دوره‌های صوتی آموزشی مدیریت و توسعه فردی متمم (کلیک کنید)

ادامه تحصیل و استراتژی تصمیم گیری درباره کارشناسی ارشد

 ادامه تحصیل با کدام سبک میتواند موفق تر باشد؟ اینکه در رشته خودمان ادامه تحصیل بدهیم یا در رشته متفاوت؟».

تا آنجا که طی سالهای اخیر در جامعه  دانشگاهی و نیز در بازار کار ایران تجربه کرده ام، پاسخ به این سوال تا حد زیادی بستگی به استراتژی شغلی شما دارد.

در صورتی که علاقمند به تحقیق، عضویت در هیأت علمی دانشگاه ها و تدریس باشید، به نظر میرسد بهترین راه این است که در یک زمینه واحد ادامه تحصیل دهید. ب

ه عنوان مثال اگر در رشته مهندسی الکترونیک وارد دانشگاه شده اید همین رشته را به شکل تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز ادامه دهید.

اما در صورتی که تمایل دارید بعد از ادامه تحصیل وارد بازار کار در حوزه های مختلف (مثلاً بازرگانی یا صنعتی یا خدماتی) شوید، تا آنجا که من مشاهده کرده ام، ادامه تحصیل در رشته های متفاوت میتواند یک مزیت نسبی محسوب شود (من کارشناسی را مهندسی مکانیک خوانده ام و ارشد را مدیریت و اگر بخواهم روزی دکترا بخوانم احتمالاً روانشناسی خواهم خواند).

البته لازم به ذکر است که من اساساً بازار کار را بازار بخش خصوصی میبینم و بازار کار دولتی مد نظر من نیست…

من چند دلیل مشخص برای تغییر رشته تخصصی به ذهنم میرسد که اینجا مطرح می کنم و خوشحال میشوم دوستان اگر نظراتی در رد یا تأیید دارند در قسمت کامنت ها بنویسند:

  در بازار کار، بسیاری از مدیران کسانی که به صورت تخصصی در یک رشته کارشناسی ارشد یا دکترا خوانده اند را Overqualified می دانند. به عبارتی معتقدند توانمندی آنها بیشتر از نیاز سازمان است و به خاطر این تحصیل بیشتر، باید «حقوق» و «امتیازهای بیشتر» را برای ایشان در نظر بگیرند که طبیعتاً مدیران به این کار تمایلی ندارند.

  در زمان به کار گیری نیروهایی که در چند زمینه تخصص دارند، چانه زنی و مذاکره بر سر حقوق بسیار ساده تر است. کسی که بخواهد من را برای یک کارخانه استخدام کند، در واقع دو نفر را استخدام کرده: یک مهندس با دانش فنی و یک مدیر با دانش مدیریتی. پس در مذاکره استخدام، دست پرتری دارم.

  داشتن علم در چند حوزه میتواند هم افزایی نیز داشته باشد و تا حدی به پرورش تفکر سیستمی ما کمک کند.

کسی که مثلاً پزشکی خوانده و روانشناسی نیز خوانده است، ممکن است ایده ها و نظرات ارزشمندی داشته باشد که یک متخصص پزشکی یا یک متخصص روانشناسی، به سادگی به آنها دست پیدا نکنند.

  به نظر می آید که روند تولید علم نیز تا حدی به سمت فضاهای «میان رشته ای» حرکت کرده است و کسانی که چند رشته مختلف را مطالعه کرده اند در فضای امروز شانس بیشتری دارند. رشته هایی مثل Neuroeconomics یا Neuromarketing یا Agent-based Market Analysis یا Fractal Indicator of financial market یا Psychonegotiation نمونه هایی از این ترکیب ها هستند…

———————————————————————

پی نوشت: نکاتی که در پاسخ به نامه ها یا پرسشهای خوانندگان مطرح میشوند، صرفاً نظر شخصی اینجانب بوده و هیچگونه ارزش علمی، فلسفی، تجربی، کاربردی، اقتصادی و … ندارد! بنابراین لطفاً صرفاً به عنوان نظر یک فرد عادی جامعه (سبک اظهار نظرهای داخل تاکسی و اتوبوس) و نه به عنوان نظر کارشناسی در نظر بگیرید.

آموزش مدیریت کسب و کار (MBA) دوره های توسعه فردی ۶۰ نکته در مذاکره (صوتی) برندسازی شخصی (صوتی) تفکر سیستمی (صوتی) آشنایی با پیتر دراکر (صوتی) مدیریت توجه (صوتی) حرفه‌ای‌گری در کار (صوتی) کتاب های مدیریت راهنمای کتابخوانی (صوتی) آداب معاشرت (صوتی) کتاب های روانشناسی کتاب های مدیریت  


351 نظر بر روی پست “ادامه تحصیل و استراتژی تصمیم گیری درباره کارشناسی ارشد

  • نازيلا گفت:

    از اين ديد به قضيه نگاه نكرده بودم
    جالب بود 🙂
    به فكرم زد دكتري را رشته ديگه اي بخونم
    مثلا هنر كه خيلي بهش علاقه مندم، يا روانشناسي كه اونم دوست دارم 🙂

    مرسي كه هر صفحه سايتتون بوي يك گلي را ميده، فكرهاتون متنوع و كاربردي هستند، ابعاد مختلف زندگيم را مي تونم باهاشون بهبود يا تغيير بدم

    مرسي كه هستين 🙂

  • مریم گفت:

    ببخشید در ضمن میخواستم ببینم امکان اینکه ارشد و دکتری را در دانشگاه های معتبر دیگر جز فرهنگیان گذراند وجود دارد؟؟؟

    • مریم جانو واقعیت اینه که من در این حوزه اطلاعاتی ندارم 🙁
      اما امیدوارم از میان خواننده‌های سایت کسی باشه که در این حوزه اطلاعاتی داشته باشه و کمک کنه

      • سمانه عبدلی گفت:

        مریم جان
        به این نکته باید دقت داشته باشی،که با تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، شما موظف به خدمت در آموزش و پرورش هستید که ظوابط خاص خودش را دارد .و ادامه تحصیل شما در رشته های مورد علاقه ،در سهمیه فرهنگیان شما میسر نیست.
        اما برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر میتوانید برای ورود به دانشگاه های معتبر هم اقدام کنید، بنابراین شرکت کردن در تحصیلات تکمیلی رشته ی روانشناسی منافاتی با اینکه در کدام دانشگاه تحصیل کرده ای ندارد.
        پیشنهاد میکنم یه نگاهی به فرم معلم داشته باشی تا از ظوابط و تبصره های تحصیلی آگاه بشی

        • سارا نعمتی گفت:

          سلام مریم. در ادامه حرفهای سمانه باید بگم که ، باید ۳ سال سابقه کاری داشته باشی تا بتونی در ازمون ارشد (هر رشته ای که دوست داشته باشی ،ممنوعیت نداره ) شرکت کنی ، البته اگه دانشجوی ورودی سال ۹۱ باشی این مشکلم برطرف شده و یه قانونی لحاظ شده که از سال ۹۱ ،از سال اول دانشگاه حکم دانشجو های دانشگاه فرهنگیان تحصیل خورده ،یعنی اینکه بعد از دوران کارشناسی ۴ سال سابقه کاری دارن ومیتونن بلا فاصله تو ازمون ارشد شرکت کنن ودر کنار اون باید هفته ای ۲۴ ساعت تدریس هم داشته باشن.

  • مریم گفت:

    سلام…من امسال کنکور دادم و با اینکه تلاش بسیار زیادی برای کسب رتبه خوب کرده بودم متاسفانه رتبه چهار هزار تجربی رو اوردم…به اصرار خانواده با توجه به شرایط کاری جامعه رشته علوم تربیتی فرهنگیان رو انتخاب کردم و قبول شدم…میخواستم ببینم از این رشته میتوان فوق لیسانس و دکترای روانشناسی را گرفت یا خیر…؟؟؟؟؟خواهشا کمکم کنید

  • فرزاد گفت:

    سلام ، من فوق دیپلم کامپیوتر دارم الان ۲۷ سالمه و کار آزاد انجام میدم ولی تازگی ها افتادم توو فکر درس خوندن حس می کنم از بقیه دوستام جا موندم قصد دارم رشته مدیریت بازرگانی توو مقطع کارشناسی ادامه بدم به نظر شما کارم درسته یا نه؟

  • مهرداد گفت:

    من ارشد فیزیک روزانه تهران قبول شدم ولی چون کارمندم وازشهرستان میام وکلی از مزایای مالیم رو از دست میدم و۲ماهم درس دارم میخونم میخوام دیگه انصراف بدم بهم میگن حیفه ولی خودم علاقه ندارم گی کار کنم ممنون میشم سریعتر جوابم رو بدید تا تصمیم بگیرم

    • ناشناس گفت:

      سلام. به نظر من راهی را انتخاب کن که علاقه داری. اگه به ادامه تحصیل علاقه نداری مخصوصاً تو دانشگاه پیام نور که باید سخت تلاش کنی این راه رو انتخاب نکن.

    • ز گفت:

      به نظر من که فارغ تحصیل ارشد فیزیکم. اصلا ادامه نده

  • ناشناس گفت:

    سلام،من فارغ التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد هستم خودم علاقه ای به ادامه تحصیل ندارم ولی بخاطر وضعیت بازار کار راهی بجز ادامه تحصیل ندارم! میخواستم بدونم اگه من ارشد همین رشته از دانشگاه پیام نور(فراگیر)بخونم ارزشی داره؟ممنون میشم اگه راهنماییم کنین

  • احسان گفت:

    من کارشناسی الکترونیک دارم میتونم امسال کارشناسی ارشد رشته اطلاعات و حفاظت اطلاعات بخونم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  • حسین گفت:

    من کارشناسیم رو برق الکترونیک خوندم ، هنر رو دوست دارم ، به نظر من ترکیب این دو ، زمینه جالبی میشه برای فعالیت

  • سر در گم گفت:

    سلام.من لیسانس حسابداری دارم وحالا میخام واسه ارشد تغییر رشته بدم به علوم تربیتی.بنظر شما کار درستی میکنم؟ چون حدود ۳ماه فقط وقت دارم نمیدونم میتونم یانه؟یا همون حسابداری رو ادامه بدم؟و اینکه در اینده بطور مثال اگه در جایی بخام استخدام بشم (آموزش وپرورش)تو مصاحبه وگزینش کسانی که لیسانس علوم تربیتی دارند با من که لیسانسم در رشته دیگه بود ارجحیت داده نمیشن؟

    • مهربان گفت:

      من هم دقیقا شرایط شما رو دارم, من رشته زبان رو می خوام توی ارشد ادامه بدم ولی نمی دونم کی فرصت دارم بخونم!! موفق باشی زهرا خانوم.

      • ناشناس گفت:

        سلام زهرا خانم. به نظرم تو همین رشته هم می تونی موفق بشی. بستگی به استعداد و پشتکار خودت داره. باید بسنجی که چه فرصتهایی رو از دست میدی و چی بدست میاری اگه می ارزه پزشکی بخون.

  • زهرا گفت:

    سلام.من فوق لیسانس مدیریت بازرگانی دارم ولی علاقه ای به کار در این رشته ندارم و همچنان به فکررشته پزشکی هستم.بنظرتون کار درستیه که دوباره بشینم واسه کنکور بخونم؟

  • محمد گفت:

    سلام من رشتم مدیریت بازرگانی هست و به این رشته علاقه ی زیادی داشتم و توانستم رتبه ی ۵۴ کشوری را در کنکور کارشناسی سراسری بدست اورم اما به دلیل عدم کار مناسب از این رشته متنفر شدم و میخواهم پزشکی بخوانم حال سوالی که دارم این است که ایا من باید از اول(دیپلم) این رشته را شروع کنم؟ ایا اصلا میتوانم در کنکور سراسری این رشته را امتحان بدهم؟ لطفا کمکم کنید با تشکر

  • فرشته گفت:

    با سلام ، رشته دانشگاهی من مهندسی منابع طبیعی بوده ولی متاسفانه خیری از این رشته به من نرسید و در حال حاضر در یک شرکت صنعتی کار میکنم که امکان هیچ پیشرفتی برایم وجود ندارد. نمیدونم چه رشته ای واسه ارشد بخونم . اگر راهنمایی کنید ممنون میشم 🙁

  • امیر گفت:

    سلامو دیپلمم تجربی بود ولی به کامپیوتر خیلی علاقمند شدم دوره کارشناسی را کامپیوتر خوندم و حدود ۱۰ سال تو این رشته دارم کار تخصصی میکنم. دوست دارم ادامه تحصیل بدم ولی نه تو این رشته. معتقدم کامیپوتر ابزاره، میشه کنار کار یادش گرفت. دوست دارم مدیریت بخونم. نظر شما چیه استاد؟ اگر شما هم موافقید چه زیر مجموعه ای از مدیریت به دردم میخوره؟

  • رها گفت:

    من از اول میدونستم چی دوس دارم ولی تلاش نکردم، من دلم میخواست داروساز بشم ولی برای کنکور تلاش نکردم. از بچگی رویام همین بود. وارد رشته ی بازرگانی شدم و همینطوری الکی الکی فوقم رو گرفتم. تجربه ی کارافرینی داشتم که از گروه جدا شدم و الان تو یه شرکت خصوصی مشغول به کارم. ولی تصمیم خودم رو گرفتم که یک بار دیگه کنکور بدم و دارو قبول بشم. به مبحث گیاهان دارویی و طب سنتی هم خیلی علاقه دارم که موضوع پایان نامم رو هم راجع به صادرات گیاهان دارویی کار میکنم. خلاصه میدونم اگه داروسازی بخونم میتونم کلی از دانسته های رشته ی مدیریتم استفاده کنم.

  • مرضیه گفت:

    آقای شبانعلی ممنونم از پاسختون.من به رشته ی مدیریت علاقه ی زیادی دارم اما باتوجه رشته ای که در کارشناسی خوندم وبا توجه به رشته شما میخواستم بدونم میتونم در این رشته موفق بشم و اینکه من هیچ پیش زمینه ای از مدیریت ندارم،کدوم رشته ی مدیریت بهتره ؟من در مورد MBA تحقیق کردم اما متاسفانه در اصفهان دانشگاه ارائه دهندن نداره.اگه امکان داره جواب رو به ایمیلم بفرستید
    با تشکر فراوان

  • alireza گفت:

    سلام
    من میخواستم از شما راهنمایی بگیرم بنده مهندسی الکترونیکمو تمام کردم حالا واقعا موندم تووش چیزی که تو خودم میبینم هم علاقه به تدریس دارم و هم حس مدیریتی بالا و سرپرستی یه گروه وکار در صنعته و حالا واقعا موندم توی فکر که واسه ارسد مدیریت بزنم یا رشته خودمو ادامه بدم لطفااا همفکری

  • شیوا گفت:

    حالا منی که کارشناسی مدیریت بازرگانی خوندم برای ارشد باید مهندسی بخونم؟ چون ادامه تحصیل تو رشته خودم دوست ندارم.

  • مرضیه گفت:

    با سلام
    من کارشناسی کامپیوتر خوندم ولی با توجه به بازار کار میخوام رشتمو برای ارشد تغییر بدم خوشحال میشم اگه منو راهنمایی کنید که کدوم رشته رو انتخاب کنم
    با تشکر

    • مرضیه جان.
      طبیعیه که از هر کسی بپرسی یک جواب میده. طبیعتا رزومه ی من نشون میده که من چه جوابی رو انتخاب کردم. من ترجیح دادم در ارشد چیزی از جنس مدیریت بخونم. اما این مسئله خیلی سلیقه ای هست و به اصول و ارزش ها و خواسته ها و توانمندیهای هر فرد هم ربط داره

  • مریم ی گفت:

    با سلام … شدیدا به نظر شما احتیاج دارم
    من کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر هستم و در حال حاضر مدرس حق التدریس دانشگاه هستم. از همان ابتدا علاقه ام به رشته ام از ۱ تا ۱۰۰ ،۳۰ بوده است . به کارم علاقه دارم ولی علاقه ام در واقع به آموزش است نه کامپیوتر. بعد از نا امیدی از استخدام ، دچار یک خلا شدید شده ام و اصلا از خودم رضایت ندارم. علاقه من در حال حاضر به رشته روانشناسی است و خودم را بسیار توانا در این امر میبینم. نمی دانم الان که ۳۰ سال سن دارم آیا می توانم با مدرک روانشناسی که در آینده بگیرم کار کنم یا نه. اصلا امکان امتحان در آزمون کارشناسی ارشد را دارم با توجه به رشته قبلی و اینکه دیپلم ریاضی فیزیک دارم ؟ خواهش می کنم به من کمک کنید و نظر خودتان را بدهید

    • امین گفت:

      دیوانه هستید ؟؟؟ استاد دانشگاه هستید خوبه و بمونید چون به مراتب بالاتر خواهید رفت ازقبیل مدیر گروه. الان استاد هستید اما چند سال دیگه پیشرفت می کنید. برای خوندن الان دیگه خیلی دور هستش

    • مونا گفت:

      اگه واقعأ به رشته روانشناسي علاقه داري برو دنبالش چون آدم فقط يه بار زندگي ميكنه خوبه كه دنبال علايقش باشه

    • محمدرضا گفت:

      چقدر جالب ، من عاشق کامپیوترم تا حدی که خودم کتاب های تخصصی مربوط به این رشته رو مطالعه می کنم و تمام وقتم رو هم به این موضوع اختصاص می دهم ولی رشته رسمیم برق هست ! چرا توی این کشور ما با بهترین سال های عمرمون این کار رو میکنیم. پیشنهاد میکنم از روش من استفاده کنید دستکم از وقتتون لذت میبرید.

  • سمیرا گفت:

    با سلام. من ارشد روانشناسی خوندم. آیا امکان دارد که برای تحصیل در مقطع دکترا رشته مدیریت را انتخاب کنم؟ با تشکر فراوان

  • مریم گفت:

    من کارشناسی ادبیات خوندم ،ولی الان دزباره دانشگاه شرکت کردم و حقوق قبول شدم بنظر شما حقوق رو بخونم یا که یک رشته فنی مثل کامپیوتر بخونم.من دنبال کارم به همین خاطر تغییر رشته دادم.خیلی سردزگم هستم

  • ستاره گفت:

    سلام.اولین باری اتفاقی اومدم مطالبتونو خوندم/استاد احساس میکنم میتونید به ی جون خسته کمک کنید/من دیپلم ریاضی دارم و فوق علوم سیاسی و بعدش جدا لیسانس علوم اجتماعی گرفتم و الان فوق مدیریت بازرگانی آزادمیخونم/به صورت قراردادی تو بانکو استانداری کار کردم ولی بعد پایان قرارداد جوابمون کردن با اینکه جوانی فعال و پویا و کاری و باهوش هستم به همین خاطر و علاقه شدیدم به درس با زحمت هزینه تحصیلم اکی شد والان فوق میخونم/علاقه مند و نیازمند یه کار خوب ترجیحا دولتیم مخصوصا تو سازمان شهرداریها اما هر کاری میکنم نمیگره از نظر مالیم نیاز به ی کار امنو خوب دارم میشه راهنماییم کنید؟و اینکه به نظرتون رو چه موضوعی برای پایان نامه کار کنم که هم مفید باشه هم جای کار داشته باشه؟سپاسگذارم

  • سحر گفت:

    سلام من کارشناسی مدیریت خدمات بهدشتی درمانی خوندم ولی ارشدمو مدیریت بازرگانی میخونم به نظرتون نباید ارشد م ب میخوندم چون شنیدم که برای استخدام شدن باید لیسانس مرتبط با فوق لیسانس باشه

  • مژگان گفت:

    منم دقیقا مشکلم همینه از سال ۸۴ که تونستم کنکور بدم تقریبا هر سال اینکارو انجام دادم حالا یا ازاد یا سراسری و نتیجه اش این شد که…. اختر شناسی رو قبول شدم ولی نرفتم کشاورزی خوندم و سهامداری و نقاشی( تجربی) و… همه با هم مخلوط بشن همه ی رشته ها رو دوس دارم ولی هیچکدوم انگار اونی نیست که میخوام یه مدت رفتم دنبال نوشتن و قلم زدن تو جشنوارها و..هم مقام زیاد اوردم یه ۵ سال نقاش درس دادم البته نه اونقدر حرفه ای کارشناسی باغبانی گرفتم یه مدت سهامداری خودنم الانم به فکرم رسیده واقعا بشینم برا کنکور سال دیگه حسابی بخونم تجربی برا دارو کلا فقط میدونم علم و هنر رو عاشقانه دوست دارم همین

  • الهام گفت:

    سلام استاد
    راستش من چنتا سوال داشتم که اگه جواب بدین ممنون میشم…
    من برق میخونم!ترم ۶ تموم کردم.الان یه مدتیه واقعا به پوچی رسیدم.همونطور که خودتون میدونین علم دانشگاه کاربردی نیست.احساس میکنم هیچکدوم از مباحث درسی که خوندم به درد نمیخوره!!!الانم واسه آیندم نمیدونم چکار کنم!ارشد بخونم؟!(از نظر شما چی بخونم؟!)برم دنبال کار؟!
    اگه بخوایم یه کار گروهی رو شروع کنیم شما چه پیشنهادی دارید؟!
    خواهش میکنم راهنماییم کنین.

    • محدثه گفت:

      من در مقامی نیستم که بخوام جوابتونو بدم اما تجربیاتی به دست آوردم که دیدم شاید بد نباشه باتون در میون بذارم چون مشکل من هم دقیقا همین بود و دوستی حرف جالبی زد به من:
      جامعه ما نیازش به مهندس کار بلد به مراتب بیشتر از شخصیه که دکترا داره و ناشی و بی تجربس مدرک بد نیست اما وقتی که شما احساس میکنی کارشناس شدی و تمام فنون کار و علوم کارشناسی رو کامل بلدی میتونی دنبال مدارک بالاتر هم باشی.

  • فرامرز گفت:

    من موافق ایده تاخیر در تحصیلات تکمیلی هستم یعنی شما لیسانس رو رشته ای بخونی که فکر میکنی علاقهمند هستی اما فوق و یا بیشتر رو بعد از چند سال کار در رشته ای بخونی که فکر میکنی به دردت میخوره

  • mojtaba.motamedi گفت:

    سلام. جناب مهندس یه سوالی دارم از خدمتتون.
    چند ماه پیش در آزمون یکی از بهترین شرکتهای دولتی از بین هزاران آزمون دهنده با رتبه خیلی عالی قبول و به مصاحبه دعوت شدم. در مصاحبه (که واقعا مصاحبه مشکلی بود) از علاقه ام به ادامه تحصیل در رشته مدیریت و همچنین علاقه به انجام نوآوری و ایده های جدید در کار گفتم و اینکه من یک ذهن کل گرا دارم تا جزگرا . در ضمن من برای یک کار مهندسی قبول شده بودم. … خلاصه من در این مصاحبه رد شدم و فکر می کنم علت اصلی همین بود شاید یک همکار بله قربان گو می خواستند تا کسی که به رده های بالای مدیریت چشم دارد و برای آنها از اثربخشی در محیط کار حرف بزنه. نظر شما در این مورد چیست. اگر فرصتی بود در این باره یک مطلب تحلیلی بنویسید. با سپاس

    • اکبری گفت:

      سلام
      کاملا مشخصه جانم

      اونها کار می خواستند ، از نحوه صحبت شما احساس خطر کردند که بعدا براشون مشکل ساز خواهید شد پس خیلی راحت کنارتون گذاشتند ……در مصاحبه های دولتی از این اتفاق ها زیاد می افته ………..

  • نیل گفت:

    من جزو خوانندگان خاموش سایت شما هستم.
    راستش این روزا شدیدا ذهنم درگیر همین موضوع تغییر رشته بود. تا اینکه چند دقیقه پیش اومدم اینجا و این متن رو خوندم.
    احساس میکنم نیاز به مشورت با شما دارم.
    ایمیلتون رو میشه بدید من بهتون ایمیل بدم؟ چون ترم آخرمه ان شالله و باید زودتر تحقیقهام رو انجام بدم و برای تصمیم گیری یک سری اطلاعات زیاد و جامع تو دستم باشه. متاسفانه انتخاب رشته ی کارشناسیم واقعا افتضاح بود.بخاطر شرایطی که داشتم از یک مشاوره ی خوب محروم بودم و متاسفانه ۴ سال از بهترین سالهام رو در یک رشته ی افتضاح ( که طور دیگه ای برای من وصف کرده بودند!) تحصیل کردم….

  • حامد گفت:

    سلام من کارشناسی مهندسی صنایع خوندم ارشد مهندسی مالی. خدا رو شکر راضیم از رشته ای که انتخاب کردم و الان میبینم که دستم پرتره هر چند به علت نو بودن این رشته و کم بودن استاد متخصص الان تو پایان نامه بد جوری به مشکل بر خوردم اگه لطف کنید و کمی بنده را در مورد نحوه انتخاب موضوع راهنمایی بفرمایید ممنون میشم. به عنوان مثال یه موضوعی را شروع کنم کار کنم بعد یه مدتی میبینم یا خیلی سخته یا علاقه ندارم پیش استاد راهنما هم میرم میگن باید موضوع داشته باشی.

  • ارش. گفت:

    با عرض سلام و ادب
    یک سوال داشتم .من دانشجوی کارشناسی ارشد صنایع مدیریت و بهروری هستم.رشته کارشناسیم مکانیک بوده.الان برای انتخاب موضوع پایانامه به مشکل خوردم اگه ممکنه راهنماییم کنید

    • shabanali گفت:

      آرش جان. اگر یک مقدار دقیق تر راجع به علاقه هات و فرصتهای موجود (در قالب یک ایمیل کوتاه) توضیح بدی، شاید بهتر بتونیم با هم فکری، به نتیجه برسیم…

  • دیدگاهتان را بنویسید (مختص دوستان متممی با بیش از ۱۵۰ امتیاز)


    لینک دریافت کد فعال

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    yeni bahis siteleri 2022 bahis siteleri betebet
    What Does Booter & Stresser Mean What is an IP booter and stresser