بهتری قابل درک و بررسی باشند.
  • بخش مهم دیگری که در کادر اهداف آموزشی وجود دارد، فشار ذهنی مربوط به هر درس است تا اگر دوستان خسته هستند، از همان ابتدا بتوانند در مورد مطالعه کردن یا نکردن هر درس، بسته به انرژی و سطح تمرکز خود تصمیم بگیرند.
  • میزان جهت‌گیری درس‌ها به سمت کسب و کار یا به سمت زندگی و نیز نیاز به مشارکت در هر درس، اکنون در بالای بسیاری از درس‌ها نمایش داده می‌شود.
  • بخش پیام اختصاصی فعال‌تر و غنی‌تر از گذشته شده و علاوه بر ایده متمم که بیشتر و منظم‌تر از قبل منتشر می‌شود، اخبار پراکنده هم اعلام می‌شود که بسیار مورد استقبال دوستان متممی قرار گرفته است.
  • یکی از گلایه‌های دوستان متممی، ناپیوستگی بین برخی از درس‌ها بود که حتماً این تجربه را داشته‌اید که اخیراً این پیوستگی به شکلی بسیار بهتر از گذشته رعایت می‌شود.
  • ضمناً به شدت مشغول بازسازی و بازآفرینی محتواهای گذشته بوده‌ایم که این کار دو کارکرد ارزشمند داشته است: نخست اینکه درس‌هایی که در گذشته تولید شده‌اند، از نظر استاندارد به درس‌های جدید نزدیک می‌شوند و مطالعات و تحقیقات روز هم به آنها اضافه می‌شود. کارکرد دوم هم این است که درس‌ها دوباره به صفحه اصلی متمم باز می‌گردند و دوستانی که در گذشته در درسی اظهار نظر کرده یا تمرین حل کرده‌اند، دوباره دیدگاه‌شان در معرض نمایش قرار می‌گیرد و این کار خود به توزیع منصفانه‌تر امتیازها کمک کرده است.

با وجود همه‌ی نکاتی که گفته شد، متمم هنوز در هر سه حوزه‌ی فرایند آموزشی، کیفیت محتوا و ساختار تا نقطه‌ای که حداقل رضایت ما را تأمین کند، فاصله‌ی قابل توجهی دارد و امیدواریم که مانند گذشته،‌ با حمایت و همراهی دوستان متممی بتوانیم آهسته ولی پیوسته در این مسیر گام برداریم.

در پایان، اجازه بدهید مانند هر سال تعدادی تشکر و قدردانی از طرف من و همکارانم داشته باشیم.

به طور خاص، می‌خواهم از آفاق رحمانی و معصومه خزاعی عزیز تشکر کنم.

آفاق رحمانی عزیز که در یک سال گذشته آن‌قدر اشتراک ویژه خریده است که تا ۲۰۲۸ کاربر متمم محسوب می‌شود‌ (آفاق جان. سپتامبر آن سال باید تمدید کنی).

بنابراین همه شاهد باشید که اگر من زودتر از این تاریخ مُردم، آفاق یکی از وراث محسوب می‌شود و بخشی از دارایی من (که عمدتاً از جنس قسط و بدهی است) به او تعلق دارد.

معصومه هم بعد از آفاق، دومین حامی مالی بزرگ متمم در سال گذشته محسوب میشه.

در کنار آفاق و معصومه، باید از سیما سلیم زاده و شهرزاد و طاهره خباری و سامان عزیزی نیز تشکر کنم که از نظر مجموع پرداخت‌ها به متمم در سال گذشته با سایر دوستان متممی فاصله‌ی چشم‌گیری داشتند.

در کل اگر هیچ کس اعتبار خود را در متمم تمدید نکند و به تدریج همه‌ی ما Expire شویم، با توجه به گزارش سیستم ما، در آن آخرالزمان همچنان آفاق رحمانی، سامان عزیزی، شهرزاد، سکینه شفیعی نژاد، معصومه خزاعی، سیما سلیم‌زاده، نیکی و طاهره خباری یک جایی در متمم باقی می‌مانند و با هم محشور می‌شوند 😉

اما در کنار این فهرست، همواره لیستی از دوستان فعال متممی در یک سال گذشته را منتشر می‌کنیم که امسال بازه‌ی زمانی  دوم بهمن ۹۵ تا همین لحظه را پوشش می‌دهد.

ما فهرست زیر را بر اساس شاخص فعالیت (که خودمان معمولاً مرده و زنده بودن متممی‌ها را به کمک آن پیگیری می‌کنیم 😉 ) مرتب کرده‌ایم که مواردی مانند زمانی که صرف مطالعه‌ی درس‌ها می‌شود، تعداد دفعات سر زدن به متمم، مطالعه دیدگاه‌های دیگران، حل تمرین درسها، امتیازهای کسب شده در درس‌ها و امتیاز دادن منصفانه به سایر دوستان در آن لحاظ شده است.

۱- احمد عباسی

۲- شهرزاد

۳- طاهره خباری

۴- مهدی بابایی

۵- جواد عزیزان

۶- نادر زند رحیمی

۷- مریم رئیسی

۸- محمد حسن مازار اتابکی

۹- مختار راد

۱۰- سارا حق بین

۱۱- مریم آزاد

۱۲- ناهید عبدی

۱۳- نیلوفر شیری پور

۱۴- داود کیخسرو کیانی

۱۵- آفاق رحمانی

۱۶- آمنه آخوندزاده

۱۷- مهشید محمدی

۱۸- سامان عزیزی

۱۹- محسن سعیدی پور

۲۰- حمید طهماسبی

۲۱- علیرضا داداشی

۲۲- بهمن محمدی

۲۳- احمد

۲۴- مهدی کیانی

۲۵- زهره

۲۶- پریسا حسینی

۲۷- شبنم

۲۸- شیروانی

۲۹- غلامرضا افضلی

۳۰- حسن کشاورز

۳۱- مژگان پیوندی

۳۲- علی اختری

۳۳- معصومه شیخ مرادی

۳۴- کبری حسینی

۳۵- پوپک جهانشاهی

۳۶- محمد مقیمی

۳۷- یاسمن احمدیان

۳۸- علی کریمی

۳۹- معصومه خزاعی

۴۰- امین جباری اصل

۴۱- ساجده ممتازیان

۴۲- کیوان بشاش

۴۳- احسان کارگزارفرد

۴۴- محمدرضا پارسایی

۴۵- محمد رمضانی

۴۶- علیرضا

۴۷- محمدرضا شعیبی

۴۸- علی آزاده

۴۹- حسن یاقوتی

۵۰- محمد صالح کمرودی

۵۱- علی فکور

۵۲- سمانه سجادی

۵۳- یاور مشیرفر

۵۴- ماجد قاضی

۵۵- فرید آقاجانی

۵۶- هیوا

۵۷- محمد مهدی ترحمی

۵۸- سینا شهبازی

۵۹- آذین شريفي

۶۰- حجت زندی

۶۱- هما

۶۲- نیلوفر کشاورز

۶۳- مهشید افشایی

۶۴- علیرضا محمدی

۶۵- علی رسولی

۶۶- احسان بیرانوند

۶۷- شهرام مرادپور

۶۸- سعید محمدی

۶۹- عزیزه تیموری

۷۰- سکینه شفیعی نژاد

۷۱- امیرقربانیان

۷۲- مرضیه مصلی نژاد

۷۳- امین محمدی

۷۴- وحید قاسمی

۷۵- داود شاکری

۷۶- علی طاعتی مرفه

۷۷- منصور سجاد

۷۸- رحیمه سودمند

۷۹- ریگار تارگرین

۸۰- سید کمال آزادمنش

۸۱- میلاد حسین زاده

۸۲- نرگس ارسطویی

۸۳- لیلا

۸۴- مهدی پورعلیا

۸۵- سوسن نظری

۸۶- آرزو

۸۷- زینب دستاویز

۸۸- هایده باقری

۸۹- متین

۹۰- رضاشاد امروز

 

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) دوره های توسعه فردی ۶۰ نکته در مذاکره (صوتی) برندسازی شخصی (صوتی) تفکر سیستمی (صوتی) آشنایی با پیتر دراکر (صوتی) مدیریت توجه (صوتی) حرفه‌ای‌گری در کار (صوتی) کتاب های مدیریت راهنمای کتابخوانی (صوتی) آداب معاشرت (صوتی) کتاب های روانشناسی کتاب های مدیریت  


91 نظر بر روی پست “گزارش چهار سالگی متمم

  • زهره گفت:

    من هم چهارسالگی متمم رو خیلی تبریک میگویم و ضمن این که خیلی خوشحالم که متمم هر روز داره بزرگتر میشه.
    تشکر و قدردانی میکنم از اقای شعبانعلی و تیم متمم.

  • منصورسجاد گفت:

    شغل من انتشارات است.تاکید اصلی ما تالیف کتاب مناسب برای کاربران بومی است.و به خوبی میدانم تهیه این همه محتوای اصیل و بومی چه کار پرزحمتی است.
    و از محمدرضا برای پایداری در این راه پر زحمت ممنون هستم

    • منصور جان.
      لطف و حمایت شما از دو جهت برای من ارزشمنده. یکی اینکه مثل سایر دوستان متممی پس از جمع‌بندی نقاط ضعف و قوت، نهایتاً همچنان از ما حمایت می‌کنید و این قطعاً برای ما امیدبخش هست.
      نکته‌ی دوم هم، مسئله‌ایه که خودتون اشاره کردید: اینکه شما با توجه به حدود ۲۰ سال فعالیت در حوزه‌ی نشر، قاعدتاً علاوه بر منظرِ عضوِ مجموعه‌ی آموزشی متمم، از منظر نشر محتوا هم به متمم نگاه می‌کنید.
      من همیشه با علاقه فعالیت‌های انتشارات کلید رو پیگیری می‌کنم.
      حدود پانزده سال پیش که شما کار تولید و نشر سری کتابهای کلید رو شروع کردید؛ واقعاً دغدغه‌ی این شکل از آموزش در بازار علوم مرتبط به کامپیوتر و نرم افزار بسیار کم بود. این مسئله رو هم به خاطر علاقه به کامپیوتر و هم به علت هفته‌ای یکی دو بار پیاده روی در کل راسته‌ی کتابفروشی‌های انقلاب به خوبی به خاطر دارم. علاوه بر کامنت‌ها و تحلیل‌ها و بحث‌هایی که در متمم دارید؛ همیشه کانال یک ناشر شما و توصیه‌های خوب و ارزشمندتون رو هم پیگیری می‌کنم.
      اتفاقاً فکر کنم هفته‌ی پیش بود، سر یک بحثی با یکی از دوستان، اون توصیه‌ی شما که «باید در نشر کتاب به منافع مادی هم فکر کرد؛ چون روی کیفیت محتوا تاثیر داره» رو نقل می‌کردم و اون حرفی که: «پول رو بگیر و بده خیریه. اما مسیر چاپ و نشر رو به شکل درست و حرفه‌ای برو که به کیفیت و چارچوب کار، مقید باشی».

  • امین کاکاوند گفت:

    علایم حیاتی من در سال گذشته، نزدیک به صفر بود. تقریبن یک جورهایی از اون دنیا برگشتم. پس نترسید 🙂
    مگه می‌شه تولد متمم باشه، محمدرضای عزیز گزارش چهارمین سال رو داده باشه و خوشحال نبود؟ مرده هم خوشحالی می‌کنه به خدا.
    امسال برای برنامه ۷۰ روز آخر سالم یکی از اهدافم ایجاد عادت یادگیری در متمم بود. خوشحالم که فرصت هست و این هدف توی لیست اهداف آخر امسال من هست.
    محمدرضا جان می‌خوام یک تشکر ویژه هم ازت بکنم. توی این سال‌ها یکی از دستاوردهای متمم برای من این بود که هر وقت می‌خواستم کاری بکنم از خودم می‌پرسیدم اگر محمدرضا بود چه کاری می‌کرد؟ وقتی برای تولید محتوای کار خودم فکر می‌کنم با خودم می‌گم اگر اعضای تیم متمم بخوان توی این زمینه مطلبی بنویسن چه کاری انجام می‌دن؟ وقتی که برای درسی ارائه دارم از خودم می‌پرسم اگر محمدرضا می‌خواست این موضوع رو ارائه بده چیکار می‌کرد؟
    البته یکی از نتایج این سوال‌ها بالا رفتن خیلی زیاد سطح انتظاراتم از خودم بوده. اما ترجیح می‌دم از وضعیت حال راضی نباشم و بیشتر به روند پیشرفتم توجه کنم و اگر قراره از چیزی لذت ببرم از اون لذت ببرم.
    خیلی خوشحالم و برای این حال خوب از تو و تیم متمم و دوستان متممی متشکرم.

  • حمید طهماسبی گفت:

    امروز که این کامنت را می نویسم ۱۳۴۵ روز هست که عضو متمم هستم. در این ۱۳۴۵ روز چیزهای زیادی یاد گرفتم که اگر اینجا نبودم هیچ جای دیگری نمی توانستم این ها را یاد بگیرم.
    متمم، یکی از پیشروترین (اگر نگویم پیشروترین) مکان های موجود در ایران است. با سرعت بسیار بالا، دقت کم نظیر و آپدیت بودن فوق العاده با آخرین اطلاعات موجود در دنیا (وقتی خبر کتاب ۲۰۱۸ دنیل پینک را خواندم واقعا به خودم که در این سیستم هستم بالیدم)
    خیلی خوشحالم که در زمان مناسبی با این سایت آشنا شدم و توانستم با کمک محمدرضا شعبانعلی و متمم به این میزان از رضایت دست پیدا کنم.
    وقتی که مدل ذهنی و تفکر سیستمی را می خوانم وسعت دید من در تحلیل افزایش پیدا می کند و تاثیر آن را در کسب و کار خود می بینم. وقتی از کار زیاد احساس افسردگی می کنم سراغ کارگاه زندگی شاد می روم. متمم برای من مانند یک راهی است که احساس می کنم قبل از من یک نفر آن را رفته و این مشکلات را داشته و دیده و هر جایی از این مسیر آن چیزهایی را که نیاز داریم را فراهم کرده و برای هر کدام که ما زمانی به آن خواهیم رسید تدبیری اندیشیده. برای من که در یک مسیر پر مه (کسب و کارهای خودم) حرکت می کنم بودن در متمم به من قوت قلب می دهد. قوت قلب بابت اینکه این مسیر قبلا توسط یک نفر دیگر هموار شده، آسفالت شده و تمام احتیاجات در این راه برآورده شده است.
    متمم ۴ ساله یک واقعیت غیر قابل انکار در فضای آموزشی کشور است (چه آنلاین و چه آفلاین). از خوشحالی پر در می آورم وقتی می شنوم این روزها در رزومه خود می نویسند که عضو متمم هستند.
    در شرکت ما همه باید (شاید بگم تنها چیزی که من برای آن در شرکت لفظ دستوری دارم همین است) عضو متمم باشند و متمم بخوانند. برای اینکه متمم به ما کمک می کند عزت نفس ما بالا رود. به ما قدرت تحلیل و تعقل می دهد.
    برای من یک افتخار دو طرفه است. هم افتخار می کنم که اینچنین سایتی را به همکارانم پیشنهاد می کنم و هم افتخار می کنم که همکارانم در قسمت های مربوطه به کسب و کارشان چقدر کامنت های خوبی می گذارند.
    ۴ سالگی متمم را به همه اعضای متمم و معلم دلسوز آن تبریک میگم.
    پی نوشت: سال آینده برای ۵ سالگی متمم یک خبر خیلی خیلی خوب دارم. که زیر پست ۵ سالگی حتما راجع به آن خبر خواهم نوشت. (از الان در سالنامه سال ۹۷ یادداشت کردم)

  • سجاد سلیمانی گفت:

    خیلی فکر کردم که چیزی بنویسم، نهایتاً‌ شد این:
    درسته الان فعال نیستم، اما راهی که امروز جلوی چشمای خودم می‌بینم و قراره آینده‌ای ساخته بشه، محصولِ حضور من در متمم، آشنایی با تو و نشست‌وبرخواست با متممی‌هاست.
    بی‌شک این روز و این سالگرد دلشادکن، برای همه‌ی ما محترمه و هر وقتی که تو این گزارش رو می‌نویسی، تمام چهارسال گذشته‌ی خودم در ذهنم مرور میشه و غرق سکوت میشم، خوشحال و خوشبخت بودم که در مدرسه‌ی متمم و پای نوشته‌های تو حضور داشتم.
    .
    متممی‌بودن یعنی…
    وقتی دوستانِ متممی را می‌بینم خیلی‌ها از تو و دسترسی به تو می‌پرسند برای صحبت کردن و دیداری داشتن، خیلی‌ها هم از چرایی و چگونگی و حدّی برای متمم‌خوانی می‌پرسند و من به اندازه‌ی که فهمیدم و دارم زندگیش می‌کنم جواب می‌دهم:
    متممی بودن یعنی تو هرکجایی هستی، کار و زندگی رو به رشدی داشته باشی.

  • مهشید افشایی گفت:

    متمم عزیز تولدت مبارک.
    از صمیم قلب قدردان زحمات محمدرضای عزیز و همکاران خوب و صمیمی شون هستم. متمم چهارساله که آهسته و پیوسته من رو در مسیر توسعه مهارتهام پیش برده و از اینکه اینقدر سعادتمند بودم که با متمم آشنا بشم و در کنار دوستان فرهیخته ی متممی امکان یادگیری عمیق رو داشته باشم به خودم تبریک می گم.

  • مجید صادقیان گفت:

    خیلی خوشحالم که در بیابان وب ایران یک واحه سبز مثل متمم داریم.
    اگرچه شاگرد تنبلی بودم و به اندازه کافی و به شیوه درست نیاموختم اما در حد همین تلاش اندک در متمم باید عرض کنم که بخش بزرگی از تغییراتی که در یک سال گذشته در ابعاد شخصی و اجتماعی زندگی ام داشتم رو بی تعارف مدیون متمم هستم. علاوه بر این ارتباط من با دوستان هم قبیله ای متممی هم در این یکسال بهتر و نزدیک تر شد که این موضوع خوشحالی من رو نسبت به سال قبل دوچندان می کنه.
    محمدرضا جان خداقوت می گم به شما و تک تک همکاران شما در متمم که انصافا بی نظیر هستید.

  • بهداد گفت:

    تولدش مبارک 🙂
    اولین دیدارمون هم در اولین سالگرد متمم بود. البته به این بهانه نبود. در همایشی در سالن صداوسیما بود که من برای اولین بار محمدرضا شعبانعلی رو حضوری دیدم. و اون همایش آخرین همایشی شد که شرکت کردم. البته به جز همایش‌های متمم. و جالبه که حضور من در اون مکان به واسطه‌‌ی افرادی بود که مدتهاست از آنها بی‌خبرم، چرا که متمم و البته بیشتر شعبانعلی برای من در حکم یک پیچ در جاده‌ی زندگی من بود و مطمئنم برای افراد بسیاری دیگه‌ای هم همین تاثیر رو داشته.

  • طاهره خباری گفت:

    من هم سالگرد تولد متمم، این موجود دوست داشتنی رو تبریک می‌گم.
    از زحمت‌ها و تلاش‌های محمدرضای عزیز و گروه متمم عزیز هم تشکر و قدردانی می‌کنم.
    متمم برای من به معنای واقعی، مکانی برای توسعه‌ی مهارت‌هاست و تا به‌حال به شکل‌های مختلف، رضایت و خوشحالی خودم رو از بودن و فعالیت در متمم ابراز کردم و باعث افتخارمه که در چنین جمعِ دوستانه و صمیمی هستم. جمعی که به رشد همدیگه کمک می‌کنن و با هم رشد می‌کنن و جلو می‌رن.
    با تمام وجودم امیدوارم متمم بتونه روز به روز، به نقطه‌ی رضایت‌بخشی که براش در نظر گرفته شده، نزدیک‌تر بشه.
    پی‌نوشت: رفتم کد کامنت‌گذاری رو بردارم دیدم که نوشته: «از اینکه همراه ما هستید و در بحث و گفتگوها مشارکت می‌کنید، ممنونیم.»
    در جواب می‌خوام بگم که: «متمم جان. از اینکه ما رو در مسیر رسیدن به اهداف‌مون همراهی می‌کنی، خیلی ممنونم.»

  • مائده گفت:

    تولد متمم مبارک
    ای کاش یه لیست دیگه هم اضافه میکردین برای بچه هایی مثل من که قبلا اسم شون تو لیست بوده اما الان نسبت به اون شاخصها افت کردن و از لیست خارج شدن : ( شاید تنبیه بشیم و درسهامون بهتر بخونیم.

    • مائده جان.
      لیستِ دیگه‌ای لازم نیست. تو و بقیه‌ی بچه‌ها به اندازه‌ی کافی انگیزه دارید.
      ضمناً تو امسال عروس شدی و ازدواج کردی.
      فعلاً در این ماه‌های اول باید تلاش کنی برای اینکه زیربنای رابطه‌تون بهتر بشه و مسیر آینده‌تون شفاف‌تر و مطمئن‌تر بشه.
      قطعاً اولویت این کار از هر چیز دیگه‌ای بالاتره.
      من هم از این فرصت استفاده می‌کنم و دوباره، برای هر دوتاتون آرزوی خوش‌بختی و آرامش و آسایش می‌کنم.

  • حسن پیوسته گر گفت:

    اجازه بدید یه خاطره هم براتون بگم . ماه پیش با آقای یحیی علوی جلسه ای داشتم . در اون جلسه از شخصیت محمدرضای شعبانعلی هم صحبت شد . به حاج یحیی گفتم یکی از آرزوهام اینه که محمدرضا رو از نزدیک ببینم . دوست دارم بشینه اون طرف میز و برام صحبت کنه و من هم هیچی نگم و بدون پلک زدن فقط تماشاش کنم . برای خودم هم جالبه که چقدر مجذوب شخصیت و تفکرات این انسان شدم . به نظرم اگه ایران ما چند ده نفر مثل ایشون داشته باشه و اختیار و قدرت اجرایی هم به ایشون بده ، ایران تبدیل به یک مدینه فاضله خواهد شد . متمم عزیز ! محمدرضای عزیز ! دوستتون دارم چون واقعا دوست داشتنی هستید ! پایدار باشید و جاودانه بمانید برای مردمان ایران زمین !

  • حسن پیوسته گر گفت:

    سلام
    تولد متمم مبارک . نه فقط به محمدرضای عزیز و تیم زحمت کش اون ! بلکه به خودمون . تبریک رو باید اول از همه به خودمون بگیم . خیلی خوشحالم که یک متممی هستم . همیشه از یک چیز می ترسم . خیلی می ترسم از اینکه روزی من باشم و متمم نباشه . بدون متمم واقعا نمیشه !

  • بهمن محمدی گفت:

    درود و خدا خوت
    تولدت مبارک متمم جان.
    ممنون از اینکه راه را به ما نشان میدهی.

  • نیلوفر کشاورز گفت:

    متمم برای من یک کلمه خوشاینده. گوشهامو تیز و ذهنمو alert می کنه. داشتم فکر میکردم چقدر کلمه “ارگانیک” برای متمم درسته. بخاطر همین ارگانیک بودنش هست که اینقدر برای سلامتی مهمه. ? خوشحالم که متمم رو تجربه کردم و میکنم. و افسوس میخورم که چرا توی بیست سالگی من متممی نبود.
    الان دیدم فضا صمیمی و دوستانه س، یکم شوخی می چسبه.

    اول از همه صعود آفاق و معصومه عزیز رو به درجه evangelism تبریک میگم. الان دیگه متممی ها اونقدر روی متمم عرق و تعصب پیدا کردند که اگر فردا تابلو بزنید که “متمم تعطیل است.” ما دوباره شارژ می کنیم تا یک “پدیده” زیبای دیگه خلق کنید.

    دوم اینکه: شهرزاد جونم تو چطوری همیشه بالای لیستی قربونت برم؟ از آقای عباسی ممنونم که منو از دپرشن حاد نجات داده. ( البته آقای عباسی، شهرزاد جونم به زودی بر میگرده ها.)

    • شهرزاد گفت:

      نیلوفر جان.
      گاهی با خودم فکر میکنم ای کاش، من هیچوقت اون بالای لیست نبودم.
      چیزی که خودم هیچوقت بخاطرش آگاهانه تلاش نکردم.
      همونطور که بارها هم در تمرین های مختلف متمم جواب دادم، هیچوقت رقابت جویی برای بالاتر رفتن نسبت به دیگران، با روحیاتم سازگار نبوده و نیست و هیچوقت، جزو اولویت ها یا ارزش های درونیم هم نبوده و نیست.
      هر چه که بوده، تنها بخاطر عشق و اشتیاقی بوده و هست که همیشه نسبت به متمم، خوندن درسهاش، انجام دادنِ تمرین هاش و لذتِ نوشتن در پای پست های متمم و همچنین عشق به یادگیری و رشد در خودم حس می کردم و همچنان حس میکنم.
      راستش رو بخواهی من بخاطر این رتبه ای که البته برام بسیار ارزشمند هست ، اما خیلی چیزها رو حس و دریافت کردم و همچنان حس و دریافت میکنم که گاهی برام بسیار غم انگیز هست.
      جدا از بعضی گوشه و کنایه هایی که – البته به ندرت – گاهی از برخی دوستان میشنوم یا به گوشم میرسه؛ وقتی به گردهمایی متمم اومدم، در کنار بسیاری حس های خوبی که از بسیاری دوستان خوب متممی ام گرفتم، در کنارش شاهد برخی کم محلی ها و حتی بی محلی ها و همچنین نگاههای سرد و سنگین بعضی دوستانم هم بودم، که حتی برخی شون از دوستهای خوب صمیمی ترم در گذشته های روزنوشته ها بودند و این برای من، بسیار تعجب آور و غم انگیز بود، چون میدونستم که من هیچوقت نخواسته ام و نمیخوام که باعث آزار یا نارحتی یا دلگیری کسی باشم.
      بالا رفتن من در این لیست، آگاهانه یا با تلاش خاصی در این راستا هیچگاه همراه نبوده و نیست، اما مدتی هست که دارم آگاهانه تلاش می کنم تا به پایین این لیست منتقل بشم.
      چون هم دلم میخواد دوستان دیگرم رو به مرور اون بالا ببینم که میدونم بسیاری از اونها بیش از من لایق این جایگاه هستند، و هم دلم نمیخواد بیشتر از این، بخاطر این موضوع که نمیدونم دلیلش میتونه یه سری سوگیری های ذهنی باشه یا هر چیز دیگری، بیش از این باعث ناراحتی و اذیت دوستان متممی ام باشم.
      از همه ی دوستان خوبم و به خصوص از محمدرضای عزیز عذر میخوام که به بهانه ی خوندن این کامنت، کمی زیرِ این پستی که می بایست سراسر شادمانی بخاطر تولد متمم عزیزمون باشه، کمی درد و دل کردم. واقعا ببخشید…

      • نیلوفر کشاورز گفت:

        شهرزاد عزیزم.
        اگر شوخی من نا خواسته حتی غباری از رنجش رو توی دلت ایجاد کرد، منو ببخش.
        این اتفاق جدیدی در سرزمین ما نیست که کسی که با زحمت و تلاش به جایگاهی می رسه مورد حسد، غضب و آزار قرار بگیره. امید وارم روزی این تنگ نظری ها جای خودشون رو به تلاش بیشتر برای “خودمون بودن” بده .
        من شور و شوق تو رو برای یادگیری و رشد ، الان چهار ساله که دارم می بینم و بسیار برام الهام بخش بوده تلاشت و وقتی که برای متمم و یادگیری میذاری. این اعداد و رتبه ها برای کسانی که اهل یادگیری واقعی هستند صرفا یک سرگرمیه و نه بیشتر. و به نظر من تو یادگیری رو دوست داری و اگر کسی به این شور و علاقه حسادت می کنه، خوب بذار به حال خودش باشه. من یه قانون کلی توی زندگیم دارم که در زمان طولانی و با قیمت زیادی بهش رسیدم و اونم اینه که: هر کسی هر چیزی نشده خودش نخواسته.
        این قانون باعث شده که دیگه کلا احساس دلسوزی نسبت به آدمها برام شکلش عوض بشه یا اصلا نداشته باشم.
        شهرزاد جونم بازم از اینکه تداعی کننده دلگیری شدم برات، متاسفم .

      • طاهره خباری گفت:

        شهرزاد جان. دوستِ خوبِ من.
        می‌تونم ازت خواهش کنم که حتی اون «گاهی اوقات» رو هم به اینکه هیچ‌وقت بالای این لیست‌ها نباشی، فکر نکنی.
        می‌دونی به نظرم بودن در چنین لیست‌هایی، محصولِ جانبیِ تلاش و فعالیتی هست که هر یک از ما در متمم داریم.
        کسی که نامش در چنین لیست‌هایی مرتباً تکرار می‌شه، نشون می‌ده که راه و مسیر مشخص خودش رو داره توی متمم طی می‌کنه و حالا طبق شاخص‌های متمم، گاهی اون بالاست، گاهی وسط و گاهی هم پایین.
        البته این خیلی خوشحال‌کننده هست که اسم‌مون در این‌ لیست‌ها باشه و فعالیت و تلاش‌مون دیده بشه ولی فکر می‌کنم مهم‌تر از همه‌ی اینا، خروجیِ فعالیت‌ها و آموخته‌هامون از متمم هست که باید در رفتار و گفتار و افکار و نگاه‌مون نمود پیدا کنه، که اگه غیر از این باشه، جز اتلاف وقت کار دیگه‌ای صورت نگرفته.
        به نظرم شور و اشتیاقی که در تو برای آموختن و رشد کردن و بهتر شدن وجود داره و همچنین نتیجه‌ای که در عمل از آموخته‌هات گرفتی، باعث شده طی این چهار سال در متمم، به شکل‌های مختلف اسمت رو همه جا ببینیم.
        به قول معلم عزیز‌مون: «رشد یعنی سازنده بودن ما در کنار دیگران». پس خواهشاً باش، اون هم بالای لیست 🙂

      • احمد عباسی گفت:

        سلام شهرزاد دوست عزیز متممی
        به شخص هر وقت اسم شما رو در سمت چپ سایت میبینم نظراتت رو میخونم واقعا لذت میبرم و به عمق و فهوای کلام شما پی میبرم . با توجه به درس یادگیری اگر پدیده ای به نام شاخص های کلیدی نظر دهی در سطح جهانی داشته باشیم و آن را برای ایران خودمان بومی سازی کنیم بدون شک نظراتت از کلاس کاری بالایی برخوردار است و در رتبه های اول قرار می گیرد .
        بدون شک هیچ رقابتی بین دوستان متممی نیست و هرچه هست از جنس اصیل رفاقت است . مهم این هست که زندگی مان تغییر کند .
        من به شخصه وقتی شما گزارش تخلف دوستان متممی ( آن هم ، هر چند به تعداد اندکی است ) اعلام می کنید از نکته سنجی و ریز بینی شما بسیار خوشحال می شوم . امیدوارم از اینکه اسم من نالایق اون بالای لیست قرار گرفته است دلخوری برای شما پیش نیامده باشد .

  • کیمیاگر گفت:

    چهارسالگی متمم رو تبریک می گم؛
    سه سال و چهل و هفت روز پیش بود که عضو متمم شدم.قبلش هم شب هایی که رنج کنکور می افتاد به جانم، بعضی روزها تا به صبح به پای این وبسایت می نشستم و می خوندم و در همون حال به خواب می رفتم. بعد ها بخاطر یک سری استریوتایپ و قضاوت های زودهنگام نسبت به شما حضورم کمرنگ شد. یکی از دلایلش این بود که درک نکرده بودم چرا یک نفر برای نوشتن در اینجا، باید فلان قدر امتیاز در متمم داشته باشد؛ این را به پای غرور شما گذاشتم.
    ( که از همینجا عذر خواهی خودم رو اعلام می کنم).
    امروز که خودم رو جای شما تصور می کنم، به خودم می گم فکرش رو بکن که پنج صبح بلند شوی و دنیایی از ایمیل و خواسته های بی ربط و توقعات رویایی از تو داشته باشند ! و همین سوالات را روانه وبسایت شخصی ات هم بکنند. تو هم اگر باشی قوانینی را برای آرامش خاطر بیشتر خودت وضع می کنی.

    اخیرا، بعد از بیرون اومدن از سوگواری تجربه ای مالی و کاری، حضور من در وبسایت های آموزشی و به ویژه متمم پر رنگ تر شد. یک بار هم با ذوق آمدم تا از شما عذر خواهی کنم، اما دیدم که میزان امتیازات اختصاصی ام باید ۱۵۰ باشد، نه مجموع دو درس. امشب موفق شدم که امتیازات کامل را کسب کنم، و خوشحالم که بعد از مدتها می توانم برای محمد رضای عزیز بنویسم و بهانه ای پیدا کنم برای خواندن بیشتر از او.

    یک بار، حدود چهار سال پیش، به من گفتید که منتظر آن روز می مانید که با هم در یک پارک قدم بزنیم و به گفت و گو بپردازیم، یکی دوباری با پیگیری های من این فرصت پیش آمده بود تا خدمتتان برسم؛ اما نیامدم. دلیلش هم این بود که عمیقا دوست داشتم با محمدی کامل تر بیایم و فرصت دوستی با محمد رضا عزیز را از دست ندهم.

    قول می دهم، روزی با محمدی کامل تر برگردم و با هم از این زندگی بگوییم و قدم بزنیم.

    تولد متمم، تولد این فرزند روشنایی بخش، مبارک.

    با احترام

  • احسان بیرانوند گفت:

    این حجم از ژرف نگری و خرد در شخصیت متمم(متمم برای من یک موجود زنده و صاحب هویته) اونم در سن چهارسالگی برای من هیجان انگیزه
    در تماشای این تکامل لذت می بریم:)
    از صمیم قلب سپاسگزارم متمم

  • متین خسروی گفت:

    سلام
    از این که جایی مثل متمم وارد پنجمین سال فعالیتش شده خیلی خوشحال شدم 🙂
    برای من متمم جاییه که مدل ذهنی، دانش، دغدغه، و علاقمندی‌هام رو بهش مدیونم و همیشه از این که نمی‌تونم زیاد توش فعالیت داشته‌باشم ناراحت بودم…
    معلم‌جان خواستم بگم اگه متمم‌شناسی رو برگزار کردین، منم با تمام وجود استقبال می‌کنم. مدتیه با دوستان مشغول انجام پروژه و کسب تجربه در برگزاری کمپین‌های آگاهی‌بخشی و تبلیغاتی در حوزه‌های مرتبط با سلامت هستیم. (بعد از اتمام پروژه‌ای که در دست داریم، احتمالاً شرکتی با این هدف رو تأسیس کنیم)
    متمم‌شناسی برای این شرکت چیزی به اهمیت خودشناسی باشه 😉

  • حسن کشاورز گفت:

    سلام و دورود فراوان بر تیم متمم و همچنین تبریک به محمد رضای عزیز

    ابتدا تشکر و قدردانی می کنم، از تمام تلاش های شبانه روزی تیم متمم و محمد رضا که با استاندارد بالا و کیفیت عالی در خصوص محتوای عالی تلاش می کنند، بخصوص با استاندارد های رفتاری و عملکردی محمد رضای عزیز که واقعا هم سخت و هم لذت بخش است.
    در طی این سال ها تنها تر شده ام، هر سال به عمیق این مسئله افزوده میشود، البته هیچوقت در طی سالها احساس تنهایی نکردم، چرا که متمم و دوستان متممی و کتابخانه ام همیشه ۳۶۰ درجه در کنار ام بوده اند.
    از خودم خجالت میکشم، از اینکه اسم خود را در لیست افراد بالا میبینم، میدانم از نظر محمد رضا هنوز نمره قابل قبولی را نگرفته ام و راه بسیار طولانی را در پیش دارم ، آن میزان فهم و درک و شعور است.

    اگر بخواهم مثالی بزنم متمم شبیه دریا است، ابتدا کمی ترس دارد، اما بعد از آنکه وارد شدی، آرام آرام تو را با خودش می برد، وقتی نگاه می کنی فقط دریا و وسعت او را می بینی، کرانه تا کرانه آبی و زلال.
    تا جایی که دوست داری همه چشم و گوش شوی، فقط نگاه کنی، حسی که من در خواندن دروس متمم دارم، آری مرا را با خودش می برد.

    اما برخی از آثار متمم بر (خودم) طی ۴ سال گذشته:
    ۱- کم حرف تر شده ام.
    ۲- افزایش دامنه تردید نسبت به مسائل پیرامونم.
    ۳- لذت خواندن کتاب برایم چندین برابر شده.
    ۴- لذت نوشتن ام بیشتر شده.
    ۵- لذت فکر کردن برایم تفریح شده.
    ۶- تنهاتر شده ام، قیبله ام را ترک کرده ام.
    ۷- بی تاب تر شده ام، برا ی خواندن مطالب مورد علاقه ام در متمم.
    ۸- حریص تر شده ام نسبت به زمان، (یقه گیر های با خودم در خصوص مدیریت زمان سخت تر شده).
    ۹- نسبت به خودم مازوخیسم تر شده ام.
    ۱۰ – بر خی مواقع از این که محمد رضا و تیم متمم استاندارد فکر ی و روحی ام را بالا برده (سخت به درگاه خدا از محمد رضا شکایت می کنم).

  • زهرا ایزدی گفت:

    داشتم یه متن می‌نوشتم که اینجا بگذارم که یخورده محاصبه ریاضی با خودم کردم ،دیدم وقتی من وارد ۲۱ سالگی شدم متمم وارد یک سالگی شد و الان که اون وارد ۴ سالگی می‌شه منم ۲ روز دیگه وارد ۲۴ سالگی می‌شم.با شروع دهه سوم زندگی من زندگی متمم هم شروع شد و تولد تازه من در اندیشیدن و نگاه مسائل .هرچند بچه بازیگوشی بودم و گاهی توی باغ متمم نمی‌چرخیدم اما هیچ وقت دل از این باغ برین نکندم .این روزها بیشتر دارم تلاش می کنم امیدوارم اهالی متمم(اقتباس از حرف لیلا) بیشتر من را بشناسن .
    از اهالی متمم و مدیر مهربان اون برای تلاش‌های بی‌وقفشون سپاس‌گزارم . تولدت متممون مبارکمون باشه.
    راستی منم شیطنت‌های لیلا واسه بازدید از متمم و کلا مکانیزم کاری اون را دارم . بعضی وقت‌ها فک می‌کنم تهران را قسمت بندی کنم هر ماه یه قسمتش را بگردم بلکه جاتون را پیدا کنم:)تو نقشه گوگل هم سرچ کردم ولی پیداتون نکردم:( .تو این تور متمم من را هم جا بدین باورکنین فضایی اشغال نمی‌کنم:)

  • احسان کارگزارفرد گفت:

    راستشو بخواید امروز به این فکر می کردم که اینقدر ارزش متمم زیاده که ما توی ارزش گذاری برای متمم دچار اشکال می شیم. مثل این می مونه که یه تیکه الماس رو بدن به یک کودک. هر چند از زیباییش لذت می بره اما درک درستی از ارزش اون نمی تونه داشته باشه. حکایت ما با متمم هم همینطوره.
    بارها شده بعد از مطالعه وبلاگ ها و کتابها یا تماشای ویدئو های آموزشی به این فکر می کنم که متمم چقدر شاخصه بین همه این منابع. ناخودآگاه احساس خضوع می کنم در مقابل این کار بزرگی که شما و مجموعه ای که مدیریت می کنید انجام داده اید.
    متمم مثل اون عطری هست که بوی خوشش، اونو از هرگونه تعریف و تمجید بی نیاز می کنه.
    از تیم متمم هم بسیار سپاسگذارم که اینقدر با حوصله و محترمانه و حرفه ای برخورد می کنن. ای کاش اسم اونها رو می دونستم تا یکی یکی ازشون تشکر می کردم. از صمیم قلب ازشون سپاس گزار هستم.
    محمد رضا شعبانعلی عزیز:
    به واسطه آشنایی با شما وب گردی های بی هدف من بیش از ۸۰ درصد کاهش پیدا کرده. به لطف آشنایی با شما با ۶ وبلاگ بسیار خوب و ارزشمند آشنا شدم. به برکت نوشته های شما با چشم هایی باز تر دنیا رو می بینم .
    ارادت و احترام قلبی من رو نسبت به خودتون بپذیرید.

    • احسان جان. از لطف و محبتت به متمم واقعاً ممنونم.
      البته نه آن‌قدر تازه‌کارم و نه آن‌چنان خوش‌بین و ساده‌اندیش که با لطف تو و بقیه‌ی دوستان‌مان، بیش از حد خوشحال شوم و ضعف‌ها را نبینم.
      چنانکه خود تو جزو کسانی هستی که منظم خطاهای نگارشی و مشکلات درس‌های مختلف متمم برای همکاران من می‌فرستی و این نشان می‌دهد که در عین آگاهی به مشکلات و ضعف‌ها، به متمم لطف داری و البته تلاش همکاران عزیزم را برای بهبود گام به گام می‌بینی.
      شاید برای تو جالب باشد که یکی از معیارهایی که ما به عنوان گزارش رفتاری ثبت می‌کنیم، پیوستگی مطالعه‌ی درس‌ها توسط متممی‌هاست.
      البته این الزاماً نمی‌تواند نقطه‌ی قوت یا ضعف دوستان‌مان باشد. چون هم نیازها متفاوت است و هم گاهی پرش بین درس‌ها، ناشی از ضعف ما در مدیریت فرایند یادگیری است. ضمن اینکه دوستان قدیمی‌تر بسیاری از مطالب را خوانده‌اند و عملاً هر کاری بکنند، جزو پریشان‌خوا‌ن‌ها طبقه‌بندی خواهند شد.
      اما به هر حال، ما این شاخص را اندازه می‌گیریم و می‌دانیم که اگر درست کار کنیم باید روند آن افزایشی باشد.
      در فهرست کسانی که هر مجموعه درس را پیوسته می‌خوانند و چندان در قید و بند فهرست درس‌های صفحه‌ی اصلی نیستند، تو یکی از بالاترین‌ رتبه‌ها را در اختیار داری که حداقل می‌تواند شاخصی از قدرت اراده‌ی بالا و نظم شخصی عالی باشد (احساس می‌کنم شبیه این فال‌گیرها حرف می‌زنم. اگر دو ماه اکانتت را تمدید کردی بیا تا بقیه‌ی فالت را هم بگویم 😉 )
      اما جدا از شوخی‌ها، امیدوارم به سهم خودمان در افزایش انتظار از کیفیت محتوای فارسی موفق بوده باشیم و بتوانیم در این مسیر باقی بمانیم.
      ضمناً امیدوارم طی سال آتی، بتوانیم آن‌قدر فرایندهای آموزشی را تقویت کنیم که نه تنها کسانی مثل تو، بلکه کسانی که انتظار دارند متمم یار آنها در افزایش نظم شخصی باشد، رضایت بیشتری از ما داشته باشند و در کنار «عرضه‌ی کننده‌ی محتوا» متمم را به عنوان «همراه یادگیری و توسعه‌ی مهارت خود» هم ببینند.
      این ویژگی در حال حاضر به نظرم در مقایسه با سایر ویژگی‌های متمم، جای بهبود بسیاری دارد.

  • سعید محمدی گفت:

    برای اینکه کمی حرص محمدرضا دربیاد کمی درباره ی شخصیت متمم براساس ماه تولد صحبت کنیم!
    “بهمنی ها حساس و نکته سنج هستند ؛ متولدین بهمن ماه برای ارضای خواسته‌های خود، نیاز به شریکی ماجراجو دارند.آنها برای پیشرفت و موفقیت به فضای عمل گسترده‌ای نیاز دارند وگرنه غمگین و افسرده میشوند.آنها از درگیر شدن در علت‌ها و معلول‌ها لذت میبرند پس، طوری عمل کنید که نشان دهید که به این علاقه‌شان اهمیت میگذارید.آنها از چیزهای پیش‌بینی نشده و غیرمترقبه لذت میبرند و دوست دارند که گاه و بیگاه غافلگیر شوند ؛ آنها در کل از هر چیز نامتعارف و منحصر به فردی به وجد می‌آیند .آنها از صحبت و گفت و گو لذت میبرند، پس در هنگام صحبت‌شان، آنها را تشویق به ادامه دادن کنید.نسبت به آنها خیلی سخت‌گیر و موشکافانه عمل نکنید وگرنه دست و پای خود را گم میکنند ؛ در عین حال تمایل به پرحرفی و به اصطلاح روده‌درازی کردن در آنها وجود دارد .در هنگام صحبت از آنها حسابی مراقب سخنانی باشید که به زبان می‌آورید، چون بیش از حد حساس و نکته‌سنج هستند و هرگز و تحت هیچ شرایطی در پی عوض کردن عقیده آنها بر نیایید، چون آنها میتوانند بسیار سرسخت و یکدنده شوند.”

    پی نوشت: منم متمم رو خیلی دوست دارم و دلم میخواد بدونم توو این ۴سال مراحل طراحی هویت این موجود دوست داشتنی چطور بوده.

  • رسول فتح پور گفت:

    راستش خيلي وقته به دليل شلوغي كارم كمتر در روزنوشته ها مطلبي رو به عنوان كامنت مينويسم ، اما براي اين پست ويژه واقعا نتونستم تجربه شيريني رو كه به خاطر متممي بودنم دو هفته قبل تجربه كردم با شما بهترين دوستانم به اشتراك نگذرام .
    در كنار سفري خانوادگي به شمال ايران و به علت دغدغه هميشگي ام در ارتباط با گردشگري ، با هماهنگي قبلي به ديدن سعيد عزيز رفتم ، دوستي كه يك جوان علاقمند و پرانرژيه و داره اقامتگاههاي روستايي شهرستان و استان زادگاه پدري خودش رو شناسايي و معرفي مي كنه و وبسايت نسبتا خوبي هم راه اندازي كرده .
    قبلا در اون شهرستان موارد مشابه رو كه به صورت غيرحرفه اي بهره برداري شده بود تجربه كرده بودم و قبل از ملاقات حضوري حس خوبي به اين مورد هم نداشتم ولي هر چي از روزنوشته ها و متمم و محمدرضاي نازنين يادگرفته بودم مرور كردم و سعي كردم ارتباط و مذاكره موثرتر و مفيدتري داشته باشم .
    اول اينكه در روز مقرر ، قبل از رسيدن من به اون روستا دائما بوسيله سعيد در مسير هدايت مي شدم. دوم ايشون كاملا حرفه اي به استقبالم اومد و حس مثبتي رو به من منتقل كرد . از همه مهمتر وقتي احوال پرسي اوليه تموم شد و از من پرسيد شما هم متممي هستي؟ ديگه خيالم راحت شد كه با يك جوان معمولي طرف نيستم و يك تجربه شيرين و مفيد رو در اون روز پشت سر گذاشتم و كلي قرار خوب بين ما رد وبدل شد .
    افتخار مي كنم كه متممي ام و از همه مخصوصا محمدرضاي عزيز صميمانه ممنونم .

  • فواد انصاری گفت:

    چهار سالگی متمم رو تبریک میگم و امیدوارم این کار بزرگ همچنان ادامه داشته باشه. اگر چه علایم حیاتیم قابل رویت نیست و نتونستم در این لیست باشم ولی دلیلی نداره که معلم عزیز و دوستان متممی و آقای شعبانعلی را دوست نداشته باشم و اظهار محبت نکنم. امروز با یکی از رفقای متممی تلفنی صحبت میکردم و هر دو به این نکته اشاره کردیم که بیش از هر چیزی عشق بی پایان آقای شعبانعلی متمم رو نگه داشته و امیدوارم همچنان عاشقانه زندگی کنه.

    • سلام فواد جان.
      البته تو – و خیلی از بچه‌های قدیمی – می‌دونید که تعداد دوستان فعال متممی بیشتر از این حرف‌هاست و عملاً کسانی که در چنین فهرست‌هایی اعلام می‌شن رو میشه «بیش‌فعال» دونست. البته این واژه رو با بار معنایی خنثی به کار می‌برم؛ نه مثبت و نه منفی.
      انگیزه‌ی ما از اعلام این فهرست یا فهرست‌های مشابه بیشتر اینه که اسم دوستان جدید هم در کنار اسم دوستان قدیمی شنیده و دیده بشه و جمع متممی‌ها به متممی‌های قدیمی محدود باقی نمونه.
      وگرنه اصل دستاورد متمم چیزهایی هست که هر کدوم از ما در زندگی شخصی‌ و شغلی‌مون می‌بینیم.
      خود من هم اگر شبی به نتیجه برسم که متمم در زمینه‌ی یادگیری برای من دستاوردی نداره، قطعاً فردا صبح متمم رو متوقف می‌کنم و دنبال روش دیگه‌ای می‌رم که یادگیری بیشتری برام ایجاد کنه.
      اگر تا امروز متمم باقی مونده؛ صرفاً به این علت هست که در مقایسه با فضاهای دیگه، به من دوستان بهتری هدیه کرده و فرصت و بستر اثربخش‌تری برای یادگیری فراهم کرده.
      حالا اسم این رو می‌شه به تعبیر تو گذاشت عشق یا هر تعبیرِ مثبت دیگه.
      ضمناً من بی‌صبرانه منتظر هستم که نوشته‌ها و حرف‌هات در زمینه‌ی Data Science رو بخونم. خیلی خوشحالم که تصمیم داری به صورت مستقل در موردش کار کنی و بگی و بنویسی.

  • محمدصادق اسلمی گفت:

    من هم دوست داشتم از تو محمدرضای عزیز و تمام کسانی که به نحوی در متمم فعالیت ‌میکنند تشکر کنم. به خصوص تیم پشتیبانی که توی این مدت هر بار که سوالی داشتم خیلی حرفه‌ای برخورد کردند و من از همینجا از همشون قدردانی می‌کنم. به نظرم رفتار اونها نمونه‌ی عملی درسهای متممه
    از تمام دوستانی هم که اسم اونها رو اوردی ممنونم که باعث شدن متمم سرحالتر و پویاتر باشه، خیلی از این اسم‌ها همون افرادی هستند که لطف می‌کنند و کامنت‌های من رو می‌خونن و بهش امتیاز می‌دن.
    اگر چه من اصلا در حد و اندازه‌ی این دوستان نیستم ولی امیدوارم که سال پیش رو بتونم بیشتر در متمم فعالیت کنم. تا الان بیشتر به فکر رشد خودم بودم و بهترین ساعات روزم رو توی متمم بودم. اما فکر میکنم در زمینه خوندن کامنت‌های بچه‌ها خیلی کم‌کاری میکنم. این ماه سعی کردم کمی بیشتر کامنت‌ بچه‌ها رو بخونم و انصافا هم نکات خیلی آموزنده‌ای یادگرفتم. اما همچنان سفت و سخت رای میدم ?
    در کل خوشحالم که در بازه‌ی زمانی زندگی میکنم که تو، متمم و دوستان متممی هستید و افتخار می‌کنم که به عنوان یک عضو (هرچند کمرنگ) در کنار شما هستم
    تولد چهار سالگی متمم مبارک باشه
    پی نوشت: مثل همیشه یه دونه سوال ناقابل هم داشتم که گفتم بذارم چند وقت دیگه زیر همین پست بپرسم و فعلا فضای دوستانه‌ی اینجا رو خراب نکنم

  • شهرزاد گفت:

    تولد متمم چه خوبه، نه؟ 🙂
    توی این دو سه سال، هر سال ابتدای بهمن ماه، دیگه برام همیشه با یه حس خوب و دلنشین همراهه. چون میدونم یکسال به عمر متمم مون اضافه شد.
    وقتی فهرست دوستان متممی بر اساس شاخص فعالیت رو دیدم، با دیدن اسمِ یکی از دوستان جدیدترمون (آقای احمد عباسی) که جایگاه نخست رو به خودشون اختصاص دادن خیلی خوشحال شدم. چون هر روز به نوعی از این طرف، شاهد نحوه ی مطالعه ی درسها، مطالعه ی کامنتها در درسهای مورد مطالعه شون، حل تمرینها و کلاً فعالیتهاشون در متمم هستم.
    و همچنین از دیدن اسم برخی دوستان جدیدتر، یا دوستان قدیمی تری که اخیراً فعال تر شدند در رتبه های بالای این فهرست – که شاهد کامنتهای آموزنده ی بسیاری هم از طرف شون هستیم – باز بسیار خوشحال شدم.
    برای همه ی این عزیزان و کلاً برای همه ی دوستان خوب متممی مون – چه قدیمی و چه جدید – آرزوی سلامتی و موفقیت های بیشتر دارم.
    از اینها که بگذریم؛
    تولد چهارسالگی متمم رو به خودم، به مدیر متمم و به گروه متمم و به همه ی دوستان خوب متممی ام تبریک میگم و میخوام به همه کسانی که متمم رو توی این چند سال و انشاله در آینده، سرِ پا و باهوش و شاداب و پرانرژی و همیشه-سبز نگه داشتن و نگه میدارن، بگم که ما قدرتون رو میدونیم و دوستتون داریم و ازتون ممنونیم.
    و … محمدرضا، لطفا بذار این جمله ی تکراری ام رو اینجا هم دوباره تکرار کنم:
    ممنون که هستی.
    «بودنِ تو» – به هر شکل ای که باشه – دلگرمیه بزرگی هست.

    • احمد عباسی گفت:

      سلام بر دوست متممی عزیز .
      خیلی خوشحالم از اینکه ابتدا با محمد رضا شعبانلی ، در گام بعد با متمم و در اخر با دوستان متممی عزیز آشنا شده ام که توانسته مدل ذهنی ام را نسبت به حواشی و مسائل دنیای اطرافم تغییر دهد و بتوانم ارزش های درست زندگی را بشناسم و راه درست یادگیری و نگاه های چند بعدی به مسائل و هم چنین سیستمی فکرکردن را بیاموزد . سواد دیجیتال را تازه فهمیده ام که چه است و چه روندی طی کرده است و خوشحالم از اینکه توانسته ام راه و روش فکر نقاد را هر چند که در اول راه هستم بیاموزم و خود را برای یادگیری این روش فکری ملزم کنم . مهم تر از همه این موارد که گفتم نظرات دوستان متممی در درس های مختلف است که خود کلاس دیگری از این یادگیری است . ( سعی کرده ام چند تا درس کلیدی و پایه متمم را نام ببرم . )
      عطش یادگیری مسائل در من باعث شده که هر روز به متمم سر بزنم . بعضی از درس ها را برای بار چندم بخوانم ، مدل ذهنی درس ها را با خودم داشته باشم و مرور کنم و گاهی اوقات دوباره به درس ها سر میزنم تا اگر تغییراتی در درس ها حاصل شده است از روند یادگیری عقب نمانم .
      قطعا رقابتی برای دوستان متممی نیست . هر چه هست از جنس رفاقت است . امیدوارم بتوانم آموخته های خود از متمم را در زندگی به کار بگیرم و سبب زندگی خود را به مرور بهتر کنم .

  • لیلا گفت:

    سلام.
    تولد مخلوقتون مبارک، امیدوارم روز به روز بیشتر شاهد رشد رویاتون باشید.
    من همیشه کنجکاوم بدونم دفتر متمم کجاست، چه شکلیه، چه کسانی اونجا کار می‌کنند، اصلا چطوری کار می‌کنند.
    روابطشون با هم چه شکلی هست، وقتی مطلب یک درس رو می‌نویسن برای نوشتنش چه مراحلی طی می‌شه.
    کامنت‌هامون رو چه کسانی می‌خونند و تائید یا رد می‌کنند. اهالی متمم چقدر ما رو می‌شناسن.
    وقتی ایمیل می‌دم به پشتیبانی متمم چه کسی ایمیل من رو می‌خونه، فکر کنم انقدر بی‌جنبه ام می‌خوام بدونم چه کسی ایمیلم رو می‌خونه و شوخی و شیطنت بکنم. : P
    تیم آموزشی متمم چه کسانی هستند. چی می‌شه یه درس به مجموعه درس‌ها اضافه می‌شه. بچه‌های برنامه‌نویسی چندنفرند و چه کسانی هستند و چی بلدند(احتمالا بخاطر ارتباطش با رشته‌ی خودم).
    وقتی من اینهمه رفرش می‌کنم صفحه‌ی متمم رو چه کسی اون پشت متوجه می‌شه و احیانا بهم می‌خنده یا فحشم می‌ده و می‌گه وای باز لیلا اومد. جدی دیگه خودم به خودم می‌گم خجالت بکش دختر، کم رفرش کن، گاهی یواشکی رفرش می‌کنم که مثلا متمم متوجه نشه. : D
    نمی‌شه متمم ما رو هم استخدام کنه. (خب مگه چیه، آرزو بر جوانان عیب نیست، حداقل می‌تونم مچ اینایی که یواشکی رفرش می‌کنن رو بگیرم . : P)
    من اگر مردم، برام چی می‌خواین بنویسید تو وبلاگتون، اینو دلم می‌خواد قبل از مردنم بخونم. و کلی کنجکاوی‌های دیگر.
    آقا معلم، اردوی متمم بینی نمی‌گذارید برامون؟
    اگر یه روزی اردو گذاشتید، یادتون نره من صاحب این ایده بودم و اجازه بدید که من هم باشم. : )
    ممنون از همه‌ی دوستانی که در پشت صحنه‌ی متمم فعالیت می‌کنند.

  • فرید آقاجانی گفت:

    لحظه شماری می کردم برای ۲ بهمن امسال
    که این گزارش رو بخونم
    محمدرضای عزیز، سلامت باشی و خوش و خرم
    من حقیر هم افتخار داشته باشم در محضرت درس پس بدم
    پا به پای تو و متمم، من هم به عنوان یک متممی سعی کرده ام ملایم تر، حساب شده تر و منطقی تر وارد فضای مجازی بشم در مقایسه با گذشته ی خودم

    متمم هم ماشاالله با یک سرعت معقول، منطقی و روالی پایدار و
    به دور از هر گونه جوّگیری داره میره به جلو مثل گذشته
    و به نظرم سال بسیار خوبی رو گذروند که حرفه ای تر، عمیق تر و پرطرفدارتر هم مشخصه شده
    مطئنم گزارش سال بعد پربار تر هم خواهد بود
    خواهیم، خواهی و خواهند دید

    • فرید جان.
      مهم‌ترین نکته‌ای که تأکید کردی – به نظر من – همین بحثِ دوری از «جوّ گیری» هست.
      چون امسال موقعیت‌های متعددی پیش اومد که بالقوه می‌تونستند واقعاً باعث شن که ما در برخی از روندهای متمم تجدید نظر کنیم یا لااقل سرعت حرکت متمم رو تُند و کُند کنیم.
      جدا از رویدادهای بیرونی – که همه‌ی ما درگیرش بودیم – یکی دیگه از زمینه‌های جو‌ّگیر شدن در جایی مثل متمم، مقایسه و بررسی رفتار سایت‌ها یا مجموعه‌های مشابه هست.
      چون خودت تخصص بازاریابی داری؛ احتمالاً می‌تونی حدس بزنی که چه رفتارهای دیگری در حوزه‌ی آموزش (از جمله قیمت‌گذاری دیگران یا نحوه‌ی ارائه‌ی خدماتشون) می‌تونه باعث بشه (یا ما رو وسوسه کنه) که از مسیر آرام و پیوسته‌ی خودمون فاصله بگیریم. ولی خوش‌حالم که تا حالا چنین نشده و تو و دیگرانی که از بیرون این روند رو می‌بینید، این مسئله رو تأیید می‌کنید.

      • فرید آقاجانی گفت:

        برای ما عزیز و بزرگید همیشه

        واقعیتش دقیقا هم همینطوره، متمم بسیار روند مناسبی رو طی می کنه
        به زور و ناگهانی و یک شبه جا باز نکرد، اصلا
        خودش با شخصیت خاص خودش آروم آروم به همه معرفی شد

        روز نوشته های شما هم همین طوره، کم کم فدایی های خودش رو پیدا کرده مشخصه
        ذره ذره خواننده های وفادار پیدا کرده که دوسش دارن و سر می زنن

      • فرید آقاجانی گفت:

        یه مثال جالب هم به ذهنم رسید

        تقریبا به نظرم، متمم و سایت شما، مثل همون شاگرد باصداقت و راست گوی مثبت کلاس درس می مونه که بچه های شرّ کلاس در طول سال تحصیلی کتکش می زدن ولی در دراز مدت و پایان ترم همه فقط و فقط رو حرفهای اون حساب باز می کردن و به پاش می افتادن

        رفرنس های صحیح، معتبر و هزار بار چک شده
        مطالب عمیق، آکادمیک و کارشده
        پرهیز از دروغ گویی، کلک و ریاکاری برای جذب نظر جهت دار دیگران

        و …

  • آرام گفت:

    تولد متمم مبارک.?
    امیدوارم که صدسال به از این سالها بر متمم بگذره.

    • آرام جان.
      البته تبریک تولدِ متمم به من ربط نداره که بخوام جواب بدم. حداکثر می‌تونم منم تأیید کنم که موافقم و تولدش مبارک.
      منم آرزو دارم که عمرِ متمم کوتاه نباشه و بتونه بیشتر از قبل در مسیر هدف‌ها و ارزش‌هاش حرکت کنه.
      قبلاً هم بهت گفتم و دلم می‌خواد اینجا هم تکرار کنم که عمیق‌تر شدنِ روز به روزِ تو و پخته‌تر شدنِ تو رو به طرز بسیار محسوسی می‌بینم و لذت می‌برم.
      البته اشاره به پخته‌تر شدن به معنای ناپخته بودن در گذشته نیست. بلکه به معنای تأکید بر اون روندی هست که همه‌مون دوست داریم در مورد خودمون وجود داشته باشه و دیگران تأیید و تأکید کنند که امروزمون بهتر از دیروزمون بوده.
      چون در اطراف‌مون – و در کل در جامعه و دنیا – کم نیستند افرادی که وقتی رفتار و گفتار و تصمیم‌هاشون رو می‌بینیم، نمی‌تونیم سیرِ زمانی مشخصی رو در اونها تشخیص بدیم و انگار همیشه یک‌شکل بوده‌اند و یک اندازه‌ می‌فهمیدند و به یک شیوه به دنیای اطراف‌شون نگاه می‌کردند.
      راستی بعد از همایش چند نفر از بچه‌ها بهم گفتن که چقدر اون‌جا حواست بهشون بوده و کلاً به عنوان یکی از قدیمی‌ها مواظب جدید‌ترها و بقیه بودی.
      اون موقع خیلی خوشحال شدم. اما فضایی پیش نیومده بود که بهت بگم و تشکر کنم.

      • آرام آخوندی گفت:

        سلام محمدرضا جان.
        آرزوی تن سالم و دل خوش و تصاعدی شدن تاثیرات تلاشهات رو دارم.
        سپاسگزارم و خوشحال که وضعیت من رو خوب و امیدوار کننده میبینی. چون همیشه حرفات برام سنده این رو هم میپذیرم.?
        اگه قرار بود یک نماد تغییرات مثبت پیوسته با شیب تند مثال زده بشه قطعا خودت بهترین نمونه خواهی بود. هم تنوع جنبه هایی که در اونها بهبود مستمر داری زیاده هم فاصله های معنادار و اساسی رو هربار از نقطه قبلی خودت که بالاتر از بقیه هم هست طی میکنی.
        در همایش مردادماه هم فضای ذاتی متمم صمیمیت و دوستی بین بچه ها رو کاتالیز میکرد. خب البته که شوق امثال من زیاد بود. تکه ای از وجود روانی خودمون بود. جمعی از خودها در اون سالن باهم بودند. حیف که نمیتونستم بعد از همایش کمی بیشتر بمونم. میدونی که زمان بعد از جلسات چقدر برام سخت بوده و هست.?

  • سامان گفت:

    امیدوارم ما هم این اجازه رو داشته باشیم که بدون اینکه کسی یقه مونو بگیره، تعدادی تشکر و قدر دانی انجام دهیم 😉
    محمد رضا، تو که جای خود داری و زبان من یکی از تشکر کردن از تو قاصر.
    از سمیه تاجدینی عزیز(معمار متمم) ، شادی قلی پور(که خیلی وقته ازشون بی خبریم) و همه ی متممی هایی که پشت صفحات سبز متمم زحمت می کشند و تلاش می کنند، خیلی ممنونم. خیلی زیاد.

    • سامان جان. ممنون از لطفت. هم در اینجا هم در وبلاگ خودت.
      این چیزی که می‌گم رو به عنوان شوخی بخون و البته امیدوارم بقیه هم به همین لحن بخونن.
      سال گذشته با جعفر محمدی، دوست عزیزم (سردبیر عصر ایران) رفتیم در یکی از رستوران‌های بیرون تهران غذا بخوریم.
      جای پارک آنقدر زیاد بود که حداقل ۱۰ عدد ماشین مشابه ماشینِ من به راحتی آنجا پارک می‌کرد.
      نگهبان، مدام دستور می‌داد که عقب و جلو کنم. جعفرِ عزیز اگر چه چیزی نمی‌گفت؛ اما چهره‌اش نشان می‌داد که حوصله‌اش سر رفته است.
      در آخرین لحظه من از نگهبان پرسیدم که الان جای ماشین خوب است قربان؟
      گفت نه. پنج سانتی‌متر بیا عقب‌تر (باور کن گفت: پنج سانتی‌متر). من باز هم پنج سانتی‌متر عقب رفتم.
      جعفر – که دیگر مشخصاً حوصله‌اش سر رفته بود – گفت: چقدر حوصله داری.
      گفتم: جعفر جان. برای عزت نفسش خوب است. مهم است که احساس کند اگر نبود ما نمی‌توانستیم پارک کنیم. ما چه کار داریم که دور تا دور ماشین سنسور است و دوربین ۳۶۰ هم داریم که از چشم این آقا هم تیزبین‌تر است.
      جعفر که هنوز هم کاملاً با جواب من راضی نشده بود؛ با شوخ‌طبعی همیشگی‌اش گفت: پس لطفاً وقتی پیاده شدی، به نگهبان بگو که این کار که انجام دادی برای کجایش خوب است؛ چون خودش مطمئناً اسم عزت نفس را نشنیده است :))
      چند ماه پیش یکی از دوستان قدیمی متممی به من حرف مشابهی در مورد گیمیفیکیشن زد و گفت دوست ندارم حس کنم اسیر گیمیفیکیشن متمم شوم (ایشان روزی ۱۰ ساعت در اینستاگرام است و از مراحل مختلف دستشویی رفتنش هم، استوری‌های مختلف می‌گذارد).
      من هم به شوخی گفتم: خوشحالم که متمم بود و تو مفهوم گیمیفیکیشن را در متمم یاد گرفتی که حداقل بدانی می‌خواهی اسیر چه چیزی نشوی 😉

      • سامان گفت:

        چقدر جالب محمد رضا، قسمتی از اون جواب طولانی تری که گفتم به دوستم دادم، همین جواب تو بود 🙂

        • اینکه می‌نویسم واقعاً دیگه ربط مستقیم به بحث‌مون نداره.
          اما چون نکته‌ی آموزشی داره حیفم میاد نگم.
          توی گیمیفیکیشن هم مثل سئو یه اصطلاحی هست به اسم White hat و Black hat
          یوکای، توی وبلاگش خیلی خوب این بحث رو توضیح داده (اینجا)
          سری جدید گیمفیکیشن متمم هم که هفته‌ی ۴۵ (هفته‌ی آتی) هست اتفاقاً بیشتر به کارهای یوکای می‌پردازه.
          به خاطر همین، کلاً الان دیگه مثل قدیم (چهار پنج سال قبل) کسی نمی‌گه گیمیفیکیشن بده یا خوبه. چنانکه امروز کسی با لحن تحقیرآمیز نمی‌گه که: فلان سایت که با تکنیک‌های سئو اومده بالا (قدیم دقیقاً به عنوان یک نکته‌ی منفی می‌گفتن).
          الان بحث اینه که سئوی بلک هت هست یا وایت هت.
          اما در مورد اینکه تکنیک‌های وایت‌هت و بلک‌هت در گیمیفیکیشن چجوری تقسیم بندی می‌شن هنوز کمی اختلاف نظر وجود داره.
          من خودم یه معیاری در مهندسی رفتار اجتماعی هست که اون رو خیلی دوست دارم و همیشه توی کارهایی که انجام می‌دیم بهش فکر می‌کنم.
          بهش می‌گن Regret check یا معیارِ پشیمانی.
          به این معنا که اگر تمام کسانی که از بیرون با مجموعه‌ی شما درگیر هستند، دقیقاً تمام تکنیک‌هایی که شما برای تغییر رفتار اونها به کار بردید رو بدونن، آیا به خاطر استفاده از اون تکنیک‌ها احساس پشیمانی می‌کنید و می‌گید: کاش این کارها رو نکرده بودیم؟
          در مورد متمم؛ همه‌ی فرایندها همین الان شفاف و Exposed هستن و خود به خود پاسخ این مسئله شفافه.
          اما در خیلی از حوزه‌های اخلاق در شبکه های اجتماعی، الان این بحث مطرحه. مثلاً این سوال هست که اگر مردم یه روز بفهمن که فیس بوک (و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش) اطلاعات رفتاری مشتریانش رو به دولت‌ها می‌فروشه (که این خبر درسته کاملاً) آیا فیس بوک از اینکه این کار رو کرده پشیمون میشه؟
          این معیار، از معیار‌های قدیمی‌تر اخلاق (مثل قانون طلایی و موارد مشابه) خیلی شفاف‌تره؛ حداقل در حوزه‌ی مهندسی رفتار انسانی.

  • معصومه شیخ مرادی گفت:

    متمم جزو معدود موجودات زنده است که خبر تولد آن همیشه خوشحالم کرده و برایم تازگی داشته.

    • معصومه جان. برای من هم هر سال که به عمر متمم اضافه می‌شه حس بسیار خوبیه.
      اما حسی که بسیار شیرین‌تر هست، دیدن رشد دائمی و پیشرفتِ تک تک بچه‌های متممی هست.
      منظورم این نیست که این رشد و پیشرفت‌ها به متمم ربط داره؛ بلکه منظورم اینه که تونستیم یه گروه دوستی بزرگ تشکیل بدیم از آدم‌هایی که به رشد خودشون فکر می‌کنن و برای این رشد تلاش می‌کنن.
      همین باعث می‌شه که به جای احساس غرور از وضعیت فعلی‌مون، همیشه احساس کنیم که اگر جلوتر نریم و بیشتر و بهتر نفهمیم و عمیق‌تر فکر نکنیم، ممکنه عقب بمونیم.
      حسی که حداقل خود من همیشه دارم و عمیقاً تجربه می‌کنم.
      گاهی سعی می‌کنم به روند نوشتن‌های تو رو در این چند سال فکر کنم. واقعاً بهبودش چنان چشم‌گیر هست که نمیشه اون رو ندید و نفهمید.
      راستی من تیترِ سه‌شنبه‌ها با شعرِ تو رو خیلی دوست دارم. مالِ خودته کاملاً.

  • دیدگاهتان را بنویسید (مختص دوستان متممی با بیش از ۱۵۰ امتیاز)


    لینک دریافت کد فعال

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    yeni bahis siteleri 2022 bahis siteleri betebet
    What Does Booter & Stresser Mean What is an IP booter and stresser