دوره‌های صوتی آموزشی مدیریت و توسعه فردی متمم (کلیک کنید)

همراه اول و کمپین‌های بیگانه با هویت برند

این مطلب را برای عصرایران نوشتم که در تاریخ ۲۰/اسفند/۹۲ منتشر شد. اینجا هم آن را نقل می‌کنم:

اخیراً همراه اول برای مشترکان خود پیامکی با این متن ارسال نموده است: «همراه با هم، با غیرفعالسازی دریافت قبض پستی، به جمع همراهان طبیعت بپیوندیم. کسب اطلاعات بیشتر www.mci.ir ».

همراه اول قصد دارد به تدریج، استفاده از «قبض‌های پستی کاغذی موبایل» را کمرنگ کرده و حذف نماید. البته بدیهی است که با توجه به عادات رفتاری و حقوق عرفی مصرف‌کننده، حذف کردن این مکانیزم سنتی به صورت لحظه‌ای و کامل امکان‌پذیر نیست و استراتژی مناسب، درخواست از مشتریان خواهد بود تا در صورتی که نیازمند قبض‌های کاغذی نیستند، خودشان برای «حذف این سرویس» ثبت نام کنند.

حذف ارسال قبض‌های کاغذی،‌ از لحاظ علمی، مدیریتی، اقتصادی و محیط زیست، یک استراتژی مناسب و قابل توصیه است که توسط همراه اول آغاز شده و «دوستی با محیط زیست» و «تکیه بر فن‌آوری روز» این نوع خط مشی را نه تنها اجتناب ناپذیر، بلکه به شدت قابل توصیه و قابل دفاع می‌سازد.

اما به خاطر داشته باشیم که «کمپین‌ های تبلیغاتی»، برای اثربخش بودن باید با «تصویر ذهنی مخاطب از برند یک سازمان» همسو باشند. در تصویری که همراه اول در ذهن مخاطب دارد، هیچ نوع المان مرتبط با محیط زیست وجود ندارد. حتی ارتباط با مشترکان نیز از نوع ارتباط رسمی و با حفظ فاصله است.

ارتباطی که بسیار مکانیکی و کاملاً بر اساس تحلیل‌های اقتصادی و مبتنی بر مکانیزم‌های خشک عددی است. ارتباطی که مشخصاً «کسب سود» در آن یکی از اولویت‌هاست. همینطور برند همراه اول، در تصمیم‌های خود – حداقل در نگاه ما مشترکان همراه اول – ارتباط مشخصی با محیط زیست ندارد. اساساً وقتی صاحب یک تکنولوژی، آنتن‌های خود را در تمام محیط زیست شهروندان نصب نموده و به سادگی مدارس متعددی را می‌توان یافت که آنتن‌های بی.تی.اس همراه اول در آنها نصب شده است، ایجاد ارتباط در ذهن مخاطب بین «همراه اول» و «محیط زیست» چندان ساده نخواهد بود.

مشترکان همراه اول، محاسبات اولیه‌ی اقتصادی را درک می‌کنند و خوب می‌فهمند که «حذف قبض‌های کاغذی» اگر چه «خدمتی انکارناپذیر به محیط زیست» است اما خدمتی بسیار بزرگتر در جهت «کاهش هزینه‌های همراه اول» خواهد بود. از جمله هزینه‌های چاپ، نیروی انسانی، ارسال پستی‌ قبض‌ها و سایر هزینه‌های سرباری که در این فرایند وجود دارد. به عبارت دیگر، محیط زیست، «آخرین برنده‌ی این بازی» است.

همراه اول شاید «اولین همراه بسیاری از ما» باشد اما «همراه طبیعت بودن این برند» برای ما به سادگی قابل تصور نیست. با چنین شعاری، قبل از هر چیز، مخاطب احساس می‌کند که «فریب خورده» است و ممکن است صرفاً با هدف نشان دادن اینکه درک درستی از پشت پرده‌ی این تصمیم دارد، تصمیم بگیرد در این طرح شرکت نکند. من به عنوان یک مخاطب، شاید تصمیم بگیرم به جای اینکه با کمک «همراه اول» با طبیعت همراه شوم، هر دو ماه یک بار،‌ یک برگ از کاغذ‌های شخصی‌ام را پشت و رو استفاده کنم و به همان اندازه به طبیعت کمک کنم بدون اینکه مورد «سو استفاده‌ی احساسی» قرار بگیرم.

طی تمام سالهای گذشته، ارتباط مشتری با «همراه اول»، بیشتر از آنکه بر اساس «احساس» باشد، همواره مبتنی بر «منطق» بوده است. ای کاش. همراه اول، این کمپین خود را نیز با تکیه بر تصویری می‌ساخت که سالهاست در ذهن ما مشترکان وفادار و علاقمند او وجود دارد. تصویری مبتنی بر «منطق عددی». کافی بود گفته شود که هر کس در این کمپین شرکت کند در نخستین صورت حساب خود، چند هزار تومان تخفیف دریافت خواهد کرد.

موفقیت یک کمپین تبلیغاتی، تابع زیبایی شعارها نیست. تابع «واقعی بودن» شعارهاست….

هویت برند همراه اول

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) دوره های توسعه فردی ۶۰ نکته در مذاکره (صوتی) برندسازی شخصی (صوتی) تفکر سیستمی (صوتی) آشنایی با پیتر دراکر (صوتی) مدیریت توجه (صوتی) حرفه‌ای‌گری در کار (صوتی) کتاب های مدیریت راهنمای کتابخوانی (صوتی) آداب معاشرت (صوتی) کتاب های روانشناسی کتاب های مدیریت  


50 نظر بر روی پست “همراه اول و کمپین‌های بیگانه با هویت برند

  • خط سوم گفت:

    سلام محمدر ضای عزیز
    با تشکر از زحمات و مطالب مفید شما دوست عزیز،هر کدام از متن ها حاوی نکات ارشمند بسیار و درس های آموزنده است. با دیدن این طرح همراه اول ابتدا خوشحال شدم، ولی زمان معرفی این طرح به دوستان منصرف شدم!!!هرچند در این طرح ثبت نام کردم ، ولی مانند شما دلیل علاقه و توجه همراه اول به محیط زیست را منفعت بیشتر این طرح برای همراه اول دیدم تا محیط زیست!!در این چند سال انواع پیامک های تبلیغاتی و مسابقات را دریافت کرده ام و لی به یاد ندارم پیامکی درباره محیط زیست دریافت کرده باشم!!! البته با ایده شما برای استقبال از این طرح موافق ترم…

  • شکوفه گفت:

    گاهی اوقات اینجور تبلیغات به دل ادم نمی چسبه و هیچ جوره علی الرغم اهمیت موضوع براش قابل هضم نیست اما دلیلش رو هم نمیشه بیان کرد .اما وقتی کسی اینطور علمی و منطقی توضیح میده ادم دلیل دل چرکین بودنش رو می فهمه

  • نسرین گفت:

    من با این موافقم که همراه اول این کار برای سود خودش انجام میده ولی به نظرم اگر کاری درسته باید انجامش داد چه اون شخص این کار رو برای سود خودش انجام داده باشه چه به دلیل خیرخواهانه.

  • پیام گفت:

    همراه اول در روز تولد شما ، یعنی تنها روزی از ۳۶۵ روز سال که باید منتظر تماس دیگران باشید ، هدیه یک روز تماس رایگان می ده ، بی انصاف اقلا روز بعدش رو انتخاب نکرد که حداقل از کسانی که به یادمون بودن تشکر کنیم . از جمله کارهای خنده دار دیگه هم ، سیل پیامک های تبلیغاتی خودشونه که حتی با وجود بستن پیامکهای تبلیغاتی ، شما را رها نمی کنند .

    • پریا گفت:

      دوست عزیزم اگه به متن پیامی که میاد دقت کرده باشین یه کد فعال سازی داره و شما هر زمانی که مایل باشین می تونید اون رو به مدت ۲۴ ساعت فعال کنین

    • پیام گفت:

      کد فعالسازی مربوط به جایزه پرداخت قبض میاندوه و اینهاست ، مربوط به روز تولد همون یک روزه .

  • من گفت:

    سلام
    بعنوان یه مخابراتی با دیدن اسم این اپراتور کنجکاو شدم مطلب را بخونم- البته شاگرد مجازی تون هستم و همیشه نوشته هاتون را میخونم اما اینیکی طعم دیگه ای داشت
    رشته تحصیلیم مخابرات هست و در همین اپراتور مشغول به کار هستم- دو مورد در نوشته تون برام جالب توجه بود- یکی زاویه دیدتون به قضیه که چه هوشمندانه تحلیل کردین- دوم نگرانی تون از مضرات این تکنولوژی، مثل عموم جامعه
    من اصلا قصد دفاع از هیچ چی را ندارم چون خودم را نه در جایگاه علمی و نه عملی قابل قبولم برای چنین بحثهایی نمیدونم- اما همانطور که استفاده از اتومبیل، انواع داروهای شیمیایی، مایکروفرها، … در کنار فراهم آوردن راحتی و سهولت دسترسی، مضرات خاص خودشون را دارند، این تکنولوژی هم همینطوره – چرا اینقدر نگرانیم؟

  • گیتی گفت:

    اصلاً این وب سایت مگه طرفدار یا ضد محسط زیسبه که انقدر کامنت ها به اون سمت پیش رفته؟!!! جداً که این طور نیست!

    موضوع به نظر من اینه که این روش کارآمد نیست! من خودم از همون اول نیومدن قبض چاپ شده رو انتخاب کردم چون اصلاً دلم نمی خواست یک روز صبح با دیدن قبض موبایل روزم شروع بشه! و اعتراف میکنم که در راستای این تصمیم یک لحظه هم به محیط زیست فکر نکردم!

    پوشوندن سود زیادی که شرکت از چاپ نکردن قبض میبره با موضوع محیط زیست چیز زیاد جالبی نیست! اگر به فکر محیط زیست باشیم اتفاقاً باید کمتر آلودگی صوتی ایجاد کنیم که منجر میشه به کم حرف زدن ما با موبایل و ضرر شرکت!

    پس بهتره با این شعارهای از مد افتاده به فکر محیط زیست نباشیم! البته هر کسی آزاده هر قدمی می خواد در راه حفظ محیط زیست برداره! من ترجیح میدم جور دیگه به فکر محیط زندگیم باشم!

  • مهدی گفت:

    محمدرضا جان سلام
    حرف ها تو تا جایی که زمان اجازه بده دنبال می کنم و باید بگم لذت می برم ازشون.
    در خصوص این کمپین نظرم رو هم به عنوان فردی که با دید مدیریت آشناست و هم کسی که در اپراتوری چندین سال کار کرده می گم. متاسفانه در ایران نیستم و ار چند و چون این کمپین و نوع اطلاع رسانی اون از طریق رسانه های مختلف اطلاعی ندارم. عموما در سیستم اپراتوری برای اطلاع رسانی یک کمپین فقط به یک مدیا مثل پیامک بسنده نمی کنن و ار آگهی های چاپی تا تبلیغات رادیویی و تلویزیونی بهره می گیرند. با توجه به اینکه از مشوق های مناسبی ( در مورد مشوق های مالی پیشنهادیت خیلی موافقم – خیلی از اپراتورها در هر نوبت ماهیانه مبلغی رو کم می کنن از بدهی مشترک) استفاده نشده و فقط به حس دوستی با طبیعت برخی مشترکین بسنده شده) اگر فقط مدیای مورد استفاده پیامک بوده (که هزینه ای برای اپراتور نداره) می تونم بگم باز هم نا موفق بوده چون در مقابل صدای خیلی ها رو در خصوص منفعت طلبی های این اپراتور در جهت افزایش سود بدون اینکه هزینه ای برای اون پرداخته باشه درآورده که بیشتر به اعتبار این برند لطمه میزنه. اگر هم از مدیاهای دیگه استفاده شده باشه که باید گفت سو مدیریت در طراحی کمپین بوده. نیما میگه باید از چیزی کاست تا به چیزی افزود. بدون هزینه و سرمایه گذاری مناسب و عدم استفاده از مشوق های لازم و برای ازایش اثربخشی یه کمپین اجرای اون بی نتیجه با حتی امکان گرفتن نتیجه معکوس هست. به هر حال صحبت های من هم کلی است. با استناد به گزارشات مالی و نظزسنجی های مربوطه باید نظر داد.

  • سیما سرشار گفت:

    قبل از این که همراه اول چنین تبلیغی رو روی گوشی‌های موبایل ارسال کنه از طریق سایتش عدم دریافت رسید رو برای خودم فعال کردم. وقتی برخلاف معمول قبض من نیومد یکی از اعضای خونه با کارم مخالفت کرد و وقتی براش توضیح دادم چه کمکی به محیط زیست می‌کنه یه جورایی منو ساده‌لوح تلقی کرد. به نظرم هم حرف من درست بود هم حرف اون؛ ولی واقعا اگه قرار بود به محیط زیست بها داده بشه حرف شما درسته… سپاس از شما

  • محمود گفت:

    سلام
    البته همراه اول می تونه بگه که کاهش هزینه از این راهو در جهت محیط زیست مصرف کنه در این صورت صرفا ملاک تطابق با برند نیاز نیست وجود داشته باشه…

  • مهدي خاني گفت:

    سلام استاد بزرگوار
    خواستم يه جايي حضورا خدمت برسم واز عزت نفسي كه تو شب قصه باگفتگوتون به علي داده بوديد صميمانه تشكر كنم
    از اون شب تمام فايل هاي صوتي شما ازجمله ،مسير اصلي،را گوش كرده .
    اگر مطلب مفيدي در مورد علامندي به درس داشته باشيد ممنون ميشم راهنمايي فرماييد.

  • یک همکار گفت:

    سلام آقای شعبانعلی
    من همکار شما هستم و استاد بازاریابی دانشگاه (حتما از طریق دوستان مشترک با شما تماس گرفته و صحبت می کنیم اما اینجا صلاح نمی دانم که نامم را بنویسم، این لحن نوشته آدم را محتاط می کند! شاید ذکر نام هم از دیدگاه شما یا خوانندگان نوعی تبلیغ یا … تلقی شود!)، اعتراف می کنم با خواندن این متن دلگیر شدم! با شناختی که از شما داشتم برخوردی تا این حد منفی با یک حرکت مثبت دور از تصوری بود که من از برند محمدرضا شعبانعلی داشتم!

    این که همراه اول با هر تصویری که از دیدگاه شما در بین مردم دارد (من هیچ وقت انقدر مطمئن راجع به دیدگاه دیگران صحبت نمی کنم! چون اولین چیزی که ما در مدیریت یاد می گیریم نسبی بودن همه چیز و عدم قطعیت است و در علوم انسانی نظر قطعی و حتمی دادن و دیدگاه بسته به امور داشتن شایسته به نظر نمی رسد)، قدمی هرچند کوچک آنهم به دلیل دو مناسب یکی نماشگاه دیجیتال (بهانه ای برای حرکت به سوی Paperless بودن) و یکی روز درختکاری و هفته محیط زیست برداشته، شایسته این همه انتقاد تند و دیدگاه منفی نیست! که البته متاسفانه بخشی از این طیف دیدگاهها بخاطر منفی نگری و دیدگاه بدبینانه همه ماست که به هر چیزی با شک و تردید نگاه می کنیم و باور نمی کنیم شاید این بار و حتی تنها این یک بار قصد و نیت خیر بوده!!!

    هنوز فکر می کنم که چه چیزی این همه تصور منفی راجع به این برند در شما ایجاد کرده و چه تجربه تلخ و ناخوشایندی شما را تا این حد بدبین کرده که باور نکردید این حرکت تنها یک کمپین مشارکت اجتماعی بود که البته بخشی از آنهم به صرفه جویی مالی منتهی می شود و شاید اتفاقا همراه اول نخواسته از ابتدای کار با اعلام نتیجه سوء استفاده احساسی از مشترکین داشته باشد! یا با تشویق های مالی فضای معنوی این مشارکت اجتماعی و تمرین رفتار مسئولانه در برابر محیط زیست را تحت تاثیر قرار دهد!
    فقط یک محاسبه واقعی و یک تشویق اجتماعی به انجام کاری درست است فارغ از نتیجه! نه کسی را مجبور کرده نه الزام و بیش از حد تشویق! فقط یک واقعیت را به سادگی نشان می دهد و تصمیم به اقدام را به مخاطب واگذار می کند بدون هیچ بده و بستان مادی!!!

    فرض کنیم همراه اول بد است! دوستدار طبیعت نیست! اصلاً دشمن طبیعت است! حالا اگر با این اقدام قدم خیر کوچکی بردارد بازهم باید به آن حمله کنیم؟ یا اجازه بدهیم این به قول شما دشمن طبیعت تلاشی کوچک در جهت دوستی با طبیعت داشته باشد! شاید خواسته تغییر کند! چرا حمله کنیم؟ چرا فرصت خوب بودن را به دیگران نمی دهیم؟
    شما اگر فرد بد خلقی در خانواده داشته باشید اگر روزی به رویان لبخند زد به او اخم می کنید؟

    آقای شعبانعلی همکار محترم، من بعنوان یک همکار و با همه شناختی که از شما داشتم از این نوشته دلگیر شدم! همین!

    برایتان آرزوی پیروزی روزافزون دارم

  • مرضیه7 گفت:

    سلام استاد عزیزم (چه خوشحالم میکنه دومین سلامم پاسخی داشته باشه )
    اما من براساس احساسم در این طرح شرکت میکنم و برام مهم نیست در این طرح چقدر نصیب همراه اول میشه
    برام تبدیل اون عصبانیتی مهمه که میخواد به آرامش تبدیل بشه برای صرفه جویی در کاغذ
    اما شروط پسرک خامه فروش قابل توجه !!!!

  • افشین گفت:

    خیلی خوب نوشتید. خسته نباشید.

  • zoorba.booda گفت:

    يكي از ويژگي هاي مهم يك تبليغ باور پذيري اونه (هم راجع به نتيجه و هم راجع به نيت)
    ما چه بخوايم و چه نخوايم بايد واقعيت هاي فرهنگي خودمونو قبول كنيم. همگي ميدونيم كه تو فرهنگ ما هم رفتار و حرف شما از ديدگاه نتيجه قضاوت ميشه و هم نيت شما.
    پس اگه ميخوايم موفق عمل كنيم بايد اين مسئله رو از ياد نبريم.
    يه درد دل و يه يه پيشنهاد براي استاد عزيزم:
    فكر ميكنم همونطور كه در مورد كارآفرينسيم نوشتين و نوشته فوق العاده اي بود شايد لازم باشه در مورد يه “ايسم”ديگه هم بنويسين به نام “برنديسم”
    اما درد دل: انقدر عذاب ميكشم از اينكه خيلي از دوستان و اطرافيانم كه همگي هم مشغول كسب و كار خودشون هستن ميان يكي دوتا كتاب ميخونن يا يه دوره آموزشي ميرن و بعد شروع ميكنن به صحبت و تصميم گيري در مورد برندينگ.
    شناخت برند-هويت برند-تصوير برند-بازتوليد برند- و …..
    كتاب خوندن و كلاس رفتن خيلي خوبه ولي خوبتر از اون اينه كه وقتي يه چيزي وارد مغز ما ميشه اول درك و پردازش بشه بعد وارد حرف و عمل ما بشه(دانشي بشه كه باعث شكل دادن به نگرش باشه)
    درسته كه ميشه يه برند رو مثل يه شخصيت در نظر گرفت ولي دوستاي خوب من كدوم يكي از ما هنوز درك درستي از “هويت-شخصيت-تصوير ذهني-و …” خودمون داريم كه انقدر با آب و تاب و پرشور در مورد اين جنبه هاي يك برند داد سخن سر ميديم.
    اي كاش هممون ياد بگيريم در هر شرايطي اول خودمون باشيم و اجازه نديم كه تحت تاثير مد و كلمات پرطمطراقي كه هنوز درك درستي ازشون نداريم قرار بگيريم فقط به خاطر اينكه بگيم ما چقدر باسواديم.
    ممنون از اينكه اين فرصت رو به ما دادين كه حرفامونو اينجا بزنيم استاد عزيزم

  • shabnam گفت:

    سلام استاد عزیزم
    امیدوارم که سلامت باشید.
    امروز به شوق دیدن شما و به اعتبار اینکه حضور شما در یک جمع ضمانتی برای مفید بودن اون جمع هست در جمع مسابقه ی سخن وری بچه های شریف حاضر شدم.
    وصد حیف که شما در جمع نبودید.
    با این وجود خوشحالم که به خاطر وجود شما در اون جمع حاضر شدم.به حق که دکتر شیری نعمتی بودن در اون جمع و در کنار داوری برای سخن وری و آموختن نکاتی از داوری ایشون از مطالبی که در بین داوری هاشون ارائه دادن بسیار بسیار درس زندگی گرفته میشد.

    ممنونم از ایشون و ممنونم از شما به خاطر نعمت حضورتون و بودنتون.
    سبز باشید.

  • رویا گفت:

    با حرف شما کاملاً موافقم اما جدای از اینها واقعاً درختا بسیار با ارزش تر از اونن که به عنوان قبض تلفن مورد استفاده فرار بگیرن و قطع بشن…هر تن کاغذ یعنی قطع ۱۷ درخت و هر درخت به طور متوسط نیاز اکسیژن تنفسی دو انسان بالغ را تامین می کند…. کاش همه مون صرفه جویی می کردیم در مصرف کاغذ …. به عنوان یک معلم فکر می کنم مدارس توان بالقوه ی بسیار عظیمی برای آموزش و جمع آوری کاغذ و استفاده از بازیافتهای کاغذ رو دارن … کسی طرحی برای استفاده از این نوان نداره ؟

  • مجتبی گفت:

    سلام آقای شعبانعلی
    این کار تازه یکی از ابتکارات سود آور فقط برای خود همراه اول است. نمیدونم دنبال چی هستیم؟ یکی دیگر از ابتکارات خنده دار اینه که از مشتریان همراه اول می خواد مدت تماسشون بیشتر باشه تا امتیاز بیارند و سپس قرعه کشی کنن آخه کجای دنیا از این کارا می کنند بهتر نیست به جای این که مثلا هفته ای ۱۰۰ میلیون به یه نفر بدن برن واسه نقاط کور، آنتن نصب کنن. کیفیت را ول کرده رفته دنبال چیزهای واقعا شعارگونه.از یه طرف می گن اسراف بده از طرف دیگه خودشون دارن ترویچ می کنن. به نظر من همه بدبختیهامون به خاطر همین تضادهامونه.
    یکی از کتاب های جالب به نظر من واسه تضادها کتاب “کتاب عصبیت و رشد آدمی، اثر کارن هورنای” می باشد امیدوارم دوستان استفاده کنن.

  • نیما گفت:

    ممنون از وقتتون .ممنون از نگاه تون.
    برقرار و پر تلاش باشید استاد.

  • aseman گفت:

    با توجه به اینکه وجود «انسان» محل زندگی سایر «حیوانات مفیدتر و اثربخش‌تر» را آلوده کرده است، مهمترین روش همراهی با محیط زیست، حذف خود این موجود زائد از طبیعت است!
    شاید همراه اول هم به نابودی انسان فکر میکنه !

  • Ebi گفت:

    تا اين پيامك برام اومد ياد قضيه چند سال قبل افتادم كه “در راستاي حفظ فرهنگ و ادب فارسي” و “جلو گيري از اشاعه ي فرهنگ بيگانه و…:دي” دنبال طرحي بودن كه مردم بجاي پيامك انگليسي كه در هر پيام كاركتر بيشتري نسبت به فارسي قرار ميگرفت، پيامك فارسي ارسال كنند لذا بجاي اينكه هزينه ٣ پيامك فارسي رو معادل ١ انگليسي كنند، خيلي شيك پيامك انگليسي رو گرون كردند،
    حالا هم بهشون توصيه ميكنم جهت كمك به حفظ محيط زيست هزينه چاپ و كاغذ و… رو چند برابر بيارن رو قبض تا هركي نخواست انصراف بده و به محيط زيست كمك كنه!!!!
    ( پ-ن : ديروز دم ATM يك بانك خصوصي نوشته جالبي رو ديدم، نوشته بود : ” نخستين بانك حامي محيط زيست در خاور ميانه”!!!! خيلي ازشون ممنونم :دي )

  • پسرک خامه فروش گفت:

    “سو استفاده احساسی “رو خوب اومدی… دقیقا همینطوره.
    وقتی پیشنهاد آخرت رو خوندم متاسف شدم بحال خودم! 🙁

    • پسرک خامه فروش گفت:

      من فقط و فقط به شرطی توو این طرح شرکت میکنم که تمام مبالغی که از این راه نصیب شرکت نامبرده میشه، زیر نظر یه سازمان مردم نهاد صرف کاشت نهال کنه…
      بدین صورت: در کنار هر ۱ آنتن این شرکت ، ۱ اصل نهال… دقیقا به فاصله ۲متری.
      ۳ تا مزیت داره:
      ثابت شدن حسن نیت شرکت نامبرده
      افزایش میزان آنتن دهی! (چون تعداد آنتن رابطه مستقیم با تعداد نهال داره.)
      و
      تنها ۱ بهانه باقی باشد… برای فرزنــدانی که پا در این « خاک » خواهند گذاشت و دوست ندارند پدران خود را «موجوداتی» خودخواه بخوانند…

      • پسرک خامه فروش گفت:

        خوشحال میشم بقیه مزیت های این طرح رو شما بگید.

        • یک همکار گفت:

          دوست عزیز یعنی شما تشویق مالی دعوت به یک کار معنوی رو قبول می کنید اما وقتی منفعت مستقیمی برای خودتان نیست شماهم همراه نمی شوید؟
          چون همراه اول در ازای این دعوت ساده گرو کشی نکرده سوء استفاده کرده؟ و اگر پیامک را حذف کنید خودتان را خطر سوء استفاده در امان نگه داشتید؟؟؟

          حتما باید موضوع قطع درختان به اندازه دریاچه ارومیه بحرانی شود مثلا هیچ درختی در ایران باقی نماند تا ما بدون شک و شبهه و تردید قدم کوچکی برای حفظ آن برداریم؟؟

          • پسرک خامه فروش گفت:

            من حرفی ندارم! ارجاعتون میدم دوباره به خوندن نوشته آقای شعبانعلی…
            من میگم اگه شرکت هدفش محیط زیسته، من حتی حاضرم از اون “چند هزار تومان ” ی که شما ازش بعنوان منفعت مالی یاد کردید بگذرم تا باهاش بصورت « واقعی» نهال کاشته بشه… نه اینکه محیط زیست بهانه ایی باشه برا کسب سود بیشتر!

  • ياسين اسفنديار گفت:

    با سلام به محمد رضاي عزيز
    مثل هميشه عالي
    جالب تر اينكه شما انتقاد كرديد از اين كمپين ولي پيشنهادي مدبرانه داديد كه اگر من جاي مديران همراه اول بودم گذرا عبور نمي كردم از اين پيشنهاد
    “کافی بود گفته شود که هر کس در این کمپین شرکت کند در نخستین صورت حساب خود، چند هزار تومان تخفیف دریافت خواهد کرد.”
    خيلي خيلي زيبا بود
    من هم با خواندن آن پيامك اول به سوء استفاده همراه اول از مشتركان و دوم آن پيام را حذف كردم.

    • ياسين اسفنديار گفت:

      سلام به دوستان عزيز
      ديروز يك پيامك از مخابرات برايم آمد. ياد اين مقاله افتادم ( البته چند ده باري آمده باهمين موضوع ارسال ده است)
      “۲۹ ديماه روز هواي پاك گرامي، بيش از ۵٫۵ ميليون همراه اولي تاكنون با غير فعالسازي دريافت قبض كاغذي خود مانع قطع ۵۱۵۵درخت شده اند، از اينكه همراه طبيعت هستيد سپاسگذاريم.”
      ۵۱۵۵ درخت ! خودتان قضاوت كنيد.

  • سیمین-الف گفت:

    استاد عزیز سلام
    به نظرم پیام همراه اول یک شعار بیشتر نیست و جنبه های دیگرش نمایان تر از حامی طبیعت بودنش است.
    هر کدام از ما اگر واقعا بخواهیم ،می توانیم یک حافظ وحامی طبیعت باشیم.
    با جدا کردن زباله های خشک و تر وپلاستیک ها.
    با درست مصرف کردن آب و برق وگاز.
    با نخریدن ماهی قرمز بیچاره ایی که عمرش در دستان ماست.
    با کاشتن سبزی در گلدان کوچک، به جای سبز کردن سبزه که در پایان سیزده به در، در جوی ها و رودخانه ها و سطح خیابانهایمان می بینیم.
    سالهاست پدرم حیاط صد متری یمان را که پر است از درختان گردو وانار و انگور وانجیر با آب دومرتبه استفاده شده ی سینک ظرفشویی یمان تغذیه می کند.او یک عاشق و یک حامی طبیعت است.
    پایدار و برقرار باشید.

  • فائزه گفت:

    میخوام از جهت دیگه ای به این قضیه نگاه کنیم. این بحث فقط مربوط به همراه اول نیست. شرکتهای بزرگ از جمله بانکها هم چنین اقداماتی رو انجام دادن به خاطر فشارها و محدودیتهایی که براشون ایجاد شده در ارائه ی گزارشات زیست محیطی. هر قدر این هزینه ها در گزارشات پایین تر باشه، در فضای رقابتی حاکم به عنوان یک امتیاز برای شرکتها لحاظ میشه و بحثیه که فقط مربوط به ایران نیست. بلکه در کل جهان وجود داره ولی تو ایران ضعیف تر و نوپاتر. من فکر میکنم به خاطر محدودیتهای فرهنگی که در کشورمون وجود داره، همراه کردن مردم کار سختی باشه و این شیوه های تبلیغاتی و این شعارهای تحریک کننده بتونه شرکتها رو به اهدافشون برسونه. در واقع هزینه ای از هزینه های همراه اول کم نمیشه. این هزینه شکسته میشه و از قسمت زیست محیطی خارج میشه و وارد قسمتهای دیگه میشه. من فکر میکنم در نهایت محیط زیست پیروز میشه و نفعی برای همراه اول نداره. پس بهتره برای آیندگان، هم ما و هم شرکتها با سازمانهای حامی محیط زیست در سطح جهان همراه بشیم و کمکشون کنیم. حالا این وسط همراه اول هم میتونه بین سایر رقبا یک امتیاز کسب کنه. چیزی از ما کم نمیشه. در عوض ما هم کمک کردیم که محیط زیست بیشتر از این تخریب نشه.

  • کیان گفت:

    خیلی خیلی متاسفم که اینو میگم.
    من همینطوری انتقاد نکرده هم در مظان اتهام قرار دارم و مغضوب دوستان.
    ولی نظر شخصی م اینه که مهم نیست که انگیزه اونها فریب بوده یا محیط زیست.
    شاید هر قدم کوچک هر سازمان بجز اینکه منافع مادی برایش داشته باشد علیرغم میل باطنی متولیان کار
    برای محیط زیستمان مفید واقع شود.
    قبل از اینکه پست من حذف شود صرفا جهت اطلاع بگویم که من خیلی به ندرت از ظروف یکبار مصرف استفاده
    میکنم و تقریبا همیشه یک لیوان همراه دارم و ….
    و در حد توانم از محیط زیستم حمایت میکنم والبته عضو هیچ کمپین محیط زیستی هم نیستم.

    “زمانی به زبان گل ها سخن می گفتم
    زمانی هر کلمه ای را که کرم ابریشم می گفت می فهمیدم
    زمانی در خفا به وراجی سارها می خندیدم
    و در رختخوابم با مگسی گپ میزدم
    زمانی به تمام سوال های جیرجیرک ها گوش می دادم
    و به تمام آنها جواب می دادم
    وبا گریه ی هردانه برف در حال مرگ که فرو می افتاد همدردی می کردم.
    زمانی به زبان گل ها سخن میگفتم
    چه شد که اینها همه از یادم رفت؟
    چه شد که اینها همه از یادم رفت؟”
    -شل سیلور استاین.

    • کیان گفت:

      و صد البته که همراه اول و خیلی سازمانهای دیگر به انحا مختلف بارها و بارها از همه ما سوءاستفاده کرده اند
      !!!!!!!!!

      • کیان گفت:

        برای احترام به نظر دوستانی که رای منفی داده اند حرفم را تغییر میدهم و اذعان میدارم هیچ ارگانی تا به امروز
        از ما سواستفاده نکرده است….
        شاد باشید.

  • هادی گفت:

    مثل همیشه عالی و موشکافانه و دقیق !!!

  • علیرضا داداشی گفت:

    سلام استاد گرامی و ممنون
    من که شخصا خیلی به محیط زیست اهمیت می دهم تا جایی که آزمون میان ترم بچه ها را در برگه های دست دوم می گیرم، وقتی این پیام را دیدم هیچ احساس مثبتی نداشتم . نگو علت این چیزی است که شما فرمودید.
    پاینده باشید

  • پريسا گفت:

    اين پيامك براي من هم دقيقاً بوي فريب و سوء استفاده احساسي مي داد طوري كه بلافاصله پاكش كردم

  • شهرزاد گفت:

    فوق العاده بود…
    وقتی این پیامک برام اومد با اینکه پیامش به نظرم خیلی زیبا بود ، ولی نمی دونستم چرا اصلا حس خوبی بهش نداشتم که بخوام بلافاصله و با شوق برم اینکار رو انجام بدم..! با خوندن این متن، علت این حس! رو به درستی کشف کردم …
    ممنون که اینقدر شفاف و عمیق به مسائل نگاه می کنین و این نگاه ارزشمند رو با ما هم به اشتراک میذارین.

    • مهدی گفت:

      سلام
      ممنون از نوشته های خوبتون…

      همونطور که می دونید شخصیت و هویت برند در طول زمان قابل تغییر و اصلاحه، شاید هویتی که شما به اون اشاره فرمودین هویتی بود که همراه اول تا قبل از سال ۸۹ تو ذهن مخاطبینش ایجاد کرده بود، اما مدت هاست این اپراتور سعی در اصلاح تصویر موجود از برندش رو داره، شاید این نوع قضاوت کمی عجولانه باشه، تا جایی که من در نمایشگاه تلکام امسال دیدم این شرکت در زمینه کاهش مضرات ناشی از آنتن ها هم فعالیت های قابل قبولی رو شروع کرده بود، کاش باور کنیم که با همین کارهای کوچیک کمک بزرگی به حفظ طبیعت می کنیم، کاش قبول کنیم که میشه هم از دو روی یک کاغذ استفاده کرد و هم از دریافت قبض کاغذی انصراف داد و کاش همیشه دنبال کشف نیات شوم در پس اقدامات دیگران نباشیم که اگه اینطور باشه تردید ندارم در هر اقدام و هر تفکر و هر نوشته ای می توان نیتی سودجویانه رو پیدا کرد حتی در همین نوشته های زیبای شما

      امیدوارم شاد و سلامت باشید استاد

      • دوست من.
        هویت برند چیزی نیست که با شعار عوض بشه. استراتژی می‌خواد. برنامه می‌خواد. روابط عمومی برنامه‌ریزی شده می‌خواد. IMBC این روزها یک علمه. اینکه همراه اول بخوادد هویتش رو اصلاح کنه قدم خوبیه.

        مدیران ارشد همراه اول که بسیاری از اونها از دوستان من هستند بارها در جلسات متعدد و منظمی که خدمتشان بوده و هستم و همینطور زمانهایی که برای آموزش مدیران آن مجموعه افتخار حضور در میان دوستان همراه اول رو داشته‌ام، از علاقه به تغییر حرف زده‌اند.
        در بسیاری از حوزه‌ها هم گامهای خوبی برداشته‌اند که مهمترینش توسعه منابع انسانی و فرار از ساختار ناکارآمد مدیریت دولتی منابع انسانی است.
        اما به هر حال دوران «نیت های پاک و ناپاک» تمام شده و آنها که از این صحبتها می‌کردند قرن‌هاست رفته‌اند. برای من اصلاً نیت همراه اول مهم نیست. من به عنوان یک دانشجوی مدیریت، اگر یک سازمان پیدا شود که هدفش به غارت بردن منابع ایران و کشتن همه‌ی ایرانی‌ها و ترویج فساد و فحشا در کشور هم باشد، اگر «استراتژی مناسب» داشته باشد و بتواند برنامه‌ریزی اثربخش برای اجرای هدفش داشته باشد، توانمندی مدیریتی ‌اش را «تحسین‌» می‌کنم. اگر چه دلم با آن سازمان نخواهد بود. من تعصبی به محیط زیست ندارم و معتقدم با توجه به اینکه وجود «انسان» محل زندگی سایر «حیوانات مفیدتر و اثربخش‌تر» را آلوده کرده است، مهمترین روش همراهی با محیط زیست، حذف خود این موجود زائد از طبیعت است!
        بنابراین من به دنبال کشف نیت همراه اول و شما نیستم و برایم هیچ اهمیتی ندارد. در مدیریت فقط به «عمل اثربخش» و «عمل غیراثربخش» توجه داریم.
        «این» عمل همراه اول اثربخش نیست.
        متاسفانه زیر سوال بردن «نیت بنده» هم باعث توجیه کمپین نادرست نمی‌شود.

        پیشنهاد می‌کنم شما با توجه به تحخصصی که در طراحی کمپین‌های بازسازی هویت برند دارید، وقتی بگذارید و برای ما راجع به نحوه‌ طراحی و انتخاب Initiative ها و گام‌های اولیه اثربخش بیشتر توضیح دهید.

        • کیان گفت:

          آقای مهندس شعبانعلی عزیز
          شما انقدر همیشه حرفهاتون درست وحساب شده و اثربخشه که هرگز شکی در حس ظن شما نسبت به برندینگ و مدیریت و در کنارش انسان دوستی و نیات خیرخواهانه تون نیست.
          ومن همیشه گفتم که شرح اینهمه خصائل خوب نه تنها در این مقال نمیگنجد بلکه از درک و گفتار من فراتر است.
          “تو را چنان که تویی هر نظر کجا بینند
          به قدر دانش خود هرکسی کند ادراک”

          ولی حکایت تلخی است داستان این روزهای ما که:

          “دلم به حال پروانه ها می سوزد
          وقتی چراغ ها را خاموش میکنم
          و به حال خفاش ها
          وقتی چراغ را روشن میکنم!
          نمی شود قدمی برداشت
          بدون آن که کسی برنجد؟”

        • مهدی گفت:

          باسلام مجدد

          به نظر میاد کمی احساسی جواب بنده رو دادین ولی ممنون که جواب دادین
          هر چند به نظر میاد بیشتر شبیه دعوت به یک مبارزه است و البته من به هیچ عنوان خودم رو در حدی نمی دونم که با شما وارد بحث شم، من هم یک سالی هست که دانشجوی مدیریت هستم ولی شما سالها در این عرصه مطالعه و تجربه داشتید، هر چند که با طراحی کمپین بیگانه نیستم اما مطالعاتم در اون حد نیست که بخوام توضیحاتی رو برای دوستان و شما استاد عزیز بدم
          ضمن اینکه بنده در کامنت اولیه نگفته بودم که این شعار موجبات تغییر هویت برند رو ایجاد می کنه، عرض کرده بودم که اقدامات دیگه ای هم در این راستا صورت گرفته و مهم تر از این من نگفتم شما نیت خاصی داشتید، عرض من این بود که اگه به دنبال کشف نیات سوء باشیم می تونیم اون رو تو ذهن خودمون بسازیم
          و البته نظر من در مورد نقد های منفی که به سیم کارتهای آی سیم ایرانسل شده بود هم همینه

          از مطالب مفید وب سایتتون استفاده می کنم
          سپاس

        • آذر گفت:

          امیدوارم “مهمترین روش همراهی با محیط زیست ” هیچ وقت اجرایی نشه 🙂 🙂 😉

        • reza گفت:

          سلام
          آقای شعبانعلی عزیز

          ممنون از مقاله خوبتان و نگاه موشکافانه
          امیدوارم نقد بنده را درج بفرمایید
          در خصوص جوابیه شما به “مهدی” باید عرض کنم که این جوابیه خیلی تند بود. از شما توقع بیشتری می رود که با آرامش بیشتری نقد ها را پاسخ دهید.
          در خصوص عملکرد همراه اول باید عرض کنم فارغ از اینکه چه نیتی پشت این کار است، کمپین مذکور گام موثری در خدمت به محیط زیست بوده. بدون شک همراه اول به دنبال کاهش هزینه ها از طریق حذف قبض چاپی نیست بلکه شرکتی در کلاس همراه اول بدنبال جلب اعتماد عمومی است. شاید در ابتدا برخی با ژست های روشنفکرانه کمپین های این چنینی را پس بزنند اما در صورت دوام این طرحها، قطعا ذهنیت بازار تغییر خواهد کرد.

  • دیدگاهتان را بنویسید (مختص دوستان متممی با بیش از ۱۵۰ امتیاز)


    لینک دریافت کد فعال

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    yeni bahis siteleri 2022 bahis siteleri betebet
    What Does Booter & Stresser Mean What is an IP booter and stresser